Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladestasjoner.no lagt ned?

Startet av Gurba, fredag 17. februar 2017, klokken 11:13

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: nix på onsdag 28. desember 2016, klokken 16:41
Bolt EV får også god omtale når det gjelder kjøreglede. 204 elektriske ponnier gjør det helt sikkert morsommere å komme fra A til Å enn de aller fleste andre elbilene på markedet per i dag, selv om den skulle mangle ultrahøykvalitetsplast i dørsidene eller oppå dashbordet hvor jeg ikke rekker frem uansett.

Ja ser ut som Ampera E blir en morsom bil å kjøre med 204hk og 0-100 på 7sek, det er jo GTI tall, (eller helst GSI/OPC tall!)

Mange har nok lagt seg til en litt doven kjørestil med nåværende kortrekke elbil for å være sikker å komme frem,
med AE står man mye mer fritt å velge kjørestil etter vei, forhold og lyst, det er enda en god grunn for å ha elbil med stort batteri og blir gøy for alle kommende AE førere.

Øynene på veien og heller lite tid til å betrakte plastikkvaliteten i interiøret, ja kanskje sidestøtten i setene blir en fordel på svingete veier.

tuono

Med tanke på hva Opel har fått til de siste årene (Astra etc), så hadde jeg gladelig ventet ett år på bil om jeg fikk noe fra dem. Men....dette er bare en Opel i navnet. Og jeg venter spent på å se kvaliteten på det som kommer fra USA, med tanke på hva de ellers leverer på "småbilfronten". For inntil et par-tre år siden ble det solgt noen personbiler fra Chevrolet i Norge. Nå er det vel ikke en eneste forhandler som vil ta i disse bilene??

Har ikke deltatt i noen diskusjon rundt dette, men for min del er det ingen skepsis mot Opel. Den er nok rettet "over dammen"
Krysser uansett fingre for at dette skal bli bra!

TM

#47
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:15
For meg fremstår eGolf som ubrukelig elbil da den mangler god batteri teknologi. Helt utrolig hvor liten innsats vw legger i elbil, og nettopp dette er god grunn til å boikotte vw.
Ditt syn er nok ikke representativt all den tid det var Norges mest solgte elbil siden 2015 og totalt over 9000 biler. Mange har kjørt nærmere 100.000 km med batteriet uten å registrere redusert rekkevidde. Men det er et fritt land, så du må gjerne "boikotte" med å kjøpe en annen bil.

erato

Sitat fra: tuono på torsdag 29. desember 2016, klokken 06:32
Med tanke på hva Opel har fått til de siste årene (Astra etc), så hadde jeg gladelig ventet ett år på bil om jeg fikk noe fra dem. Men....dette er bare en Opel i navnet. Og jeg venter spent på å se kvaliteten på det som kommer fra USA, med tanke på hva de ellers leverer på "småbilfronten". For inntil et par-tre år siden ble det solgt noen personbiler fra Chevrolet i Norge. Nå er det vel ikke en eneste forhandler som vil ta i disse bilene??

Har ikke deltatt i noen diskusjon rundt dette, men for min del er det ingen skepsis mot Opel. Den er nok rettet "over dammen"
Krysser uansett fingre for at dette skal bli bra!
Mange av GM sine småbiler er jo bare rebrandede Daewoo biler bygd i Korea. Opel sliter, i likhet med Fiat, med et imageproblem som skyldes dårlig kvalitet og lite attraktive modeller på 80 og til dels 90-tallet. Trolig ufortjent, men i alt tilbudet som finnes på bilmarkedet, hvorfor skal man svitjse til et merke som for mange oppleves som noe fremmed med et halvgodt rykte? Et godt merkerenomme tar det mange tiår å bygge opp, og bare en eller to dårlige modeller å ødelegge, selv om det ikke ser ut til å gjelde et par andre tyske merker.

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 29. desember 2016, klokken 03:32
Ja ser ut som Ampera E blir en morsom bil å kjøre med 204hk og 0-100 på 7sek, det er jo GTI tall, (eller helst GSI/OPC tall!)

Mange har nok lagt seg til en litt doven kjørestil med nåværende kortrekke elbil for å være sikker å komme frem,
med AE står man mye mer fritt å velge kjørestil etter vei, forhold og lyst, det er enda en god grunn for å ha elbil med stort batteri og blir gøy for alle kommende AE førere.
Dette er et viktig poeng for meg. Misliker å være en daff og passiv bilist som en fort kan bli i kortrekkevidde elbil.

Gode gamle Opler som Manta og Ascona B hadde massevis av kjøreglede, kanskje Ae kan bringe dette inn igjen.

bno

Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 07:54
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:15
For meg fremstår eGolf som ubrukelig elbil da den mangler god batteri teknologi. Helt utrolig hvor liten innsats vw legger i elbil, og nettopp dette er god grunn til å boikotte vw.
Ditt syn er nok ikke representativt all den tid det var Norges mest solgte elbil siden 2015 og totalt over 9000 biler. Mange har kjørt nærmere 100.000 km med batteriet uten å registrere redusert rekkevidde. Men det er et fritt land, så du må gjerne "boikotte" med å kjøpe en annen bil.

Kjørt VW og Audi i en mannsalder. Har vært igjennom 2 VE e-golf og nå har jeg min siste VW E-Up. Aldri mer VW. Mange feil og så tror jeg ikke på satsingen til VW. Mye snakk om satsingen lite substans. Boikott? Ja virkelig.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Jakal

Opel Astra som årets bil, tyder ikke det på at Opel som dårlig merkenavn bare er en myte? Tenk bare på Skoda og det ryktet de hadde i mange år. PS! Nye Insignus blir litt av en "eyecatcher"...

AmocoCadix:Ja ser ut som Ampera E blir en morsom bil å kjøre med 204hk og 0-100 på 7sek, det er jo GTI tall, (eller helst GSI/OPC tall!).

Bilselgeren jeg underskrev kontrakten med for et par dager siden, fortalte at Bolten visstnok hadde 0-100 på 6,3 sekunder. Og at Amperaens mål på 7,3 sekunder meget vel var for konservativt. 

bmw2002

Sitat fra: Jakal på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:17
Bilselgeren jeg underskrev kontrakten med for et par dager siden, fortalte at Bolten visstnok hadde 0-100 på 6,3 sekunder. Og at Amperaens mål på 7,3 sekunder meget vel var for konservativt.

Bolt sine tall er for 0-60 mph, dvs 0-96.

Bolt er oppgitt til "under" 6.5, så da tror jeg nok Ampera-E klarer 0-100 på under 7.

moby666

Problemet er at dårlig batteri teknikk/kjemi er noe de færreste kjenner til. Ihvertfall ikke før man kjøper en eGolf. Alle jeg kjenner som har eGolf er kjempe missfornøyd med dette og kommer ikke til å kjøpe ny eGolf før dette blir utbedret. Begynner å bli lei selv når jeg kommer på ladestasjon og det står eGolf og lader der. Elbilen jeg har nå har CCS lading. Tidligere bare smilte jeg og ristet på hodet og ladet lynraskt med Soul.

Har tatt kontakt med Fortum om dette problemet og håper de klarer å ordne opp med biler som bruker lang tid på lading med feks en maks tid på 45 min.


Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 07:54
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:15
For meg fremstår eGolf som ubrukelig elbil da den mangler god batteri teknologi. Helt utrolig hvor liten innsats vw legger i elbil, og nettopp dette er god grunn til å boikotte vw.
Ditt syn er nok ikke representativt all den tid det var Norges mest solgte elbil siden 2015 og totalt over 9000 biler. Mange har kjørt nærmere 100.000 km med batteriet uten å registrere redusert rekkevidde. Men det er et fritt land, så du må gjerne "boikotte" med å kjøpe en annen bil.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Amoss

Sitat fra: bno på torsdag 29. desember 2016, klokken 10:26
Kjørt VW og Audi i en mannsalder. Har vært igjennom 2 VE e-golf og nå har jeg min siste VW E-Up. Aldri mer VW. Mange feil og så tror jeg ikke på satsingen til VW. Mye snakk om satsingen lite substans. Boikott? Ja virkelig.

Dine erfaringer med VW/VAG skal jeg på ingen måte henge meg opp i, de for stå på egne bein :)

Men når det gjelder satsingen så har jeg lenge delt den oppfattingen du gir utrykk for her, men det har snudd sånn ca det siste halve året. Nå tror jeg de faktisk satser seriøst, men altså kun nå i det siste. Tar tid før dette gir spesielt mye substans i produkter levert til kundene - og i mellomtiden skal de forsøke å overleve på de gamle fossilene...  Men nå i det siste har jeg altså begynt å se frem til hva de vil levere om de standard "par-tre-fire årene" frem i tid, i motsetting til alle luftslottene de har tryllet frem tidligere.

*Litt* substans har vi strengt talt alt sett, i og med at de har lagt ned/er i ferd med å legge ned all satsning på fossil motorsport, noe jeg ser på som en naturlig følge av at de faktisk har innsett hva som er viktig å satse på for fremtiden.

Noen boikott ser jeg ikke noen hensikt i, at man styrer unna hva man anser som dårlige produkter er en annen ting. Når eller hvis det dukker opp reellt interessante produkter fra dem så vil jeg vurdere dem på lik linje med andre reellt interessante bilmodeller.

Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 07:54
Ditt syn er nok ikke representativt all den tid det var Norges mest solgte elbil siden 2015 og totalt over 9000 biler.

At mange har kjøpt en oppfølger til hva som lenge har vært en av landets mest populære modeller fra en av landets mest populære bilmerker bør ikke overraske noen, og kan like godt si mye om hvor mye eller lite folk setter seg inn i hva de kjøper som hvilken kvalitet produktet faktisk viser seg å ha. Uten at jeg skal uttale meg om noen av delene...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elbil-66

Etter 45000km i eGolf  med mange hurigladinger så kjenner jeg meg ikke igjen i det du beskriver her.
I skikkelig kaldt vær går det tregt men hvor mange dager året har vi det. Hadde en tur på ca 40 mil 3. juledag med en gjennomsnittlig ladehastighet på mellom 35 - 40kw. Tror ikke Soul lader mye hurtigere.
I sommer hadde en tur på 180 mil. Fra Oslo til Trondheim var samlet ladetid på 85 min. Og hjemme  koblet jeg inn vcds leser for å sjekke temp batteriet. Overraskelsen var stor at den var i snitt 28 grader. Å si at batteriet i eGolf er ubrukelig er ikke min erfaring. Men det er viktig når du hurtiglader at du stopper på ca 80%. Etter det går det nedover med hastighet. Og de siste 5% går det meget sakte. Så hvis de du kjenner ladder til den stopper selv så skjønner de er skuffet. Soul stopper vel på ca 85%.

Sitat fra: moby666 på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:57
Problemet er at dårlig batteri teknikk/kjemi er noe de færreste kjenner til. Ihvertfall ikke før man kjøper en eGolf. Alle jeg kjenner som har eGolf er kjempe missfornøyd med dette og kommer ikke til å kjøpe ny eGolf før dette blir utbedret. Begynner å bli lei selv når jeg kommer på ladestasjon og det står eGolf og lader der. Elbilen jeg har nå har CCS lading. Tidligere bare smilte jeg og ristet på hodet og ladet lynraskt med Soul.

Har tatt kontakt med Fortum om dette problemet og håper de klarer å ordne opp med biler som bruker lang tid på lading med feks en maks tid på 45 min.


Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 07:54
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:15
For meg fremstår eGolf som ubrukelig elbil da den mangler god batteri teknologi. Helt utrolig hvor liten innsats vw legger i elbil, og nettopp dette er god grunn til å boikotte vw.
Ditt syn er nok ikke representativt all den tid det var Norges mest solgte elbil siden 2015 og totalt over 9000 biler. Mange har kjørt nærmere 100.000 km med batteriet uten å registrere redusert rekkevidde. Men det er et fritt land, så du må gjerne "boikotte" med å kjøpe en annen bil.

Olemann

#56
De som kjøpte og kjørte Elbil for 10 år siden og i dag er nok ulike grupper......den gang var det entusiaster som både hadde interesse og kunnskap, i dag er elbil almindeligjort i den grad at det er forståelig at folk velger noe kjent og dermed kjært, som f.eks. en Golf.  Den ser ut som en Golf og kjører som en Golf. Det holder. Antatt lav risiko, skille seg ikke ut.

Stopper du en tilfeldig elbilist i dag og spør om forskjellen på spenning og strøm så tror jeg man skuffes over svaret. For 10 år siden antagelig annerledes.

Blir som da den nye operaen åpnet for noen år siden, mange ganger så stor som den gamle, men plutselig mye verre å få billetter. Fordi "alle" skulle dit. Og, jeg tror at et tilsvarende enkelt fag-spørsmål til tilfeldige tilhørerer, f.eks å definere Opera Buffa, vil gi skuffende svar. 

Når noe blir vanlig så skal "alle med" og da søkes det trygge og kjente......bra for almuen at noen tar sjanser og går foran, slik skapes rom for alle...

Eller med andre ord, Man tar neppe munnen for full om man hevder at det antagelig finnes Tesla eiere som ikke har gått gradene fra Reva eller Buddy.

Motstanden mot Opel snur nok også bare mange nok sees i gatene, gitt at bilen holder mål.

Amoss

Sitat fra: Olemann på torsdag 29. desember 2016, klokken 17:25
... f.eks å definere Opera Buffa, vil gi skuffende svar. 

Trodde Opera var en forkortelse for Opel Ampera ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tom E.

Kjørte Think i 3 år og ble "kurert" for El bil i noen år grunnet stor rekkeviddeangst spesielt i rushen. Sverget på at jeg ikke skulle kjøpe en El bil før det kom en modell som fikset ukependlingen min på 18 mil en vei uansett vær og føreforhold her i fjellheimen på piggdekk. Det betyr, for alle praktiske formål at El bilen må ha en minimum NEDC rekkevidde på 360 km for å greie turen uten stopp i henhold til mitt hode/ mine erfaringer.

Jeg skulle gjerne anskaffet meg en Tesla, men som vanlig dødelig med normal familieøkonomi så blir prislappen litt drøy.

Stor var derfor min forundring da Opel kom på banen tidlig i 2016 med en bil som så ut til å tilfredstille mine kriteria. Da jeg allerede eier, og skal fortsette å eie, en Opel Insignia Sports Tourer 4x4 og er kjempefornøyd med service og kvalitet både hos forhandler og importør så ga jeg forhandler beskjed i februar om at jeg skulle ha en slik bil. Kvitter meg da med vår lille Space Star som i henhold til reklamen skal gå på 0,35 l/mil. I realiteten bruker den 0,7 l/mil. Altså mer på mila enn Insigniaen som veier over det dobbelte.

Jeg har bare lovord å komme med som Opel kunde de siste 5 årene. Ikke sammenlignbart med det Mercedes baserte utgiftssluket og elendige servicen jeg opplevde før Opel.

knut.aulie

Jeg har ingen problemer med Opel, det er Chevrolet bygd i USA jeg lurer på hvordan blir ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA