Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Startkabler, C-vern og annet

Startet av Homecast, tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 @ Espen Hugaas Andersen.
Som Ketill Jacobsen absolutt ikke ville sagt d : keep up the good work !  :D

Sitat
SitatHva er egentlig de gode argumentene for at Musk skal levere i tide?
Prøv å gjør rede for det uten å henvise til  fanboys som blogger seg bort eller bait and switch uttalelser fra Musk.

Enkel logikk. På tidligere modeller med små volumer var ikke utsettelser av leveringstiden kritisk, Tesla
motors lever vel ennå i beste velgående så denne påstanden anser jeg som en sannhet.

Når d gjelder TM3 er nok ståa en ganske annen. Denne gangen investerer de  store beløp i produksjonsutstyr
for store volumer.
Dette kan de gjøre og fremdeles sove godt om natten så lenge 400000+ reservasjonshavere står å venter
med pengene i hånda..... Men d varer nok ikke evig, hvis utsettelsene begynner å komme vil nok køen på
400K begynne å forvitre ....
Dette vet nok Elon MUSK så altfor godt, dette vet konkurrentene også og sannheten er vel at Tesla motors
er i en veldig sårbar posisjon inntil TM3 produksjonen er oppe og går!

Den godeste Elon MUSK har planlagt dette i 10 år så jeg misstenker d kan komme en overraskelse eller 2
i løpet av våren 2017..





arthur

Er dette (nok en) tråd om Tesla?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

Det ble det etter at tema penset inn på masseproduksjon, og man satte produksjon/leveranser av Bolt/Ampera-e opp mot TM3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

doldis1

 
SitatDet ble det etter at tema penset inn på masseproduksjon

 
Tråden heter 289.900 . Den handler om hvordan denne satsingen fra GM vil påvirke d norske bilmarkedet
og hvorfor prisen er satt såvidt lavt i forhold til tidligere antakelser.
Trådstarter misstenker at Ampera-e's virkelige agenda er å spenne bein for Tesla motors og i
så måte er jo denne tråden så absolutt om Tesla ...
Nå sies d riktignok fra Opel at den lave prisen er fordi de ikke vil utnytte situasjonen...... og d er jo
snart jul  :)...... så d er vel troverdig ??....... :o



Gnilre

Prisen er 303.400 for en hvit bil uten tilleggsutstyr fra min forhandler ganske så nært importhavna. 289.900 er ikke noen reell pris, når det er obligatoriske tilleggsavgifter. Jeg synes ikke bilen er så billig som alle vil ha det til.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

AppleKnocker

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 20. desember 2016, klokken 10:01
@ Espen Hugaas Andersen.
Som Ketill Jacobsen absolutt ikke ville sagt d : keep up the good work !  :D

Sitat
SitatHva er egentlig de gode argumentene for at Musk skal levere i tide?
Prøv å gjør rede for det uten å henvise til  fanboys som blogger seg bort eller bait and switch uttalelser fra Musk.

Enkel logikk. På tidligere modeller med små volumer var ikke utsettelser av leveringstiden kritisk, Tesla
motors lever vel ennå i beste velgående så denne påstanden anser jeg som en sannhet.

Når d gjelder TM3 er nok ståa en ganske annen. Denne gangen investerer de  store beløp i produksjonsutstyr
for store volumer.
Dette kan de gjøre og fremdeles sove godt om natten så lenge 400000+ reservasjonshavere står å venter
med pengene i hånda..... Men d varer nok ikke evig, hvis utsettelsene begynner å komme vil nok køen på
400K begynne å forvitre ....
Dette vet nok Elon MUSK så altfor godt, dette vet konkurrentene også og sannheten er vel at Tesla motors
er i en veldig sårbar posisjon inntil TM3 produksjonen er oppe og går!

Den godeste Elon MUSK har planlagt dette i 10 år så jeg misstenker d kan komme en overraskelse eller 2
i løpet av våren 2017..

Jeg gir også gjerne støtte til Espen. Han er av de flinkeste her. Men selv den beste kan ta feil. Nå tolker jeg ham egentlig dithen at uenigheten ikke handler om det faktisk blir forsinkelse, men hvor stor den blir. Espen skrev tidligere at han "Personlig tror jeg de første leveransene av Model 3 havner i perioden mars-juni 2018. Med noen demo-biler før det." Min oppfatning er at det blir senere.

Musk har lovet at de første bilene leveres  "late 2017" med en total produksjon på 100 000-200 000 biler i 2017. Videre skal produksjonen øke opp til et årlig nivå på 500 000 biler/år i 2018 med en total på 400 000 i 2018. Jeg forstår det som at det årlige nivået (produksjonstakten) som loves er lavere i starten av 2018, og øker gradvis til et årlig nivå på 500 000. Det er dette Tesla skal måles mot når man vurderer om de blir forsinket eller ikke.

Det som ikke har vært diskutert i tråden er at vi er under ett år fra produksjonsstart, og det er knapt noen Model 3 testbiler på veien. Model S ble sett jevnlig på veien for test nesten to år før produksjonsstart. Ampera-e/Bolt omtrent det samme. Model 3 testing er det derimot svært lite av, bortsett fra en håndfull (to?) prototyper. Vi burde forvente en større testflåte på dette tidspunktet hvis Tesla er i rute. Hvis de har tenkt å hoppe bukk over testfasen, blir det skikkelig haraball når de begynner å skru opp produksjonsvolum og finner hittil ukjente feil i masseproduksjonen.

Planen til Musk avhenger også av en rekke andre faktorer enn selve samlebåndet som Model 3 skal produseres på. Gigafactory må levere batterier i et tempo som holder følge med produksjonstakten (som skal bli 500 000/år. Leverandører og deres underleverandører igjen må følge det samme tempoet. Her er det virkelig snakk om at en liten tue kan velte et stort lass.

Når det gjelder Doldis, så leser jeg det som at du startet med å argumentere hvorfor Musk klarer det. Men så ombestemte du deg underveis i innlegget, og poengterer egentlig hvor sårbart hele opplegget er?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#112
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. desember 2016, klokken 19:36Jeg gir også gjerne støtte til Espen. Han er av de flinkeste her. Men selv den beste kan ta feil. Nå tolker jeg ham egentlig dithen at uenigheten ikke handler om det faktisk blir forsinkelse, men hvor stor den blir. Espen skrev tidligere at han "Personlig tror jeg de første leveransene av Model 3 havner i perioden mars-juni 2018. Med noen demo-biler før det." Min oppfatning er at det blir senere.
Nå snakket jeg om leveranser i Norge. Men forsåvidt har du rett i at jeg forventer en forsinkelse. I området 1-6 måneder fra 1. juli 2017.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. desember 2016, klokken 19:36Det som ikke har vært diskutert i tråden er at vi er under ett år fra produksjonsstart, og det er knapt noen Model 3 testbiler på veien. Model S ble sett jevnlig på veien for test nesten to år før produksjonsstart. Ampera-e/Bolt omtrent det samme. Model 3 testing er det derimot svært lite av, bortsett fra en håndfull (to?) prototyper. Vi burde forvente en større testflåte på dette tidspunktet hvis Tesla er i rute. Hvis de har tenkt å hoppe bukk over testfasen, blir det skikkelig haraball når de begynner å skru opp produksjonsvolum og finner hittil ukjente feil i masseproduksjonen.
Tesla har ingen grunn til å vise frem Model 3 mer enn nødvendig. Model S var den første bilen Tesla skulle produsere i nevneverdig skala, og det var all grunn til å vise den frem slik at potensielle kunder og investorer kunne se at den var virkelig. Jo nærmere produksjon Tesla får Model 3 til å virke, jo større sjanse er det for å Osbourne Model S. Det er ett visst overlapp av kundemasse for innstegsmodellen av Model S, og Model 3.

Det samme faktorene spilte også inn på Bolt/Ampera-e. Det var liten risiko for å Osbourne eksisterende produkter, og PR var viktig. Derfor valgte tydeligvis GM å vise den frem.

Man er litt naiv om man tror prototypene som blir observert ikke er ment å bli observert. Dette er (som regel) en del av medie-strategien. Bilprodusentene kan gjøre tilnærmet all nødvendig testing på avsidesliggende testbaner, og innendørsanlegg. Det koster kanskje litt mer penger å holde testingen skjult, men ikke så mye mer at bilprodusentene ikke gjør det i de tilfellene der de ønsker det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. desember 2016, klokken 19:36
...
Det som ikke har vært diskutert i tråden er at vi er under ett år fra produksjonsstart, og det er knapt noen Model 3 testbiler på veien.
...
Det åpenbare alternativet er som andre nevner at testingen foregår skjult for nysgjerrige øyne. En annen og litt mer spekulativ forklaring, er at det kjører en del Model 3 prototyper rundt forkledd som Model S, altså med drivlinje osv fra treern.. men karosseri fra model S. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Hvis det er et poeng å holde Model 3 skjult, hva var da vitsen med avdukingen 31.mars i år  ;D

Nå synes jeg dere kan være voksne nok til å innrømme at dere er på tynn is gutter  ;)

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ladov

Innrømme hva da? At Elon holder kortene tett til brystet og at vi ikke har filla peiling på hva han tenker?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Mannen sier (les: twitrer) jo akkurat det han tenker til enhver tid. Nei, det er ikke hemmelighetskremmeri som gjør Musk til et geni. Snarere tvert i mot. Hvis Elon hadde hatt 50 Model 3 i testutgave, hadde han gladelig latt de kjøre opp og ned Karl Johansgate midt på dagen. Ikke bare det, han hadde sendt en twittermelding hver gang de snudde i lyskrysset ved slottet.

Osbourne effekten ble tatt ut 31.03.2016, så fra da var det om å gjøre å skape mest mulig blest om Model 3.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. desember 2016, klokken 19:58
Men forsåvidt har du rett i at jeg forventer en forsinkelse. I området 1-6 måneder fra 1. juli 2017.

Men kan man strengt talt kalle det for en forsinkelse?  Han har jo ikke lovet bilen til oss kunder før "sent 2017" - dvs. ca. 2-5 måneder etter den interne deadlinen de har satt 1. juli. Så om bilen blir opp til 5 måneder "forsinket" i forhold til deadline, så mener jeg den strengt talt fortsatt ikke er forsinket i forhold til hva kundene har blitt lovet. Men skal innrømme at det kan tære litt på tålmodigheten (og skulle jeg sittet på aksjer tror jeg nok nervene også hadde blitt tynnslitte) dersom produksjonen fortsatt ikke er rapportert igang i løpet av oktober/november :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ketill Jacobsen

Hvorfor skape blest om en bil som er forhåndsbestilt i 400.000 eks. og viss største problem trolig blir å stagge utålmodige kunder? Allikevel tipper jeg at AppleKnocker er inne på noe.

Det å planlegge å produsere 500.000 biler i 2018 er temmelig vanvittig når en tar i betraktning at det finnes knapt en bil i verden som produseres i slike opplag i dag, og det kun som en-modellutgave (ikke stasjonsvogn, firehjulstrekk etc.). Toyota Corolla var oppe i 581.000 (totalt) i 2015 og BMW 3-serie sedan var oppe i ca 310.000 i 2007.

Men Musk er jo tøff og dyktig som få, men jeg tror nok dette blir verdens største veddemål de nærmeste årene. En ting er å produsere de første 500.000 (som blir en utrolig utfordring), en enda større oppgave blir å klare å selge det samme antall de neste fem årene!

AppleKnocker

Det er to kriterier her:
1) Leveranser til kunder sent i 2017
2) Total produksjon på 100 000-200 000 Model 3 i 2017

For å oppfylle 1) holder det å levere to biler i romjulen 2017. 2) er litt tøffere.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA