Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ConnectedDrive

Startet av Fredde, tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

Zuexi

Mye handler nok om hva en klarer seg med og ikke - alle har forskjellige krav og ønsker, enten man snakker rekkevidde, størrelse, kvalitet eller pris.

i3 er min første elbil og jeg er kjempefornøyd. Har fulgt med en stund, men synes Tesla både har vært for stor og dyr - har rett og slett ikke hatt behov for en så stor bil. Kjører 95% av tiden alene i bil. Ikke kjører jeg gjennom bomring, parkering og kjøregodtgjørelse betales av arbeidsgiver. "Vanlige" elbiler har hatt for kort rekkevidde på vinterstid i min arbeidshverdag - derfor har jeg havnet mellom to stoler.

Først hoppet jeg på TM3 toget, men det tok så lang tid, så når i3 kom med lenger rekkevidde hoppet jeg på det toget fordi den vil dekke mitt bruksbehov i dag. Nå skal plutselig familien gå fra 2 til 4 neste sommer og da kommer i3 for kort, uansett hvor godt man liker bilen.
Ampera-e er en mer "vanlig" bil i designet (5 fullverdige dører, større bagasjerom, rails m.v.) som omfavne en større brukergruppe enn i3 gjør. Tvillingvogn får til og med plass baki i følge målene! Det lover godt - i tillegg vil vi kunne kjøre til hytta uten ladestopp (250km), selv på vinterstid. Vi må ha en stasjonsvogn i tillegg, men Ampera-e blir nok vår nr. 1-bil i hverdagen, ihvertfall så lenge jeg skal kjøre og kan få med meg det viktigste.

Ampera-e vil nok tiltrekke seg mange nye kunder som ikke hadde tenkt på Opel engang (meg inkludert), på lik linje som i3 er første BMW for mange.

Uansett går elbilutviklingen en spennende fremtid i møte fra mange bilprodusenter - hva skiller elbilene om 10 år?



Kanon

#16

Tror kanskje du blander med karbonfiberproduksjonen? I3 fabrikken hadde plass til å doble produksjonen.
[/quote]

Nei tror ikke det. Det var satt av plass til to fabrikker i Leipzig. Hvis fabrikk 1 ikke hadde kapasitet nok, skulle fabrikk 2 bygges..

AmocoCadiz

Sitat fra: Zuexi på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:52

Ampera-e vil nok tiltrekke seg mange nye kunder som ikke hadde tenkt på Opel engang (meg inkludert), på lik linje som i3 er første BMW for mange.

Uansett går elbilutviklingen en spennende fremtid i møte fra mange bilprodusenter - hva skiller elbilene om 10 år?
Er selv meget overrasket over å bli Opelkkjøper, det bilmerket var fra før fullstendig ute av aktuel liste ( Opel var noe far min kjørte for lenge siden...fine biler på den tiden)
Når det gelder elbil akkurat nå er nok uvanlig mange "merkes-utro", kanskje egentlig greit å røske opp i litt satte holdninger.

Men om 10 år med elbiler er vi nok langt nærmere merkespreferanser igjen,
men da er det kanskje litt få modeller man får kjøre og ratte selv...

LMOR

Sitat fra: Kanon på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:07
Nei tror ikke det. Det var satt av plass til to fabrikker i Leipzig. Hvis fabrikk 1 ikke hadde kapasitet nok, skulle fabrikk 2 bygges..
Mer det er ikke kapasitetsproblemer på å sette sammen biler som er problemet, men produksjon av karbonfiber. Den produksjonen er så vidt jeg har lest økt fra 3000t i 2014, til 6000t i 2015 og nå 9000t. Nye fabrikker er bygget. Helt utenkelig å doble den kapasiteten raskt.
Så derfor har vel BMW sett at en må få batterier inn i alle modeller for å dekke etterspørselen fremover.
Ingen grunn til å endre pris på i3 som øker etterspørselen akkurat nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#19
Leipzig fabrikkene er fleksible. BMW hadde planer om utvidelse om I3 virkelig slo an.
Svært lave bensinpriser har strupet salget i USA.
http://www.motortrend.com/news/second-generation-bmw-i3-coming-even-sales-stay-slow-report/
Denne artikkelen illustrerer litt av problemet. 60000 biler produsert pr. november er langt under det man ventet seg.
Joda BMW satser, men først og fremst på hybrider. Man har også andre planer, men de er lite konkrete med en flytende horisont. Bare for i3 har man helt konkrete planer, og der er det "billig" facelift + nødvendig batterikapasitet som gjelder, og muligens en versjon for mini, selv om datoen også her er vag.

Ingeniøren

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:17
Sitat fra: Zuexi på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:52

Ampera-e vil nok tiltrekke seg mange nye kunder som ikke hadde tenkt på Opel engang (meg inkludert), på lik linje som i3 er første BMW for mange.

Uansett går elbilutviklingen en spennende fremtid i møte fra mange bilprodusenter - hva skiller elbilene om 10 år?
Er selv meget overrasket over å bli Opelkkjøper, det bilmerket var fra før fullstendig ute av aktuel liste ( Opel var noe far min kjørte for lenge siden...fine biler på den tiden)
Når det gelder elbil akkurat nå er nok uvanlig mange "merkes-utro", kanskje egentlig greit å røske opp i litt satte holdninger.

Men om 10 år med elbiler er vi nok langt nærmere merkespreferanser igjen,
men da er det kanskje litt få modeller man får kjøre og ratte selv...

Og det er vel ikke engang en Opel, men en forkledd amerikaner - eller skal den bygges i Europa og ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Zuexi



Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. desember 2016, klokken 19:01
Og det er vel ikke engang en Opel, men en forkledd amerikaner - eller skal den bygges i Europa og ?

True that. Skal, såvidt jeg vet, produseres av GM fabrikken i Orion, Detroit.

Mazzbot

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal gå skafte av når det gjelder opel ? Likner på en helt vanlig kjedelig golf og plastic fantastic interiør.  Den har kun 50kw hurtiglading .. og de ønsker åpenbart ikke å selge bilen når de produserer så lite .

Tesla model 3 reservert 31/3 .

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:59
Leipzig fabrikkene er fleksible. BMW hadde planer om utvidelse om I3 virkelig slo an.
Svært lave bensinpriser har strupet salget i USA.
http://www.motortrend.com/news/second-generation-bmw-i3-coming-even-sales-stay-slow-report/
Denne artikkelen illustrerer litt av problemet. 60000 biler produsert pr. november er langt under det man ventet seg.
Joda BMW satser, men først og fremst på hybrider. Man har også andre planer, men de er lite konkrete med en flytende horisont. Bare for i3 har man helt konkrete planer, og der er det "billig" facelift + nødvendig batterikapasitet som gjelder, og muligens en versjon for mini, selv om datoen også her er vag.
Journalister skriver mye rart. I 2014 var i3 utsolgt, i 2015 solgte de mer enn forventet. Trengt første halvår i 2016, men nå har de satt nye rekorder både her og i USA.
Vis heller til en artikkel som viser at planene til BMW har vært å bygge ut karbonfiberproduksjonen mer enn de har gjort.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Zuexi

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 15. desember 2016, klokken 19:49
Jeg forstår ikke hvorfor folk skal gå skafte av når det gjelder opel ? Likner på en helt vanlig kjedelig golf og plastic fantastic interiør.  Den har kun 50kw hurtiglading .. og de ønsker åpenbart ikke å selge bilen når de produserer så lite .
Tja, 60 kWh batteri for under 300.000,- kanskje?
Du får spørre de 2000-2500 nordmenn som har bestilt om hvorfor de har giddi og bestilt seg Opel.

Hva kjører du?

tiger``n

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 15. desember 2016, klokken 19:49
Jeg forstår ikke hvorfor folk skal gå skafte av når det gjelder opel ? Likner på en helt vanlig kjedelig golf og plastic fantastic interiør.  Den har kun 50kw hurtiglading .. og de ønsker åpenbart ikke å selge bilen når de produserer så lite .
Etterspørselen etter elbil globalt er ikke akkurat kjempehøy.
Mener du GM skal produsere fullt av biler de ikke har kjøpere til?
Mange av GMs tidligere plugin og EV biler har stått lenge hos forhandlere og blitt solgt med store rabatter.
Tror du de vil gå på den smellen igjen?
Amerikansk plast er helt sikkert ikke verre enn den fra japan og korea, det meste av alle disse bilene kommer nok fra Kina som er en ekstremt stor produsent av ting på verdensmarkedet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger``n på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:20Etterspørselen etter elbil globalt er ikke akkurat kjempehøy.
Mener du GM skal produsere fullt av biler de ikke har kjøpere til?
Mange av GMs tidligere plugin og EV biler har stått lenge hos forhandlere og blitt solgt med store rabatter.
Tror du de vil gå på den smellen igjen?
Hva med å produsere store antall elbiler som folk har lyst til å kjøpe og som det da altså ikke er problem med å finne kjøpere til?

Ampera-e ser ut til å være i nærheten av dette, men GM har ikke turt satse på å produsere de i stor skala.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tiger``n

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:22
Sitat fra: tiger``n på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:20Etterspørselen etter elbil globalt er ikke akkurat kjempehøy.
Mener du GM skal produsere fullt av biler de ikke har kjøpere til?
Mange av GMs tidligere plugin og EV biler har stått lenge hos forhandlere og blitt solgt med store rabatter.
Tror du de vil gå på den smellen igjen?
Hva med å produsere store antall elbiler som folk har lyst til å kjøpe og som det da altså ikke er problem med å finne kjøpere til?

Ampera-e ser ut til å være i nærheten av dette, men GM har ikke turt satse på å produsere de i stor skala.
De er nødt til å føle på markedet og prøve seg frem. Vil de produsere flere må de ha salg nok til det, det er bare å sette inn ekstra skift, fabrikken er klar for det. Det er lettere å gå oppover enn nedover når man først har forpliktet seg til å produsere.
Over 30000 biler i første hele produksjonsår, er det veldig lite?
https://electrek.co/2016/10/18/gm-will-produce-over-30000-chevy-bolt-evs-in-2017-says-battery-supplier-lg-chem/
Folk ser ut til å være ekstremt opphengt i at de ikke produserer nok. Hvor mye mener du de skal produsere av en bil ikke særlig mange er interessert i, flere millioner per år?
Det blir ikke flere kjøpere fordi man produserer flere biler, det man lager må selges.
GM har holdt sine løfter, på starten av året sa de at biler ville bli produsert i løpet av 2016, biler er allerede levert over dammen. "Noen" andre produsenter lover og lover i flere år uten å levere, hvorfor slipper disse kritikk?

KapteinLefso

Med tanke på at de taper $9000 per Ampera-E eller Bolt noen kjøper, så er det vel ikke utenkelig at de er fornøyde med et relativt lavt salg.

Og til de som tror de kjøper en Opel, så er det vel få GM-biler som har blitt endre mindre før den selges Opel. Dette er jo et rent GM-produkt, som også er produsert i USA.
2017 BMW i3

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på torsdag 15. desember 2016, klokken 19:55
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:59
Leipzig fabrikkene er fleksible. BMW hadde planer om utvidelse om I3 virkelig slo an.
Svært lave bensinpriser har strupet salget i USA.
http://www.motortrend.com/news/second-generation-bmw-i3-coming-even-sales-stay-slow-report/
Denne artikkelen illustrerer litt av problemet. 60000 biler produsert pr. november er langt under det man ventet seg.
Joda BMW satser, men først og fremst på hybrider. Man har også andre planer, men de er lite konkrete med en flytende horisont. Bare for i3 har man helt konkrete planer, og der er det "billig" facelift + nødvendig batterikapasitet som gjelder, og muligens en versjon for mini, selv om datoen også her er vag.
Journalister skriver mye rart. I 2014 var i3 utsolgt, i 2015 solgte de mer enn forventet. Trengt første halvår i 2016, men nå har de satt nye rekorder både her og i USA.
Vis heller til en artikkel som viser at planene til BMW har vært å bygge ut karbonfiberproduksjonen mer enn de har gjort.
Karbon brukes i mange av bilene man planlegger å produsere, ikke bare rene EV biler. Joda BMW har planer om å bygge ut karbonfiberproduksjonen.
Prroduksjon av i3 hadde et etterslep i 2014 grunnet litt produksjonsproblemer. Pr. idag er situasjonen at man har produsert langt færre enn planene tilsa. Journalister skriver rett nok mye surr, men de refererer reelle salgstall og formidler BMWs egne uttalelser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA