Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ladestasjoner.no lagt ned?

Startet av Bjoris, fredag 17. februar 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

Bjoris

https://electrek.co/2016/12/16/tesla-supercharger-idle-fees/

Dette syns jeg var en smart løsning! Dersom du flytter bilen innen 5 min etter at den er full ladet så slipper du, men dette burde få brå stopp på dette tullet med at folk lar bilene stå i timesvis på en lader, blir i såfall en meget pen sum fort med 3,5 pr min eller over 200 Kr pr time!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Vi med 60 på 75 batteri får en liten utfordring da den lader med 30 kWh til den stopper så tiden til full lading går fort. Dere andre har jo langt bedre tid før bilen blir 100% og fee'en begynner å telle, men det får vi klare.

For meg er det selvsagt at vi flytter bilen uansett når den er ferdig, selv om jeg er "midt i maten"...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

krister461


Muffinman

Enig. Om man er eneste bil på superchargeren midt på natta og det er 5-10 ledige stalls gir ikke dette  særlig mening. Kan jo ikke ta seg en strekk i bilen heller da siden en "forsovelse" kan bli kostbar. Har heller ikke tro på at parkering etter endt lading er hele problemet, for det leser man veldig sjelden om. Lokale helter som bruker supercharger som privat fyllestasjon virker å være veldig utbredt, og det vil neppe bedre seg spesielt mye med dette tiltaket.

turfsurf

Dette avhjelper parkeringsproblemet, men ikke "lade unødvendig mye" problemet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hgs

Helt supert - kunne godt vært dyrere, men dette gjør nok nytten i det fleste tilfeller.

Ang lade unødvendig mye - ja det vil fortsatt være et problem. Men denne er jo litt vanskeligere å gjøre noe med for eksisterende biler. Det kan jo hende prismodellen for de som må betale for SC framover tar høyde for dette, f.eks at det blir dobbel pris for lading fra 80-100%. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut


spirrevipp

Virker som en god idé synes jeg.

Skulle det vise seg å ikke være nok så kunne man kanskje innført kvoter ved kø; Hvis det er kø på en SC så kan du lade f eks opptil 40 min før du må stille deg bak i køen for å få nye 40 minutter. Alternativt i kombinasjon med muligheten til å kunne fortsette ladingen utover 40 min  mot betaling. Det ville vært fair for alle IMO.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

MrBacardi

Veldig bra tiltak! Bør kunne bidra litt til at man får bedre sirkulasjon på SC.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

sims

Tja, jeg er usikker på om dette vil virke etter hensikten i Norge. Samme modell er blitt prøvd her på berget for henting av barn i barnehage: et tidsgebyr for å hente for sent. Dette måtte avskaffes, da foreldre ble mer slepphendte da de "betalte" for den ekstra tiden, før var det en (strengere) moralsk forpliktelse.

Jeg tror ikke kr3.25 pr min er nok til å skremme de som uansett er innstilt på å nyte middagen uten avbrudd - men nå kan fortsette med det med god samvittighet siden de betaler....... just my 2 cents. Auto self parking vil hjelpe, det vil også minuttprising fra start fordi lokale helter vil slutte å bruke tilbudet i like stor grad.

Når dette er sagt, så synes jeg nordmenn generelt er veldig flinke til å lade på SC - jeg har ihvertfall utelukkende møtt hyggelige folk på SCene og lading har ikke vært noe problem på mine 3 år / 50k km eierskap. Tror og håper det fortsetter slik!!

lunitiks

Noen som gidder å beskrive hvordan tesla rent teknisk får dette til? Er det SW i bilen som fanger opp dette og sender til california, eller er det superchargeren som gjør jobben? Og kommer faktura i posten eller hva skjer?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Thor2014

Sitat fra: krister461 på lørdag 17. desember 2016, klokken 07:11
Den burde klart å skille om det er kø eller ikke...

Helt uvesentlig. En stasjon kan raskt fylles opp. Jeg er ikke interessert i å vente 10 minutter for at en som nettopp har begynt å bli fakturert bruker 10 minutter på å bli ferdig med det han driver med. Da er det bedre at bilen blir flyttet når den er ferdig.

GOS

Sitat fra: lunitiks på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:19
Noen som gidder å beskrive hvordan tesla rent teknisk får dette til? Er det SW i bilen som fanger opp dette og sender til california, eller er det superchargeren som gjør jobben? Og kommer faktura i posten eller hva skjer?

Tenker det blir forskjellig inkludert trekk direkte på kort som du har lagt inn på MyTesla.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

MrBacardi

Sitat fra: lunitiks på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:19
Noen som gidder å beskrive hvordan tesla rent teknisk får dette til? Er det SW i bilen som fanger opp dette og sender til california, eller er det superchargeren som gjør jobben? Og kommer faktura i posten eller hva skjer?

Står her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharger-idle-fee

TLDR: du får det på neste faktura etter å ha vært innom et servicesenter ifbm. service og lignende.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

JorgenM

Sitat fra: sims på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:11
Tja, jeg er usikker på om dette vil virke etter hensikten i Norge. Samme modell er blitt prøvd her på berget for henting av barn i barnehage: et tidsgebyr for å hente for sent. Dette måtte avskaffes, da foreldre ble mer slepphendte da de "betalte" for den ekstra tiden, før var det en (strengere) moralsk forpliktelse.
Vet ikke hvilket berg du sitter på, men her i kommunen har vi slik ordning og det funker veldig bra her (vi er nærmeste nabo til barnehagen så har bra overikt :)  )
300,- i gebyr per barn. Selv har jeg 3 barn i barnehage så det ville blitt nesten en tusenlapp :o
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA