Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen (Zoe)

Startet av Mao, onsdag 15. februar 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

gigafactory

"– Jeg stusser over at Skatt Øst plutselig kan «bestemme» en annen tolkning av regelverket, på tvers av det som har vært gjeldende praksis på i både i forvaltningen og i bransjen."

Haha, er vel ikke veldig bevandret i skatte- og avgiftsrett hvis hun synes dette er sjokkerende oppførsel av Skatteetaten. De gutta (og jentene) kan mye verre, denne presiseringen er jo logisk til og med  ;D

Mao

Sitat fra: gigafactory på torsdag 22. desember 2016, klokken 21:55
"– Jeg stusser over at Skatt Øst plutselig kan «bestemme» en annen tolkning av regelverket, på tvers av det som har vært gjeldende praksis på i både i forvaltningen og i bransjen."

Haha, er vel ikke veldig bevandret i skatte- og avgiftsrett hvis hun synes dette er sjokkerende oppførsel av Skatteetaten. De gutta (og jentene) kan mye verre, denne presiseringen er jo logisk til og med  ;D

Det er i alle fall ikke slik at en bransje kan etablere sin egen praksis og dermed overstyre jussen. Domstolene har mange ganger tilsidesatt både "bransjepraksis" og langvarig praksis i Skatteetaten, dersom slik praksis er i strid med loven og lovgivers intensjoner.

Denne saken er egentlig ganske enkel slik jeg ser det. En saksbehandler i Skatt Øst ga i 2013, før elbilene for alvor hadde blitt populære i Norge, et svar basert på manglende kunnskap om hva en hjemmelader osv. egentlig er. Denne uttalelsen har så blitt retningsgivende, helt til Skatteetaten nå kommer med en ny og riktig presisering.

Den nye uttalelsen er etter mitt syn en helt korrekt tolkning av reglene - ingenting å protestere på i forhold til jussen.
Dessuten er konklusjonen både rimelig og rettferdig totalt sett.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Ingeniøren

Selv kjøpte jeg en lader fra Elbilhjelpen til rundt 5' med moms. Så ikke behovet for å kjøpe en fra BMW som koster 15' selv om den ble litt billigere uten moms.

På den annen side så skriker bransjen og myndigheten om hvor farlig schuko og elbil er. Om dette ordnes som en del av kjøpet av elbil, får man i alle fall denne biten sjekket ut og på plass. Skal man ta tak i dette selv i etterkant blir det gjerne til at man lar det skure.

Med moms på lader faller salget gjennom forhandler bort og risikoen for brann mangedobles - noen må ta dette inn over seg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PST

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. desember 2016, klokken 07:38
Selv kjøpte jeg en lader fra Elbilhjelpen til rundt 5' med moms. Så ikke behovet for å kjøpe en fra BMW som koster 15' selv om den ble litt billigere uten moms.

På den annen side så skriker bransjen og myndigheten om hvor farlig schuko og elbil er. Om dette ordnes som en del av kjøpet av elbil, får man i alle fall denne biten sjekket ut og på plass. Skal man ta tak i dette selv i etterkant blir det gjerne til at man lar det skure.

Med moms på lader faller salget gjennom forhandler bort og risikoen for brann mangedobles - noen må ta dette inn over seg.

Vet ikke om "noen" tar sånne paradoks inn over seg. Det er noen som bare ser muligheter uten å se farer med det. Ta dette med de nye smarte strømmålerne der en vil kunne styre for eksempel vasking av klær til natten når en har lavere forbruk på resten av huset. Der DSB anbefaler å ikke å vaske klær på natten eller når ingen er hjemme pga. brannfaren...

elektrolux

#49
Det siste paradokset jeg registrerte var å ta nettbrettet fra ungene i baksetet da det kunne gi en 35 kg belastning på seteryggen ved en kollisjon i 80 km/t.

http://www.aftenbladet.no/bil/Derfor-bor-du-revurdere-a-la-barnet-ha-nettbrett-i-bilen-9547b.html

Paradokset er at nettbrettet gir fører den roen han trenger for å unngå slike uhell i første omgang. 

Alle taler sin sak, og sunn fornuft er heldigvis fremdeles lov å bruke. Samtidig er det lurt å sette seg inn i sakens ulike sider,  og da er slike innspill en viktig brikke, som en må vurdere å ta hensyn til,  enten helt, eller kanskje best delvis. F.eks ved å fjerne brettet idet poden sovner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kangoo

Enova gir økonomisk støtte til miljøretta tiltak og de brukes for å pushe innføring av miljø og sikkerhetsmessige gode tiltak. Staten er flink til å sørge for at pengene går i en runddans, slik at det Enova gir ut kan komme inn igjen til staten i form av moms og andre avgifter. Kanskje det vil passe bedre for politikken om det er moms på dette ekstra utstyret, men at hver enkelt som kjøper og monterer hjemmelader kan få en økonomisk støtte på 30% fra Enova? På samme måte som andre tiltak de støtter, så er prosedyren enkel og svaret alltid positivt om du oppfyller kravet til støtte, så da vil dette gi en automatisk støtte til alle som som monterer hjemmelader, også de som kjøper seg brukt elbil.
Håper foreningen også kan se litt på dette ;-)


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

citro1cx


sylwester

Gitt at det fremdeles er 7 av 10 som lader med schuko hjemme så ser det ikke ut til at momsfri elektriker har hatt voldsomt innflytelse på valget, men jeg tror nok det hadde vært best om det ble mer vanlig å ha det sikreste anlegget som standard og det ser ikke ut til å gå den veien nå. Tror dere virkelig det fremdeles vil holde med gulrøtter for å endre adferden?


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vollis47

Så lenge ladekabel med schuko-støpsel er det eneste som følger med bilen, så er det vel naturlig at denne blir brukt i de tilfeller folk allerede har et tilgjengelig schuko-stikk. Motivasjonen til å bruke 10 - 20 tusen ekstra etter å ha strekt seg langt for å få den nye bilen, er ikke så stor ser det ut til.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

citro1cx

ble oppringt av forhandler denne uka, med beskjed om at de likevel ikke kunne levere meg wallbox momsfri. Kanskje var det like greit, da det er fult mulig å bestille seg boks og instalasjon billigere. Jeg kansellerte derfor bestillingen av ladeboksen, og må derfor belage meg på schukolading til jeg ev bestiller boks/montering. Kanskje sitter det lenger inne nå, å bruke 10-15000 på dette til full pris. Schukolading tror jeg heller ikke er så farlig som mange hevder. Det er fult mulig å holde øye med kontaktene, og heller bytte de med jevne mellomrom når de viser tegn til slitasje.

Rio

Og du har lyst å sjekke kontaktene hele tiden fremover?

Selvsagt tar ikke alle schuko-kontakter fyr ;) , men mange svir. Jeg har sett ny kvalitets-Schuko bli glovarm etter en ukes bruk.

Det er litt som et sikkerhetsbelte - de fleste av oss trenger aldri sikkerhetsbeltet heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

Det er helt greit at det er risiko, men syns vel noe her grenser til skremselspropaganda. Har en en dedikert 16A kurs som er i orden med gode koblinger, og bruker hodet når en tar inn og ut kontakt, evt lar den stå i hele tiden, og vektavlaster kladden, så er det ingen krise å dra 10A slik Golfen gjør. Det kryr av 2-3kW olje/vifteovner i låver og garasjer rundt forbi, på full fyring i timesvis. Gjerne på 1,5mm2 skjøteledninger, og STORT sett går det bra.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.


sylwester

#59
Sitat fra: gr på fredag 30. desember 2016, klokken 22:01
Det er helt greit at det er risiko, men syns vel noe her grenser til skremselspropaganda. ...

Ser mange påstå at "hvis det var farlig så ville de forby det" og det stemmer nok hvis risikoen for brann virkelig var overhengende. Antall ampere som trekkes av kladdene som leveres med bilene har jo bare gått nedover for at sikkerheten skal være prioritert fremfor ladehastighet så sikkerheten er nok sånn passe. Å investere i en ladeboks gir enda sikrere anlegg så jeg er helt sikker på at de som investerer i slikt vil ha det sikreste el-anlegget, beste brannalarmer og sikkerhetslåser er de samme feigingene som sikkerhetskopierer datamaskinen sin. Jeg er en av de dessverre, men jeg vet jo at andre liker litt mer risiko i en ellers grå hverdag :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA