Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen (Zoe)

Startet av Mao, onsdag 15. februar 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:53
Og du har lyst å sjekke kontaktene hele tiden fremover?

Selvsagt tar ikke alle schuko-kontakter fyr ;) , men mange svir. Jeg har sett ny kvalitets-Schuko bli glovarm etter en ukes bruk.

Det er litt som et sikkerhetsbelte - de fleste av oss trenger aldri sikkerhetsbeltet heller.

Eller litt som å fly. De fleste fly kommer trygt fram, men ikke alle. Det blir en vurdering den enkelte må ta, med de potensielle problemene som kan oppstå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. desember 2016, klokken 03:56

Eller litt som å fly. De fleste fly kommer trygt fram, men ikke alle. Det blir en vurdering den enkelte må ta, med de potensielle problemene som kan oppstå.

Joda, men greien med fly er at man nettopp har enorme rutiner og foranstaltninger for å forhindre ulykker, brann, og alt mulig annet.

Fly har service og vedlikeholdsrutiner få av oss kan forestille oss, og i tillegg kommer inspeksjoner, godkjenninger både av fly og av selve flyselskapet (inkl. interne rutiner).

Derfor er det også ekstremt trygt å fly - dersom man ikke velger f. eks. et indonesisk flyselskap...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

elektrolux

Ja, og dermed godt sammenlignbart med Schukolading som også har en rekke andre barriærer mot at en feil utvikler seg.

- Alt utstyr bygget i flammehemmende materiale, som hindrer utvikling av brann
- Sikringer og jordfeilvern som slår ut ved feilstrøm
- Kontrollregime som skal avsløre potensielle farer
- Egenkontroll

Dermed utvikler selv slike problemer som dette schokostøpselet seg ytterst sjeldent til mer enn skader for noen tiere.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Rio

"Kontrollregimet" er vel i gjennomsnitt noe slikt som en gang hver 10-20 år, og "egenkontroll" funker kanskje for deg og meg som har utdanning innen faget, men er ikke noe man anbefaler. Brann skjer, og dersom du har opplevd det glemmer du det aldri.

På toppen av det hele - med tanken på at det er sterke krefter som ønsker elbilen "avskaffet", så bør man være ekstra forsiktig mtp brann. Et dødsbrann eller to er nettopp noe de vil bruke for alt det er verdt, særlig hvis barn blir drept eller et BBL blir overtent.

Å bruke noe annet enn Schuko er en god forsikring, og kan redde liv. Det teller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sylwester

Å sammenlikne det med kontrollvelde som flybransjen blir litt feil. Tror det heller kan sammenlines med de som syns det er helt greit å forlate stearinlys i stua og de som absolutt ikke gjør det. hvis stearinglys virkelig ville vært så farlig som enkelte med "skremselspropaganda" hadde påstått så ville det jo vært forbudt, ikke sant?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

elektrolux

Det er også regler om at ditt elektriske anlegg skal være i forskriftsmessig stand.

Vi gjør alle risiko fylte ting:

- Kjører ungene i SUV til skolen uten omtanke for de andre ungene.
- Sykle på offentlig vei
- Stå på ski
- Fly
- Kjøre bil
- Nyttårs fyrverkeri
- Lage mat
- Gå på byen
- Lade elbil

Noen av disse handlingene blir mye omdiskutert, andre ikke så mye.

Diskusjon er bra, men skremselspropaganda er ofte provoserende. Hvilken av disse aktivitetene listet over som er farligst vites ikke, men vil tro noen er like farlige som å lade elbilen med Schuko

Stavanger:

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. desember 2016, klokken 16:22
Vi gjør alle risiko fylte ting:
Ja, vi gjør alle ting som er forbundet med en viss risiko, men er det riktig å anbefale andre å gjøre det samme og begrunne det med det har jeg gjort mange ganger og det gikk bra?

Selv har jeg falt i vannet, uten redningsvest, fra båt, flere ganger. Det gikk bra hver gang, for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har kjørt båt uten redningsvest. Jeg anbefaler ikke andre å la være å bruke redningsvest av den grunn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Sitat fra: Rio på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:35
Det er faktisk mot reglene å ikke passe på levende lys.

Det er vel ingen direkte lov som påbyr det, men i det det skjer noe så vil det være ansett som uansvarlig og man kan risikere å bli ansvarlig og vil muligens få regress. Det samme skjer med elbillading etter uhellet er ute hvis det kommer frem at årsaken var uskikket kurs?
Oslo

citro1cx

Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:53
Og du har lyst å sjekke kontaktene hele tiden fremover?
følger alltid med "løst" el.ustyr. sjekker om det skader eller varmgang. går aldri fra oppvaskmaskin, og drar ut støpslet fra Mokkamastern...gjør ikke du det da? ;)

Rio

Sitat fra: sylwester på søndag 01. januar 2017, klokken 15:57
Sitat fra: Rio på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:35
Det er faktisk mot reglene å ikke passe på levende lys.

Det er vel ingen direkte lov som påbyr det, men i det det skjer noe så vil det være ansett som uansvarlig og man kan risikere å bli ansvarlig og vil muligens få regress. Det samme skjer med elbillading etter uhellet er ute hvis det kommer frem at årsaken var uskikket kurs?

Du kan bli anmeldt for uaktsom oppførsel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sylwester

Det er lite sannsynlig at man kan bli anmeldt for uaktsom oppførsel hvis det ikke hadde noen konsekvenser (ennå). Jeg så faktisk levende lys hvor alt rundt var smeltet og sotet, klar til å ta fyr, alene på et toalett på et utested for noen uker siden. Ja, jeg blåste det ut før jeg dro. Ingen ble anmeldt. Stedet brenner sikker ned snart. Først da vil det bli noen anmeldelse.

Det samme skjer sikkert for elektrisk anlegg.
Oslo

citro1cx

Sitat fra: sylwester på søndag 01. januar 2017, klokken 15:57
Det samme skjer med elbillading etter uhellet er ute hvis det kommer frem at årsaken var uskikket kurs?

Litt usikker på hva en "uskikket kurs" er i denne sammenhengen? Slik jeg har forstått regelverket, er alle el apparater utstyrt med et godkjent støpsel som passer i en stikkontakt/kurs, og som selges over disk i norge i dag, skikket til å brukes i mitt hjem. Eller det noe jeg ikke har forstått her?

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA