Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maksimale mål på 12 V batteriet i Saxo og 106

Startet av Caspar, tirsdag 21. desember 2010, klokken 14:52

« forrige - neste »

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Men hva slags elbil ???  Bilen på bildet i RD er da ikke noen elbil såvidt jeg kan avgjøre.

Bildet i Aftenposten ser heller ikke ut som en elbil
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3928901.ece
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Her står det at "Det er full fyr i et hus på Skedsmokorset, etter at en elbil som sto parkert like ved begynte å brenne"
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7405526
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. desember 2010, klokken 09:46
Men hva slags elbil ???  Bilen på bildet i RD er da ikke noen elbil såvidt jeg kan avgjøre.

Bildet i Aftenposten ser heller ikke ut som en elbil
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3928901.ece

Joda, se nøyere etter. Innenfor cabriolet'en står ramma igjen av en eldre Kewet. Type 3 eller 4, ihvertfall en med de gamle 1+2 setene de brukte før 1997.

;-// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#4
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 01. desember 2010, klokken 10:13
Innenfor cabriolet'en står ramma igjen av en eldre Kewet.
Du har så rett.  Nå har også Aftenposten oppdatert sin artikkel. Det står nå:

"Det er for tidlig å slå fast at det var El-bilen som startet brannen, men brannen begynte der den sto, sier innsatsleder Ketil Lund til Aftenposten.no. El-bilen sto parkert innenfor en annen bil i garasjen."

Kewet'en har vel også den tidligere omtalte Defa-pluggen
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3082.msg25704#msg25704
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

#5
Det er min. Politiet undersøker nå, men det er IKKE elbilens feil(håper jeg). Den stod på lading i hele natt, og laderene var i dvalemodus.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. desember 2010, klokken 10:29
Det er min. Politiet undersøker nå, men det er IKKE elbilens feil(håper jeg). Den stod på lading i hele natt, og laderene var i dvalemodus.
Huff da. Det var trist uansett hva som har forårsaket brannen. Håper det går greit med dere.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Go-carter

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 01. desember 2010, klokken 10:34
Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. desember 2010, klokken 10:29
Det er min. Politiet undersøker nå, men det er IKKE elbilens feil(håper jeg). Den stod på lading i hele natt, og laderene var i dvalemodus.
Huff da. Det var trist uansett hva som har forårsaket brannen. Håper det går greit med dere.

// Hans

Takk, det går bra. Fikk en god dose røyk fra batteriene/bilen når jeg prøvde å slukke bilen med et pulverapparat, men er i forholdsvis fin form.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Helge

Fint at det går bra situasjonen tatt i betraktning...

Det jeg ikke liker er at både NRK og rb.no (linker fra forsiden til elbil.no) kaster seg på det som oppfattes som klonklusjon om at elbilen har skylda FØR dette er fastslått. Andre aviser som omtaler saken flere timer senere refererer mer fornuftig til: "Vi undersøker nå om den sto til lading da det begynte å brenne og vil undersøke om det kan være årsaken til brannen, sier operasjonslederen."

Blir litt irritert på nyhetskåte aviser om det nå viser seg at det ikke var i elbilen det startet.  T i m e  w i l l  s h o w
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

skaumann

Dette hørtes ikke bra ut. Leit med de problemene det fører med seg for de involverte. Godt ingen kom til skade.
Men i denne "rykteflommen" etter en slik hendelse (hva avisene skriver må taes med en klype salt, ikke noe å henge seg opp i), var både denne bilen og bilen som begynte å brenne på DFDS "modifisert"? Eller sagt med andre ord: er biler levert rett fra forhandler kjent for å forårsake brann?
Nordmarka.
Think 4-seter om noen måneder.

Helge

Sitat fra: skaumann på onsdag 01. desember 2010, klokken 15:39Men i denne "rykteflommen" etter en slik hendelse (hva avisene skriver må taes med en klype salt, ikke noe å henge seg opp i),
Er ikke helt enig med deg. Slik "rykteflom" skader elbilens rykte da myter og usannheter får lov å gro fram blant folk. Slike nyhetsflash får store overskrifter som fanger folks oppmerksomhet, mens dementiene... de gangene det viser seg å ikke være sant, skrives med bitteliten skrift i små artikler bortgjemt så folk ikke får dem med seg :-\

Skal love deg at mange blant mine venner og kolleger allerede har fått meg seg at elbiler er "brannbiler"...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

skaumann

Men jeg er helt enig med deg. Men hva f.... kan man gjøre med det? Nytter ikke å komme med fornuftige argumenter. Har kjørt tung mc i ganske mange år, og det er på nøyktig samme vis for motorsyklister. Vi kan i hvert fall håpe at evt brann i Elbil ikke blir vanlig...
Nordmarka.
Think 4-seter om noen måneder.

Griffel

#12
De bilene som oftest tar fyr er ikke elbiler, men Gjensidige har også sagt at elbiler er noe overrepresentert i statistikken.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10000363
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Det ser ut til at bilmerker med få biler ikke er med i statistikken. Ikke engang brannbomben Land Rover er med, det er vel for få igjen :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

På mine drøyt 300.000 kilometer har jeg hatt et branntilløp, og det var i en skjøteledning!


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA