Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte av børster og tilstandssjekk av kommutator

Startet av Helge, torsdag 23. desember 2010, klokken 11:59

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. desember 2010, klokken 09:11
Trondheim kommune bør etablere flere ladeplasser -ikke lage flere unntak fra parkeringsbestemmelsene.
Hva slags unntak (for elbiler) ser du egentlig for deg -og hvordan mener du de skal skiltes?
Kjære deg... det hjelper ikke om Trondheim kommune lager enda flere ELBIL-plasser når alle disse skiltes med enda KORTERE parkeringstid (2 timer) enn de vanlige parkeringsplassene der de fleste har maks 5 timer P-tid. Jeg har spurt og det virker som om de vil holde fast på maks 2 eller 3 timer elbilparkering.

Det er et faktum at en del kjører bensinbiler oh dieselbiler til jobb i bysentrum for eksempel fordi de må hente barn i barnehagen og mange mindre gode unnslyldninger som folk bruker. Det hadde da vært bedre å få så mange som mulig av disse til å bytte til elbil? Hva da med å ha flere plasser der man med elbil kan stå en hel arbeidsdag...? Ladeplass eller annen plass er ikke avgjørende for dette. Men i Trondheim ser de ikke ut til å ville åpne for parkering av elbil en hel arbeidsdag annet enn i parkeringshus der både elbiler og de andre bilene må betale for hele dagen.

Jeg synes absolutt at Norstart kunne satt fokus på Trondheim mht denne dårlige strategien for elbilparkering. Jeg sjekket i full fart 12 av de blå merkene over ladestasjoner i Bergen på ladestasjoner.no og KUN 1 av de 12 hadde tidsbegrensning på parkeringstiden. Alle de andre 11 stedene kan man stå hele arbeidsdagen. I selve bykjernen av Trondheim er det pr i dag KUN 2 steder med elbilplasser (iflg ladestasjoner.no) med kort tidsbegrensning på begge steder. Alterantivet er maks 5 timer parkering på gateplan (uten lading) eller mot avgift i parkeringsgarasjene. Som Trondhjemmer må jeg bare innse det pinlige at Bergen BANKER Trondheim på dette - samtidig som Trondheim kommune slå seg selv på brystet for den prisen de fikk (bla fordi kommunen selv har en elbilpark). Men tilretteleggingen for private med elbil er de IKKE gode på enda.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Hans Håvard Kvisle

Norstart venter fortsatt på innrapportering fra Trondheim kommune for de ladestasjonene de har fått finansiert av Transnova. En del av dem er bygd, en del er forsinka. Men detaljer er foreløpig ikke oversendt til oss. Vi venter i spenning på hva som er reglene for de 87 ladepunktene.

Når denne infoen kommer, kan jeg love at vi vurderer om det er et godt parkerings- og laderegimé eller ei. Dette publiserer vi gjerne info om på elbil.no som vi også har gjort for andre byer.

Stavanger:
http://elbil.no/ladestasjoner/245-petroleumsbyen-stavanger
Slett ikke bra. Stavanger Parkering fulgte opp denne artikkelen med å bruke en ladestasjon som juletrelager. Nå ruller debatten lokalt, det er sikkert, ikke minst takka være flinke Rogaland Elbilforening som bl.a. har vært i Rogalands Avis. Etter pådytt fra Norstart kjørte også VG.no juletresaken:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10012595

Bergen:
http://elbil.no/ladestasjoner/251-ladebergen
Velstand på lik linje med Oslo. Byene som topper Charging League.
St.Hanshaugen

RoadRunner

#17
Sitat fra: Helge på onsdag 05. januar 2011, klokken 14:19
Jeg synes absolutt at Norstart kunne satt fokus på Trondheim mht denne dårlige strategien for elbilparkering.

Enda ett argument:
Trondheim havn regulerte området i Ila/Skansen ifjor. Der ble det etablert endel nye parkeringsplasser, men disse er satt opp med SORTE skilt og "privatrettslige regler".

I forkant av dette sendte jeg mail til Trondheim havn med spørsmål om det ville bli lagt tilrette for elbil-parkering evt. også lading, da vi er flere som har elbil og er aktive brukere av området.

Svaret var at "vi vil se nærmere på dette"...

Jeg har ikke sett noe skilting for elbil enda. Alt arbeidet er ikke ferdig enda i området, og jeg er spent på om det blir innført avgifter igjen, slik det var for 1.5 år siden.

Ellers en saksopplysning:
Trondheim kommune har en plass/en stikk-kontakt på Leutenhaven og en stikk-kontakt/to plasser ved elva (disse er i en liten bakke og ofte ikke brøytet/strødd).


Ellers observerer jeg at man i Tromsø kan man parkere i offentlige parkeringshus gratis med elbil. Noe å tenke på for Trondheim kommune - ihvertfall enkelt å gjennomføre.

Og til slutt en gladmelding: På Heimdal i Trondheim er det skiltet 2 elbilplasser uten tidsbegrensning - i motsetning til alle vanlige parkeringsplasser i området. Så noe skryt skal Trondheim kommune ha!
(Dette er rett utenfor Narvesen, skiltet står på en høy stolpe, og det er vanligvis fossilbiler som står der  ::))
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Helge

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 06. januar 2011, klokken 01:44Så noe skryt skal Trondheim kommune ha!
Joda Trondheim kommune skal få skryt for å ha vært TIDLIG ute med en egen elbilflåte av brukbar størrelse. Videre må jeg legge til at ved enkelte av elbilparkeringsplassene litt utenfor selve bykjerne (som for eksempel på universitetsområdet - Gløshaugen) er det ubegrenset parkeringstid på elbilplassene.

Det jeg synes er ALT for DÅRLIG av Trondheim foreløpig er i hovedsak 2 forhold:
1.) det veldig lave antallet elbilplasser inne i selve sentrum
2.) at det inne i sentrum stort sett bare er tidsgerenset parkering som er vesentlig kortere en en arbeidsdag

Det burde vært stimulert til å bytte ut bensin- og dieselbiler med elbiler blant de som av ulike grunner (gode eller dårlige) insisterer på å kjøre bil til jobb i sentrum i steden for å gå, sykle eller ta buss.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 05. januar 2011, klokken 22:59Vi venter i spenning på hva som er reglene for de 87 ladepunktene.

Jeg kjenner ikke til så mye om alle disse om det er så mye som 87 punkter / uttak. Men de 20 som kommer på univversitetsområdene kjenner jeg til. Der blir det etter det jeg fikk høre i november ikke tidsbegrensning. Men på alle plassene inne i selve bysentrum virker det som om det blir kun 2 eller kanskje mest sannsynlig 3 timer maks parkeringstid og det synes jeg er veldig dårlig. Dette fremgår av et svarbrev jeg har fått fra ordførerens kontor!

Argumentet om at begrenset parkeringstid (3 timer) medfører at flere får ladet har forsåvidt noe positivt over seg selv om det er så få elbiler i Trondheim at dette vil være et ikke-tema en god stund enda dersom det blir så mye som 87 nye ladepunker. Selv med så få ladepunkter som det er i Trondheim nå er plassene VELDIG ofte ledig og det er jeg overbevist om ikke bare skyldes få elbiler foreløpig men også skyldes at plassene for mange ikke er så attraktive (funksjonelle) når du bare kan parkere så kort tid som 2 eller 3 timer. I Bergen er det altså i liten grad slik tidsbegrensning på elbilplassene. Det medfører at man kan bidra til å bedre luftkvaliteten i Bergen ved å kjøre Elbil til jobben. I Trondheim må du ut å flytte bilen 2 ganger hver arbeidsdag om du skal stå på elbilplass og 1 gang hver dag om du skal stå på vanlig plass. Ut fra dette, og det svaret jeg fikk fra ordførerens kontor virker det som Trondheim kommune IKKE VIL at folk skal kjøre elbil til jobb i bysentrum. De overser det faktum at elbilen faktisk forurenser mindre (ikke minst lokalt) enn bussene som her i byen har forbrenningsmotor.

Ikke alle kan kjøre elbil til jobb i bykjernene - det har vi vel ikke hverken veinett eller parkeringsplass nok til (både Oslo, Bergen, Trondheim mfl). Noen må ta buss, trikk/bane (for de som har det) osv. Men blant de som av ulike årsaker (gode eller dårlige) mener de må kjøre bil burde det stimuleres til at de velger elbil framfor diesel eller bensinbil!!!

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 05. januar 2011, klokken 22:59

Når denne infoen kommer, kan jeg love at vi vurderer om det er et godt parkerings- og laderegimé eller ei. Dette publiserer vi gjerne info om på elbil.no som vi også har gjort for andre byer.
Ja det var det da... NÅR?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hma

#20
Jeg støtter kritikken av manglende og lite funksjonelt ladetilbud i Trondheim!

Håper Norstart kan fokusere ekstra på dette fordi tilbudet i Trondheim holder overhode ikke mål.

Jeg har siden august 2009 vært i (epost)kontakt med Trondheim Kommune ved prosjektleder Bjørn Ove Bertelsen,  og har fått gjentatte lovnader om at utbygging er rett rundt hjørnet. Dessverre skjer det lite og ingenting. Hvor vanskelig kan det være å bedrive akvisisjon for å sette opp et 16A stikk? Tenk om mobilnettet i Norge skulle bygges ut i samme hastighet?

De eneste som fortjener skryt etter min mening er de private kjøpesentra (City Syd, Tiller Torg, IKEA, etc) som for lengst har ettablert attraktive og sentrale ladepunkt med fri parkering.

Området som burde prioriteres er MidtBy'n og Pir/havna. Det er i dette området man burde bli premiert for å benytte elbil. Havna/Pir er et av byens sterkest voksende næringsområder med flere tusen arbeidsplasser, BI, Rema 1000, Pirbadet, Rockheim, jernbanestasjon, etc. Tross dette finnes ikke ett eneste ladepunkt i to kilomerters omkrets!
Jeg vet med sikkerhet at det er i overkant av 10 elbilister som daglig parkerer/jobber i dette området.

Videre har jeg etterlyst tilbud om kraftigere strømuttak enn 16A, slik at jeg kan lade min Rav4 EV. Bjørn Ove Bertelsen har opplyst meg om at all utbygging er prosjektert og dimensjonert for 400V/63A, slik at det i praksis handler om å sette inn større sikringsautomat og annen type kontakt. Ekstra kostnad burde således være minimale. Har til og med tilbydt å koste dette selv om det er mulig. Jeg vil tro det etterhvert vil komme flere elbiler med innebygget lader på 5-6kW. Det reduserer ladetiden (5-6 timer 0-100% for min del) og øker tilgjengeligheten på punktene. Til sammenligning trenger min Think Classic ca 6-8timer for å lades (bruker kun 10A).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gogs

#21
Ha, ha, ha!

Dette er som å høre en repetisjon av svaret jeg fikk da jeg kontaktet Kristiansand kommune angående identisk problemstilling. I bykjernen her er det kun tre ladeplasser hvor to har tidsbegrensning på 2 timer og en er innesperret i parkeringshus slik at man blir tvunget til å betale for å stå på en plass som i utgangspunktet skal være gratis.

I svarbrevet skriver de at tidsbegrensningen på 2 timer skal sørge for at flest mulig skal få mulighet til å lade, men de skriver også i brevet at bruken av ladestasjonene er svært lav og at det derfor ikke trengs større utbygging av ladestasjoner. HALLO!!! Er det bare meg som ser selvmotsigelsen i denne politikken? Ladestasjonene må være attraktive for at de skal bli populære.

Jeg tror problemet med mange ladestasjoner i Norge er at det er staten/stortingspolitikere som vil ha elbiler på veiene, mens kommunen (kommunale parkerigsselskap) stort sett er opptatt av å spare penger. Ordet "gratis" er de allergiske mot og setter derfor opp så mange restriksjoner som mulig for at plassene ikke skal bli brukt. Dermed blir det attraktivt med elbil i rike og smarte kommuner, mens de som bor i fattige kommuner stort sett må belage seg på å lade elbilen hjemme eller finne andre fremkomstmidler.

Norstart bør presse på mot stortingspolitikerne for å få på plass regler for ladeplasser som skal gjelde for alle kommuner. Dermed blir det like attraktivt å gå over til elbil i Kristiansand og Trondheim som det er i Bergen og Oslo.

Hør vår bønn!  ;)
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

cra

Sitat fra: Gamleola på torsdag 06. januar 2011, klokken 11:35
Norstart bør presse på mot stortingspolitikerne for å få på plass regler for ladeplasser som skal gjelde for alle kommuner. Dermed blir det like attraktivt å gå over til elbil i Kristiansand og Trondheim som det er i Bergen og Oslo.

Dette tror jeg er det man kaller "spikeren på hodet".  La Trondheim (og andre for den del) prøve å sette opp en av plassene uten tidsbegrensning, så skal man se hvilken plass som blir populær. ;)

Det er foresten også forslag til incentiv for å få økt elbilisme: Fritak fra tidsbegrensning på P-plasser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Ja nettopp "TREFFE SPIKEREN PÅ HODET" cra. Dette er min KAMPSAK opp mot Trondheim kommune. De "nekter" å gjøre elbilplassene skikkelig populære/attraktive mht maks parkeringstid. Når plassene ikke er så attraktive blir de lite brukt og de kan urettmessig unnskylde seg med at det er lite behov for disse plassene. Da er vi inne i en uheldig vond sirkel!

Det trenger faktisk strengt tatt ikke være "ubegrenset" parkeringstid, men lengre enn en vanlig arbeidsdag inne i sentrum må det være på en god del av plassene i hvert fall. Det virker som Trondheim kommune helst vil ha null jobbpendlere i bil og alle over i buss til bykjernen. Dette kan de bare glemme så lenge det ikke er forbudt med personbil inn til bykjernen. De som til syvende og sist kjører personbil til jobben burde vi i størst mulig grad derfor fått over på elbil - basta  ;D

Jeg tror ikke det har "sunket inn" hos byråkrater og politikere i Trondheim at det ut fra lokal luftkvalitet (og kanskje global forurensning også) faktisk hadde vært bedre om jobbpendlerne hadde kjørt elbil framfor buss med forbrenningsmotor. Enda bedre om de tar trikk eller elektrisk bane selvsagt men det er det dårlig med her hos oss. Men så er det ikke plass til så enormt mye biler da så et kompromiss med en andel i busser med forbrenningsmotor og en andel i bil må vel til - men jeg sier det igjen... få en så høy andel som mulig av de i bil over i elektrisk bil da! Det funker ikke mht jobbpendling når man ikke kan stå lovlig i mer enn 2, 3 eller 5 timer.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Hans Håvard Kvisle

Morsomt når debatten tar av litt på elbilforum!
Noen kjappe kommentarer:

1) Seinest idag har jeg mast 2 ganger på dem som skal levere informasjonen om de ladestasjonene som er klare i Trondheim. Kan ikke mer enn det! Så jeg må bare be om tålmodighet mens byråkratiets kvern maler langsomt.

2) Jeg har stor tro på at vi skal få forandra Trondheim kommune hvis de virkelig har gjort noe dumt. Miljøkoordinatoren er en fornuftig kar. Byen slåss med Oslo om å være mest elbilvennlig. Hvis de har altfor strenge tidsbegrensninger, taper de den kampen med glans.

3) Dessverre har vi svært dårlig erfaring med ladestasjoner uten tidsbegrensning. Da finnes det elbilister som plasserer bilen der i dages- og ukesvis. Paleet i Oslo var i sin tid en klassiker. Plassene forsvant pga egoistiske elbilister. Derfor må vi ha tidsbegrensning - men liberal.

4) Heldigvis er det slik at lokale myndigheter, dvs kommuner, har litt sjølråderett i det norske samfunnet. Er det virkelig noen som på alvor mener at det er Kongen i statsråd som skal bestemme det lokale parkeringsreglementet? Nok noe korttenkt.
Men det kan være en mulighet å stille krav der utbyggere får offentlig støtte. Dessverre kom bevilgningen til Transnova og igangsettingen av det støtteprogrammet så kjapt at ikke alt ble gjort lurt. Kommer mer tilbake til noen små dumheter som er greit å nevne - til skrekk og advarsel ved seinere bevilgninger.

5) Norstart har vært sterkest involvert i utviklingen av lade- og parkeringsregimé i Oslo. Har ikke det blitt bra? Vi ønska det som modell for andre utbyggere, men alle har ikke gløtta nok på hovedstaden.

Jeg lover på tro og ære at vi skal tak i Trondheim når vi har alle fakta på bordet. Hverken denne byen eller Stavanger (og nå tydeligvis også Kristiansand) skal få lov til å være dårligere enn Oslo og Bergen som vi synes opptrer fornuftig og virkelig stimulerer elbilismen.
St.Hanshaugen

Helge

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. januar 2011, klokken 12:593) Dessverre har vi svært dårlig erfaring med ladestasjoner uten tidsbegrensning. Da finnes det elbilister som plasserer bilen der i dages- og ukesvis. Paleet i Oslo var i sin tid en klassiker. Plassene forsvant pga egoistiske elbilister. Derfor må vi ha tidsbegrensning - men liberal.
Synd med slike egoister, altfor ofte skal noen få ødelegge for de mange. Men hva med makstid på noe mellom 8 og 12 timer da(?) - dekker en full arbeidsdag for de fleste. På den tiden får man til og med fulladet de fleste biler med vanlig lading (ikke hurtiglading). Problemer med ubegrenset parkeringstid er nevnt i Oslo, men hva med Bergen? De har jo nå mange plasser uten tidsbegrensning. Det bor kanskje ikke så mange egoister der  ;) ;D eller er det bare at overfloden PT er så stor at det ikke merkes :D

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. januar 2011, klokken 12:59Jeg lover på tro og ære at vi skal tak i Trondheim når vi har alle fakta på bordet. Hverken denne byen eller Stavanger (og nå tydeligvis også Kristiansand) skal få lov til å være dårligere enn Oslo og Bergen som vi synes opptrer fornuftig og virkelig stimulerer elbilismen.
Slik skal det låte ;D

Ellers vil jeg trekke fram den siste av mine to KAMPSAKER opp mot Trondheim kommune og parkeringsetaten. De insisterer nemlig på at 5 timer maks parkeringstid også gjelder og må gjelde for elbiler. De unnskylder seg med å henvise til "felles skilting". Da prøver jeg å svare dem høflig (selv om jeg tenker "herregud....") at det ikke er felles skilting med hensyn til avgiftsparkeringen heller. Det står på skiltene at det er parkering mot avgift mellom "klokken sånn og sånn" og det står ikke noe om at elbilene er unntatt. Det er vedtatt og nedtegnet andre steder enn på skiltingen. Det samme kunne man da vel gjøre mht maks parkeringstid...??? Vi har vel også et beslektet problem med underskilter for unntak fra påbudt sving til høyre fra kollektivfelt osv osv.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Yeyeye

Hei Hans Håvard.
Flott dere jobber for bedre utbygging her i Trondheim, meldte meg nå akkurat inn som betalende medlem foresten;)
Med det samme kan jeg spørre om dere har mange store bedrifter som betalende medlemer? F.eks, jeg jobber i Entra Eiendom AS, håper de/vi er medlem, Entra har jo en visjon om å være en miljøledene eiendomsaktør, så her bør de støtte opp. Har spurt en del om f.eks utbygging av ladepunkter, og vet også Entra søkte om tilskudd for dette, men igjen mangler jeg info om utførelsen av dette. Jobber selv på drift, og vi lader jo bilene våre greit på de fleste byggene våre og  har fått tommelen opp for det også :) I Oslo har Entra et sammarbeid med Move about og en av de 14?bilene(Think med Zebra) derfra fikk vi netopp opp hos oss her i Trondheim nå. Den mest populære bilen på jobb for tiden, og fungerer knall selv i kulda.

Håper vi træge trøndere får til litt mere en bare skrytet etter vært, og at Norstart hjelper oss som en pådriver.

Mvh Arild Rabben

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. januar 2011, klokken 12:59
Morsomt når debatten tar av litt på elbilforum!
Noen kjappe kommentarer:

1) Seinest idag har jeg mast 2 ganger på dem som skal levere informasjonen om de ladestasjonene som er klare i Trondheim. Kan ikke mer enn det! Så jeg må bare be om tålmodighet mens byråkratiets kvern maler langsomt.

2) Jeg har stor tro på at vi skal få forandra Trondheim kommune hvis de virkelig har gjort noe dumt. Miljøkoordinatoren er en fornuftig kar. Byen slåss med Oslo om å være mest elbilvennlig. Hvis de har altfor strenge tidsbegrensninger, taper de den kampen med glans.

3) Dessverre har vi svært dårlig erfaring med ladestasjoner uten tidsbegrensning. Da finnes det elbilister som plasserer bilen der i dages- og ukesvis. Paleet i Oslo var i sin tid en klassiker. Plassene forsvant pga egoistiske elbilister. Derfor må vi ha tidsbegrensning - men liberal.

4) Heldigvis er det slik at lokale myndigheter, dvs kommuner, har litt sjølråderett i det norske samfunnet. Er det virkelig noen som på alvor mener at det er Kongen i statsråd som skal bestemme det lokale parkeringsreglementet? Nok noe korttenkt.
Men det kan være en mulighet å stille krav der utbyggere får offentlig støtte. Dessverre kom bevilgningen til Transnova og igangsettingen av det støtteprogrammet så kjapt at ikke alt ble gjort lurt. Kommer mer tilbake til noen små dumheter som er greit å nevne - til skrekk og advarsel ved seinere bevilgninger.

5) Norstart har vært sterkest involvert i utviklingen av lade- og parkeringsregimé i Oslo. Har ikke det blitt bra? Vi ønska det som modell for andre utbyggere, men alle har ikke gløtta nok på hovedstaden.

Jeg lover på tro og ære at vi skal tak i Trondheim når vi har alle fakta på bordet. Hverken denne byen eller Stavanger (og nå tydeligvis også Kristiansand) skal få lov til å være dårligere enn Oslo og Bergen som vi synes opptrer fornuftig og virkelig stimulerer elbilismen.

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Hans Håvard Kvisle

Til Yeyeye
Tusen takk for at du blir medlem. Jo flere vi er, mer moro er det å jobbe  ;D

Vi har hatt en strategi for å få større bedrifter som medlemmer. Men de sliter fælt med dette å være "medlem". En beslutning som tydeligvis sitter langt inne. Likevel er det ca 30 bedriftsmedlemmer, bare så det er sagt, men det er mange mindre som har hatt lettest for å bestemme seg.

Men for å "lure" de større bedriftene, selger vi nå annonser på elbil.no. Det blir det mer og mer av - uten at jeg tror det skal sjenere leserne. Entra er et utmerket eksempel på en bedrift som bør profilere seg der. Så tusen takk - den nye annonseselgeren får prompte beskjed!

Til Helge
Oslo har lagd idealkompromisset, vel, Norstart har lagd det for Oslo. I sentrum har vi en relativt liten andel sirkulasjonsplasser med 3 timers tidsbegrensning, de er gode å ha. Men de fleste plassene skal ha 16 eller 24 timer. Først og fremst for å gjøre det latterlig attraktivt å kjøre elbil framfor forurensende dieselbil. Dessuten er kommunen så glad for å se at noen bruker ladestasjonene, at de heller vi la de stå litt lenge der!

Men dette vil forandre seg over tid, med forekomst av elbiler, ladestasjoner, endringer i ladefart osv. Skal da være litt dynamisk. Men med en klar målsetting for ladestasjonene: De skal få folk til å kjøre elbil!
St.Hanshaugen

Helge

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 07. januar 2011, klokken 15:57
Til Helge
Oslo har lagd idealkompromisset, vel, Norstart har lagd det for Oslo. I sentrum har vi en relativt liten andel sirkulasjonsplasser med 3 timers tidsbegrensning, de er gode å ha. Men de fleste plassene skal ha 16 eller 24 timer. Først og fremst for å gjøre det latterlig attraktivt å kjøre elbil framfor forurensende dieselbil. Dessuten er kommunen så glad for å se at noen bruker ladestasjonene, at de heller vi la de stå litt lenge der!
Det er AKKURAT SLIK jeg for min del synes DET BURDE VÆRE i Trondheim også. Ideelt sett burde da kort-tids parkeringsplassene faktisk ha hurtiglader  ;D

Det virker imidlertid som om Trondheim kommune trenger å få dette inn med teskje fra noen med litt mer "pondus" enn en skarve innbygger dessverre...

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 07. januar 2011, klokken 15:57Men dette vil forandre seg over tid, med forekomst av elbiler, ladestasjoner, endringer i ladefart osv. Skal da være litt dynamisk. Men med en klar målsetting for ladestasjonene: De skal få folk til å kjøre elbil!
Just presis :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Om enn noe forsinket blir stadig flere ladepunkter i Trondheim ferdig. Denne artikkelen ligger inne med link på forsiden av elbil.no i dag:
http://www.tih.no/nyhet/6-ladepunkter-for-elbil-pa-brattora-703.aspx

Hva kan vi lese der... joda igjen er det plasser med begrenset ladetid og parkeringstid på bare maks 3 timer.

"I samarbeid med Trondheim kommune kan Trondheim Havn nå tilby 6 elbilplasser for korttidsparkering på Brattøra. Her kan elbilbrukere parkere gratis i inntil 3 timer"

Samtidig skriver de:

"Bruk plassene – da kan det bli flere! Trondheim Havn, som er under Miljøfyrtårn-sertifisering, var positive til tiltaket, og har i første omgang stilt parkeringsplasser på Brattøra til disposisjon. Om vi ser at disse plassene blir benyttet, er det på sikt muligheter for opprettelse av ladestasjoner i havneområdene også i Ila og på Nyhavna."

Jeg sier det igjen jeg... populariteten og bruken av plassene avhenger MASSE av om man kan stå der bare 2 - 3 timer eller om man kan stå der en arbeidsdag (8 - 9 timer). Her får vi en vond sirkel med at de setter kort parkeringstid - relativt få vil bruke plassene og så sier de... nei, nei det er få som bruker plassene så det er jo ikke behov for slike plasser så da stresser vi ikke med å lage flere :( >:( :'(

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA