Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ConnectedDrive

Startet av Fredde, tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: Fredde på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:18
...
Men etter å ha sett till på Ampera delen av formuet, kommer det frem at pris på fult utstyrt bil inkludert vinterdekk og levering blir på ca 350 000, samme som en Fully Charged i3. Er dette egentlig så billig?
...

Klart det er billig. Ampera har dobbelt så stort batteri som i3 selv etter BMWs batterioppgradering.  Tesla tar 137.000kr for en liknende økning på sin model S som differansen mellom i3 og Ampera.

Jeg gjetter de andre kommer med større batteri som opsjon. Jeg tror det kommer til å sette ytterligere fart på elbilmarkedet selv om ikke aller kommer til å tilby 60kWh så vil de under 25kWh muligens bli ytterligere rimeligere slik at elbil blir mer tilgjengelig for de med magrere budsjett og lengre vei til jobb. Klart det er en game changer!

Forresten hvor har du 350.000 fra? Jeg fikk en mail med konfigurator og slo på alt av ekstrautstyr og da kom jeg ikke høyere enn 333.200. Opel har omtrent ikke utstyrspakker i forhold til BMW.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Stikkkontakt

Sitat fra: sylwester på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:14
Sitat fra: Fredde på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:18
...
Men etter å ha sett till på Ampera delen av formuet, kommer det frem at pris på fult utstyrt bil inkludert vinterdekk og levering blir på ca 350 000, samme som en Fully Charged i3. Er dette egentlig så billig?
...



Forresten hvor har du 350.000 fra? Jeg fikk en mail med konfigurator og slo på alt av ekstrautstyr og da kom jeg ikke høyere enn 333.200. Opel har omtrent ikke utstyrspakker i forhold til BMW.

333.200 er uten vinterdekk. Hjulsett koster 16.900.

Jeg syns i3 er en mye mer tiltalende bil enn Ampera-E. Jeg har likevel bestilt sistnevnte fordi den har mer plass og mye større batteri. Jeg ser for meg at i3 fort havner ned på 150 km på snøføre når regen havner i slapsen i stedet for på batteriet.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

AmocoCadiz

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: sylwester på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:14
Sitat fra: Fredde på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:18
...
Men etter å ha sett till på Ampera delen av formuet, kommer det frem at pris på fult utstyrt bil inkludert vinterdekk og levering blir på ca 350 000, samme som en Fully Charged i3. Er dette egentlig så billig?
...



Forresten hvor har du 350.000 fra? Jeg fikk en mail med konfigurator og slo på alt av ekstrautstyr og da kom jeg ikke høyere enn 333.200. Opel har omtrent ikke utstyrspakker i forhold til BMW.

333.200 er uten vinterdekk. Hjulsett koster 16.900.

Jeg syns i3 er en mye mer tiltalende bil enn Ampera-E. Jeg har likevel bestilt sistnevnte fordi den har mer plass og mye større batteri. Jeg ser for meg at i3 fort havner ned på 150 km på snøføre når regen havner i slapsen i stedet for på batteriet.
Vinterdekk til 16900kr er hos Opel, men siden AE har kurante dekkdimensjoner er det ikke vansklig å finne alternativer til ca 11-13000kr inkl TPMS

AmperaE kan fint kjøpes i hvit farge uten førerassistanse pakken og skinnseter, da er prisen 299900, det er grisebillig for Gamechanger batteriet på 60kWh og fortsatt en helt kurant utstyrt bil.

AE er også Gamechanger da den også vil konkurere i segment med bilkjøpere av fossilbiler og spesiellt plugin hybrider. Da er salgsprisen svært gunstig, legger man da inn driftskostnader til helelektrisk drift (igjen takket være store batteriet) fra hjemme og jobbstrøm fremstår AE ende bedre.


LMOR

#33
Et annet moment er produksjonskapasiteten til Opel/GM. Hvis mange bestiller Ampera, slik som Tesla 3, så vil de fleste ikke få bilen før samtidig eller bare et par måneder før BMW kommer med en ny i3 el.l. med 500km rekkevidde og 5 seter  ;)

Ampera og Telsa 3 er typisk amerikansk markedsføring. De lanseres mer enn et år før du i praksis kan få den levert. 94Ah i3 ble lansert i mai, og jeg hadde den i august. Samme med forrige modell. Lansert før nyttår, og hadde i mars.

Hva BMW kan levere til nyttår 17/18 har vi ingen informasjon om.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Zuexi



Sitat fra: LMOR på fredag 16. desember 2016, klokken 09:55
Ampera og Telsa 3 er typisk amerikansk markedsføring. De lanseres mer enn et år før du i praksis kan få den levert. 94Ah i3 ble lansert i mai, og jeg hadde den i august. Samme med forrige modell. Lansert før nyttår, og hadde i mars.

Som alt annet - er man først ute, får man først levert. Dette gjelder jo for de som har bestilt Ampera-e og det.
Selv var jeg ikke først ute med å bestille i3 og måtte vente i overkant av 5 mnd. Synes ikke det var spesielt raskt.
Ampera-e er stipulert til ca 8-9 mnd fra reservasjonsdato for meg.

LMOR

Sitat fra: Zuexi på fredag 16. desember 2016, klokken 11:02
Sitat fra: LMOR på fredag 16. desember 2016, klokken 09:55
Ampera og Telsa 3 er typisk amerikansk markedsføring. De lanseres mer enn et år før du i praksis kan få den levert. 94Ah i3 ble lansert i mai, og jeg hadde den i august. Samme med forrige modell. Lansert før nyttår, og hadde i mars.
Som alt annet - er man først ute, får man først levert. Dette gjelder jo for de som har bestilt Ampera-e og det.
Selv var jeg ikke først ute med å bestille i3 og måtte vente i overkant av 5 mnd. Synes ikke det var spesielt raskt.
Ampera-e er stipulert til ca 8-9 mnd fra reservasjonsdato for meg.
Som jeg skrev, for at det skal bli definert som gamechanger, så må mange bestille den. Og da er det helt andre leveringstider som gjelder.
Da kan du ikke sammenligne tiden når du nå er tidlig, med tiden sist, der du var sen med bestillingen. Jeg fikk opplyst 6mnd på begge min egne i3er, men fikk dem etter ca. 3 begge 2.
Normalt leverer BMW før estimatet, vi får se med Ampera.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Noen som har link/referanser til i3 med facelift og større batteri høsten 2017, antar dette da er 2018 modellen?
Og, noe om pris og utstyrspakker og når den kan leveres?


Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:22
Sitat fra: Kanon på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:22
Et helt ny i3 ( Det er lov og håpe) tror ikke jeg på, med stadig bedre/lettere batteriteknikk tynnes karbonplast argumentet bort. For dyrt/for liten fortjeneste.
Kommer vel en facelift med bedre batteri, div ny teknikk, og kanskje ny motor, som lanseres neste år.
Ja facelift neste år, med ny front, ny bakende, større batteri og litt annet.
Helt ny i3 kommer ikke før i 2022 ifølge ryktene.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

odahle

Veldig usikker på jeg skal gjøre selv. Er/var utrolig nær en bestilling av dagens i3, men ble fort veldig usikker når det kommer oppdatering ila 2017. Samtidig blir det sikkert 2018 før den er på veien. Det gjelder også Ampera-e. Dagens modell vil da følgelig ha større verditap enn jeg kanskje håper på. Vil leasing være løsningen her? Da er vel restverdien lik, og evt. større verditap i form av nyere modeller tas ikke av oss som bruker?

Ellers er jeg enig i at Ampera-e er en gamechanger, men samtidig er det vel slik at i3 er noe helt annet. Om du ikke trenger lenger rekkevidde, så er vel fortsatt i3 langt foran når det gjelder utstyr, opplevd kvalitet ol? Tror heller ikke at BMW setter ned prisen på i3 nå, da det er lenge til Ampera-e kommer på markedet. Men de merker kanskje allerede fall i bestillinger?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

LMOR

#39
Dette med verditapet var et potensielt issue ift 60Ah når 94Ah til i3 kom også, men jeg har solgt 2 slike nå uten noe problem. Har ikke hatt større relativt verditap enn på andre biler jeg har hatt/solgt.
Tror i3 kommer til å holde seg godt i verdi i mange år, fordi det er mange kjøpere og få biler produsert  ;)

Solgte en dieselbil for noe år siden. Det var ca 1800 av samme modell på finn.no, og noen få hundre som så på min annonsen. Bilen ble solgt etter 1,5mnd.
Nå i November var det ca 60 i3 til salgs, og over 1000 inne på annonsen på 3 dager..., bilen solgt etter 4 dager.

Uansett hvor lenge du venter, så vil det alltid være en som er bedre som kommer. Kjenner noen som har ventet på Model X relativt lenge. Jeg har hatt gleden er 2 elbiler mens de fremdeles venter.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#40
Ampera-e har utvilsomt en del fordeler i forhold til i3. Takrails og større bagasjerom, kombinert med imponerende rekkevidde gjør at den kan erstatte fossilbilen for mange. Men den gir ikke på langt nær samme kvalitetsinntrykk som i3, og er egentlig bare en amerikansk billigbil stappfull av hardplast. Jeg gleder meg til å teste i3 på langturer i vinter, men har en Ampera-e i bestilling for sikkerhets skyld. Normal dekkdimensjon er også forhold som taler i favør av Ampera-e. Men som bil nr. 2 (som i praksis er den bilen som dekker 90 % av behovet), så er det ingen som kan måle seg med i3.
Ampera-e er heller ikke spesielt gunstig priset. 350.000 for full pakke, men i3 er en vesentlig dyrere bil enn Ampera-e ellers i Europa og i USA

LMOR

Sikkert derfor de plukker ut Norge som et land som får først i Europa. Her kan de holde høyere pris, siden vi ikke betaler moms og avgifter.
Det er ikke mange andre enn BMW som har klart å holde seg unna fristelsen til å ta noe av avgiftsfritaket rett ned i sin egen bukselomme.
Lurt å sammenligne prisforskjellen i andre land. Siste året har prisen på i3 vært så lav i Norge at en nesten kunne kjøpt bilen i Norge og solgt den med fortjeneste i Tyskland  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Mye sammenligning av elbiler , men skulle vi relatert disse bilene til ICE og litt tilbake i tid , så husker jeg tilbake til 83/84 kunne man kjøpe Golf GTI rabbit ,som var en lett rask kompaktbil (i3 idag) og nye Ford sierra XR4 ( ampera E)
stor motor, enkel og rask mellomklassebil.

Andre vurderte morris marina, Talbot solara, Toyota carina som mer praktiske og mer bil for pengen (de var også rimeligere).

Om det nå kommer flere gode kompakt og mellomklasse elbiler , betyr ikke så mye for i3, den har allerede levert og vil være attraktiv for de som så forskjellen den gangen og kunne leve med praktiske avgrensningene.

Massene vill uansett velge mellomfisken, og sierra/carina/ascona ble salgsvinnere.

Kommer de med ameraE med 40kw , med dertil pris/kost reduksjon , vil det kunne øke volum ytterligere, 5 dører, praktisk, kompakt, god plass, enkel og billig er det som gir mye salg.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

Kan jo håpe på en i3 med feste for takstativ og 400 km rekkevidde om et års tid. Det ville gjøre valget enkelt.

LMOR

Det som virkelig blir en gamechanger er når en kan kjøpe en fullblods premiumbil med over 600km rekkevidde, som f.eks. en 5 eller 7 serie med alt tenkelig ekstrautstyr, inkl hengerfeste...
Håper det skjer før det slutter med avgiftslette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA