Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ConnectedDrive

Startet av Fredde, tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

tiger``n

Sitat fra: TM på fredag 16. desember 2016, klokken 14:16
Ampera-e har utvilsomt en del fordeler i forhold til i3. Takrails og større bagasjerom, kombinert med imponerende rekkevidde gjør at den kan erstatte fossilbilen for mange. Men den gir ikke på langt nær samme kvalitetsinntrykk som i3, og er egentlig bare en amerikansk billigbil stappfull av hardplast. Jeg gleder meg til å teste i3 på langturer i vinter, men har en Ampera-e i bestilling for sikkerhets skyld. Normal dekkdimensjon er også forhold som taler i favør av Ampera-e. Men som bil nr. 2 (som i praksis er den bilen som dekker 90 % av behovet), så er det ingen som kan måle seg med i3.
Ampera-e er heller ikke spesielt gunstig priset. 350.000 for full pakke, men i3 er en vesentlig dyrere bil enn Ampera-e ellers i Europa og i USA
Et viktig poeng for meg er at et gigantisk batteri trenger sjelden å lades når man bruker bilen lite til daglig.
Da kan man slippe unna med å lade kanskje 1 gang i uka på en offentlig plass eller kjøpesenter, og kan unngå den kostnaden og problematikken med hjemmelader. Mange steder er dette både dyrt og vanskelig å få til i praksis, sameier og borettslag for eksempel. Bare der kan det ligge en kostnad på ofte 15 til 20 tusen.
Jo større batteri dess sjeldnere trenger man å lade.
Verste er ladehybridene som går bare 2-3 mil per lading, de må lades HELE tiden og hver dag.
Ting som dette er "make or break" for mange når det gjelder kjøp av elbil, og kan nok ihvertfall bidra til å lokke flere over kanten for å bytte ut sine fossile kjerrer.

AmocoCadiz

Sitat fra: tiger``n på fredag 16. desember 2016, klokken 15:53

Et viktig poeng for meg er at et gigantisk batteri trenger sjelden å lades når man bruker bilen lite til daglig.
Da kan man slippe unna med å lade kanskje 1 gang i uka på en offentlig plass eller kjøpesenter, og kan unngå den kostnaden og problematikken med hjemmelader. Mange steder er dette både dyrt og vanskelig å få til i praksis, sameier og borettslag for eksempel. Bare der kan det ligge en kostnad på ofte 15 til 20 tusen.
Jo større batteri dess sjeldnere trenger man å lade.
Verste er ladehybridene som går bare 2-3 mil per lading, de må lades HELE tiden og hver dag.
Ting som dette er "make or break" for mange når det gjelder kjøp av elbil, og kan nok ihvertfall bidra til å lokke flere over kanten for å bytte ut sine fossile kjerrer.
Ja og med større batteri kan nettopp alle tusenvis av folk som bor i blokk i byene uten egen garasje/ladeplass skaffe elbil, basert på sjelden lading fra offentlig ladepunkt.
Legg så til at det store batteriet ligger i større grad på hurtigladingens sweetspot 20-80%, at du kan ta den uforutsette ekstra turen om kvelden, at du kan kjøre med all varme og komfort du ønsker, at du kan kjøre friskt og "sportslig" hvis du føler for det (200hk og 0-100 på 7sek), at rekkeviddeangsten forsvinner ut av dagligtalen, at batterieldelse blir uviktig , and the list goes on.

Virker som mange enda ikke innser hva den reelle forskjellen er i praksis på "akkurat nok" 28-25kWh størrelse batteri og "mer enn nok" 60kWh batteri

Ja AmperaE er en Gamechanger,
de er igang og leverer biler til hjemmemarkedet as we speak.
Grunnprisen kr 299K for en hvit bil, er fullt ut brukbar og en veldig bra pris.

At Norge, selv om vi er første eksportmarked, må vente 7-9 måneder er ikke spesielt oppsiktsvekkende, skulle du ha Soul m panoramatak eller sort farge ifjor var ventetiden 12-14måneder.

TM

Sitat fra: tiger``n på fredag 16. desember 2016, klokken 15:53
Et viktig poeng for meg er at et gigantisk batteri trenger sjelden å lades når man bruker bilen lite til daglig.
Da kan man slippe unna med å lade kanskje 1 gang i uka på en offentlig plass eller kjøpesenter
Vet ikke helt om jeg følger den. Det er naturligvis riktig at du må lade sjeldnere med stort batteri, men du må til gjengjeld lade lenger. Vet ikke hvor lenge du er på kjøpesenteret, men jeg tviler på at du er der i 2 døgn  ;).
Det er vel bedre å lade så kort som mulig for hver kjørte mil. Da vil BMW i3 være mye gunstigere på grunn av lavere forbruk og høyere ladehastighet.

LMOR

Nå vil vel historien vise om det blir en gamechanger.
Så langt er det vel Tesla 3 som ligger best an.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

tiger``n

Sitat fra: LMOR på fredag 16. desember 2016, klokken 17:06
Nå vil vel historien vise om det blir en gamechanger.
Så langt er det vel Tesla 3 som ligger best an.
Basert på hva?
Ampera er allerede levert ut til kunder.
Når tror du første 3 er levert ut, mellom 1 og 1.5 år fra nå, og da på vestkysten?

LMOR

Sitat fra: tiger``n på fredag 16. desember 2016, klokken 17:09
Sitat fra: LMOR på fredag 16. desember 2016, klokken 17:06
Nå vil vel historien vise om det blir en gamechanger.
Så langt er det vel Tesla 3 som ligger best an.
Basert på hva?
Ampera er allerede levert ut til kunder.
Når tror du første 3 er levert ut, mellom 1 og 1.5 år fra nå, og da på vestkysten?
Basert på antall bestillinger. Jeg aner ikke hva som blir svaret. Men historien skrives ikke i denne tråden lenge før noen har levert i nærheten av 500 000 av en modell elbil på et år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Ampera-E er vel ikke levert til noen som helst? Tror du blander med Bolt ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Rollep

Jeg ser ikke på Opelen som en gamechanger. Greit nok at den får dobbelt så stort batteri som min i3 men ladetiden per kWt blir den samme så spiller liten rolle. Meste tiden blir en elbil uansett brukt i nærområdet, da holder et 33 kWt batteri i massevis. De få gangene man drar på en skikkelig langtur så må man selvsagt lade litt så oftere men ladetiden blir også bare halvtiden så lang, forskjellen i tid blir bare tiden det tar å plugge inn/ut.

Det som betyr betraktelig mer for meg er kjøreegenskaper, kvalitet på interiør og bilen i sin helhet. Der er jeg helt sikker på at i3 er foran. Når jeg leser forskjellige tråder så ser jeg at samtlige har aldri prøvekjørt denne Opelen, allikevel hiver de seg på og binder seg til kjøp av et produkt de ikke en gang vet når kommer. Det virker som de er blindet av pris per kWt.

Det sagt så må jeg innrømme at jeg har forhåndsreservert en Mission E, der vet jeg dog at jeg vil garantert få topp ytelse og kvaliet på alle områder ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

TM

#53
Sitat fra: Rollep på lørdag 17. desember 2016, klokken 00:19
Jeg ser ikke på Opelen som en gamechanger. Greit nok at den får dobbelt så stort batteri som min i3 men ladetiden per kWt blir den samme så spiller liten rolle. Meste tiden blir en elbil uansett brukt i nærområdet, da holder et 33 kWt batteri i massevis. De få gangene man drar på en skikkelig langtur så må man selvsagt lade litt så oftere men ladetiden blir også bare halvtiden så lang.
Det som gjør Ampera-e til en mulig gamechanger, er vel det at det er den første "folke-elbilen" som kan erstatte en fossilbil. Kan man kjøre ca 30 mil under alle forhold uten å være avhengig av hurtigladere, så gir det et helt annet bruksmønster. De fleste bileiere kan nok telle på en hånd antall turer over 30 mil i året.

turfsurf

Sitat fra: LMOR på fredag 16. desember 2016, klokken 15:24
Det som virkelig blir en gamechanger er når en kan kjøpe en fullblods premiumbil med over 600km rekkevidde, som f.eks. en 5 eller 7 serie med alt tenkelig ekstrautstyr, inkl hengerfeste...
Håper det skjer før det slutter med avgiftslette.
Gamechangers vil vel være det som erstatter de mest solgte fossilbilene med lang nok rekkevidde til typisk bruk. For kompaktbilene er vi nesten der, det som mangler er familiefrakterne (stasjonsvogner/MPVer) og diverse SUV / Crossovers.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Tror ikke noe kan kalles en gamechanger før det faktisk fører til en endring. Det hjelper ikke at en bil KAN erstatte fossilbilen hvis den ikke gjør det.
Hadde Bolt vært en suksess, så hadde den ikke kommet til Europa enda. Så vidt jeg har forstått så er produksjonen første året på 30 000, og det kan etter hvert maksimalt produsere 90 000 per år.
Estimatet for Europa er på 5000 biler i 2017.
Er nok redd for at vinneren i Norge i 2017 kommer til å bli den nye Golfen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

tessy

#56
Syns det er litt skuffende att ikke Opel er med BMW, VW/Audi, Ford, Mercedes på det nye 350KW ladenettverket i Europa, Ampera-e burde vel absolutt hatt kjappere lading, og då er det jo litt rart att de ikke melder seg på der..

Hjelper ikke med 30-40mil rekkevidde om man ikke får hurtigladet kjapt nok, Jeg kjører vanligvis ca 90mil til Sverige, og da hjelper det ikke med 2x1+timers ladestopp på veien..

FX ett teoretisk eksempel.. Om ladestasjoner var plassert slik då...
På 1000km må Ampera lades etter fx 400 og 700km  60min x 2        =120min
På 1000km BMW i3 33 - Lades 20min etter 250-400-550-700-850km =100min
På 1000km BMW i3 22 - lades 10min etter 150-250-350-450-550-650-750-850-950 =90Min

Absolutt mest behagelig med 2 ladestopp på 1000km, men det blir ikke nødvendigvis så mye kjappere, enn med en bil med mindre batteri..
Hadde de derimot hatt 350KW lader, hadde jo Ampera vore fremme på null komma niks... Med to super kjappe ladestopp..

Og veldig kjedelig å komme på en Hurtiglader, å måtte vente to timer på en Ampera som skal lade fra 0-100% :-p


LMOR

Enig i poenget, men ikke helt med tallene. Det er nok mer likt, men som du skriver ikke noen fordel Ampera E. De kommer også til å bli særdeles lite populære hvis de blokkerer en hurtiglader i 60min. Bedre med flere korte stopp også ift trafikksikkerheten.

Så da er vi tilbake til at den eneste potensielle gamechangeren er Tesla 3. Det blir sikkert en attraktiv bil også. Ikke cheap plast som mange av oss er allergisk mot...

Det er der VW er gode, litt mer premiumsfølelse uten å bli noe særlig dyrere. En tradisjonell BMW kunde ville ikke valgt Ampera E. Da kjøper de heller en ny fossilbil til det kommer en riktig elbil fra BMW. Det tror jeg nok markedsapparatet til BMW (og MB) vet godt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#58
Sitat fra: LMOR på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:24
Enig i poenget, men ikke helt med tallene. Det er nok mer likt, men som du skriver ikke noen fordel Ampera E. De kommer også til å bli særdeles lite populære hvis de blokkerer en hurtiglader i 60min. Bedre med flere korte stopp også ift trafikksikkerheten.
Forstår ikke helt argumentasjonen  ;) Poenget med 60 kWh batteri vs. 30 (27,2) kWh gjør at man ikke trenger å stoppe for å lade på en tur på inntil 30-40 mil. Og på en 50 mils tur trenger man bare en kort ladestopp. Min erfaring er at ladestopp tar mye lenger tid enn den effektive ladetiden, grunnet kø og fomling med lite brukervennlige ladere. Det er fullt mulig for en som kjører Ampera-e å stoppe ofte og lade lite hvis det er ønskelig. Ampera-e skal vel også støtte 80 kW ladefart, men det hjelper jo ikke med dagens ladere. Jeg synes fortsatt at i3 langt overgår det inntrykket jeg har av Ampera-e så langt, men at det nesten framstilles som en ulempe med dobbel batteristørrelse forstår jeg ikke.

Zuexi



Sitat fra: TM på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:21
... "Ampera-e skal vel også støtte 80 kW ladefart, men det hjelper jo ikke med dagens ladere."...

Støtter (dessverre) bare 50 kW.
Ble skrevet at Bolt støttet 80 kW så amerikanere skulle skjønne at bilen var kompatibel med det amerikanske ladenettverket, men bilen tar fortsatt ikke i mot mer enn 50 kW.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA