Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladestasjon spørsmål

Startet av Zuexi, onsdag 15. februar 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

kammiz

Har hørt lignende i flere opel og har slikt i min insignia. Det rocker ikke båten, men det er definitivt bedre enn uten. Skal man ha det bedre så mister man bagasjeplass.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut.aulie

Sitat fra: Zuexi på mandag 27. februar 2017, klokken 16:05


Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. februar 2017, klokken 15:59
Det der er hvertfall ikke egnet til å heve forventningene [emoji85][emoji86][emoji15]

Det må være den stussligste wooferen jeg har sett...... Den kan maksimalt gi litt lavere mellomtone, noe subsonisk kan den hvertfall ikke bidra med!

Det samme sa vel folk når Bose kom med satellitt høyttalerne sine for hjemmekino, men er det noe Bose er flinke til så er det jo god lyd fra kompakte høyttalere.

Klart, den lager nok ikke noe jordskjelv i 20 Hz segmentet, men duger nok i en Ampera-e.
Bose klarer ikke å oppheve fysiske lover[emoji57]

Er godt kjent med Jewel cube høyttalerne , har du sett på subben som hører til [emoji1] ? Den er ganske mye større en hjulbrønnen til Ae.
Diskanter og øvre mellomtone kan være veldig små og alikevel være gode.

Jo dypere bass jo mer masse eller kraft trengs. Dette betyr at tilsvarende rigid masse må være i kabinettet.

knut.aulie

Sitat fra: kammiz på mandag 27. februar 2017, klokken 16:09
Har hørt lignende i flere opel og har slikt i min insignia. Det rocker ikke båten, men det er definitivt bedre enn uten. Skal man ha det bedre så mister man bagasjeplass.
Finnes konstruksjoner som ikke som ikke tar så mye plass (isobarik, membran mm.) Men kvalitet koster, så tusenlappene flyr fort hvis en vil ha noe som yter bra.

Tom E.

Det der greiene der kan da umulig spille noe særlig under 80Hz. Jeg har da snusbokser som er større.....

Men. Trøsten er at det iallefall er ferdig opplegg da for en seriøs forsterker og når jeg får bilen og kalkulert vas så kan jeg dra frem ferdigheter fra ungdommen igjen.

Jeg kjørte 2 x 12" subwoofere i thinken min. De passet akkurat inn i den lille luken akterut. Lykken hadde vært stor om jeg kunne klemt inn en 15" hvis jeg får dimensjonene til å stemme overens med vas. Hvis ikke så skal jeg nok finne en 12" som gjør jobben.

kammiz

Det er ingen som hevder at dette spiller bra ifht ordentlige dyre anlegg. Men det spiller bedre enn mye annet standard. Satt på med en ganske ny bmw 5 serie som er sammenlignbar i størrelse med min insignia. Begge har oppgradert HiFi. Ganske like biler på alle områder. Bmw sitt anlegg spiller utvilsomt bedre.. Men det sier seg jo selv når bilen koster flere hundre tusen mer. De kunne bygget bedre anlegg i ampera-e. Men da hadde den blitt dyrere. Ingen hadde kjøpt Hihi pakke til 40 lapper i ampera-e.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut.aulie

Sitat fra: Tom E. på mandag 27. februar 2017, klokken 18:22
Det der greiene der kan da umulig spille noe særlig under 80Hz. Jeg har da snusbokser som er større.....

Men. Trøsten er at det iallefall er ferdig opplegg da for en seriøs forsterker og når jeg får bilen og kalkulert vas så kan jeg dra frem ferdigheter fra ungdommen igjen.

Jeg kjørte 2 x 12" subwoofere i thinken min. De passet akkurat inn i den lille luken akterut. Lykken hadde vært stor om jeg kunne klemt inn en 15" hvis jeg får dimensjonene til å stemme overens med vas. Hvis ikke så skal jeg nok finne en 12" som gjør jobben.
Jeg har sett 18" i gamle typen Mini (den hadde også 15" i dørene ) Så alt er mulig [emoji12]

Tom E.

Jeg satte inn 2 x 18" i min sønns volvo 960. Han sa han at ville ha monster stereo, men når han så størrelsen på subbene jeg hadde kjøpt inn ble han helt blank i blikket.

Holdt på hele jula 2016 med dette. Kona kom ut i garasjen på julaften kl. 1900 og sa at nå var det nok!

En liten jobb ble en kjempejobb. Måtte justere litt på plasseringen av tanken og modifisere de indre hjulbrønnene bak en smule. Subbene passet liksom ikke helt.

Når jeg fyrte opp anlegget ble det klart at vi ikke fikk nok strøm på anlegget. Ble liggende i garasjen også første uken i januar og fikk på plass en heftigere dynamo, ekstra batteri i bagasjerommet og 3 kondensatorer til anlegget.

Olemann


Minnes en tråd fra i3 forum  "Lyden av Harman Kardon".  Jeg vil ikke ha det, vil ikke ha lyden av verken Harman Kardon eller lyd av Bose.  Men det er ofte det som skjer i bilanlegg, og mange søker også farging av lyden.  Bassen skal være presis og rask, men ingen hjertestanser eller hoppetussa. 

Viktigst for meg er mellomregisteret og rimelig flat kurve, om anlegget faller av 3dB på 25Hz eller 60Hz betyr null og niks i det lille volumet boksen/bilen utgjør. 
Anlegg som gjør strykere til sagbruk er et betydelig større problem enn bass som slipper 3 db ved 60 Hz.

Blir spennende å se hva Bose har fått til i denne bilen :D   

knut.aulie

Sitat fra: Olemann på mandag 27. februar 2017, klokken 21:39

Minnes en tråd fra i3 forum  "Lyden av Harman Kardon".  Jeg vil ikke ha det, vil ikke ha lyden av verken Harman Kardon eller lyd av Bose.  Men det er ofte det som skjer i bilanlegg, og mange søker også farging av lyden.  Bassen skal være presis og rask, men ingen hjertestanser eller hoppetussa. 

Viktigst for meg er mellomregisteret og rimelig flat kurve, om anlegget faller av 3dB på 25Hz eller 60Hz betyr null og niks i det lille volumet boksen/bilen utgjør. 
Anlegg som gjør strykere til sagbruk er et betydelig større problem enn bass som slipper 3 db ved 60 Hz.

Blir spennende å se hva Bose har fått til i denne bilen :D   
Høres ut som du definitivt liker trykkammer sub, helst med kraftig musikalsk forsterker [emoji1]

knut.aulie

Sitat fra: Tom E. på mandag 27. februar 2017, klokken 19:50
Jeg satte inn 2 x 18" i min sønns volvo 960. Han sa han at ville ha monster stereo, men når han så størrelsen på subbene jeg hadde kjøpt inn ble han helt blank i blikket.

Holdt på hele jula 2016 med dette. Kona kom ut i garasjen på julaften kl. 1900 og sa at nå var det nok!

En liten jobb ble en kjempejobb. Måtte justere litt på plasseringen av tanken og modifisere de indre hjulbrønnene bak en smule. Subbene passet liksom ikke helt.

Når jeg fyrte opp anlegget ble det klart at vi ikke fikk nok strøm på anlegget. Ble liggende i garasjen også første uken i januar og fikk på plass en heftigere dynamo, ekstra batteri i bagasjerommet og 3 kondensatorer til anlegget.
[emoji86][emoji12]

Olemann

#25
Liker ikke sub, men erkjenner at i bil kan det være et nødvendig onde.  Hjemme vil jeg ha høyttalere som slipper problemer med deling og egen sub, men i bil greit nok.  Men henger meg som sagt overhodet ikke opp i hvor lang linjal som må til for å måle diameter.  Kan få inntrykk av at noen her ser på mye bass og dyp bass, altså gjerne opp noen dB under 50 Hz som et pluss i seg selv.  Jeg vil ha musikk, vil unngå både sagbruk, hoppetussa og annen kunstig lyd som kan være morsom som demo i 2 minutter, men ikke så gøy 3 timer langs E18.
Ja, mye effekt er alltid bra, ikke for å spille høyt, men for å spille uanstrengt.  Dog, klasse D forsterkere som nå brukes mye i bil finnes det mye skrap av, på tross av høy effekt.

Forøvrig, intet nytt at noen ønsker seg stor diameter....han fyren her må ha en fleksibel kone... :D


Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. februar 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Olemann på mandag 27. februar 2017, klokken 21:39

Minnes en tråd fra i3 forum  "Lyden av Harman Kardon".  Jeg vil ikke ha det, vil ikke ha lyden av verken Harman Kardon eller lyd av Bose.  Men det er ofte det som skjer i bilanlegg, og mange søker også farging av lyden.  Bassen skal være presis og rask, men ingen hjertestanser eller hoppetussa. 

Viktigst for meg er mellomregisteret og rimelig flat kurve, om anlegget faller av 3dB på 25Hz eller 60Hz betyr null og niks i det lille volumet boksen/bilen utgjør. 
Anlegg som gjør strykere til sagbruk er et betydelig større problem enn bass som slipper 3 db ved 60 Hz.

Blir spennende å se hva Bose har fått til i denne bilen :D   
Høres ut som du definitivt liker trykkammer sub, helst med kraftig musikalsk forsterker [emoji1]

Ampera

Ved bestilling: "Bose® premium 7-speaker system with subwoofer. "
Så ja det er sub med :)

kammiz

Sitat fra: Ampera på tirsdag 28. februar 2017, klokken 13:14
Ved bestilling: "Bose® premium 7-speaker system with subwoofer. "
Så ja det er sub med :)

se der ja :D
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

model3citizen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. februar 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Olemann på mandag 27. februar 2017, klokken 21:39

Minnes en tråd fra i3 forum  "Lyden av Harman Kardon".  Jeg vil ikke ha det, vil ikke ha lyden av verken Harman Kardon eller lyd av Bose.  Men det er ofte det som skjer i bilanlegg, og mange søker også farging av lyden.  Bassen skal være presis og rask, men ingen hjertestanser eller hoppetussa. 

Viktigst for meg er mellomregisteret og rimelig flat kurve, om anlegget faller av 3dB på 25Hz eller 60Hz betyr null og niks i det lille volumet boksen/bilen utgjør. 
Anlegg som gjør strykere til sagbruk er et betydelig større problem enn bass som slipper 3 db ved 60 Hz.

Blir spennende å se hva Bose har fått til i denne bilen :D   
Høres ut som du definitivt liker trykkammer sub, helst med kraftig musikalsk forsterker [emoji1]

Det pussige er, at det er jo akkurat sånn lyden er i i3, veldig tørr og rask, men ikke særlig dyp bass. Sammenlignet med Bose-anlegget i Leaf, så er det uendelig mye bedre, og lager en høy og romslig scene foran sjåføren.

NRK Klassisk er en fryd i i3, We Lost The Sea like så.

Hvorfor Bose har så god standing både i bil, og headset forstår jeg ikke, de har aldri laget spesielt gode høyttalere, og QC-headsetene er bare si så der hva lydkvalitet angår.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA