Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Startkabler, C-vern og annet

Startet av Homecast, tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16

« forrige - neste »

doldis1

 @ Electrix. Så enig, så enig.

En annen ting- driver ikke GM og kjøper seg tid ? Har en følelse av at prisingen skal ta fokus fra at de stadig
utsetter starten av leveringene...
Hvis jeg ikke tar feil har faktisk GM sett varsellampene blinke .......
Hvis så, så har de kanskje sett inn i krystallkula og sett at den nye folkevogna heter TM3.....?

Øystein16

#31
Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. desember 2016, klokken 11:07
@ Electrix. Så enig, så enig.

En annen ting- driver ikke GM og kjøper seg tid ? Har en følelse av at prisingen skal ta fokus fra at de stadig
utsetter starten av leveringene...
Hvis jeg ikke tar feil har faktisk GM sett varsellampene blinke .......
Hvis så, så har de kanskje sett inn i krystallkula og sett at den nye folkevogna heter TM3.....?

Internasjonalt skal denne vel så mykje konkurrera med fossilbilar til halv pris i lang tid. Kjøpsprisen inklusiv avgifter for ein Opel Meriva er ca 190 000 i Tyskland. Tilsvarande gjeld i mange store land - og det er i andre land bøygen ligg.

Dei fleste større land har ikkje bompengar eller elprisar på norsk nivå. Våre insentiv for kjøp er bra for testing av elbilar i større skala, men insentiva for kjøp og bruk kan ikkje overførast til andre land på same vis.





tomrh

Sitat fra: Electrix på torsdag 15. desember 2016, klokken 10:53
Men mest underholdende er det at hydrogenforkjemper og elbilhater nr 1, Toyota, nå omorganiserer hele toppledelsen og setter opp en egen elbildivisjon som skal utvikle elbiler i ekspressfart. Selvfølgelig samtidig som de beroliger aksjonærer og myndigheter om at de fortsatt har tro på hydrogen og at alle pengene som er satset og all støtten de har fått er vel anvendre penger, men at batterier har fått en helt uventet forbedring.
Dette avsnittet gjorde virkelig dagen! ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moby666

#33
Klarer ikke å skjønne at denne bilen blir noen "game changer", dessverre. Bilen koster 350, ca det samme som en Skoda Octavia 1.8 TSI DSG 4x4 (på kampanje). Dette er i Norge.

I Sverige koster da AE 450 SEK, det er for eksempel dyrere enn en greit utstyrt Volvo V90

AE burde ha kostet 200-250K, i forhold til størrelse, utstyr og kvalitet.

Batterier må bli billigere enn det de er i dag, er vel konklusjonen?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gigafactory

"The availability of the Ampera-e will be limited due to a slow ramp-up of production at the Orion plant in Michigan," said Peter Christian Küspert, Opel Group Vice President Sales & Aftersales.


"Our goal is to have enough capacity by 2018 so that we can offer decent volumes in most European countries."


Tar tid å forberede seg til å produsere på to skift  ;D

sylwester

Hvordan i all verden kom Ampera på 289.900? Når jeg åpner konfiguratoren så starter den på 299.900 og det er det som står på prislista jeg fikk på mail også.. Hvor ble det av de siste 10.000? (Ikke for det, 299' er imponerende det og)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

gigafactory


Amoss

Sitat fra: moby666 på torsdag 15. desember 2016, klokken 13:42
AE burde ha kostet 200-250K, i forhold til størrelse, utstyr og kvalitet.

Etter å ha sett pre-produksjons utgaven i Oslo så er jeg på lang vei enig her ja. Dette virket som en mye simplere og enklere bil enn prisen de ber om, selv her i Norge. At de er alene om å levere skikkelig rekkevidde en prisklasse under Tesla (ca. det første året) er det eneste som overhode kan forsvare en slik pris.

Antar nesten at de setter ned prisen i USA med minst 7.500,- USD når GM når skatterabatt grensen på 200k elbiler :p Prisen her til lands må nok ned i alle fall 50k når det begynner å komme rekkevidde-alternativer i denne prisklassen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tiger``n

Sitat fra: moby666 på torsdag 15. desember 2016, klokken 13:42
AE burde ha kostet 200-250K, i forhold til størrelse, utstyr og kvalitet.
Når man tenker tilbake til 2010, hvor folk ga 250 for trilling.
Og 2011, hvor folk ga 300 for Leaf 24 kwh.
Begge disse simple biler som maks gikk 10-12 mil.
Se nå, 6-7 år etter hva man faktisk får for pengene mot den gang.
250 da er vel som 300 nå hvis man regner litt inflasjon, mao gir folk omtrent det samme nå for en LG Bolt som de ga for en trilling i 2010.

Er ikke DET fremskritt, da vet ikke jeg.

tomrh

Hehe ja, vi betalte 214.000 for i-MiEV i 2012. Dårlige kjøreegenskaper, 4 seter, plastfølelse(!), 16 kWh batteri, sparsommelig utstyrt. Har vært litt utvikling siden den gang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

doldis1

 
SitatKlarer ikke å skjønne at denne bilen blir noen "game changer", dessverre. Bilen koster 350, ca det samme som en Skoda Octavia 1.8 TSI DSG 4x4 (på kampanje). Dette er i Norge.

Skal vi da anta at heller ikke TM3 blir en "game changer" ?

Rollep

Sitat fra: tomrh på onsdag 14. desember 2016, klokken 16:29
GM har forøvrig grei historikk på masseproduksjon, tror de evner å sette opp tempoet litt når de ser at noe selger.
Hadde vært bedre hvis de hadde hatt grei statistikk på kvalitet ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Mazzbot

#42
Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:46
SitatKlarer ikke å skjønne at denne bilen blir noen "game changer", dessverre. Bilen koster 350, ca det samme som en Skoda Octavia 1.8 TSI DSG 4x4 (på kampanje). Dette er i Norge.

Skal vi da anta at heller ikke TM3 blir en "game changer" ?

Den er allerede en gamechanger med nesten 400 000 reservasjoner ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tomrh

#43
Sitat fra: Mazzbot på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:38
Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:46

Skal vi da anta at heller ikke TM3 blir en "game changer" ?
Den er allerede en gamechanger med nesten 400 000 reservasjoner ..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:10
Dream on. Tesla har hittil vært senere ute enn annonsert, og med 400k biler foran i køa snakker vi minst 2019, helst 2020.

*sukk* og nok en gang ser det ut til at jeg må komme med denne linken. At Tesla tidligere har hatt forsinkelser betyr ikke at de vil komme til å fortsette å ha det i all evighet. Påstår så klart ikke at bilen vil komme helt presist - garantert! Men er ingen grunn til å anta at den blir forsinket bare fordi Tesla tidligere har hatt forsinkelser.

Med rundt 400k reservasjoner snakker man - etter Tesla's planer å dømme - om sent 2018 eller kanskje tidlig 2019 for nye reservasjoner (med forbehold om det mot formodning skulle ha kommet *veldig* mange nye reservasjoner etter siste oppdaterte tall fra Tesla).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA