Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maksimale mål på 12 V batteriet i Saxo og 106

Startet av Caspar, tirsdag 21. desember 2010, klokken 14:52

« forrige - neste »

elektrolux

Jeg har hatt branntilløp i en stikkontakt, lenge før jeg fikk Elbil, men som ville blitt brukt til lading hadde jeg hatt Elbil der og da.

Vannet fulgte ledningen til kontakten, og medførte overslag. Treveggen bak kontakten var blitt til svartkull.

Husk derfor alltid å legge en vannlås på kabelen, slik at vann drypper av på laveste punkt. Også ved midlertidig ledning for lading.

Også her har PSA sim Marchal kontakt forstått poenget, og det er ikke mulig å koble til en slik kontakt uten samtidig å lage en slik vannlås.

Det er derimot fullt mulig på både gamle og nye Think.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#16
Bilen ble undersøkt i morgentimene i dag visstnok, og er nå tauet inn(innelåst hos brannvesenet). Eneste jeg kunne finne igjen av deler i garasjen, er innerdelen av linselyset, litt kobberkabler, og litt brent glassfiber og plastikk. Har nok blitt varmt dette.

Spent på hva årsaken er. Har fått litt innspill fra folk som har peiling på Kewet 3, og ulike brannårsaker.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Idag sa de på NRK-nyhetene at brannen startet i elbilen som både stod til lading og hadde kupevarmer på samtidig.

Er det bare spekulasjoner fremdeles Go-carter?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

#18
Jeg har ikke blitt informert om noe enda, så jeg vet ingenting.

EDIT: er det mulig å høre opptak av sendingen et sted?

Forøvrig, så heller nå både mine egne spekulasjoner og andre kilder til at branntilløpet kan ha startet i elbilen, dessverre.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Industri Lambertseter tar opptak av alt som går på norske radiokanaler kontinuerlig, og selger disse. Få greie på tidspunkt og kanal.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: Go-carter på lørdag 04. desember 2010, klokken 13:37
er det mulig å høre opptak av sendingen et sted?
NRK, både TV og radio kan stort sett finnes på nrk.no
Innslaget er helt på starten her http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/689506/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

mohpet

Sitat fra: Go-carter på lørdag 04. desember 2010, klokken 13:37
Jeg har ikke blitt informert om noe enda, så jeg vet ingenting.

EDIT: er det mulig å høre opptak av sendingen et sted?

Forøvrig, så heller nå både mine egne spekulasjoner og andre kilder til at branntilløpet kan ha startet i elbilen, dessverre.

Hei, hvordan gikk det her - var det brann i Keweten som forårsaket/startet brannen? Er det slik at disse eldre bilene er brannfarlige, eller var denne evnt modifisert mtp lading?

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

#22
Hei,

Vet enda ingenting. Bilen er frigitt, men etterforskerne vet tidligst i slutten av neste uke hva grunnen var. Bilen var forøvrig ferdigladet, og laderne hadde stått i standby i ca. 5-6 timer før brannen inntraff. Mine egne spekulasjoner heller mot enten bilens varmeapparat(Det gamle, elektriske. Er vel ingen som har det pr. dags dato), eller kupevarmeren.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på tirsdag 21. desember 2010, klokken 10:29
Elbilbrannene i siste halvår, etter at varsellampene våre allerede var tent, er også bekymringsverdige fordi omstendighetene har vært særlig farlige. Det har vært på ferge, en enebolig har brent ned og i et tilfelle var det en snarrådig eier som fikk bilen ut av en annen kritisk situasjon. Såpass spektulære hendelser at det har vekket sovende bjørner.
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på søndag 19. desember 2010, klokken 18:33
Til informasjon så har vi denne høsten fått kjennskap til fire nye elbilbranner – alle i ombygde kjøretøy. Av disse er det tre som er konverterte fra fossil eller har endra batterikjemi til litiumvarianter (men for en av dem var arnestedet ved en ettermontert bensinvarmer). Det fjerde kjøretøyet var også kraftig ombygd, bl.a. var spenningen økt betydelig.

Go-carter. Én av disse fire brannene Hans henviser til her må være "din" brann.
Men var din bil ombygget ???


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hans Håvard Kvisle

Ja, det er en ombygging som også har vært litt omtalt tidligere på forumet, mener jeg. Dokumentasjonen på hva som er gjort, ligger fortsatt ute i et dansk forum i forbindelse med at ombyggeren tilbød den til salgs. Men Mr Go-Carter har ikke gjort noe galt. Jeg beskylder han slett ikke for det, fordi han viste den etter importen og fikk norske skilter på.
St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Go-carter på torsdag 23. desember 2010, klokken 23:59
Sitat fra: Patriq Backlund på torsdag 23. desember 2010, klokken 23:28
Brant opp?! Hva skjedde?
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5402010.ece    Politiet etterforsker fremdeles.
Det med kupevarmeren som står i den artikkelen har vel ikke fremkommet så tydelig før ??!

"I 07.30-tida onsdag koblet han på kupevarmeren i elbilen som sto parkert i carporten.
– Etter rundt ti minutter gikk sikringen. Da jeg gikk ut, så jeg at det var full fyr. De neste minuttene ble panikkartet, men jeg fikk alle ut av huset. I tillegg tømte jeg pulverapparatet, men det hjalp lite, forteller han.
Antakeligvis var det kupévarmeren som har forårsaket brannen, men politiets innsatsleder på stedet – Ketil Lund – sier politiet må etterforske brannen før de kan si noe om årsaken.
"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

#26
Politiet etterforsker som sagt, fremdeles. Skal underrette forumet, så snart jeg får svar fra etterforsker.

Poenget er at samtidig som jeg satte på kupevarmeren, satte jeg også på elbilen, og dets eget elektriske varmeapparat. Derfor er det mange muligheter som er åpne.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA