Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av tomrh, tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:13

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. desember 2016, klokken 14:58
Sitat fra: stefse på torsdag 29. desember 2016, klokken 00:24
Men hvis det er noe sted i verden lagring av vindkraft i Hydrogen kan bli business, så er det i Danmark.
+ I Finnmark for eksport til Danmark, Tyskland og Japan.

Sende en million trailere hver med 1100 kg hydrogen fra Finnmark til Danmark og Tyskland det har jeg tro på! (Ironi). Stikkord: hydrogen er vanskelig/dyrt å transportere enten under høyt trykk eller flytende ved -253 grader Celsius.

Olee


Rio

Blir "interessant" å se hvordan det skal konkurrere med solceller, som nå har blitt veldig billig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. desember 2016, klokken 14:58
Sitat fra: stefse på torsdag 29. desember 2016, klokken 00:24
Men hvis det er noe sted i verden lagring av vindkraft i Hydrogen kan bli business, så er det i Danmark.
+ I Finnmark for eksport til Danmark, Tyskland og Japan.
Du mener vel IMPORTERE FRA Danmark og Tyskland? Begge disse landene har jo allerede store strømoverskudd i perioder og strømpriser som går ned til gratis. Siden selve hydrogenfabrikken vil være minst like dyr å bygge i Finnmark så må man da ha tilgang på gratis strøm, hvor skal man få denne fra? En ny vindpark? Hvem skal betale for denne?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Olee på torsdag 29. desember 2016, klokken 16:43
Får bytte ut noen trailere med et slikt skip da :)

Eller hvorfor ikke luftskip! (Ironi). Selv ombord på et skip beholder hydrogenet sine fysikalske egenskaper. Altså skremmende lite energi per volum (enten hydrogenet er flytende eller under trykk. Under trykk så blir tankene uforholdsmessig tunge i tillegg.

Griffel

Sitat fra: Electrix på torsdag 29. desember 2016, klokken 20:43
Du mener vel IMPORTERE FRA Danmark og Tyskland?
Nei, hvordan kan du tro det.

Finnmark har innelukked strømproduksjon i tillegg til fantastiske vindkraftmuligheter om de bare kunne eksportert denne. Vindkraft kan trolig produseres rimligere i Finnmark enn noen andre steder.

Norske kabler til europa eksportert ca. 20TWh i 2015
Norsk gasseksport i rør til europa tilsvarer ca. 1000TWh/år
Norsk strømproduksjonsrekord 148TWh i 2012, eksport samme år 22TWh.

1Sm3 naturgass har ca. 3 ganger energien til hydrogen, med samme trykk ville tilsvarende rørledninger kunne føre 350TWh/år. Dette er nok ikke aktuelt men, opp mot ca. 10% hydrogen kan blandes i naturgassen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

#51
Om Zaptec og Salto vil tilby hjemmeladebokser må de være med effektstyring.
Med den varslede effektavgiften vil ladeboks uten effektsstyring (høy-effekt-konsument-boks) være det siste jeg vil investere i. En ladeboks med dynamisk effektstyring ville derimot være det første jeg ville kjøpe. Da vil ladeboksen strupe ladingen av elbilen i vårt hus under peak forbruk. Da vil man bruke "badekar forbruksbunnen" til lading. Hvis nettleverandøren brukte AMS til å styre ladeboksen, vil man kunne dempe ladingen også når forbruket i lokalnettet er høyt (selv om det er lavt i ditt hus)

Ladeboksene til Zaptek og Salto m.fl. bør også utrustes med utgang til å styre andre forbrukerkretser i huset. Jeg vil f.eks prioritere lading av elbilen foran varmekabler i gulvene og varmtvannsberederen i perioder av døgnet.

Dersom det blir vanlig med slike enkle løsninger, vil kraftbransjen kunne selge mer strøm på eksisterende kapasitet i infrastrukturen, som igjen vil frigjøre cool cash til utvidelser og vedlikeholdt der det størst behov for det, og ikke der godt samarbeid med elbiler utjevner effekttoppene. Kraftbransjen må rett og slett se på elbiler som en velsignelse istedenfor den store stygge ulven.  :o

Hydrogen er rett og slett for tåpelig til at jeg gidder å kommentere det. Godt nok slaktet i en rekke andre innlegg. ;)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Porsgrunn

Dersom potensialet for vindkraft er så stort i Finnmark hvorfor ikke bygge en kraftledning for å få det ut til områder kraften trengs? 

Det er ledninger planlagt og under bygging som er både lengre og har høyere kapasitet enn dette.

I Kina f eks bygger ABB en som er på 1100 kV med en kapasitet på 12 GW lengden skal bli 3300 kilometer. Det er litt lenger enn fra Alta til Istanbul i luftlinje.

http://en.yibada.com/articles/100390/20160116/china-starts-building-worlds-first-1-100-kv-dc-electricity-transmission-line.htm

Mener det skal være blant annet i India en enda kraftigere på gang, men finner den ikke i farten. Det har også vært snakk om å legge kabel fra Island til Skottland for å få eksportert strøm. Er det noen grunn til at nordlige deler av Norge og Sverige ikke skulle kunne gjøre dette når det går andre steder?

Strøm er den mest høyverdige formen for energi vi har, hvorfor gjøre den om til mer lavverdig energi om det kan unngås? Dersom poenget er å eksportere kraften for så å tilbakeføre den til strøm så er vi der at vi trenger oppimot tre ganger så mange vindmøller for å få eksportert like mye kraft, hvordan skal det bli noe Finnmarkinger ser positivt på?

Electrix

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. desember 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Electrix på torsdag 29. desember 2016, klokken 20:43
Du mener vel IMPORTERE FRA Danmark og Tyskland?
Nei, hvordan kan du tro det.

Finnmark har innelukked strømproduksjon i tillegg til fantastiske vindkraftmuligheter om de bare kunne eksportert denne. Vindkraft kan trolig produseres rimligere i Finnmark enn noen andre steder.

Norske kabler til europa eksportert ca. 20TWh i 2015
Norsk gasseksport i rør til europa tilsvarer ca. 1000TWh/år
Norsk strømproduksjonsrekord 148TWh i 2012, eksport samme år 22TWh.

1Sm3 naturgass har ca. 3 ganger energien til hydrogen, med samme trykk ville tilsvarende rørledninger kunne føre 350TWh/år. Dette er nok ikke aktuelt men, opp mot ca. 10% hydrogen kan blandes i naturgassen.
Du glemte å fortelle hvordan man skal klare å tjene penger på hydrogeneksport til Danmark og Tyskland?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand


sylwester

Nå er jo energibransjen helt innafor å bruke mye energi på å foredle fossilbrennstoff hvor 80% av energien går over i varme. Hydrogen, hvor 66% av energien går tapt er jo en forbedring og dette kan jo produseres med den billigste overskuddsenergien selv når folk flest sitter å kjører i bilene sine.

Jeg er ikke en fan av hydrogen, men tenker at selv om den bruker 3 ganger så mye energi som elbiler
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jlan

Hvis strømnettet er svakt så er det kanskje mer effektivt å erstatte induksjonskomfyrer med hydrogen gasskomfyrer. Da får en jo redusert toppbelastningen om ettermiddagen.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Griffel

Sitat fra: jlan på fredag 30. desember 2016, klokken 15:35
Hvis strømnettet er svakt så er det kanskje mer effektivt å erstatte induksjonskomfyrer med hydrogen gasskomfyrer. Da får en jo redusert toppbelastningen om ettermiddagen.
I mange land er gasskomfyrer helt vanlig, og foretrukket på profesjonelle kjøkken.

Om ikke ren hydrogen så en syntesegass som har mer enn 50% hydrogen (H2), brukbart i eksisterende komfyrer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

Hydrogenbilen har *en* fordel overfor elbilen, den kan fylle tanken på noen få minutter.

Hva skjer den dagen elbilladerne blir så kraftige at en elbil kan lades på bare noen få minutter? Da faller siste rasjonelle argumentet for hydrogenbiler bort.

Som noen kanskje har fått med seg så var Elon Musk ute og slang med leppa på twitter juleaften. Han lettet litt på sløret angående 'supercharger v3.0', som skal ha vesentlig oppgradert effekt, bruke powerpack 2.0 til energilagring og teslas egne solceller for å hente energi. Målsetningen er at en ladestasjon med moderat besøk ikke engang skal trenge å kobles til nettet. På direkte spørsmål om hvilken effekt Supercharger 3.0 ville få ertet han med å si at den ville få den kommende 350kW CCS til å se ut som en barneleke..

Tesla har lenge hatt som ambisjon å bringe ladetiden for elbiler ned til 5-10 minutter. Det kan virke som de er i ferd med å nå det målet nå. 10 minutters lading betyr å lade med 6C, eller nesten 500kW for et 80kWh batteri. Fortsatt med 80kWh batteri, hvis du skal kjøre Oslo-stavanger, med tung campingvogn, på vinterstid..betyr det to ladestopp underveis på 6-8 minutter hver. Hva skal du med hydrogenbil da?

Og for å gå tilbake til utgangspunktet, så er Teslas konsept, med superladestasjoner støttet opp av powerpacks, som skapt for steder med svakt nett siden ladestasjonen kan 'samle' energi når nettet har ledig kapasitet og pumpe det inn i bilene nesten uavhengig av nettsituasjonen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

Kjører du Oslo - Stavanger så bør du uansett stoppe mer enn 6-8 minutter. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA