Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Motstand mot Opel

Startet av Gurba, lørdag 17. desember 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

kammiz

Når det gjelder elbil, bør man prioritere batteriteknologi høyt på listen. Batterivarming og kjøling er ekstremt viktig for levetid og ladetid.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Gurba

Hvordan det er med Ae vet jeg ikke, men de to siste Chevrolet'ene jeg hadde hadde galvanisert karosseri så det er ikke umulig Ae også har det.

Trond.m

Sitat fra: kammiz på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:57
Når det gjelder elbil, bør man prioritere batteriteknologi høyt på listen. Batterivarming og kjøling er ekstremt viktig for levetid og ladetid.
Nå garanter VW min 70 % kapasitet etter 160.000 km, og etter erfaringer å dømme så ligger kapasitetstapet svært lavt på dagens biler. Er enig i at det helt klart er en fordel med aktiv klimatisering, men det kompliserer også batteriet noe som igjen er en kilde til feil. Jeg tror batterikjøling ikke er så viktig i Norge, og hvis man kan leve med redusert hurtiglade-hastighet så er nye e-Golf åpenbart et veldig godt alternativ. Jeg tror ikke verditapet på den vil bli høyere enn Ampera-e, men det svaret får vi ikke før om noen år  ;)

kammiz

For min del synes jeg rekkevidde og ladetid på vinter er viktig og der kommer kjøling og varming av batteri til å være viktig. Kjøling såklart ved hurtiglading om sommer og varming både mtp rekkevidde og lading om vinter. Nesten et krav i mine øyne for en elbil i nordisk klima. Tror du ser bedre gjenværende kapasitet på biler med, enn uten denne teknologien. GM sine løfter om gjenværende har jeg ikke tenkt på et sekund, det er bare et dårlig løfte. Oss i vårt klima vil neppe tape mer enn 10% på 8 år, og det lover enda bedre når batteriet kondisjoneres.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bno

Trond.m

Det er vel ikke plasten i dørene som er den viktigste forskjellen. Det ser til og med ut som om lyktespyler og regnsensor mangler på Bolt og da er det usikker om det kommer på Ampera-e. Men det er ingen tvil om at Ampera-e gir fantastisk valuta for pengene for de som trenger lang rekkevidde. De som klarer seg med 15-20 mil vil etter min vurdering få mer glede av e-Golf, i3 eller Ioniq.

jche

Den har regnsensor som standard.Vet ikke om den har lyktespylere

Trond.m

Det står visst det i spesifikasjonen for Bolt også, men jeg mener å ha lest at den ikke har det likevel. Ser helger ikke noe som tyder på det i instruksjonsboken

Gurba

Ae får xenon og da er lyktespylere påbudt så...

tiger`n

Sitat fra: Gurba på onsdag 28. desember 2016, klokken 19:33
Hvis man ikke tar en Tesla og gir den 25w xenon da, sleipt triks :)

Zuexi

Er ikke krav, såfremt de lyser under 2000 lumen.

Counterpointer

Bare hvis det er over 2000 lux. Tesla løste dette med å sette inn svakere pærer.......

Edit; var en del flere enn meg som påpekte det.......  [emoji57]

gigafactory

lyktespylere er djevelens verk, jeg fyller spylervæske oftere enn drivstoff på fossilen  ;D

Counterpointer

Jeg fyller gladelig spylervæske (så lenge jeg slipper fylle fosilt), men tror ikke det er lyktespylere på hverken Bolt eller Ae

moby666

Galvanisert chassis har ikke bare fordeler. Vw sliter veldig med zinkslipp som er et større problem enn rust. Som oftest går dette greit på garanti, men etter 5 år blir dette bingo. Da er det bedre med aluminium som bla ioniq har på viktige deler. For meg fremstår eGolf som ubrukelig elbil da den mangler god batteri teknologi. Helt utrolig hvor liten innsats vw legger i elbil, og nettopp dette er god grunn til å boikotte vw.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA