Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da blir det Ioniq!

Startet av 65lars, tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:10

« forrige - neste »

65lars

Hei,
Jeg har søkt på Is og Ising i denne mappen, lest tilbake veldig mange sider, og finner ikke noe som passer, så tar meg friheten til å starte et nytt emne.

Problemet:  Jeg har på en "topp"-presenning, som hindrer is til å forme seg på rutene her, inkludert mesteparten av front-ruta. Setter meg inn i bilen, og det er et tynt lag med is på Innsiden, av Front-ruta.  Fikk kjøpt et "turtle wax" avisnings middel" på bil ekstra - som man sprøyter på, deretter venter 30-60 sekunder, og tørker av (dekker til dashbordet med et stort håndkle).
OK.
Kjører avgårde, og etter ca. 10 sekunder er det igjen et tynt lag med is på UtSiden av front-ruta der, samt mer dugg og is på innsiden.  Ser ikke en meter, trekker til høyre og pakerer, og krysser fingrene for at jeg ikke kjører inn i en parkert bil.  Repeterer.
I dag tok det meg en halv time å tilbakelegge en avstand som normalt tar meg 5 minutter!

Jeg har aldri opplevet dette før!  (Og har hatt mange biler, alle fossil basert.)

Hva gjør man?  Jeg ble så frustrert at jeg gikk og kjøpte en billig elektrisk Defa varmer, som jeg vil sette på en time før jeg kjører i morgen.  Hvor man skal montere en slik ting, i en C-Zero - finner jeg jo heller ikke ut av.  Så den står på en metall rist - på gulvet.

(Og ja, jeg har snakket med et par mennesker som har nogenlunde samme problemet med sin fossil-bil, men de starter den jo bare opp, en halvtime før de skal kjøre, og alt er OK  :) )
Trilling, bestilt KIA

pwb

Slå på varme og sett den til å blåse mot frontruten, varme fjerner is og dugg. Det er sikkert masse fuktighet inne i bilen siden det iser på innsiden hele tiden, dette må du få bort.

Stjerneglis

Skru av luftresirkulering. Tøm gummimattene, fjern våte ting fra bagasjerommet og luft ut bilen før du parkerer bilen hjelper mye. Defa kupevarmer er helt topp.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

TB

#3
Parkerer min C-Zero utendørs på 4. vinteren, opplever litt is på innsida, men ikkje plagsomt mykje.
Før du starter, sett luft mot ruta, og sett på AC. Tek ikkje lang tid før det blir nok varme til at ruta blir tørr.

Eg har montert kupevifte, det hjelp mykje for å tørke opp. På minste effekt, 500 W lar eg den gå ca 2,5 time så er det ingen is, og fukt blir og tørka opp. For montering av kupevifte, sjå her.
(Eg monterte vifta på høgre side av midtkonsoll, dvs på passasjer sida. Varm luft stig opp, så det funger fint her. Det er enkelt å føre ledning i kanalen langs døra, ut montere Defa kontakt bak. Dermed er det enkelt å plugge inn ladepluggen og kupevifta samtidig.

Eg har og gummimatter frå
Gytis AUTEK AS. Det hjelp godt på snø som kan bli tømt ut igjen, utan at teppe i bilen blir vått.

Du har sikkert masse fuktigheit i bilen din. Denne må ut - å spare på varmen er då ein dårlig kombinasjon.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på onsdag 14. desember 2016, klokken 15:16
Hei,
Jeg har søkt på Is og Ising i denne mappen, lest tilbake veldig mange sider, og finner ikke noe som passer, så tar meg friheten til å starte et nytt emne.

Problemet:  Jeg har på en "topp"-presenning, som hindrer is til å forme seg på rutene her, inkludert mesteparten av front-ruta. Setter meg inn i bilen, og det er et tynt lag med is på Innsiden, av Front-ruta.

Hva gjør man? 

(Og ja, jeg har snakket med et par mennesker som har nogenlunde samme problemet med sin fossil-bil, men de starter den jo bare opp, en halvtime før de skal kjøre, og alt er OK  :) )

Bruker du varmeapparatet på "max"? Det er rimelig effektivt, men seff trekker det jo godt med strøm. En defa hjelper på - og har du anledning, ja så la den stå på lenge slik at du får tørket opp bilen innvendig. Sjekk under matter for fukt! En lang sokk fylt med kattesand som du har liggende under setet hjelper på. Denne absorberer fukt.
For min del kjørte jeg mye uten varmeapparatet på. Blir ikke allverden av dugg når utetemp er lik innetemp. Jeg brukte zalo-trikset; ta zalo på en klut og gni det over ruta (innvendig). Tørk vekk etter beste evne - og du vil se at ruta ikke blir så duggete. Skal du bare korte turer, trenger du ikke ha på varme.
Må tilføye at bilen min bil alltid sto i garasje samt at jeg en gang eller to pr uke parkerte innendørs i 20 varme og fikk dermed tørket bilen skikkelig.
Snart snur sola, varmen kommer og trillinglivet blir igjen topp! :)

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

På Leaf-forumet har det vært endel diskusjon om dugg ved forvarming, og synderen ble identifisert å være AC. Kan kanskje være synderen her også? Å skru av bilen med AC påslått gir fukt i systemet som lett gir rimfrost på innsida ved oppstart i minusgrader. Ellers støttes Mr.Zeros forslag om å bruke Max-knappen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PionerThink

Enig med Mr.Zero og tomrh om å bruke Max-knappen i kombo med varme og AC! Kan legge til at i tilfeller der jeg ikke har husket å forvarme bilen(som finnes på I-Miev, alternativt kupevifte), så opplever jeg også veldig mye dugg selv om man gjør som foreslått. Det som jeg erfarer kan få prosessen litt kjappere er å samtidig åpne vinduene litt i fremdørene for å "slippe fukten ut". Så en video om dette på nettet der de testet ut litt ulike varianter, og at det var denne som ga best resultat for å få duggen raskest mulig bort ;)
Konklusjonen er at det absolutt beste er å forvarme før man begynner å kjøre :D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

pwb

AC slår seg vel uansett ikke på når det er kaldt?

65lars

Tusen takk for svar, tips og tricks, det hjelper mye!  Zalo og Kattesand, mann!  ;)

Synderen nr. 1 er jo fuktighet inne i bilen. har en gummimatte på førersiden, og den er jo alltid våt.  Og jeg la ned baksetene, og dekket det til med en plastikk-presenning.  MEN - de første 3 gangene jeg tok av "topp hatt" presenningen, ristet jeg den litt, og la den inn bak.  Dumt, for der har det jo dannet seg fuktighet.   Så nå tar jeg den inn, får den tørket ordentlig

Jeg gjorde en annen feil, satte vifta på fullt, uten varme --- opp mot viduet.  Stor feil!  :)
Fuktigheten ble jo blåst rett opp der isen liker seg best!   :(

Har forsøkt å sette på varmen også, opp mot frontruta, men det er jo noe jeg bør gjøre i god tid før jeg skal kjøre, bruke ekstranøkkelen, siden det tar minst 10-15 minutter før der kommer et hint av varme, og der er kun 4-5 minutter til jobben!  :-)

Og som nevnt, varmen trekker jo veldig mye strøm - "virker det som".  Jeg har ikke helt fått sjekket dette ut, men vil.

Som andre, parkerer jeg også ute.  Glemte å legge over presenningen i går, og med 7-8 kuldegrader over natten, mye tåke og fuktighet, var jo bilen Pakket Inn i is, i dag tidlig.   Måtte bruke en hårføner før jeg fikk opp den ene døra!.  Så kom meg ikke på jobb, men OK.

Liker Defa varmeren, må se å få den skikkelig montert.  Koblet den til, og etter 2.5 timer var all is, innvendig og utvendig, borte, inkludert all dugg og vanndråper på innsiden.

Forvarme - takk og pris!
Trilling, bestilt KIA

Sele

Sitat fra: pwb på torsdag 15. desember 2016, klokken 13:54
AC slår seg vel uansett ikke på når det er kaldt?

På min Leaf er problemet hvis du stopper bilen etter en kjøretur og AC har vært i bruk for så og forvarme neste morgen,da ble bilen full av dugg. Etter og ha sluttet og bruke AC forsvant dugg problemet. Og når det er kaldt nok så vil dugget fryse til is.

Marius Link

#10
Sitat fra: 65lars på onsdag 14. desember 2016, klokken 15:16
Hei,
Jeg har søkt på Is og Ising i denne mappen, lest tilbake veldig mange sider, og finner ikke noe som passer, så tar meg friheten til å starte et nytt emne.

Problemet:  Jeg har på en "topp"-presenning, som hindrer is til å forme seg på rutene her, inkludert mesteparten av front-ruta. Setter meg inn i bilen, og det er et tynt lag med is på Innsiden, av Front-ruta.  Fikk kjøpt et "turtle wax" avisnings middel" på bil ekstra - som man sprøyter på, deretter venter 30-60 sekunder, og tørker av (dekker til dashbordet med et stort håndkle).
OK.
Kjører avgårde, og etter ca. 10 sekunder er det igjen et tynt lag med is på UtSiden av front-ruta der, samt mer dugg og is på innsiden.  Ser ikke en meter, trekker til høyre og pakerer, og krysser fingrene for at jeg ikke kjører inn i en parkert bil.  Repeterer.
I dag tok det meg en halv time å tilbakelegge en avstand som normalt tar meg 5 minutter!

Jeg har aldri opplevet dette før!  (Og har hatt mange biler, alle fossil basert.)

Hva gjør man?  Jeg ble så frustrert at jeg gikk og kjøpte en billig elektrisk Defa varmer, som jeg vil sette på en time før jeg kjører i morgen.  Hvor man skal montere en slik ting, i en C-Zero - finner jeg jo heller ikke ut av.  Så den står på en metall rist - på gulvet.

(Og ja, jeg har snakket med et par mennesker som har nogenlunde samme problemet med sin fossil-bil, men de starter den jo bare opp, en halvtime før de skal kjøre, og alt er OK  :) )

vi har nøyaktig samme bilen men passet på å få kupevarmer installert på kjøpet ... da plugger man bare en ledning inn i bakre støtfanger så starter greiene av seg selv... rett og slett noe man er nødt til å ha på vinteren i norge.

Nugatti

Tips som alternativ til dette med å ta med "topp-trekket" inn i bilen (som bidrar til at en enorm mengde fukt blir tatt med inn).
Veldig enkel løsning med stropper permanent festa i takgrinda, som fungerer fenomentalt gitt at du ikke kjører i 100 hele veien. Tror ikke luftmotstanden her gir hinsides mye mer strømbruk enn å kjøre varmeapparat for å holde fuktigheten i sjakk.


SUNPWRD

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

65lars

Takk igjen, veldig mye bra her, alt er notert.  Jeg bruker denne deilige milde perioden i slutten av desember til å få bilen fullstendig tørket ut (vasket også), og angrer på at jeg ikke punget ut litt ekstra og fikk en Defa varmer installert med kjøpet!  Men hei, det virker.

Og til Argi, jeg skal sjekke ut en slik fuktsluker, skal innom lokale Jula her i løpet av uka!
:)
Trilling, bestilt KIA

alda

Sitat fra: Argi på mandag 19. desember 2016, klokken 11:48
Jeg har en fuktsluker i bilen vinterstid for å fjerne fuktproblemer.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/luftforbedring/fuktfjerner/fuktfjerner-416113/

Dette og skålmatter hjelper godt.
Har haft en sån fuktslukare i min bil i höst, men har inte märkt någon skillnad... Har haft den stående upp på dashboardet, under frontrutan.
Köpte ett overtrekk på Ebay som täcker runt hela bilen, ned til under vinduer. Hjälper fint mot is på utsidan - men inte på insidan :o
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA