Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladestasjoner.no lagt ned?

Startet av Gurba, fredag 17. februar 2017, klokken 11:13

« forrige - neste »

Tom E.

Jeg er også usikkker på kvaliteten på GM produkter. Ser av diverse diskusjonstråder på nettet at det er forsjeller på kvaliteten også fra fabrikk til fabrikk internt i GM. Chevy Volt får gjennomgående meget god skussmål.

Da jeg enda ikke har klart finne ut hvilke fabrikker som lager kvalitetsmessig gode biler kontra dårlige i GM systemet forblir jeg usikker. Er redd for at det er for mye subjektiv synsing ute å går på nettet til å trekke noen konklusjoner for øyeblikket, men hvis det er noen der ute med mer kunnskap om de enkelte bilfabrikkene så del gjerne med oss andre! 

thorlar

Selv om jeg naturlig nok ikke kan gi noen garanti for at Ampera-E vil bli et bunnsolid produkt, kan jeg likevel bidra med noen av mine egne erfaringer fra mer enn 4 års kjøring med «stamfaren»; - Opel Ampera. Den europeiske utgaven av Chevrolet Volt er riktignok utstyrt med både eksplosjonsmotor og bensintank i tillegg til el-motor og batterier, så her er det enda mer som kan feile, men etter å ha tilbakelagt mer enn 75.000 km så er fasiten forbløffende sterk! Min kjøring har nesten alltid vært hel-elektrisk (brukt bare ca 500 liter bensin på 4 år/ 75.000 km). Her er mine problemer oppsummert:

1. Åpningsautomatikk for ladeluken kranglet; byttet på garanti
2. Programvarebug, DAB-radio mistet forhåndslagrede stasjoner; utbedret på garanti
3. Feil i modul for varmeapparat; byttes på garanti
4. Svekkelse i demperne for bakluke; byttet på garanti
5. Kondens i bakre lykteglass; utbedret på garanti

Selve den elektrisk drivlinjen har vært helt patent, hele tiden! Voltec-motoren i Ampera på 150 hk/370Nm og batteripakka på 16 kWh (10,6 tilgjengelig) har gitt meg mange trivelige turer med ren elektrisk kjøring.

Det virker som om GM har gjort et meget grundig arbeid med forberedelsene til en elektrisk framtid. Selv om Volt/Ampera aldri ble noen salgssuksess så finnes det utrolig mange meget fornøyde brukere. Vi får håpe at GM har tatt med seg all den erfaringen de har fra Volt/Ampera over til den nye Bolt/Ampera-E! Da skulle det ikke være noe å frykte!

PS: Jeg har aldri hatt Opel før; - Amperaen var min første!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

TM

@thorlar, takk for at du deler dine erfaringer med Ampera. Virker lovende med tanke på kvaliteten på Ampera-e  :)

Olemann

Veldig interessant og hyggelige erfaringer ja!   Blir spennende å få bilen til sommeren.

Stiller med åpent sinn, tror dette blir en god og praktisk familiebil, men som sagt før, neppe noe objekt for pyntegale felg-fantaster etc, men det får så være.
Dog, man skal aldri si aldri, for endel år siden kjørte jeg, og flere av mine venner som da alle hadde 3 mindre barn hver, i det vi kalte dieseldrevne Tyske Brødbiler (Caravelle minibuss).  Og jammen dukket det ikke også der opp eksemplarer skikkelig "spoilert" og stæsja, så tror nok dette handler mer om interesse enn om bilens egenart.  Men, noen Volvo 240 på stripa på Notodden blir nok Ampera-e aldri :-). Så denne type motstand må man nok leve med....


model3citizen

Sitat fra: Gurba på lørdag 17. desember 2016, klokken 10:48
Ser det er endel her inne som er veldig nagative til Opel Ampera e. Er det "evig eies kun et dårlig rykte" som slår til, eller er de redde for at bilen er bedre enn BMW i3'en de selv har? Det er stort sett bare litt simpelt interiør de klager på, men det er tydeligvis nok til at bilen er altfor dårlig for de som er vant til "premium-bil".

Har i3 nå, og står veldig langt fremme i køen for Ampera-E.

Har ingen illusjoner, i3 er nok, på alle mulige måter, foruten rekkevidde, en helt overlegen bil. På samme måte som i3 er overlegen Kia Soul den erstattet.

Jeg må gjerne bli positivt overrasket, men jeg vil bli forundret om den lever opp til livet med en i3.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

knut.aulie

Sitat fra: model3citizen på søndag 01. januar 2017, klokken 19:36

Jeg må gjerne bli positivt overrasket, men jeg vil bli forundret om den lever opp til livet med en i3.
Livet i baksetet vil bli mye bedre [emoji12]

KapteinLefso

Hvorfor det? Gode seter bak i i3, bra takhøyde og god utsikt. Eneste fordelen med Bolt er at den har et halvt sete mer.
2017 BMW i3

erato

Det var en av de store avisene som (bak betalingsmur) testet Hyundai IconiQ (eller hvordan det staves) opp mot i3. Terningkast 6 til Hyundai, 5 til BMW. Alt avhenger av øynene som ser, og hva man synes er viktigst.

Og prisrammen selvsagt. Til en bil med lavere pris enn i3, om med batterikapasitet som koster minst USD 5000 mer, skulle det bare mangle om det ikke er en rekke kompromisser. Sammenligner man epler og pærer, avhenger konklusjonen av hva man liker best, samt kiloprisen.

pilt

Sitat fra: KapteinLefso på mandag 09. januar 2017, klokken 10:27
Hvorfor det? Gode seter bak i i3, bra takhøyde og god utsikt. Eneste fordelen med Bolt er at den har et halvt sete mer.
Og det er en meget viktig fordel for oss med tre unger.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

knut.aulie

Sitat fra: erato på mandag 09. januar 2017, klokken 15:12
Og prisrammen selvsagt. Til en bil med lavere pris enn i3, om med batterikapasitet som koster minst USD 5000 mer, skulle det bare mangle om det ikke er en rekke kompromisser. Sammenligner man epler og pærer, avhenger konklusjonen av hva man liker best, samt kiloprisen.
Lavere pris enn i3??

Jeg fikk tilbud på i3 94ah til 315' den var bedre utstyrt enn min Ampera-e som jeg får i mai/juni og som kommer på 330'

Stigzy

Hvis jeg hadde fått et bedre tilbud på i3 kontra ampera-e mtp utstyr osv.. Samt gitt at jeg ikke trenkte rekkevidden eller 5 seter, så hadde jeg selvsakt gått for i3. Men for meg så spiller rekkevidden og 5 seter en viktig rolle :)

i3 er jo en snedden bil synes jeg! Men gleder meg veldig til amperaen kommer! :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

AmocoCadiz

Opel satser stort nå og er vel et fint bilmerke å eie og kjøre nåfortiden om man ønsker et litt mer individuelt bilvalg,
heller enn mainstream-merket BMW, slik det er blitt et bilmerke for nær sagt hvermansen i Norge.

Tom E.

Det som er litt artig her er årsaken til at jeg valgte min insignia for 5 år siden.

Jeg var nemlig drittlei skyhøye delepriser på min pajero og på konas mercedes. Det var kun småting som tok kvelden hele tiden men de kostet skjorta!

Planen var å gå tilbake til en Volvo XC70 men ved en tilfeldighet fant jeg ut av Insigiaen med 4x4 og samme effekt/ utstyr kostet 300K mindre. Ved nærmere undersøkelser så oppdaget jeg også at deleprisene hos Opel var de laveste for noe bilmerke i Norge og halvparten av Volvo og en fjerdedel av Mitshubitshi/ Mercedes.

Det må dog anføres at jeg ikke har fått anledning til å kjøpe noen deler til min insignia. Den bare virker........

Fornøyd Opel kunde!

kammiz

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:17
Det som er litt artig her er årsaken til at jeg valgte min insignia for 5 år siden.

Jeg var nemlig drittlei skyhøye delepriser på min pajero og på konas mercedes. Det var kun småting som tok kvelden hele tiden men de kostet skjorta!

Planen var å gå tilbake til en Volvo XC70 men ved en tilfeldighet fant jeg ut av Insigiaen med 4x4 og samme effekt/ utstyr kostet 300K mindre. Ved nærmere undersøkelser så oppdaget jeg også at deleprisene hos Opel var de laveste for noe bilmerke i Norge og halvparten av Volvo og en fjerdedel av Mitshubitshi/ Mercedes.

Det må dog anføres at jeg ikke har fått anledning til å kjøpe noen deler til min insignia. Den bare virker........

Fornøyd Opel kunde!

godt sagt :) i tillegg har opel prisgaranti på service, så samme hvor billig du finner service hos en 3. part, så kan du gå til opel og få gjort det hos dem istedenfor :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

lenny36

Har kun hatt en Opel tidligere og det var en Vectra B. Bilen hadde OK kvalitet bortsett fra en oljetørst motor men dette blir heldigvis ikke noe problem på Ampera E. I løpet av den tiden fikk jeg er godt inntrykk av verkstedene hos Opel, det var meget god service. Fikk både ny bakluke og rails byttet på rustgaranti mener jeg å huske. Er ikke betenkt på å velge Opel igjen men kjenner jeg er litt skeptisk til GM med tanke på kvalitet. Håper bilen innfrir og blir en suksess.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA