Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ladestasjoner.no lagt ned?

Startet av Bjoris, fredag 17. februar 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:26
Sitat fra: krister461 på lørdag 17. desember 2016, klokken 07:11
Den burde klart å skille om det er kø eller ikke...
Helt uvesentlig. En stasjon kan raskt fylles opp. Jeg er ikke interessert i å vente 10 minutter for at en som nettopp har begynt å bli fakturert bruker 10 minutter på å bli ferdig med det han driver med. Da er det bedre at bilen blir flyttet når den er ferdig.
Uvesentlig? Om jeg er på road trip og kommer på en superlader med 8 båser og ingen andre biler så synes jeg det er greit å ta meg en god middag uten å måtte løpe ned og flytte bilen for å slippe å betale.

Kjører jeg på nattestid er det også greit å ta en høneblund noen timer på en usentral superlader uten noe folk. Sannsynligheten for at disse blir fulle plutselig er ikke-eksisterende.

Men, jeg flytter selvsagt bilen om det er fare for kø slik jeg alltid har gjort og synes det er supert at det koster de som ikke gjør det.

gigafactory

Får melding når bilen begynner å nærme seg fulladet, når den er fulladet og løpende ettersom en får "bøter". Flytter du bilen innen fem minutter må du ikke betale noe. Dette greier selv de glupskeste av dere.

jkirkebo

Sitat fra: sims på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:11
Tja, jeg er usikker på om dette vil virke etter hensikten i Norge. Samme modell er blitt prøvd her på berget for henting av barn i barnehage: et tidsgebyr for å hente for sent. Dette måtte avskaffes, da foreldre ble mer slepphendte da de "betalte" for den ekstra tiden, før var det en (strengere) moralsk forpliktelse.

Da var gebyret satt for lavt. Det må settes såpass høyt (og det må gå som ekstra lønn til den ansatte som blir igjen og venter) at de ansatte faktisk håper på forsinket henting pga. bra overtidsbetaling.

200,- pr. påbegynte kvarter burde holde. Det gir en overtidsbetaling på (etter arb.avgift) omkring 600,- pr. time om det kun dreier seg om ett barn og 1800,- pr. time om det er 3 barn det gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: krister461 på lørdag 17. desember 2016, klokken 14:35
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:26
Sitat fra: krister461 på lørdag 17. desember 2016, klokken 07:11
Den burde klart å skille om det er kø eller ikke...
Helt uvesentlig. En stasjon kan raskt fylles opp. Jeg er ikke interessert i å vente 10 minutter for at en som nettopp har begynt å bli fakturert bruker 10 minutter på å bli ferdig med det han driver med. Da er det bedre at bilen blir flyttet når den er ferdig.
Uvesentlig? Om jeg er på road trip og kommer på en superlader med 8 båser og ingen andre biler så synes jeg det er greit å ta meg en god middag uten å måtte løpe ned og flytte bilen for å slippe å betale.

Kjører jeg på nattestid er det også greit å ta en høneblund noen timer på en usentral superlader uten noe folk. Sannsynligheten for at disse blir fulle plutselig er ikke-eksisterende.

Men, jeg flytter selvsagt bilen om det er fare for kø slik jeg alltid har gjort og synes det er supert at det koster de som ikke gjør det.

Musken er heldigvis enig med meg:
https://twitter.com/elonmusk/status/810135528783937537


DrNox

Synes det er greit at man må betale for å bruke ladestasjon unødvendig. Og står det mange ledige båser, så virker det som MrMusk sier at man vil revurdere systemet; altså ikke skal betale.
100% Fair.

ladov

Det er forståelig at en sånn ordning kommer, samtidig skaper den bryderi for brukerne. Problemet er det store gapet mellom destinasjonslading på 11kW og superlading på 120.. Middag og kaffe overstiger lett tiden det tar å fullade bilen med supercharger samtidig som du ikke er i nærheten av å fylle batteriet på en destinasjonslader.

Kanskje Tesla bør sette av effekt til 'hurtigladere'? I dag deler to ladepistoler 145kW, hvis de samme 145kW ble fordelt på 4-6 pistoler? Eller om ladestolpene fikk installert 2 ekstra 'lavprioritets-pistoler'?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

spirrevipp

Sitat fra: Sven-E på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:31
Det er ikke fair for de med tregere lading.
S60 f.eks. bruker dobbelt så lang tid på lading som S85.
Noen har også problemer med treg hastighet på SuC.
Noen MÅ kanskje ha mer enn 80% for å komme seg til destinasjon, osv.

Og å kunne lade lenger mot betaling, er heller ikke fair.  Ikke alle har like god råd.

Det er ikke lett dette.  Det er mange hensyn å ta.

Det med 40 min var med i utgangspunkt i kurven på Tesla sin side hvor man var ladet til 80% etter 40 minutter. Kunne like gjerne vært opp til 80% eller x min alt etter som hva gir deg mest lading. Helt sikkert mulig å finne enda mer kompliserte modeller som tar høyde for tid / bilmodel / mengde ladet etc for å gjøre det enda mer fair også. Som ved en julebuffet er det uansett hyggelig hvis alle får forsyne seg en gang før noen gyver løs på runde 2...  :D

Hovedproblemet er vel uansett de som lar bilen stå lenge etter at de er ferdig ladet eller har fått det de trenger, så man kan jo håpe at gebyr etter lading er nok. Evt. så er det jo fullt mulig å skru opp satsen progressivt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Hyperstress

Regner med at om en får tidsnød under middagen og har stilt inn på mindre enn 100% lading, så kan en underveis justere opp mot 100% med appen for å kjøpe seg tid. Men hva om en finner ut etter lading har stoppet at en trenger mer (juice eller tid): Vil en da slippe betaling om en gjør det innen 5 min, og hva med over 5 min? Om en kan trikse med dette så kan en kanskje forlenge tiden på denne måten om en må.. Litt upraktisk om en hadde tenkt å sove da men..  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rolandvg99

Ikke for å være frekk (eller jo ;)): Har man råd til å anskaffe en Tesla, har en for øyeblikket råd til å betale for en gode andre el-bilbrukere betaler for. En kan derimot diskutere om prising skal være pr. minutt eller kWt når det fylles. Charger huggers bør betale for tid utover lading. Klarer en ikke å få i seg en pølse/cola/kaffe, samt besøke sanitærfasilitetene på 30 minutter bør en jobbe med effektiviteten. Husk at andres tid ikke nødvendigvis er mindre verdifull enn ens egen...
"I like soul with a capital S"

Muffinman

Har man sprengt budsjettet på å kjøpe ditt så har man råd til datt osv. En logikk jeg aldri kommer til å forstå.

rolandvg99

Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:40
Har man sprengt budsjettet på å kjøpe ditt så har man råd til datt osv. En logikk jeg aldri kommer til å forstå.

Sunn fornuft tilsier at dersom Lorang har 500k og Rudbert har det samme, så skal det ikke forventes at Rudbert skal betale driftsutgiftene til Lorang dersom Lorang bruker hele sulamitten på bil... Kjøper en bil til en h##vetes masse penger bør en regne inn utgifter også.

Har man sprengt budsjettet bør en heller ikke bli sjokkert over å bli presentert i pausene på Tv3 for et program med relasjoner til luksus og feller.
"I like soul with a capital S"

Cobos

Dette er jo et problem noen steder og ikke alle. Så dermed bra at de legger inn en slags sjekk for aktivitet på superladeren. Min erfaring fra Europa er at i Tyskland var vel rekorden 3 Model S på en SC inkludert min, mens sør for Antwerpen opplevde jeg til tider at det var fullt. I Norge er det vel spesielt Lier og Solli som sliter med at det er fullt på dagtid. Spesielt på Lier har jeg opplevd å måtte vente og sett at 2 av bilene ikke ladet. Så jeg er kjempefornøyd med denne endringen.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

rolandvg99

Sitat fra: Sven-E på søndag 18. desember 2016, klokken 02:05
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:17
Ikke for å være frekk (eller jo ;)): Har man råd til å anskaffe en Tesla, har en for øyeblikket råd til å betale for en gode andre el-bilbrukere betaler for.
Siden du ikke vet det:
De som har Tesla, har forhåndsbetalt for ladingen.
Og antagelig mer enn dobbelt så mye som de uten Tesla kommer til å betale i hurtiglading i hele deres bils levetid.

Og som Muffinman er inne på, så er det faktisk flere som har mer enn sprengt budsjettet for å kjøpe en elbil som egentlig er alt for dyr, men som gjør det mulig å kvitte seg med eksosbilen, og bare kjøre elektrisk.

Pkt 1. Jeg vet at en betaler for en viss mengde lading i forbindelse med Tesla-kjøp. Det har også vært hevdet fra Tesla fra dag en at dette ikke vil vare til evig tid, men brukes som et insentiv til å lokke kunder i startfasen under motoet "build it and they'll come". Når da noen tror at deres Tesla-kjøp gir dem carte blanche til å bruke en hurtiglader som sin egne private parkeringsplass må noe gjøres.

Pkt. 2. Tesla er ikke eneste reelle alternativ til fremkomstmiddel på el-fronten. I alle fall ikke rundt byene der 99% av Teslabrukerene bor og transporterer seg og sine familier til daglig.

Pkt. 3. Vugge-til-grav gir minst totalt utslipp uansett biltype. Folk som bytter bil hvert 1.-3. bidrar til å øke klimatrykket selv om de kun kjøper seg el-bil. Kjøper en Tesla (eller en hvilken som helst annen el-bil) må en beholde bilen i et gitt antall år for å påberope seg klimaforkjemperstatus. I og med at el-bil pr. idag slipper ut mer CO2 og bruker mer ferskvann ved produksjon en konvensjonelle biler, må en beholde bilen lengre enn 5 år før en kan bytte (dersom en skal tenke globalt).

Klima handler om big picture og ikke passfoto.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA