Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen (Zoe)

Startet av Mao, onsdag 15. februar 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

Rio

#105
Sitat fra: Kavorka på fredag 06. januar 2017, klokken 01:15
Det er ikke personangrep når Rio spør på hvilken bakgrunn man uttaler seg. Det er ikke nedsettende, og inneholder ingen karakteristikker av person. Når det er sagt; om man bare skal uttale seg innenfor sitt eget fag ville det vært et kjedelig forum :(

Takk! Det var ikke ment som noe personangrep.

For ordens skyld: selvsagt skal alle ha rett til å skrive her, uansett bakgrunn, mening og utdanning. Jo flere, og jo mer variert, jo bedre.  ;D

Men når det omhandler emner som i verstefall kan medføre brann og tap av liv, så tenker jeg at man bør lytte til de som faktisk har dette som fagfelt. Særlig når NEK og DSB også sier det samme.

Ikke at det ikke skal stilles spørsmål ved, men det er greit for lesere å vite om folk uttaler seg basert på "de synes det er plagsomt å bruke noe annet enn husholdningskontakter", eller "har faktisk studert og har kunnskap og lang erfaring" i dette tekniske feltet.

Det gjør meg ingenting at folk er uenig med meg, men det er noe annet dersom folk påstår at noe er trygt, når DSB anbefaler maks 8 A. Folk som ikke kan skifte batteri i klokken leser her, og kan få inntrykk av at "schuko er OK" likevel.

Personlig er jeg siv. ing. elektronikk og elektro, og har en del erfaring fra testing (inkl. overbelastning) av småelektro hos Nemko/DnV.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 23:19
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50

En 3,3KW vifteovn på schuko lovlig i salg lovlig i bruk,ladekladd på schuko som trekker under 10A lovlig i salg lovlig i bruk. Du fordømmer bruk av begge deler og sier brukere er uansvarlige..

Jeg diskuterer brannårsaker, og ikke om folk belaster en 10 A kurs med 16 A.

I de fleste tilfellene her er det faktisk snakk om å belaste en 16 A kurs med 10 A, men det kan bli brann likevel, på grunn av at 10 A allerede er en høy belastning, og da spesielt for en husholdningskontakt.

All bruk av strøm er forbundet med risiko,foreslår at du skrur av hovedbryter.

Sele

#107
Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50
Når man velger og dra debatten ned på person så forteller det ganske mye om deg Rio,jeg nekter og bli med på det nivået.


Hæ?

Jeg spør hvilke kvalifikasjoner du har til å diskutere elteknisk sikkerhet. Det er ikke et "personangrep", men kvalitetskontroll av utsagn.

Det er litt som hvis en person erklærte et fly sikkert til å bruke, så ville jeg ønske at den personen selvsagt var kvalifisert til å foreta den vurderingen.

Likeså, dersom du påstod at et medikament var trygt å bruke for en bestemt sykdom ville jeg spurt om du var lege.

Legg ut ditt fulle navn så skal jeg oppgi mine kvalifikasjoner. Når man i en debatt på et forum faller ned på og spør etter kvalifikasjoner for og kvalitetssikre folks meninger så blir det et personangrep. At vi er uenige er faktisk til og leve med men jeg lurer veldig på hvem du er som sitter der på din høye hest og fordømmer alle og skal kvalitetssikre folks meninger.

NEK og DSB kommer med anbefalinger og hadde lading med schuko hatt svært høy risiko så hadde det vært forbudt!

Øyvind.h

#108
Å spørre hvilket faglig grunnlag man har for sine påstander opplever jeg ikke som et personangrep. Jeg har selv tidligere nevnt litt om bakgrunnen for at jeg skriver det jeg skriver og ville skrevet det igjen om noen spurte uten å bli fornærmet.

For øvrig:
1. Forbud mot schuko er ikke praktisk gjennomførbart og heller ikke nødvendig
2. For mange vil elbilen være det klart tyngste, lengstvarende og minst overvåkede lasten de har i huset.
3. Innstrammingen runt elbil er gjort gradvis i takt med erfaringer. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig å ikke ta innover seg de erfaringene fagfolk gjør.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Er det nå jeg skal spør om dine kvalifikasjoner slik at jeg kan kvalitetssikre dine meninger? Er det slik vi ønsker at debatten skal gå?

Schuko lading er lett og forby ved og ikke selge ladeutstyr med schuko.

Øyvind.h

Spør om hva du vil :) Tar meg ikke nær av det.

Det fagfolk har ansett som nødenvdig er å kreve minimum B-vern og maks 8A. Anbefalingen er fortsatt fast installasjon.

I praksis betyr det ny kurs og elektriker som sjekker forholdene for lading av elbil. Og det er ansett som trygt nok.
Ønsker du at det skal være enda strengere?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Ja jeg ønsker det faktisk strengere hvis risikoen er så høy for brann ved og lade over schuko. Kanskje du har et svar på mitt andre spørsmål også?

frank

Det som er irriterende er den arroganse som enkelte viser overfor de som bruker utstyr som er helt lovlig.
Isteden for å gå på de som faktisk har godkjent schuko for denne strømmen, så  spekuleres det på folks usikkerhet og trygghetsfølelse, gjerne i forbindelse med at de selv selger utstyr
Når fagfolk kommer med anbefalinger så er det noen ganger en skjult agenda bak.
Det er jo klart et personangrep å spørre om kvalifikasjoner, det er jo ikke slik at kvaliteten på utsagn nødvendigvis er avhengig av bakgrunnen folk har.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Øyvind.h

#113
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 08:01
Ja jeg ønsker det faktisk strengere hvis risikoen er så høy for brann ved og lade over schuko. Kanskje du har et svar på mitt andre spørsmål også?

OK. Vi får se om fagfolk strammer inn ytterligere. Men per i dag anser de det som trygt nok å lade med 8A, B-vern og ny kurs kontrollert av elektriker.

"er det nå jeg skal spørre deg..." var forespørsel om å skrive litt om bakgrunnen for mine meninger?

Du spurte om du skulle spørre. Jeg svarte at det må du gjerne gjøre :) Men ettersom du anser det å være personangrep trodde jeg faktisk ikke du ville spørre :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Robert Sund

Det er meget god grunn til å tillate mer enn det som blir anbefalt. Slik er det også med stikkontakter.

Klart det er bedre om alle hadde ladestasjon og dedikert forsyning med avansert vern; og slikt var tilgjengelig overalt. Men hvis man klarer å få den daglige ladingen over på industristikk og spesialstikk for elbil, og fortsatt kan benytte millioner av schuko når man må, øker sikkerheten uten at fleksibiliteten går ned.

Alt har dog en pris. Sprinkleranlegg, sammenkoblede brannvarslere, brannslukkere i alle rom, rikelig med rømningsveier, osv. kan også øke brannsikkerhet.

Brannsikre bokser til vaskemaskin og oppvaskmaskin (som også kan dempe støy), hadde også vært fint. Gjerne med relé og avanserte sikringer, og brannvarsler inne i boksen med automatisk utkobling.

Listen er uendelig, ikke bare for en type sikkerhet, eller for all sikkerhet, men for alt.


De fleste må prioritere. Noen kan gjøre mye selv. Kunnskap er fint.

Sele

#115
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. januar 2017, klokken 08:40
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 08:01
Ja jeg ønsker det faktisk strengere hvis risikoen er så høy for brann ved og lade over schuko. Kanskje du har et svar på mitt andre spørsmål også?

OK. Vi får se om fagfolk strammer inn ytterligere. Men per i dag anser de det som trygt nok å lade med 8A, B-vern og ny kurs kontrollert av elektriker.

"er det nå jeg skal spørre deg..." var forespørsel om å skrive litt om bakgrunnen for mine meninger?

Du spurte om du skulle spørre. Jeg svarte at det må du gjerne gjøre :) Men ettersom du anser det å være personangrep trodde jeg faktisk ikke du ville spørre :)

Jeg forventer at man kan lese at man kan tolke feil er faktisk mulig. Mitt andre spørsmål var: Er det slik vi ønsker at debatten skal gå?
Dette handler om etikk hvordan man skal oppføre seg overfor medmennesker i en debatt på et forum.

Forøvrig så tror jeg ikke det kommer noen strengere regler før man kan henvise til økende antall dødsbranner startet av nettopp elbiler ladet via schuko. Jeg sover godt om natten mens elbilen lader via schuko.

Rio

Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 07:51
Er det nå jeg skal spør om dine kvalifikasjoner slik at jeg kan kvalitetssikre dine meninger? Er det slik vi ønsker at debatten skal gå?

Schuko lading er lett og forby ved og ikke selge ladeutstyr med schuko.

Når du uttaler deg på tvers av alle faglige vurderinger om et emne som omhandler brann og mulig tap av liv, er det greit for andre å vite om:

1) Du faktisk har kompetanse til å foreta en slik vurdering, før tilfeldige lesere følger det du skriver.

2) Du bare troller...

Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 07:51All bruk av strøm er forbundet med risiko,foreslår at du skrur av hovedbryter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Hersketeknikk kaller vi sånt Rio. Jeg har etterspurt flere ganger fra deg om statistikk over dødsbranner startet av elbiler under lading via schuko. Med din bakgrunn burde dette vært enkelt og framskaffe men antagelig er det ingenting og framskaffe...

Rio

#118
Sele:

Nei, det er ikke personangrep (som andre også har skrevet til deg), eller hersketeknikk.

Vedr. statistikk så fikk du den flere ganger, sammen med teknisk informasjon og forklaring for å kunne bruke den. Det har du ikke gjort.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

harruz

Jobber med brannforebygging og brannstatistikk. Jeg har ikke detaljert kunnskap om absolutt alle dødsbranner i Norge siste 5-10 år, men jeg vet ikke om et eneste tilfelle av dødsbrann knyttet til lading av elbil i Norge. Alt i alt er det foreløpig svært få branner knyttet til lading av elbil total sett. Men at lading via schuko innebærer en større risiko for brann sammenlignet med en el-installert ladeløsning, er det nok liten tvil om. Og kanskje spesielt etter en tids bruk. Det er grunn til å tro at vi får flere slike branner fremover når folk har hatt elbilen sin til lading via schuko på samme sted over tid.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA