Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Villedende annonser på Finn.no

Startet av Hovda, torsdag 16. februar 2017, klokken 20:23

« forrige - neste »

Hovda

Jeg lurer på hva er fordelene med oppgradert lader, og hvor, og når får man bruk for dette?

jeg har allerede bestilt bilen med CHAdeMO adapter til bruk på turer der superlader ikke er et alternativ.

Skal bruke bilen på Vestlandet (Bergen-Molde), og Bergen-Elverum med 1000 kg henger.

Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Bjoris

Vanskelig å se hvilket behov oppgradert lader skal dekke. Tidligere dobbeltlader hadde sin misjon, spes før SC ble så utbredt som nå, men 5,5 kWh ekstra monner ikke og du får fortsatt 3 ganger ladefarten med CHAdeMO.

Dette funker om du stopper i 1-4 timer da betyr det jo litt, men litt sært case der en også må forutsette at en får tilgjengelig mer enn 16A 400 volt
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hovda

Jeg tenker på når CHAdeMO er opptatt og en eller to bilen i kø for DC lading, men type 2 er ledig, kan ikke jeg lade på AC og få 22 Kwh eller er det kun 16,5 på modell X?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

MrBacardi

De nye Teslaene med dobbeltlader vil kun trekke 16,5 kW fra en 22 kW ladestasjon.
Eldre Teslaer (ca 2015 og bakover vel) med dobbeltlader hadde støtte for 22 kW.

Så etter min mening skal man ha et litt spesielt ladebehov i dag for at man egentlig skal være villig til å betale ekstra for de ekstra 5,5 kW (16,5 - 11) man får.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Hovda

Takk for svaret :)

Vet du om det er riktig at man kan lade AC 11kw/16,5kw på alle ladestasjoner når DC 50kw er i bruk?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

GOS

Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:51
Takk for svaret :)

Vet du om det er riktig at man kan lade AC 11kw/16,5kw på alle ladestasjoner når DC 50kw er i bruk?

Noen av de eldste takler kun 1 bil om gangen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Kim Kim

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

nie

Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:35
Jeg tenker på når CHAdeMO er opptatt og en eller to bilen i kø for DC lading, men type 2 er ledig, kan ikke jeg lade på AC og få 22 Kwh eller er det kun 16,5 på modell X?
Med x60 har du en utfordrende strekning mellom Bergen og Sandane (260km), iallfall med tilhenger. Mener å huske at f.eks. Type 2-uttaket på Oppedal var 30A 230V enfas. Isåfall hjelper det lite med oppgradert lader.
Chadehmoh er nok det viktigste utstyret og så får vi håpe at kapasiteten på strekningen utbedres kraftig i årene som kommer.

Meg bekjent har Tesla ingen planer, men øvrig hurtiglading er jo under kraftig oppgradering på denne strekningen.

jkirkebo

Sitat fra: MrBacardi på fredag 16. desember 2016, klokken 21:45
De nye Teslaene med dobbeltlader vil kun trekke 16,5 kW fra en 22 kW ladestasjon.
Eldre Teslaer (ca 2015 og bakover vel) med dobbeltlader hadde støtte for 22 kW.

Så etter min mening skal man ha et litt spesielt ladebehov i dag for at man egentlig skal være villig til å betale ekstra for de ekstra 5,5 kW (16,5 - 11) man får.

Det er jeg enig i. Jeg tror Tesla gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta seg så godt betalt for oppgraderingen. Det er jo kun software, hardwaren finnes alt der. Poenget må jo være å maksimere inntekten, til nesten 13.000,- er det nok få som går for denne løsningen. For 5000,- hadde de antageligvis solgt minst 3 ganger så mange ladeoppgraderinger, kanskje over 5 ganger om prisen var ennå lavere. For min del er smerteterskelen på omkring 5000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:35
Jeg tenker på når CHAdeMO er opptatt og en eller to bilen i kø for DC lading, men type 2 er ledig, kan ikke jeg lade på AC og få 22 Kwh eller er det kun 16,5 på modell X?

Det er bare 16,5 på alle nye Tesla S og X

Jo, jeg hadde ikke takket nei til dette, kanskje betalt litt også, men langt fra 12.800... kanskje 5000 hadde vært ok

Edit: enig med 5000 jkirkebo, så ikke dit forslag før etter jeg skrev mitt;) Helt enig at de burde redusert prisen. Det er ser til at ladefart og ekstra batterikapasitet er noe de ser de kan ta saftige pristillegg for...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cirion

Mulig jeg har misforstått, men infoen jeg har fått, er at laderen nå er oppgradert, men software begrenset til 11 kW. Du kan fortsatt oppgradere til 2 av dem, og betale for å fjerne software begrensningen. Ergo kan man nå få 33kW dobbeltlader.

Så da er det helt opp til hva man trenger. For 22kW kan man få bilen med 11kW og installere ekstra lader. Så senere fjerne sw begrensningen om man vil ha mer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. desember 2016, klokken 09:05
I følge konfiguratoren går man fra 11 til 16,5kW.
Ja, og det er kun i software.  Installerer man dobbeltlader (kun ettermontering) så kan man ha dobbel 16,5kW = 33kW, eller ikke software oppgradere dem og ha 22kW.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Aha. Da forstår jeg hva du mener.
Dvs at bilen kommer med en sw begrenset 16,5kW enkeltlader og at man kan få installert ytterligere en 16,5kW lader.

Jeg tror egentlig ikke det stemmer og at det kun er 11kW opplegget som kan oppgraderes med ytterligere en lader. Men godt mulig jeg tar feil. Har ikke satt meg inn i spekk/konfig for 16,5kW løsningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jlan

Jeg kan ikke se noe sted hvor det er tilrettelagt for å plassere en ekstra 16.5 kW lader i TMX. Så jeg tviler på at det er mulig å få mer en 16.5 kW på en enkel måte. Og jeg er enig i at prisen for oppgradering er for høy

På sikt vil det nok komme forskjellige løsninger. Tesla er nå medlem i CharIN som står bak CCS, så de må antagelig snart komme med tilkobling for en full CCS Combo plugg. Jeg mener  Tesla har gjort en tabbe med å integrere DC lading i type 2 pluggen, den er egentlig overbelastet ved full supercharging. Nå er det forsåvidt enkelt å lage en ny Combo tilkobling som tillater DC lading både på AC pinnene(eksisterende superchargers), og på de to ekstra DC pinnene.

https://longtailpipe.com/2016/04/18/tesla-joins-150-kw-ccs-forces-chademos-days-are-numbered-in-ev-fast-charging/
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA