Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her kan du stille spørsmål, rett til en KIA forhandler - Skotvedt Asker og Bærum

Startet av getor, søndag 19. februar 2017, klokken 01:25

« forrige - neste »

El-boy

Boltene bør helst være i syrefast AA-80 kvalitet for å unngå at aluminiumen blir anode for boltene (gitt boltene er i stål).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lynet

Mange konspirasjonsteorier her, men aluminium i hjuloppheng er brukt i mange tiår. Boltene som brukes er normalt overflatebehandlet slik at de ikke skal reagere med aluminiumen.
Men i Norge brukes både vanlig salt og ikke minst magnesiumklorid i store mengder. Dette skaper et meget aggressivt miljø som bilfabrikkene kanskje ikke har tatt høyde for. I tillegg har vi lang vinter med relativt dårlige veier med mye hull, og ikke minst grusveier.
Alt dette tilsammen sliter nok meget hardt på våre biler. Det kreves både ekstra renhold og service.
Tok selv ut et hjullager på en Audi A6 forleden, det satt utrolig godt takket være at aluminiumsflaten i spindelen mot navet i stål var blitt trangere grunnet aluminumskorrosjon.
Og hjuloppheng som faller sammen har vi sett på alle bilmerker til alle tider.
Se på denne siden: http://www.mtfca.com/discus/messages/331880/357535.html?1366864966
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. desember 2016, klokken 22:52
Sitat fra: petersv på mandag 19. desember 2016, klokken 22:27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. desember 2016, klokken 21:15
Så nylig videodokumentert gjennomgang av understell på en EU-kontrollert Model s gått noe sånt som 150-250K. Den fikk svært gode skussmål av personen som utførte kontrollen.

Link til denne? Virker interessant.

Den ble postet på FB. Usikker på om det var i den lukkede eller åpne gruppen. Men ganske sikker på at det var Thomas fra Flesland Auto som la den ut.

Takk for svar, men fant den ikke på Flesland autos side eller Thomas'. Heller  ikke tesla-sidene...?

Øyvind.h

Var inne og kikket nå og fant heller ikke videoen. Mulig han har tatt den bort? Men det ligger fortsatt et par bilder ute av den aktuelle bilen samt påpekt to utbedringer som skulle gjøres etter 260.000km.
Bildene ble lagt ut 15. november i Tesla owners club norway siden. Videoen mener jeg kom omtrent samtidig, men den finner jeg ikke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


El-boy

Bra skussmål på videoen her.
Kanskje på tide med en oppdatering ifra trådstarter getor  med status på reparasjon av bilen.
Du kan kanskje komme med tips om hva vi bør sjekke på bilen ved hjulskift ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

petersv

Tusen takk Øyvind og Gøran for at dere leita og fant.

getor

Sitat fra: El-boy på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:02
Bra skussmål på videoen her.
Kanskje på tide med en oppdatering ifra trådstarter getor  med status på reparasjon av bilen.
Du kan kanskje komme med tips om hva vi bør sjekke på bilen ved hjulskift ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oppdatering kommer når jeg får igjen bilen.

getor

Så her er situasjonen:
1) RR SUSP LCA ASSY (6006774-00-B).
Found broken lower control arm.
Corrections: Air Spring Module - Rear - RH. Replaced broke halfshaft, replaced lower controllarm, replaced shock absorber.
2) REAR AIR SPRING MODULE LH - DM (6006352-06-C)
Corrections: Halfshaft Assembly - Rear - RH
Filled the EAS system with Nitrogen and did a calibration with toolbox.
3) REAR HALFSHAFT 36 MM, PERFORMANCE (1007719-01-A)
Corrections: Toe Link Assembly - Rear - RH
Performed four-wheel aligment and performed test drive.
4) RR SUSP TOE LINK ASSY PERF PLUS (1021420-00-A), NUT LUG M14x1.50 [10]-CHR (2007065)
Corrections: Install Rear Rotors
Validated after repair. Car works as designed.
5) Pay Type: Goodwill

Og bilen er tilbake i utmerket stand. En sann fryd å slippe VW Passat stasjonsvogn med automatgear. Hadde helt glemt hvordan forrige århundres teknologi var. Huff  ;)


El-boy

#55
Googler "Tesla lower control arm" får du nok en del treff ja. Ser ikke ut for at det er ett ukjent problem. Det er også en service Bulletin ute. Ingenting angående korrosjon eller feilmontering ved Drive Unit replacement er lenger relevante.

Her en video av faulty part:


Muffinman

#56
Dette er øvre bærearm foran, ikke nedre bak. Dessuten ble vel denne avslørt som bogus?

Det er for øvrig en stund siden jeg var innom serviceportalen, men la ikke merke til noen bulletin som gikk på dette. Tipper det i så fall gjaldt veldig tidlige biler før levering startet i Norge, men skal titte innom igjen i løpet av jula for å se om det er kommet noe nytt.

El-boy

#57
Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. desember 2016, klokken 21:43
Dette er øvre bærearm foran, ikke nedre bak. Dessuten ble vel denne avslørt som bogus?
Fint du har oversikt over konstruksjonen. Jobber du for Tesla?
Hvis det ikke er dette som svikter hva er det da? og hvorfor?
her er noe  bl.a:
https://forums.tesla.com/no_NO/forum/forums/service-bulletin-replace-4-lower-control-arms

Edit: http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/jaxrs/download/doc/UCM507701/SB-10057891-9353.pdf
Service bulletinen gjelder forhjulsopphenget på tidlig produserte biler og gjelder mutter på kuleledd som løsner. Reparasjonen er å skifte til nye muttere og bruke Nord-Lock låseskiver som mutterlåsing på kuleleddene. Ikke vanskelig å tenke seg at dette også gjelder bakhjulsopphenget i samme produksjonsserie.
Interessant å merke seg Figure. 3 i Pdf'en, som viser tydelige ovale slitasjemerker i "Front Knuckles".
Hvis denne reparasjonen blir neglisjert for lenge  er det ikke vanskelig å tenke seg at ting kan falle ifra hverandre som en ser på video og bilder.

Jeg har også fått skiftet disse mutterene på min bil:


Muffinman

Jobber ikke for Tesla, nei. Google-treffet på servicebulletin var fra et forum hvor en eier i gledesrus trodde han hadde fått fire nye bærearmer foran når det i realiteten var nye mutre på de eksisterende han hadde fått. Akkurat det er en kjent sak men har ikke noe med svake bærearmer å gjøre. Bak er det bare en nedre bærearm, mens det er to foran.

Slike havarier kan jo skyldes feil i produksjon og ramme tilfeldige eksemplarer eller en batch, men det blir bare spekulasjon. Men at det er designfeil tror jeg ikke noe på, for som det skrives over her kjøres mange biler hardt og langt uten at dette skjer.

Serviceportalen er for øvrig tilgjengelig for alle og enhver. Tilgang er tidsbegrenset og koster noen kroner.

jlan

Er det noe mer info om de to andre bilene?

Jeg antar at "lower control arm" har røket i ytre ende, slik at "integral link" fortsatt holdt igjen hjulet. 

Tesla burde informere om mulig årsak.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA