Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen (Zoe)

Startet av Mao, onsdag 15. februar 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

citro1cx

Sitat fra: Mao på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:38
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.

Det første du skriver tror jeg du har helt rett i, men slik jeg forstår det kan selger lesse forpliktelsen for mva over på kjøper. Følgende var å lese i kontrakten jeg har med Sulland bil om levering av bil i januar:

Pris
Selgeren har rett til å justere prisen avtalt i kjøpsavtalen dersom produsenten endrer markedslisteprisen. Denne retten gjelder tilsvarende dersom det inntrer endringer i pålagt merverdiavgift, tollkostnader, andre gjeldende skatter og avgifter eller valutaendringer. Dersom den aktuelle kjøpesummen øker med mer enn 5% har Kjøperen rett til å gå fra kjøpsavtalen ved å gi skriftlig melding innen to uker etter å ha mottatt melding om slik endring fra Selgeren. Kravet om at prisstigningen må overstige 5% før Kjøperen kan si opp avtalen gjelder ikke dersom Kjøperen er en forbruker.

Orbit

Dette er en standardklausul som jeg tror alle forhandlere bruker. Ved forbrukerkjøp, gir den mulighet for at du kan gå fra avtalen kostnadsfritt ved enhver prisøkning. Dersom dette er en bestilling hvor forhandler risikerer å brenne inne med bilen (lite aktuelt for elbiler i dag), vil de nok gå langt i å ta en prisøkning på sin kappe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mao

Sitat fra: rogerAh på onsdag 21. desember 2016, klokken 18:03
Sitat fra: Mao på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:38
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.

Det første du skriver tror jeg du har helt rett i, men slik jeg forstår det kan selger lesse forpliktelsen for mva over på kjøper. Følgende var å lese i kontrakten jeg har med Sulland bil om levering av bil i januar:

Pris
Selgeren har rett til å justere prisen avtalt i kjøpsavtalen dersom produsenten endrer markedslisteprisen. Denne retten gjelder tilsvarende dersom det inntrer endringer i pålagt merverdiavgift, tollkostnader, andre gjeldende skatter og avgifter eller valutaendringer. Dersom den aktuelle kjøpesummen øker med mer enn 5% har Kjøperen rett til å gå fra kjøpsavtalen ved å gi skriftlig melding innen to uker etter å ha mottatt melding om slik endring fra Selgeren. Kravet om at prisstigningen må overstige 5% før Kjøperen kan si opp avtalen gjelder ikke dersom Kjøperen er en forbruker.

Standardklausuler som dette dekker endringer i regelverk som medfører økt avgift/pris. Men jeg mener den klausulen formelt sett ikke dekker den konkrete saken vi her snakker om, fordi
- det har ikke skjedd en endring i mva-reglene (lov/forskrift er uendret)
- det er i utgangspunktet den næringsdrivende selv som har ansvar for å praktisere/tolke regelverket riktig, dvs. at tidligere uttalelser fra Skatteetaten må kun anses som veiledende (villedende i dette tilfellet  :o )
- at forhandlere tidligere har tolket reglene feil medfører ikke en "endring" som gjør at forhandler nå kan ta ekstra betalt fra kunden, selv med en slik klausul

Formelt sett kan faktisk Skatteetaten etterberegne mva som forhandlere feilaktig ikke har innkrevd f.eks. i 2015 og 2016, men i praksis vil de neppe gjøre det pga. etatens egne tidligere uttalelser.

Uansett håper og tror jeg at forhandlerne nå vil innrette seg riktig fremover,  og at de velger selv å ta den beskjedne mva-kostnaden på ladeutstyr som omfattes av allerede inngåtte kontrakter.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

citro1cx

Sitat fra: Orbit på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:10
Dette er en standardklausul som jeg tror alle forhandlere bruker. Ved forbrukerkjøp, gir den mulighet for at du kan gå fra avtalen kostnadsfritt ved enhver prisøkning. Dersom dette er en bestilling hvor forhandler risikerer å brenne inne med bilen (lite aktuelt for elbiler i dag), vil de nok gå langt i å ta en prisøkning på sin kappe.

Det med prisendring er greit nok, men her dreier det vel seg om merverdigavgiften på tileggsustyr. slik som jeg har forstått dette nå (etter noen runder på div nettsider) har det aldri vært meningen at ladebokser montert på privatboligen + instalasjonen skulle være fritatt for mva, men at det muligens er bilbransjen selv som har definert det som tilleggsutstyr, eller tolket det om du vil. Det virker som om tolkningen har blitt en slags uskreven regel, helt til en tallknekker i departementet satte seg ned og regnet på det, og fant ut at her går det noen millioner den andre veien enn i statskassa. Synes egentlig kontrakten virker tydelig på at kjøper må ta ansvar for en eventuell avgiftsøkning fra staten, selv om selger muntlig har "solgt" ladeboksen og monteringen momsfri. Det vil vel ende opp som en prinsippsak for min del, og jeg håper derfor at selger holder ord, og ikke "rir" regelverket på min bekostning. Det er tross alt beskjedene summer vi snakker om.

elektrolux

#34
Og der var trollet ute av esken.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/fjerner-verdifulle-elbilgoder/a/23879109/

Elbilhjelpen.no ser lyst på dette da det vil skape like konkurransevilkår og siden vi alltid har kunnet tilby løsninger som er rimeligere for forbrukeren er dette positivt for (nesten) alle parter..

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. desember 2016, klokken 23:40
Og der var trollet ute av esken.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/fjerner-verdifulle-elbilgoder/a/23879109/
Her burde elbilforeningen og frøken Bu lagt inn årene. Å krangle på dette er bare tull. Skulle man gitt mvafritak fordi det er et sikkerhetstiltak så vet jeg om VELDIG mye annet som er mye større sikkerhetstiltak, som burde gis fritak. F.eks brannvarslere, brannslukkingsapparater, kontroll/rehab av elektrisk anlegg, bremsesjekk og service på alle kjøretøy, redningsvester, alle "trygge" biler, kvalitetsdekk, promillelås... og ca tusen til. Tåpelig argumentasjon. Personer som kjøper splitter ny elbil har råd til å betale moms på laderen og installasjonen, og Møllerfamilien har store nok overskudd allerede.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Sele

Og de har garantert råd til og betale alle avgifter som de slipper ved kjøp av elbil..

Øyvind.h

En skulle ikke tro elbil-kjøpere har råd til å betale mva på ladeutstyr når man ser kampen mot å kjøpe solid fastmontert utstyr koblet opp av elektriker....

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hcsunde

Hei!

Noen som kan lenke til denne uttalelsen? Klarer ikke finne den.

Griffel

Sitat fra: hcsunde på torsdag 22. desember 2016, klokken 15:35
Hei!

Noen som kan lenke til denne uttalelsen? Klarer ikke finne den.
Se førse innlegg i denne tråden.  :)
(Vedlegg)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geear

Sitat fra: Sele på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:05
Og de har garantert råd til og betale alle avgifter som de slipper ved kjøp av elbil..
25% på 300000,- er noe annet enn 25% på 12000,-, og regelverket har aldri sagt at ladere og elinstallasjon hjemme skal være momsfritt. Derfor forståe jeg ikke at elbilforeningen gidder å ta kampen. Er det virkelig verdt å være kranglefanter for dette?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

goggo

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor Elbilforeningen skal protestere på dette,  de har da nok av andre saker å bruke tiden på.  Bil forhandlerne har hele tiden tatt overpris på dette uansett,  og det er langt utenfor deres kjerne/kompetanse område.

Ved å fjerne mva fritaket på lade utstyr så gir det like vilkår for alle,  og mere effektiv konkurranse i markedet.
Bare se på hvem som har brakt prisene ned på slikt utstyr så langt. Det er Elbilhjelpen og Nofuel og Kirkebø og andre småaktører, og i alle fall ikke bil forhandlerne.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Vollis47

Enig med goggo, gr og andre. Dette er ikke noe å krangle om. Vi får en mye bedre og sunnere konkurranse uten mva-fritak.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Sele

Sitat fra: gr på torsdag 22. desember 2016, klokken 19:57
Sitat fra: Sele på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:05
Og de har garantert råd til og betale alle avgifter som de slipper ved kjøp av elbil..
25% på 300000,- er noe annet enn 25% på 12000,-, og regelverket har aldri sagt at ladere og elinstallasjon hjemme skal være momsfritt. Derfor forståe jeg ikke at elbilforeningen gidder å ta kampen. Er det virkelig verdt å være kranglefanter for dette?

Blir feil og sette opp hva folk har råd til og intensiver som må til for og selge elbiler.

Ivar-Aage Røyset

Momsfritak på ladeboks/montering kan no ver utslaggivande for att folk kjøper el bil. Personlig hadde eg måtta til med det uansett,sidan eg ikkje har noko form for straumutak utvendig på huset men..  Men att det skale vere fritak på sokalla dekorfilm,stiller eg meg meir uforståande til... Det har inga praktisk nytte for bruk, i motsetning til dei andre punkta på lista i vg artikkelen... ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA