Hovedmeny

e-Golf + startkabler?

Startet av Sander, mandag 19. desember 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

Sander

Hei! Lurer på om det er trygt å hjelpestarte en annen bil med å bruke startkabler fra 12v batteriet på golfen? Noen som har erfaringer med dette?

aageaasved

RogerRabbit

Hei.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gjort dette. Har hørt fler skrekk historier der elektronikken i bilene ikke tok seg godt ut etter å ha hjulpet flere med akkurat det. Mitt tips ville å ha kjøpt seg en slik powerbank for biler, eller be vedkommende å ringe Falken eller Viking. For min del hadde jeg ikke satset på dette, da verksted regninger for å reparere elektriske anlegg i bil er noe man mister matlysten av.

Da er 500,- i egenandel for veihjelp et bedre alternativ.

Men dette er min mening basert på andres erfaringer.
2021 - Polestar 2 Snow
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2 Silver Metallic

zyp

Elbiler har ikke startmotor og derfor trenger ikke 12V-batteriet å dimensjoneres for slike strømtrekk, og derfor ville jeg vært skeptisk til å hjelpestarte en annen bil fra en elbil.

Dette gjelder også hybrider som bruker fremdriftsbatteriet til start.

Chivas

Kanskje best å holde seg til starthjelp av el-biler ;)

Rio

Sitat fra: Sander på mandag 19. desember 2016, klokken 11:03
Hei! Lurer på om det er trygt å hjelpestarte en annen bil med å bruke startkabler fra 12v batteriet på golfen? Noen som har erfaringer med dette?

Det kan gå bra, men jeg ville ikke tatt sjansen; spesielt ikke med startkabler som ikke har ordentlig overspenningsvern.

Jeg vet ikke om det står noe i brukerveiledningen om dette?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

aageaasved

har spurt vw i dag ingen problemer,kommer sikkert mange svada svar etter denne kommentaren

Rio

Sitat fra: vivjohan på mandag 19. desember 2016, klokken 22:43
har spurt vw i dag ingen problemer,kommer sikkert mange svada svar etter denne kommentaren

Neida, svadaen klarer du fint selv! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jonrb

Har brukt startkabler fra e-up til å starte dieselbil noen ganger. Bruker startkabler med overspenningsvern. Ingen problemer så langt.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA