Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ConnectedDrive

Startet av Fredde, tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

Fredde

Prisen på nye Ampera E kom i går og har fått en del oppmerksomhet. Bla sies det at prisene på de andre elbilen nå må gå ned.

Men etter å ha sett till på Ampera delen av formuet, kommer det frem at pris på fult utstyrt bil inkludert vinterdekk og levering blir på ca 350 000, samme som en Fully Charged i3. Er dette egentlig så billig?

Man får 200 km mer i følge NECD, men man får også en bil som har mye hardplast og et interiør som er mildt sagt kjedelig både utenpå og inni.

Vil BMW justere ned prisen på i3 basert på det som kommer frem om Ampera? Venter selv på min som skal leveres i januar, og hadde valgt i3 forran Ampera også hvis jeg skulle bestilt nå.

JorgenM

Nå kommer det vel en oppgradert i3 med litt endret design og lengre rekkevidde høsten 2017 som det kanskje blir mer naturlig å sammenligne Ampera-E med, siden Opel ikke starter levering før i juni?

BMW er premiummerke så de vil alltid ligge litt over i pris på sammenlignbare modeller :)

Interessant å se hvor like disse to bilene er, spesielt vinduslinjene på siden av bilene. Ampera-E er 5-seter, det er nok et stort pluss.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Så lenge det kommer nok bestillinger på i3, går nok ikke prisen ned. i3 har begrenset produksjonskapasitet.
Etter hvert når alle har fått elbilvarianter, så blir vel merkelojaliteten viktigst. Sikkert noen "Opel kunder" som har valgt andre merker frem til nå.
Jeg er enige i at mange alternativer til i3 har for mye plastfølelse. i3 er ikke revolusjonerende når det gjelder software og brukergrensesnitt, det er en BMW..., men Ampera sin brukerflate ser relativt dårlig ut visuelt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Gurba

Det kommer vel an på hva som er viktig for folk. Er propellen viktigst eller er rekkevidden viktigere? Mange er nok veldig opphengt i at BMW er et premium merke og Opel har et dårlig rykte fra 70-tallet. Evig eies kun et dårlig rykte. Opel er seriøst undervurdert og for mange er BMW drømmebilen pga M-serien.

model3citizen

Sitat fra: Gurba på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:35
Det kommer vel an på hva som er viktig for folk. Er propellen viktigst eller er rekkevidden viktigere? Mange er nok veldig opphengt i at BMW er et premium merke og Opel har et dårlig rykte fra 70-tallet. Evig eies kun et dårlig rykte. Opel er seriøst undervurdert og for mange er BMW drømmebilen pga M-serien.

Å redusere i3 til "propell" og "M-serien" blir helt feil. i3 er faktisk et avvik fra BMW på alle andre områder enn opplevd kvalitet, brukergrensesnitt og kjøreglede.

Jeg er fanget i dette dilemmaet, skal jeg gå for Ampera-E, i3 33kWh eller vente på i3 44kWh?

i3 har, må jeg innrømme, alt for mange gode egenskaper som ingen andre, og som jeg nødig gir slipp på.

- Lav vekt (klasseledende)
- Skyhøy opplevd kvalitet (Suite interiør)
- Bra lydanlegg
- Soltak
- CC-kontroll på riktig side av rattet
- Midt-motor og RWD

Jeg tror jeg allerede har svart på spørsmålet mitt med tanke på overordnet valg ;)
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

JorgenM

Det at BMW-logoen har noe med propell å gjøre er forøvrig en myte og har ikke noe sannhet i seg ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. desember 2016, klokken 11:38
Det at BMW-logoen har noe med propell å gjøre er forøvrig en myte og har ikke noe sannhet i seg ;)
Hvis ikke Bavaria flagget har hentet sin inspirasjon fra en propell da  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Isåfall en flytype jeg ikke kjenner til  ;D

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

moonbuggy

BMW har delvis "surnet" i sin El-bil satsing. Den går på lavbluss, selv om man ikke sier det så høyt. Husk at i starten snakket man om fabrikkutvidelse og minst dobling av produksjonen i løpet av relativt kort tid.  Men, det er tilfellet med de fleste produsentene. Man trør litt vannet og avventer konkurrentene. Opel slår på stortromma i Norge, men GM satser heller ikke særlig på El-bil. Det vitner produksjonsmålene om. Dette er biler det ikke skal selges så svært mange av, inntjeningen er dårlig og det er mest biler for myndighetskrav. Men, det gir god reklame. Vi satser "grønt". I USA selges bilen først og fremst i stater hvor myndighetene krever det og gir statsbidrag. LG leverer drivpakken til Bolt og Ampera og har begrenset bestilling fra GM. Felles for de alle også BMW, er at batteriproduksjonen ikke kan økes over natten.

Men, Ampera står frem som en vinner, 5 seter, rekkevidde og hva man får for pengene.
60kwt (noen hevder til og med 66kwt i batteriene fra LG), med mange utstyrsgodbiter. Det er god butikk for kjøperne, ikke for Opel.

LMOR

Kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen moonbuggy. Produksjonen av i3 ble doblet slik BMW sa. Kapasiteten er dobbelt så stor nå som det første året. Jeg har ikke sett noen tidligere eller nye planer om å utvide denne.
Nå kommer det el-varianter av stort sett alle modeller i tillegg til i5. En 5-serie med krever mye større batteri en en i3/i5, så de må nødvendigvis vente, så lenge de har et annet syn enn Tesla på hvordan batterilevetiden skal sikres.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Lavbluss? :) BMW jobber jo med en rekke hel-elektriske modeller:

i5
i6
Ny i3
i3s
X3
3-serie
5-serie
7-serie
I tillegg til Mini :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanon

Tja, det var vel planer om en fabrikk nr 2 for i3?

Et helt ny i3 ( Det er lov og håpe) tror ikke jeg på, med stadig bedre/lettere batteriteknikk tynnes karbonplast argumentet bort. For dyrt/for liten fortjeneste.
Kommer vel en facelift med bedre batteri, div ny teknikk, og kanskje ny motor, som lanseres neste år.
I tillegg er det jo slått fast at det skal lanseres El-Mini, en direkte konkurrent til i3

M avdelingen mener visst at med dagens batteriteknikk er en Mi3 utelukket.

hemi

har ny i3, kjøper nok heller ny i3 med 400km nedc, enn opelen

den mangler acc og annet basic stuff man "trenger" og jeg bruker mye.

ellers synes jeg den ser ganske OK ut for være en opel.

kommer opelen med ACC og autopilot og ting vi etterhvert forventer, begynner man snakke.

JorgenM

Sitat fra: Kanon på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:22
Et helt ny i3 ( Det er lov og håpe) tror ikke jeg på, med stadig bedre/lettere batteriteknikk tynnes karbonplast argumentet bort. For dyrt/for liten fortjeneste.
Kommer vel en facelift med bedre batteri, div ny teknikk, og kanskje ny motor, som lanseres neste år.
Ja facelift neste år, med ny front, ny bakende, større batteri og litt annet.
Helt ny i3 kommer ikke før i 2022 ifølge ryktene.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: Kanon på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:22
Tja, det var vel planer om en fabrikk nr 2 for i3?
Tror kanskje du blander med karbonfiberproduksjonen? I3 fabrikken hadde plass til å doble produksjonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA