Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskrifter som berører endring av batterikjemi

Startet av elbilgroupie, onsdag 22. desember 2010, klokken 10:10

« forrige - neste »

elbilgroupie

Åpner mitt første innlegg her med å berømme forumet for god stemning og høyt saklighetsnivå! Her er det åpenbart mange hyggelige og kunnskapsrike folk, som gjerne deler av sin kunnskap.
Egen befatning med elbil begrenser seg så langt til leie; daglig pendling besørges med trøsykkel, mens jeg ved minste behov for lastekapasitet benytter meg av Moveabouts Th!nk's. Stort sett innenbys, men har også i det siste vært på en litt lengre helgetur. Ladningen holdt fint, men etter 8 mils kjøring (endel bakkar og berg, og varmeapp. moderat på) var jeg nede på 40%, og ville hatt hjertet i halsen om jeg skulle lagt ut på en tur à la den Lunde beskriver her ("150 km - no problem"): www.thinkevpress.com/video.html#top - åpenbart helt kurant for den som kan sin elbiløkonomi. Mitt spørsmål er derfor noe i retning av: Er det noen erfarne sjåfører der ute som lar seg lure til et lite kurs i å tyne kjørelengden?   

Thomas Parsli

Teorien er egentlig enkel: vær sparsommelig på pedalene (gass og brems) og tenk langt fremover.

* Mindre aksellerasjon (gass)
* Mindre retardasjon (brems)
* Hold "eco"-meteret godt inne på grønt
* Unngå høye hastigheter (luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten)

I praksis dreier det seg om å legge om kjørestilen de fleste har tilegnet seg over mange år.
Drivstoff er så billig at nesten ingen trenger å kjøre økonomisk. Med en elbil blir det ofte en dyd av nødvendighet...

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lunde

I 15 minus kan det være en utfordring om du fyrer godt. Husk at jeg har 28,3kWh pakka. Om sommeren uten varmeapparat vil jeg påstå at det er umulig å komme kortere enn 150Km. Da må du ha et ekstremt urolig høyrebein og alt annet enn flyt i kjørestilen. Kjørt fra Seljord til Nittedal 198Km sent i september oktober i fjor. Fulgte helt normal trafikk og hadde ca 10% igjen ved ankomst. Kjørte på litt over tre timer å de må være normalt for det tidspunktet jeg kjørte uansett bil ;-) Alternativt måtte jeg ty til forbikjøringer  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Varmeapparatet tar ganske mye, med Robometer i Think Classic kan jeg følge med pr hundremeter eller pr kilometer. På et flatt strekk på 10 kilometer brukte jeg idag 14Ahr, normalt uten varme 9.
(Vifta på trinn 2, varmespaken på midten)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

#4
Det ser ut som du helst bruker nye Think'en.

Denne bilen har relativt sterk motor, så det er lett å bruke mer strøm enn nødvendig. Se på instrumentet som viser forbruket akkurat nå, eller Ecometeret som det kalles i en Citroen/Peugeut. Lær deg å ikke gå over en gitt verdi, selv i oppoverbakker. Det betyr at farten du hadde på sletten må ofres opp lange bakker. Ecometeret på nye Thinken er veldig grovt, så bruk kun de første 20-30% av grønne feltet.

Bilen har Ekonomi og Drive på "girvelgeren". Ekonomi er desverre ikke ekonomisk. Den gir riktignok litt mindre strøm, men ikke nok til at det hjelper. Det værste er likevel regenereringsfunksjonen, som trer inn bare en såvidt slipper av på farten. Dette medfører at bevegelsesenergien din omsettes til 66% varme, og 33% tilbakeføring av strøm på batteriene. Bruk heller Drive innstillingen, og lite pådrag som nevnt i første avsnitt, da drive regenererer mye mindre. Ta vare på bevegelsesenergien, ved å regenerere og bremse minst mulig. Har du kjørt for fort. D.v.s må du bremse/regenerere, kan "girvelgeren" settes i E for å ta vare på i alle fall 33% av energien som du har investert i fart. Husk energi forsvinner ikke, den omvandles. Vanligvis i varme, men i Elbil omsettes det meste av energien i batteriene til bevegelsesenergi, som må tas best mulig vare på.

Nye Think, bruker elektrisk varmelement nedsenket i vann. Dette er heller ikke spesielt energivennlig. Spesielt på korte turer går det meste av energien med til å forandre temperaturen på vannet, ikke temperaturen inne i kupeen. Vurder derfor om du er tjent med å sette på varmen, og dersom du gjør det, bruk resirkulering så mye som mulig, men pass på at det medfører økt luftfuktighet i kupeen, og dermed dogg på vinduene.

Airstreeming er extremt effektivt. På Vectrixen dobbles rekkevidden enkelt om jeg klarer å henge meg bak en vare, eller lastebil. Samme kan med fordel gjøres med Elbil. Desverre betyr airstreeming mindre enn 1 sek avstand så det blir ulovlig i.h.h.t trafikreglene. Likevel kan det å legge seg bak en gammel lastebil ( les utenlansk grunnet mye svakere motorer) eller gammel Elbil være en effektiv måte å lære seg å kjøre økonomisk. Disse kjøretøyene vil automatisk miste fart der effektkravet er større. F.eks opp lange bakker.

Les trafikken, og gjør det til en sport å rulle inn mot røde lys uten å bruke bremsene i det hele tatt.

Kjør gjerne i 70 km/t om du kan gjøre det uten å hindre trafikken bak. Da vil du i tillegg til å bruke mindre energi, kunne stoppe for den berømte elgen som plutselig dukker opp 30 meter framfor bilen din. Hadde du akkurat da kjørt 90 km i timen hadde du skadet både deg selv og elgen. Hadde elgen i stedet gjort deg oppmerksom på sitt tilstedetværende 60 meter framfor deg, kunne du kjørt i 90 likevel, men det er en annen sak.





Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elbilgroupie

At folk står opp kl 06 imorges for å undervise yours truly i korrekt el-kjørestil forteller jo alt om serviceinnstillingen her på forumet! Mer enn takknemlig for mange gode råd, som skal testes ut ved første anledning! Noen tilleggsspørsmål: Jeg forstår bl.a. at varmeapparatet forsyner seg grovt av rekkevidden, og at et parafin-/dieseldrevet i praksis vil fungere som en "range extender". Er det en opsjon på nye Th!nk? Videre forstår jeg det slik at man kan svitsje mellom E- og D-innstilling i fart, avhengig av hva som er hensiktsmessig. Hvis man har klort seg opp Lierbakkene f.eks., og så skal pløye mest mulig ut stillingsenergien tilbake i batteriene - bør man da over i E-modus og kjøre så sakte at det tydelig "lugger", eller vil regen virke også om man holder 90? Og: Lunde, du har 28,3 kWh, mens standard ZEBRA er på 24 kWh - er dette altså en større, opsjonell batteripakke som fortsatt leveres?

elektrolux

Sitat fra: elbilgroupie på torsdag 02. desember 2010, klokken 15:08
At folk står opp kl 06 imorges for å undervise yours truly i korrekt el-kjørestil forteller jo alt om serviceinnstillingen her på forumet!

Morgenstund har gull i munn, og freden og roen før alle andre har stått opp er ubetalelig. Har mang en gang tatt turen innom garagen i 4 tiden og syslet med batterier og annet gøy fram til resten av familien begynner å røre på seg, så 06:14 er ingen rekord.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

Hadde du kjørt i 90 vs 70, så ville du ha passert elgen med god margin da den ikke ville vært klar ved veien når du kjørte forbi

elektrolux

LOL.

Hadde en bil (Marcos GT ) som var så lav at den kunne kjøre under en elg.

Eneste problemet var at farten måtte være høy nok til at hele bilen fikk passere under den, før den falt ned.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: Baltor på onsdag 01. desember 2010, klokken 22:00
Varmeapparatet tar ganske mye, med Robometer i Think Classic kan jeg følge med pr hundremeter eller pr kilometer. På et flatt strekk på 10 kilometer brukte jeg idag 14Ahr, normalt uten varme 9.
(Vifta på trinn 2, varmespaken på midten)

Tips til neste versjon av Robometer: Få rapportering både i Ah og J/Wh, så får vi tall som er sammenlignbare og repeterbare.

Ah er ikke repeterbar og derved uegnet til historiske data siden det er avhengig av spenningen som i elbiler varierer, f.eks. ved forskjellig temperatur eller belastning.



Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Skal vurdere dette, som tross alt er ren software oppgradering.

Tidlig i utviklingsfasen av Robometeret ble det nevnt at en med en tilleggssensor på girkassen ville en kunne få Wt/km tall.

Grunnen til at det ikke har blitt realisert er ønsket om å beholde instrumentets enkelhet i forhold til montering og bruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Hei Lanber,
Du kjenner tydeligvis ikke til drøvtyggerpsykologi, når bilen er så nær at det ikke er mulig å stoppe, er det sikrest å være på den andre siden! ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

erik e

"Løfter" dette emne.Er fersk i-Miew eier og har merket at kjørestil er helt avgjørende for "forbruk".(noe jeg kunne fra før etter over 30 år bak rattet men her er det raskere og se utslaget).Men til poenget. Om jeg fjernet speil og pusserblad (de er jo store som på en buss).Tror dere jeg ville få noen endring på en tur Oslo-Gardermoen.  Jeg kommer til og prøve. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

El rayo

Tipper at du vil merke forskjell i 90 - 100 km/t.

Mye interessant info på http://ecomodder.com/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: erik e på mandag 11. april 2011, klokken 21:07
Om jeg fjernet speil og pusserblad (de er jo store som på en buss).

Om du tar bort pusserblad anbefaler jeg en grundig behandling av ruta med "ClearVue" (Turtle-produkt som jeg kjøpte på Jula til ca 70 kr). Det gjør at vannet perler seg og preller av ruta. Bruker det på begge bilene selv, og bruker nesten aldri pusserne; det er knapt nødvendig. Kjører en behandling ca hver 3. uke. Om vinteren gjør det også at isen slipper lettere. Det kan hende du trenger et par-tre behandlinger før du får max effekt.


For ordens skyld; jeg har ikke noe å gjøre med hverken Jula eller Turtle-produktene - jeg er bare veldig fornøyd med ClearVue.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA