Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ladestasjoner.no lagt ned?

Startet av Bjoris, fredag 17. februar 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

minim

Pkt1. Gratis lading er ikke noe de har mulighet til å ta seg betalt for. Dette har de allerede gjort ved kjøp.

Pkt2 mandag-fredag kanskje, men hva med alle andre utflukter til hytte,familie,venner, barns aktiviteter osv. Det er i dag kun Tesla som dekker mitt behov totalt sett. Til-fra jobb kunne jeg sikkert klart med en egolf eller noe på AA batteri, men det er ikke kun der folk bruker bilen.

Pkt3. Totalt uenig. Til flere som kjøper Tesla og bytter etter et halvt år og tar stort verditap til flere får råd til å kjøpe Tesla og til flere elbiler får vi på veiene. Det høres jo ut som du regner at de skroter bilen etter 1-3år.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Muffinman

SitatDet har også vært hevdet fra Tesla fra dag en at dette ikke vil vare til evig tid, men brukes som et insentiv til å lokke kunder i startfasen under motoet "build it and they'll come".
Merkelig at jeg da har kjøpt to biler hos Tesla inkludert "unlimited free charging, forever" i følge Tesla selv  ::)

SitatTesla er ikke eneste reelle alternativ til fremkomstmiddel på el-fronten.
For mange, inkludert vår familie er slik. Vi kjører mye og langt, og som regel hver for oss. Dermed ville det ikke fungert med en fossil og en kortrekkevide el. Hybrid ville vært et dårlig alternativ på grunn av all langkjøringen, da ville nok drivstofføkonomi og dermed utslipp blitt lavere med rene fossilbiler. Rent økonomisk ville alternativet blitt brukte fossilbiler til om lag 60% av innkjøpsprisen.

Vi er nok ikke så uenige, men synes du bommer grovt på mange av forutsetningene.

GOS

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 18. desember 2016, klokken 09:04
I og med at el-bil pr. idag slipper ut mer CO2 og bruker mer ferskvann ved produksjon en konvensjonelle biler, må en beholde bilen lengre enn 5 år før en kan bytte (dersom en skal tenke globalt).

Hvor har du dette fra? Dette stemmer overhodet ikke med nyere forskning som har sette på 'vugge til grav' som du kaller det.

Videre så kan du ikke si at det er feil og ikke miljøvennlig for de som bytter el-bilen til ny el-bilen etter 1-3 år. Det bety bare at andre får råd til å kjøpe den brukte el-bilen og dermed så har en satt i gang en domino-rekke som gjør at en i de fleste tilfeller setter en fossil-bil ut av spill.


Edit: Ser at Minim alt at hadde kommentert det samme
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

El-boy

Sitat fra: Sven-E på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:31
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:58
Hvis det er kø på en SC så kan du lade f eks opptil 40 min før du må stille deg bak i køen for å få nye 40 minutter. Alternativt i kombinasjon med muligheten til å kunne fortsette ladingen utover 40 min  mot betaling. Det ville vært fair for alle IMO.
Det er ikke fair for de med tregere lading.
S60 f.eks. bruker dobbelt så lang tid på lading som S85. (jfr. Tesla-Bjørn's videoer).
Dette er feil!
Jeg har en S60 og den lader raskere en S85 ifra f.eks 5-90% SOC i tid. Den lader riktignok med lavere effekt ifra ca. 15%SOC og oppover, men ladetid pr. batteri celle blir marginalt kortere i tid enn i en S85. Det har med ladestrøm og spenning pr. battericelle å gjøre som er det laderen beregner tillatt lade-strøm til batteriet på.

Dette har vært diskutert tidligere i forumet ang. superlading av S60 og jeg synes det er synd å se at det som er forkynt av den store profeten Tesla-Bjørn blir tatt opp som den eneste rette sannhet av menighetbarna. Alle forsøk på dementi har vært nytteløse. Sannsynligvis må den store Tesla profeten selv komme på banen for å dementere dette :-(

Når det er sagt tror jeg kr3.25,- er for lite til å stresse meg opp for å flytte bilen for ca. 10min. Det blir en "penalty" på omlag som prisen av en kopp kaffi...

Muffinman

Tiden man må lade for å få nok rekkevidde blir lenger. Man må opp på høyere soc på et lite batteri enn et større for å ha lik rekkevidde.

El-boy

Sitat fra: Muffinman på søndag 18. desember 2016, klokken 11:15
Tiden man må lade for å få nok rekkevidde blir lenger. Man må opp på høyere soc på et lite batteri enn et større for å ha lik rekkevidde.
Sven-E refererte til lade TID ikke rekkevidde som er noe annet. Du får ikke mer en 59kWh utnyttbar på en S60 og på en S85 ca. 78kWh utnyttbar effekt. Derved også kortere rekkevidde på S60, men ikke lengre ladetid.

Ellemelle

Sitat fra: El-boy på søndag 18. desember 2016, klokken 11:09
Når det er sagt tror jeg kr3.25,- er for lite til å stresse meg opp for å flytte bilen for ca. 10min. Det blir en "penalty" på omlag som prisen av en kopp kaffi...
Nettopp det tror jeg er poenget og. Hvis man er tvunget til å gå over tiden så blir ingen ruinert, men likevel er det dyrt nok til at man ikke kan la bilen stå der hele arbeidsdagen hver dag (som enkelte i USA tydligvis gjorde).

Muffinman

Sitat fra: El-boy på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
men ikke lengre ladetid.
Hvis du trenger 200 km for å komme dit du skal, hvilken bil må stå lengst for å oppnå det av en 90 og en 60 tenker du? Det er jo det som har betydning, ikke hvor lang tid man bruker på å fylle X% soc.

nie

For mange av oss er dessverre hovedproblemet med superladerne at det er for langt mellom dem eller de finnes ikke i det hele tatt langs de veiene hvor vi ferdes mest.

Med det bakteppet blir diskusjoner om betaling/ikkebetaling og kvoter på 400kWt etc helt underordnet.

Det overordnede problemet med Teslas superladere er manglende geografisk dekning kombinert med et kapasitetsproblem langs de mest brukte veiene på
Utferdsdager. Disse to problemstillingene MÅ løses før Model 3 rulles ut. Hvis ikke kommer systemet til å knele og mange, inkludert meg selv, vil gå tilbake til dieselbil som hovedbil.

Jeg betaler gjerne endel ekstra for lading for at Tesla skal lykkes med den videre utbyggingen av nettverket sitt, hvis det er penger som mangler.


jlan

Det burde være mulig å få opp en informasjonsskjerm eller en webside hvor en kan se hvor det er best å plassere seg (mest tilgjengelig effekt) , og hvor det står biler som ikke lader.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Muffinman

Burde vært integrert i kartet på bilene. Så kunne man prioritert etter hvor travelt man hadde det. F.eks. 1A/1B Fastest,  3B/4A Shared. Skulle man f.eks. spise velger man en av de delte stolpene, mens om man vil fort videre velger man en av de raskeste. Men så klart, for avviklingens del ville det alltid vært bedre å velge den raskeste, med mindre det kommer noen som har det travelt samtidig.

El-boy

Sitat fra: Muffinman på søndag 18. desember 2016, klokken 12:07
Sitat fra: El-boy på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
men ikke lengre ladetid.
Hvis du trenger 200 km for å komme dit du skal, hvilken bil må stå lengst for å oppnå det av en 90 og en 60 tenker du? Det er jo det som har betydning, ikke hvor lang tid man bruker på å fylle X% soc.
Svaret er at det tar omtrent samme tid gitt at S60 starter med lav SOC.
Husk forøvrig att S60 har lavere forbruk en S85 pga lavere vekt.

Jeg mener forøvrig Tesla skulle ta betalt etter en prismodell "whenever connected" som dekker kostnaden med superlader nettverket, slik vi kan forholde oss til Tesla som selskap som idag. Da kan flere superladere bygges og fortsatt gis garanti på DU'er og 12V batteri etc. og ikke ett eventuelt nytt New Tesla Corp. uten garantiforpliktelser (og gratis superlading) i forholdt til dagens Tesla...

Den løsningen som Tesla foreskriver her vil øke tilgjengelighetsgraden på superlading, men med betaling ETTER full-lading er med å øke kostnadene for selskapet da Superlader nettverket får bedre tilgjengelighet og større utnyttelsesgrad (flere kWh levert). Men vi som Tesla eiere skal være fornøyde med dette uansett fordi det øker tilgjengeligheten, men bare så lenge Tesla får eksistere som idag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 12:09
For mange av oss er dessverre hovedproblemet med superladerne at det er for langt mellom dem eller de finnes ikke i det hele tatt langs de veiene hvor vi ferdes mest.

Med det bakteppet blir diskusjoner om betaling/ikkebetaling og kvoter på 400kWt etc helt underordnet.

Det overordnede problemet med Teslas superladere er manglende geografisk dekning kombinert med et kapasitetsproblem langs de mest brukte veiene på
Utferdsdager.

Enig. Som et eksempel har jeg 283km til hytta og Fortum alene har 13(!) stk. hurtigladeplasser langs veien opp dit. Tesla har én SC men den er 18km hjemmefra og derfor ubrukelig. Dermed blir det Fortum-lading for min del. Og da har jeg bare talt med de Fortum-ladeplassene som ligger i umiddelbar nærhet til veien jeg kjører. Med 1-2km omvei kan jeg nå mange flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Utsatt deadline:
https://twitter.com/TeslaMotors/status/815633800403308545
SitatTesla @TeslaMotors

If you couldn't finalize your purchase by 12/31, you can still order a Model S or X until 1/15 to receive unlimited Supercharging.

Edit:  Her var det også en nyhetsskilde som hadde fått det med seg:
http://fortune.com/2017/01/01/tesla-supercharger-extension/
Sitat
Tesla Just Extended the Deadline to Lock In Free Fast-Charging
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RaBalder

Ladet på Stjørdal i går.


  • Der er det 6 ladeplasser.
  • På to av plassene stod det to nedsnødde Teslaer. Nå snødde det godt i Trøndelag i går, men disse to hadde stått lenge.
  • Og alle ladeplassene var til tider i bruk mens jeg var innom.

Med slike tilfeller i tankene, så må Tesla gjerne ta betalt så mye at ferdigladede biler ikke blir stående.
Om det medfører at man må opp i 50kr per minutt som "straffe-avgift", så er jeg med på det.

Det fører ikke til noen økt kostnad for meg. Men øker sjansen for å komme til en ledig lade-plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA