Hovedmeny

Brukket bakaksel

Startet av getor, søndag 18. desember 2016, klokken 13:24

« forrige - neste »

Muffinman

Har man litt kapp etter siste oppussing liggende er det ingen grunn til å la bilen bli stående bare fordi en bagatellmessig understelldel ryker. Da fikser man og kjører videre.

Thor2014

Burde vært sikret med litt patentbånd på enden der  :D

Muffinman

Løfter denne. Det skjer stadig tilfeller av dette, og felles for nesten alle er at ytre innfesting på nedre bærearm bak ryker samt at det skjer i lav hastighet. Kunne virkelig tenkt meg å visst om dette er knyttet til en serie bærearmer og at de fleste bilene ikke er berørt, om det er en designsvakhet og om det blir foretatt noen preventive grep fra Tesla sin side om nødvendig. Antallet biler på veien tatt i betraktning ser dette ut til å skje alt for ofte til at det kan være tilfeldig.

alda

Sitat fra: Muffinman på mandag 17. september 2018, klokken 19:41
Løfter denne. Det skjer stadig tilfeller av dette, og felles for nesten alle er at ytre innfesting på nedre bærearm bak ryker samt at det skjer i lav hastighet. Kunne virkelig tenkt meg å visst om dette er knyttet til en serie bærearmer og at de fleste bilene ikke er berørt, om det er en designsvakhet og om det blir foretatt noen preventive grep fra Tesla sin side om nødvendig. Antallet biler på veien tatt i betraktning ser dette ut til å skje alt for ofte til at det kan være tilfeldig.
Ja, läste om ett nytt fall på FB i helgen. Skedde i låg fart. Var väldigt många "Tesla-försvarare" som menade att det inte var unikt for Tesla och att det händer lika ofta på BMW, Mercedes osv....
Har personligen aldrig hört om detta på någon bil förr, så tror nok dessvärre det är en Tesla-unik svaghet?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

rovervest

Kan bekrefte at dette også skjer på oppheng foran. Jeg hadde brudd i høyre fremre kontroll arm. Den knakk rett av rundt foring i lav hastighet. Veldig glad for at det ikke skjedde i høy hastighet. Tesla byttet begge sider og sa at den ble erstattet av en oppgradert del. 70D, sen 2015

Muffinman

Sitat fra: rovervest på tirsdag 18. september 2018, klokken 18:16
Kan bekrefte at dette også skjer på oppheng foran. Jeg hadde brudd i høyre fremre kontroll arm. Den knakk rett av rundt foring i lav hastighet. Veldig glad for at det ikke skjedde i høy hastighet. Tesla byttet begge sider og sa at den ble erstattet av en oppgradert del. 70D, sen 2015
Hvilken arm tenker du på her? Det er tre stykker foran på Model S; camberarmen som er plassert nede og bakerst, "thrustarmen", i mangel på et bedre navn som befinner seg nede og foran samt øvre bærearm :)

rovervest

Nedre fremre arm.
Replace LH and RH Front Suspension Lower Fore Links Due To Link
Failure

rovervest

Muffinman

Første tilfellet jeg ser av svikt der. Det du linker til er nedre bærearm bak. Det har vi sett en del tilfeller av.

rovervest

Du har helt rett, men feilen er av samme sort ser det ut til. Veldig skeptisk til at slikt kan skje. Håper Tesla studerer disse feilene nøye slik at det ikke skjer igjen.

Øggen

Litt usikker, men e det likt understell på Model X??
E det nevnte staget av aluminium?
Kan det være porøsitet i legeringa?
Tydelig at den gode veistandarden i Norge blir for hard.........
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

rovervest

Ja det er i aluminium. Ja stagene får helt klart hard kjør her i Norge med humpete vei og salt lake. Uansett bør det ikke skje mener jeg.

Muffinman

En annen Tesla-eier fortalte meg at man kunne redusere camber bak på TMS ved å bruke stag fra TMX, som visstnok er lengre. Noen som vet om dette stemmer?

Luniboy

Ikke helt bra, noen som vet om det har vært tilfeller på nyere modeller ... ? eller om noen har sjekket om det er vesentlig forsterket på nyere del ? ... kan det være underleverandør har gått for en litt billigere alu. legering ?
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA