Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av tomrh, tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. desember 2016, klokken 17:26
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 21. desember 2016, klokken 15:04
Prisen på hydrogen er ca 9 kr pr. 100 gram hydrogen. Med 100 gram kommer du rundt én mil. Toyota Mirai (som er en ren hydrogenbil) har ca. 5 kg kapasitet og en full tank vil derfor koste rundt. 450 kr.

Men med flere hydrogenbiler på veiene og økt konkurranse kan nok hydrogenprisen gå ned, men fortsatt langt igjen til elbiler som koster under kr 2,- pr mil.
Hydrogenprisen er en kunstig pris, satt for å være konkuransedyktig (aka fødselshjelp). Den er ikke representativ for hva prisen vil bli på sikt.

Hydrogenet er dessuten avgiftsfritt nå. Noen som tror vi får beholde hydrogensalg uten mva. og CO2-avgift? Ikke jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

larsk

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:07
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. desember 2016, klokken 17:26
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 21. desember 2016, klokken 15:04
Prisen på hydrogen er ca 9 kr pr. 100 gram hydrogen. Med 100 gram kommer du rundt én mil. Toyota Mirai (som er en ren hydrogenbil) har ca. 5 kg kapasitet og en full tank vil derfor koste rundt. 450 kr.

Men med flere hydrogenbiler på veiene og økt konkurranse kan nok hydrogenprisen gå ned, men fortsatt langt igjen til elbiler som koster under kr 2,- pr mil.
Hydrogenprisen er en kunstig pris, satt for å være konkuransedyktig (aka fødselshjelp). Den er ikke representativ for hva prisen vil bli på sikt.

Hydrogenet er dessuten avgiftsfritt nå. Noen som tror vi får beholde hydrogensalg uten mva. og CO2-avgift? Ikke jeg...

Garantert ikke. Det kommer mva + "miljøavgift" på hydrogen også... på en eller annen måte SKAL avgiftene inn.
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

jlan

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:07
Hydrogenet er dessuten avgiftsfritt nå. Noen som tror vi får beholde hydrogensalg uten mva. og CO2-avgift? Ikke jeg...
Avgifter kommer det vel, men siden hydrogenforbrenning ikke gir utslipp av CO2, så kan vel ikke CO2 avgiften bli så tyngende.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Electrix

Sitat fra: jlan på torsdag 22. desember 2016, klokken 11:34
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:07
Hydrogenet er dessuten avgiftsfritt nå. Noen som tror vi får beholde hydrogensalg uten mva. og CO2-avgift? Ikke jeg...
Avgifter kommer det vel, men siden hydrogenforbrenning ikke gir utslipp av CO2, så kan vel ikke CO2 avgiften bli så tyngende.
Vi elbilister betaler jo allerede 16 øre +mva elavgift på hver kilowattime vi bruker av fornybar energi, så det er ingen grunn til at H2 ikke skal ilegges samme avgift.

Å bytte fra hydrogenbil til elbil gir jo ca samme energibesparelse som å bytte fra vifteovn til varmepumpe så staten burde gi incentiver i elbilenes favør.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olee

Hydrogen som blir produsert ved hjelp av elektrolyse blir vel ilagt samme avgift som det vi betaler når vi lader bilene våre? Og det er vel denne måten man ser for seg å produsere hydrogen på fremover..


I USA mener NEL at de kan produsere hydrogen til ca 30kr/kg ($3,5/kg) ved bruk av solkraft. Hva salgsprisen blir er jo selvfølgelig et annet spørsmål :)

jkirkebo

Sitat fra: jlan på torsdag 22. desember 2016, klokken 11:34
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:07
Hydrogenet er dessuten avgiftsfritt nå. Noen som tror vi får beholde hydrogensalg uten mva. og CO2-avgift? Ikke jeg...
Avgifter kommer det vel, men siden hydrogenforbrenning ikke gir utslipp av CO2, så kan vel ikke CO2 avgiften bli så tyngende.

Det er CO2-avgift på strømmen vi bruker, mens hydrogen produsert fra naturgass er fritatt for CO2-avgift. Noe bakvendt? Ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:56
Det er CO2-avgift på strømmen vi bruker, mens hydrogen produsert fra naturgass er fritatt for CO2-avgift. Noe bakvendt? Ja.
Hvis hydrogen skal produseres fra naturgass, så er det definitivt CO2 med i bildet ja. Men i så fall så er jo hele greia en bløff. Jeg fant noe interessant her:
Sitat fra: http://www.c2es.org/technology/factsheet/HydrogenFuelCellVehicles"A future mid-size car in the 2035-2045 time frame, powered by fuel cells and using hydrogen generated from natural gas, is projected to have lifecycle GHG emissions slightly lower than that for a hybrid electric vehicle (HEV), powered by gasoline. A fuel cell vehicle would produce 200 grams of carbon dioxide-equivalent per mi (CO2e/mi), compared to 235g CO2e/mi for a HEV".
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Griffel

Artikklen denne tråden tar utgangspunkt i stammer fra Danmark. I motsetning til oss erstatter de fossilkraft med vind, og med det følger en lagringsutfordring og et økende behov for å benytte overskuddskkraft. Dermed er situasjonen en annen, og problemstillingen er i magasinkraftlandet Norge; langt mindre relevant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

doldis1

 
SitatArtikklen denne tråden tar utgangspunkt i stammer fra Danmark. I motsetning til oss erstatter de fossilkraft med vind

Vindkraft får vi nok se mere til framover i Norge også og i tillegg til d solcellepaneler. D er nok alt for tidlig
å avskrive hydrogen som energibærer men som energibærer for personbil er nok kampen tapt for denne
gangen..
En og annen politiker kan saktens bli lurt men de lurer aldri markedet, hydrogen- taper mot elbilen
ganske enkelt pga. økonomi,miljø og risiko( som vel til syvende og sist også vil være et økonomisk spørsmål)
Elbilen er heller ikke det eneste produktet som erobrer verden de nærmeste årene,
kan umulig være lurt å diskutere el/hydrogen i framtiden uten å ha framveksten av fornybar energi i bakhodet..


larsk

Hydrogen er bakstreverst...

Man må fortsatt kjøre et sted, for å fylle.... det er såååå 2014 å drive med det...
Elbilen har full tank hver gang jeg henter den i garasjen.

Det skal være ganske spektakulært, det som blir å finne på fyllestasjoner fremover, for at jeg skal gidde å dra dit  opptil flere ganger i uka...

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Griffel

Sitat fra: doldis1 på fredag 23. desember 2016, klokken 10:00
SitatArtikklen denne tråden tar utgangspunkt i stammer fra Danmark. I motsetning til oss erstatter de fossilkraft med vind

Vindkraft får vi nok se mere til framover i Norge også og i tillegg til d solcellepaneler. D er nok alt for tidlig å avskrive hydrogen som energibærer men som energibærer for personbil er nok kampen tapt for denne gangen..
Noe sol og vind spiller lite rolle, det er først når tilfeldig karft blir en vesentlig del av strømforsyningen at porblemene melder seg. Med vår store andel av magasnkraft, er hjemmebatterier og hydrogen ganske uinteresant untatt som eksportprodukt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. desember 2016, klokken 18:16
Artikklen denne tråden tar utgangspunkt i stammer fra Danmark. I motsetning til oss erstatter de fossilkraft med vind, og med det følger en lagringsutfordring og et økende behov for å benytte overskuddskkraft. Dermed er situasjonen en annen, og problemstillingen er i magasinkraftlandet Norge; langt mindre relevant.

Danskene velger jo å skattlegge strøm til elbil og elbuss hardere enn bensin og diesel, og selger i stedet overskuddskraften sin til Tyskland, samtidig som de øker avgiftene på elbil og senker avgiftene på eksosbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

stefse

Danskene driver med selvplaging. De honorerer fremdeles kjøring på skitten skandinavisk diesel, så det å spasere i en trafikkert gate blir en helserisiko. Ikke en gang bussene klarer de å få over på gass eller noe renere.

Men hvis det er noe sted i verden lagring av vindkraft i Hydrogen kan bli business, så er det i Danmark.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Trekkoppbil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. desember 2016, klokken 14:56
Hmmm. Skulle ønske batterier kunne ta unna kraft fleksibelt gjennom døgnet utifra pris og produksjon. Hadde bare noe sånt vært mulig  ;D
Det enkle burde være å tidsinnstille EVSE til å lade på morrakvisten.

Antakelig er det også skånsomt for batteriet med rask opplading før man skal ut å kjøre, hvis det ikke er for kaldt eller for varmt.
Problemet er at det er ikke så kurrant å få timesavregning for privatabonnenter.

Griffel

Sitat fra: stefse på torsdag 29. desember 2016, klokken 00:24
Men hvis det er noe sted i verden lagring av vindkraft i Hydrogen kan bli business, så er det i Danmark.
+ I Finnmark for eksport til Danmark, Tyskland og Japan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA