Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet Citi-Jet 5 med drifts problemer

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 23. desember 2010, klokken 22:21

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

VG:

- Think vil ikke la seg kollisjonsteste i EuroNcap

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10027711

Som vanlig er innholdet litt mer nyansert enn overskriften...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

commiesoft

SitatDet er ikke ventelister på ny Think i dag, tvert imot er det biler på lager.

Vg er Norges største avis.

Pinlig, spør du meg.

Godt de poster på Norsk, så de ikke dummer oss ut for hele verden.

HHF

De var også gode til å blande artikkelen om bremseproblematikk med bilde av den nye Thinken i går også. Ser de har byttet bilde nå i det minste her  http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10027797

Det er vel typisk VG å kaste seg på en slik sak. Tenk om Think fremdeles var "100% ekte norsk" - da ville det nok haglet enda kraftigere hets mot bilen i VG.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Nesbru

Jeg opplevde i sommer det samme bremseproblemet med en lånebil fra MoveAbout med reg nr EL120XX "ett eller annet", så problemet gjelder nok også de nyere bilene dessverre. Ganske ekkel følelse å merke at bremsene bare hadde 5% effekt.

MoveAbout sa at det var et kjent problem for dem som de hadde fått rapportert på andre biler! Bilen ble kjørt rett til RøhneSelmer i Sandvika, så de er også klar over problemet.
Kjører ny Think fra oktober 2010. Min tredje Think etter to mislykkede forsøk.

Lunde

Som vanlig virker det som om VG på død og liv har "sensasjon" i blikket og velger sine overskrifter deretter. Stoff om elbil er enda bedre om man kan vinkle inn noe som er negativt det har vi sett før.

Etter hva jeg har forstått har TH!NK bedt om samme dokumentasjon på hva bilene skal utsettes for som samtlige andre bilprodusenter har fått. Meg bekjent er det første gang de skal teste en batterielektrisk bil å det skulle ikke forundre meg om testene kan avvike fra "normalen" .
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

hens

#5
Jeg har sendt Hanne Hattrem en melding om at Think ble crashtestet i 2002 etter amerikanske krav og besto, og at det derfor ikke er nødvendig å bruke mer penger.
Forslo samtidig at hun kunne finne noe annet å skrive om med større sannhetsgehalt.
Nevnte samtidig at jeg var tilstede i Delft da chrashtesten ble foretatt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Thomas Parsli

#6
Euro NCAP  har vært drivende for sikkerhetsarbeidet i europa de siste årene.
Når et merke eller en modell har gjort det dårlig, har det fått mye oppmerksomhet -og produsentene har (som regel) reagert raskt.

Uten Euro NCAP ville neppe dagens biler vært like sikre -eller forbrukerne like opplyste.
(Selv om det selvfølgelig er svakheter i Euro NCAP)

Som forbruker synes jeg det er gode nyheter at Euro NCAP nå ønsker å teste Think, slik at jeg kan vurdere den mot andre (el)biler i samme klasse.

Jeg er litt overrasket over tonen i denne tråden. Er dere prinsippielt imot Euro NCAP, eller er det bare elbiler som ikke skal testes?

Nå har jo tidligere diskusjon om sikkerhet her på forumet vært noe "opphetet" (ref. mobbingen av den ansatte fra Statens vegvesen), håper ikke denne tråden blir like usaklig.

Og i den sammenheng synes jeg flere skal lese denne:
http://www.nytimes.com/2010/11/30/opinion/30zhuo.html?_r=3&src=tptw

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bosonic

#7
Pussig at du sikter til "trollvirksomhet" kun i denne forbindelse Thomas. Jeg har følt meg "trolla" på ved flere anledninger her på forumet og nevnt det uten at jeg får særlig respons.

Når "trolling" får slippe igjennom er det igrunnen forum adm du bør stile din bekymring til?

Skal en sammenligne med andre forum så finner jeg allikevel fint lite rufsekommentarer her.

Jeg mener at NyThinken skulle blitt testet hos Euro NCAP. Grensen går ved biler som Reva og Buddy.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. desember 2010, klokken 22:45
Som forbruker synes jeg det er gode nyheter at Euro NCAP nå ønsker å teste Think, slik at jeg kan vurdere den mot andre (el)biler i samme klasse.

Min mening er at NCAP testing er velkommen som et tilbud til de som ønsker å bruke det til å forbedre egne produkter, og som egenreklame for dette om kjøretøyet kommer godt uttav det.

Å plutselig forlange at en "facelift versjon" av et testet kjøretøy (les nye Think) i oppstartsfasen skal måtte ta ny kollisjonstest og mulig bråbrems i salget som følge av den blir feil.

Jeg tipper Think kommer til å vente med Ncap tester til de kan teste den nye bilen som er planlagt for 2012. Denne er også bassert på PIV4 chassiset, og vil dermed reflektere om der er alvorlige problemer med eksisterende biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#9
Sitat fra: hens på fredag 03. desember 2010, klokken 20:34
Jeg har sendt Hanne Hattrem en melding om at Think ble crashtestet i 2002 etter amerikanske krav og besto, og at det derfor ikke er nødvendig å bruke mer penger.
Forslo samtidig at hun kunne finne noe annet å skrive om med større sannhetsgehalt.
Nevnte samtidig at jeg var tilstede i Delft da chrashtesten ble foretatt.

Det er jo ikke så lett å finne offentlig dokumentasjon på resultatet av denne amerikanske testen.

Så når EuroNcap tilbyr seg å teste Think synes jeg nesten det er rart at de ikke griper denne anledningen. Har bilen god sikkerhet blir dette fin reklame.

Men, det står jo også i artikklen at EuroNCAP har jobbet med å etablere et eget sett med testkriterier for elbiler, og da er det vel ikke mer enn rett og rimlig at Think får disse til gjennomsyn og kommentering før de sier ja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

#10
Jeg leste et eller annet sted på nettet at de har smadret 30 biler for å bedre sikkerheten, og at simuleringer antyder 4 poeng i denne euro ncap testen..

Disse testene er helt klart bra for alle, ikke minst fordi de holder livsfarlige kinesiske biler unna markedet, og jeg er sikker på at Think gladelig stiller en bil til rådighet når de har fått behandlet forespørselen på en ordentlig måte.

Når det er sagt begriper jeg ikke hvorfor det er nødvendig med et eget opplegg for elbiler. Mopedbiler kanskje, men ikke alminnelige småbiler med elmotor.

Når det er sagt v2.0.. så synes jeg dette med sikkerhet begynner å bli litt dumt. Jeg kjører en tohjuling i tillegg, en supermoto, og den får nok ikke rare poengene i en ncap test..

Altfor mange andre kjører rundt i >10 år gamle biler med kun ei intakt frontlykt og rust overallt.

Og hva gjør du da? Jo du kjører defensivt, med god avstand til folk foran, med ett øye på hver finger. og gjerne sakte når du må. I tillegg går du ut fra at alle andre rundt deg i trafikken er sertifiserte idioter.

Oversatt, så mener jeg altså at jeg tror Think er mye tryggere enn tohjulingen, og den gamle bilen den erstatter, og at det ikke er uansvarlig å spille Ludo uten sykkelhjelm og gul refleksvest :)

Det meste når det gjelder sikkerhet er opp til deg selv.

Ken

#11
Jeg er enig i at sikkehet er noe man for oevrig skaper selv.  Naa det gjelder uforsigbare fare paa norsk vei har Statens Veivesen mye ansvar for sikkerhet og forsvarlig skilting ved veiarbeid osv. Her svikter de voldsomt. Mennesker er vanedyr og endringer i trafikk bilde maa meldes fra i god tid og paa en tydelig maate.
Jeg var provosert naar jeg ble tatt for farts overskredelse etter at jeg var uoppmerksom paa den ene skilt i vei kant som meldte paa en lavere toppfart pga  veiarbeid.
Irritert ogsaa pga politiets begrunnelse  for kontrollen som var akkurat trafikk sikkerhet.
Jeg venter spent for utfallet av et soeksmaal mot en  veiarbeid entreprenoer  hvor en bilist ble overkjoert av en dumper paa E39 ved Grimstad.                                                                                                                     
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på lørdag 04. desember 2010, klokken 23:54
Jeg var provosert naar jeg ble tatt for farts overskredelse etter at jeg var uoppmerksom paa den ene skilt i vei kant som meldte paa en lavere toppfart pga  veiarbeid.                                                                 

Å ikke følge med og se skiltene er selvfølgelig ingen unskyldning, men dette lukter bondefangeri. For øvrig har politiet så vidt jeg vet ganske strenge regler i instruksene for hvor de kan holde fartskontroll. Massevis av parametere som skal forhindre feilmålinger etc.

Har en strekning som de siste 10 åra eller så har vært satt ned fra 80 til 60, og jeg tar meg selv fremdeles i å gi på i det jeg kommer rundt den svingen der 80-sona startet før. Ikke så ofte det skjer lenger, og vanligvis hvis jeg kjører "på autopilot".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA