Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Umulig å slokke brann i el-bil?

Startet av Eleutheros, onsdag 15. februar 2017, klokken 11:01

« forrige - neste »

Eleutheros

Er det noen som har fått snakket med forhandlere om muligheten for å kjøpe en hjemmelader med bilen? Kan en da få kjøpt den uten mva?

Ellers ser jeg for meg at jeg kanskje må få lagt opp en ny kurs i garasjen for å installere den der (32A?). Er det noen forhandlere som tilbyr "m/installasjon" i kjøp av hjemmelader, og blir det da eventuelt mva-fritt?

Pirat

Ja, det tilbudet hadde de ikke klar enda sa han når jeg signerte for bilen i går.
Var ikke noe problem å få det lagt til senere, så lenge en gjør det før de sender faktura for bilen.

Zuexi

Min erfaring er at det er rimeligere å bestille dette utenom bilen. Sparte ca. 5000,- på en frittstående elektriker/ladeboks enn den jeg ble tilbudt fra forhandler.
Noen nettleieoperatører har restriksjoner mot 32A kurs pga. skjevbelastning av strømnettet sitt.
Dette bør du derfor sjekke opp i forkant.

Eleutheros

Sitat fra: Zuexi på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:03
Min erfaring er at det er rimeligere å bestille dette utenom bilen. Sparte ca. 5000,- på en frittstående elektriker/ladeboks enn den jeg ble tilbudt fra forhandler.
Noen nettleieoperatører har restriksjoner mot 32A kurs pga. skjevbelastning av strømnettet sitt.
Dette bør du derfor sjekke opp i forkant.

Ok. Takk for respons!

Eleutheros

Sitat fra: Pirat på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:32
Ja, det tilbudet hadde de ikke klar enda sa han når jeg signerte for bilen i går.
Var ikke noe problem å få det lagt til senere, så lenge en gjør det før de sender faktura for bilen.

Den er god. Da kan en jo la dette bero en stund : )

LarsAa

Skrev kontrakt hos Thrane Steen på Skøyen idag.  De bekrefta at det IKKE er mva fritak for hjemmeladere da den ikke er "en del av bilen".

Hjemmelader kosta visstnok ca 11900,- inkl montering men han hadde null info om hva slags type etc. Var uansett ikke noe problem å legge dette til senere når det nærmer seg levering...

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

pilt

Sitat fra: Gliderman på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:38
Du får ladere fra rundt 5k uten montering
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Hva sa de om ladekabler da? For da jeg kjøpte Leafen i 2014, så fikk jeg ladekabelen uten mva. Vinterdekkene sa jeg at kunne kjøpe selv, men han anbefalte meg å kjøpe de sammen med bilen, for de andre dekkene måtte da være mer enn 25% billigere siden jeg fikk momsfritak på de også om jeg bestilte dem sammen med bilen. Jeg valgte da like greit originaldekk og felger.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

alagerqv

Uten at jeg er ekspert på området, så er det hvertfall en etablert praksis for de merkene jeg kjenner til å anse fastmontert ladestasjon og vinterdekk være "en del av bilen" og således fritatt for mva når du kjøper dette samtidig som bilen.

Jeg vil helt klart anbefale en skikkelig fastmontert ladestasjon enn mer "jalla-mek" tapet fast på veggen i etterkant. Også å få montert en så stor lader som du har mulighet til, selv om dagens el-biler kanskje ikke kan utnytte full kapasitet. Det er neppe å være synsk å forvente at det kommer biler senere som kan nyttiggjøre seg høyere ladestrøm, og at det da neppe er momsfritt å handle elbil...

knut.aulie

Sitat fra: alagerqv på mandag 19. desember 2016, klokken 12:17
Uten at jeg er ekspert på området, så er det hvertfall en etablert praksis for de merkene jeg kjenner til å anse fastmontert ladestasjon og vinterdekk være "en del av bilen" og således fritatt for mva når du kjøper dette samtidig som bilen.

Jeg vil helt klart anbefale en skikkelig fastmontert ladestasjon enn mer "jalla-mek" tapet fast på veggen i etterkant. Også å få montert en så stor lader som du har mulighet til, selv om dagens el-biler kanskje ikke kan utnytte full kapasitet. Det er neppe å være synsk å forvente at det kommer biler senere som kan nyttiggjøre seg høyere ladestrøm, og at det da neppe er momsfritt å handle elbil...
Må dessverre skuffe deg! Dette bildet er fra skattedirektoratet sine sider


Stigzy

Da har vi vertfall fasitsvaret for å si det sånn. Tror nok jeg kommer til å gå for hjemmelader etter hvert, men holder meg nok til stikkontakten i starten :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

kammiz

da har tilbudet på hjemmelader blitt sendt ut på epost fra opel :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

sitat

"Denne mailen blir sendt ut til alle som bestilte Ampera-e før 14. Desember 2016. I forbindelse med dette har Opel inngått avtale med EDA Elektro Data AS for montering av fast ladestasjon til fast pris. Som du kan se på vedleggene finnes det både 20A og 32A system. Ved montering av 16A ladestasjon trenger man normalt ikke å søke da denne bruker en dedikert 20A kurs for 16A ladning.
Beregnet ladetid er som følger:
                                                               KW                    50 til 100% batterikapasitet             0 til 100% batterikapasitet
Jordet stikkontakt 10A                  2,3                                          13 timer                                             27 timer                                                 
Ladestasjon 16A                              3,7                                          8 timer                                               14 timer
Ladestasjon 32A                              7,4                                         4,5 timer                                             8,5 timer

Hurtiglader                                        50                                                                                                         1,5-2 timer

I tabellen over er dette ca. tall. Mange ting kan påvirke tiden litt. Legg merke til på bestillingsskjema at man må velge boks med løs eller fast kabel.

Ved bestilling av 32A må kundens elektriske anlegg vurderes og nødvendig godkjennelse fra lokal netteier må skaffes. Kapasitetsvurdering på kr. 1.875,- inkl. mva. vil bli lagt til på alle disse bestillingene. Noen steder får man ikke godkjent dette, det er kun 15% av Norges husstander som har kapasitet til dette. Kapasitetsvurderingen vil ikke bli betalt tilbake.

Vi anbefaler på det sterkeste at man benytter 20/16A ladestasjon. Denne vil nok dekke de fleste behov. Se tabell over.

Ved å fylle ut vedlagte bestillingsskjema på det systemet man ønsker og sender det til oss, vil vi bestille dette. Fyll ut der hvor det er merket med*. Den lokale elektriker vil så ta kontakt for å avtale tidspunkt for montering. Skulle det mot formodning ta lengre tid eller ledningsstrekket blir lenger enn det som inkludert i pakken, vil den lokale montør ta det opp med eier på stedet.
Når det gjelder løs Type 2 kontakt se vedlegg."
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

Takk, kammiz. Jeg har ikke fått tilbudet..

Kriss

Sitat fra: kammiz på onsdag 01. mars 2017, klokken 17:19
sitat
                                                     KW                    50 til 100% batterikapasitet             0 til 100% batterikapasitet                                               
Ladestasjon 16A                              3,7                                          8 timer                                               14 timer
Ladestasjon 32A                              7,4                                         4,5 timer                                             8,5 timer

Hvorfor er ikke ladetiden dobbel ved 16A, altså 17 timer? Er det virkelig slik at 32A anlegg i de fleste tilfeller ikke er gjennomførbart? Har jo tenkt at en bil med så stort batteri trenger en rask ladestasjon i heimen.
Ampera e leveres desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA