Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Startkabler, C-vern og annet

Startet av Homecast, tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:42
Det å planlegge å produsere 500.000 biler i 2018 er temmelig vanvittig når en tar i betraktning at det finnes knapt en bil i verden som produseres i slike opplag i dag, og det kun som en-modellutgave (ikke stasjonsvogn, firehjulstrekk etc.). Toyota Corolla var oppe i 581.000 (totalt) i 2015 og BMW 3-serie sedan var oppe i ca 310.000 i 2007.

Merk at tallet 500.000 er kombinert Model S+3+X, ikke for Model 3 alene...
Noen sier at målet er 500.000 produsert i 2018, andre hevder at det er snakk om en produksjonstakt på 500.000 ved utgangen av året.

Merk også at alle disse tallene er målsettinger i vanlig Elon stil - altså målet de skal jobbe mot, ikke nødvendigvis noe minstemål for å bedømme om de har lykkes eller ei. Jeg vil si at de har lykkes dersom de har en *produksjonstakt* ved utgangen av 2017 som tilsvarer 100-200.000 biler i året, og en produksjonstakt ved utgangen av 2018 som tilsvarer over 350.000 i året.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Musk har sagt dette om Model 3 så vidt jeg vet:
100 000-200 000 biler i 2017
400 000 biler i 2018
Produksjonstakt på 500 000 biler ved utgangen av 2018

Helt klart at de skal og må måles på dette. Målene er satt for å klare for å kunne levere til de 400 000 som har reservert uten at folk mister tålmodigheten helt. Bortsett fra undertegnede som allerede er innstilt på å vente til januar 2020  ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ladov

Han har vel også sagt at hvis du bestiller 'nå' så kan du forvente å få bilen din på sommeren 2018. Det indikerer minst 400000 leverte Model 3 fra 1/7-17 og et år fremover.

For øvrig mener jeg han har bevist gang på gang at han kan holde på en hemmelighet. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:51
Han har vel også sagt at hvis du bestiller 'nå' så kan du forvente å få bilen din på sommeren 2018. Det indikerer minst 400000 leverte Model 3 fra 1/7-17 og et år fremover.

Nja, var det det som ble sagt?  Eller var det at de er utsolgt første året med produksjon? Så ved å reservere nå kan du forvente levering ett år etter produksjonsstart - når den enn kommer?

... og det indikerer 375.000 som er det siste sikre reservasjon-tallet vi sitter med (det kan være høyere - eller lavere - nå). Dette må så ganges opp med forventet gjennomføringsprosent. F.eks. om de altså har 375000 reservasjoner og forventer at en fjerdedel vil kanslere så blir det 375.000*0,75=281.250 Model 3 de minst må levere fra produksjonsstart og ett år fremover i tid. Parallelt med dette vil de fortsatt levere både Model S og Model X. Tesla VET at det vil bli kansellasjoner, og tror nok de har en ide om omtrent hvor mange som vil velge det fremfor å bestille bilen. Tesla vet også om hvorvidt reservasjon antallet har økt eller blitt redusert siden vi sist fikk ett oppdatert tall.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. desember 2016, klokken 20:42Hvis det er et poeng å holde Model 3 skjult, hva var da vitsen med avdukingen 31.mars i år  ;D

Nå synes jeg dere kan være voksne nok til å innrømme at dere er på tynn is gutter  ;)
Det er ganske klart at Tesla ble tatt litt på sengen i forhold til antall reservasjoner. De har gjort noen ting i forhold til dette. Det første er at de har fremskyndet volumproduksjonen. Det andre er at de lanserte 60 kWh Model S, og målrettet prøvd å få Model 3 reservasjonsholdere til å gå for Model S. Det tredje er at de er mer forsiktig i forhold til informasjonen de gir ut, for å ikke stimulere mer etterspørsel. De uttaler seg f.eks ikke om reservasjonstallene lengre.

Men vi vet at ved slutten av Q3 var ikke beta-prototypene produsert. Det er ikke lenge til vi får vite om de ble produsert i Q4. Dette er informasjon som meldes til SEC, da det er en faktor i aksjekompensasjon for ledelsen. Jeg vil tro betaprototypene allerede er produserte eller vil bli produserte i begynnelsen av Q1. Da har man i området 6 måneder på å teste beta-prototypene, pluss noen måneder for å teste produksjons-klare biler produsert på den faktiske produksjonslinjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øystein16

#125
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 21. desember 2016, klokken 07:18


.... Det andre er at de lanserte 60 kWh Model S, og målrettet prøvd å få Model 3 reservasjonsholdere til å gå for Model S.

Det tredje er at de er mer forsiktig i forhold til informasjonen de gir ut, for å ikke stimulere mer etterspørsel. De uttaler seg f.eks ikke om reservasjonstallene lengre.


Eg har ikkje reservert eller planar om ny bil, men meiner at den type salg/bestilling med uviss reservasjonstid og -innskudd er av en slik at det øydelegg for insentiva om elektifisering av bilparken og gir grobunn for spekulasjon. Staten bør etter mitt syn ikkje bidra med statstøtte/mva-fritak for å støtte opp om dette. Folk bør kunne få ein omtrentleg dato for når bil kan leverast.

ladov

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. desember 2016, klokken 00:56
Sitat fra: ladov på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:51
Han har vel også sagt at hvis du bestiller 'nå' så kan du forvente å få bilen din på sommeren 2018. Det indikerer minst 400000 leverte Model 3 fra 1/7-17 og et år fremover.
Nja, var det det som ble sagt?
...
Tja, hva var det egentlig han sa igjen? Finner ikke sitatet i farta men kan ikke huske at han tok med noen forbehold av noen slag, kun 'bestill nå og få bilen sommeren-18'. Bare ventelista på 400k biler er et helt år med full produksjon og der har de ikke planlagt å være før slutten av -18. 0 til 400k på 18 måneder tilsvarer omtrent 130k TM3 innen 1/7-18..forutsatt lineær oppskalering av produksjonen, noe det selvsagt ikke blir.. ;)

Kan ikke se annet enn at noen forbehold har blitt borte på veien. Kanskje det var myntet på eksisterende S/X eiere?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

doldis1

 
SitatMannen sier (les: twitrer) jo akkurat det han tenker til enhver tid. Nei, det er ikke hemmelighetskremmeri som gjør Musk til et geni. Snarere tvert i mot. Hvis Elon hadde hatt 50 Model 3 i testutgave, hadde han gladelig latt de kjøre opp og ned Karl Johansgate midt på dagen. Ikke bare det, han hadde sendt en twittermelding hver gang de snudde i lyskrysset ved slottet.

  :D Dette er faktisk hele grunnen til at alt går Elon musk's vei, og du demonstrere jo på en fortreffelig måte
hvilken fantastisk vellykket strategi dette er  ;)
Hadde dette vist et sannferdig bilde av Elon Musk hadde Tesla motors forlengst være historie. SpaceX
og  solar city hadde garantert tatt samme veien.
Ha litt i bakhodet hvilke næringsinteresser han utfordrer med Tesla model 3!
Ikke bare den globale fossile bilindustrien men han truer også oljeindustrien. I likhet med deg kan d faktisk
se ut som om de har latt seg lure og grovt undervurdert Elon MUSK ...

D vil si - inntil nå. Med 400 K reservasjoner på mod. 3 er katta ute av sekken...
Det vil si at fra nå endrer spillet karakter, og d er iallefall tydelig at GM har våknet. De hastesender Ampera-e
ut på markedet, uten å ha dedikert produksjonskapasitet, uten å ha tilgang på nok batterier, med store tap
pr. solgte bil !!!
Og de vil ikke utnytte situasjonen med å ta høyere pris ....!!  ??? ;D ;D   ;Ja den er god!
Krigen er nok i gang den.
  Hvis jeg var Elon Musk ville jeg besvart spørsmål om en kommentar på Chevy Bolt med at d er fantastisk
  gode nyheter for moder jord at de store produsentene nå kommer på banen med elbil.
Og med GM,s ressurser og kompetanse er jeg sikker på at utviklingen av bedre, billigere elbiler
vil skyte fart. Ja d vil faktisk ikke forbause meg om de kan sette ned prisen på Bolt
med flere 1000 dollar innen rimelig kort tid ....... ;D

SitatNår det gjelder Doldis, så leser jeg det som at du startet med å argumentere hvorfor Musk klarer det. Men så ombestemte du deg underveis i innlegget, og poengterer egentlig hvor sårbart hele opplegget er

Naa, var vel ikke akkurat d jeg menta da. D jeg tror er at for Tesla vil d viktigste være at produksjonen
kommer i gang ASAP.
Faktisk viktigere å framskynde produksjonsstart med en mnd. enn om 2018 produksjonen blir +- 100 K
enheter...
Tror også de kommer til å spre de første TM3 over alt, kommer ikke på tale å levere alt i statene før
de sender biler til Europa, dette handler om mediadekning, vissheten
i markedet om at Tesla har startet leveringene av model 3 er den aller, aller viktigste eventen i Tesla
motors historie



sylwester

#128
Sitat fra: gigafactory på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:33
Frakt og klargjøring

Å, jeg var ikke klar over at det gikk an å kjøpe bilen uten frakt og klargjøring :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 https://electrek.co/2017/03/01/chevy-bolt-ev-deliveries/

OJ, oj her går det unna  ;D

SitatChevy Bolt EV deliveries are surprisingly down to 952 units in the US last month

Er ikke "surprisingly" å ta i litt da ? Compliance cars kjøres vel skjelden ut i veldig store serier ...?  ;D

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 03. mars 2017, klokken 09:39
SitatChevy Bolt EV deliveries are surprisingly down to 952 units in the US last month

Er ikke "surprisingly" å ta i litt da ? Compliance cars kjøres vel skjelden ut i veldig store serier ...?  ;D

Jeg forstår det slik at det her er snakk om salg til kunder, ikke salg til forhandlere? Har sett rapporter om at en rekke forhandlere i de åpnede markedene/statene har bygget seg opp til dels store lagerbeholdninger av Bolt "on the lot". Så er er det mulig GM har prioritert dette fremfor å levere biler som kunder venter på i nye markeder/stater. Det kunne i så fall være en naturlig forklaring på denne nedgangen, ettersom de som har ventet på Bolt i de statene de har startet salget i har fått sine biler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Electrix

Samtidig er det også en del som klager over utsatt levering pga forhandleren har fått redusert antall eller utsatt levering. Det spekuleres i om dette er pga GM har prioritert en del biler til bildeling og Lyft.

Ellers er det jo ikke så gale tall da med tanke på at de er i oppstarten av produksjonen, de leverte jo 1162 biler i januar, til sammenligning hadde da Toyota levert hele 1100 eksemplarer totalt i USA siden 2015 av den "masseproduserte" hydrogenbilen Mirai som skulle knuse alle elbilene!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

doldis1


AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på mandag 06. mars 2017, klokken 13:34
http://e24.no/boers-og-finans/general-motors/peugeot-bekrefter-milliardkjoepet-av-gms-opel/23941968

Hva nå Ampera-e eller skal vi si Chevrolet Bolt ?... GM har solgt Opel...
Skjer ikke noe med AmperaE, dunder suksessen kommer til å selge og leveres alt etter hva produksjonstakten fra fabrikken klarer.

Først i neste gen AmperaE blir den integreres og beygges på PSA plattform. Men det er noen lysår fremover i tid i den elektriske utviklingen ( 3-4år) så markedet er nok mye forandret på den tiden.

Nå er vel heller ikke Peugeot det verst merket, mange sterke modeller og lang bilkonstruksjonserfaring, og har nok muskler og vilje å utvikle Opel og arven derfra.

doldis1

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 06. mars 2017, klokken 14:05
Sitat fra: doldis1 på mandag 06. mars 2017, klokken 13:34
http://e24.no/boers-og-finans/general-motors/peugeot-bekrefter-milliardkjoepet-av-gms-opel/23941968

Hva nå Ampera-e eller skal vi si Chevrolet Bolt ?... GM har solgt Opel...
Skjer ikke noe med AmperaE, dunder suksessen kommer til å selge og leveres alt etter hva produksjonstakten fra fabrikken klarer.


Først i neste gen AmperaE blir den integreres og beygges på PSA plattform. Men det er noen lysår fremover i tid i den elektriske utviklingen ( 3-4år) så markedet er nok mye forandret på den tiden.

Nå er vel heller ikke Peugeot det verst merket, mange sterke modeller og lang bilkonstruksjonserfaring, og har nok muskler og vilje å utvikle Opel og arven derfra.

Naa det er vel alt for tidlig å si før vi kjenner detaljene i avtalen ..  En "vanlig" måte å gjøre dette på er å
fullføre de avtalene som er inngått for deretter å klippe båndet for godt.
Dette kan være slutten for Ampera-e eller den kan gjennoppstå med annet navn, neppe som en Opel..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA