Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av 50%NoFuel, mandag 13. februar 2017, klokken 22:07

« forrige - neste »

50%NoFuel

Hvorfor priser Tesla sine batteripakker mye høyere enn konkurrentene? Prisen per kw/t har gått dramatisk ned de siste årene, noe som ikke reflekteres i Tesla sine priser. 85.000 kr for en økning fra 75 til 90 kw/t!! Se på prisen på nye Opel Ampera. Se prisøkningen hos de andre når de har kommet med nye batteripakker.

Tesla må snart tilpasse seg den nye virkeligheten - den kommer, og den kommer fort. På samme måte som den treffer alle som kun har konvensjonelle biler i sin portefølje.
Fremtiden er elektrisk

Hodetelefoner

Tesla skal tjene penger for å utvikle biler. Du kan ikke sammenligne en patetisk batteripakke mot Tesla sin vannkjølte.

OlaM

Du kjøper vel ikke bare batteripakken? Det er mye som ligger til grunn for en pris. Kan godt hende GM selger hver eneste bil med saftig tap bare for å etablere seg i markedet.

Ellers synes jeg Tesla gjør det helt rett. Innstegsmodellen er relativt greit priset, mens tilvalgene har høy avanse. Da kan de med mest penger loppes mest. Og da er vel tilvalgene mer staselige også, når nabo Jensen ikke har råd? Slik har tyskerne tjent penger i alle år.

PS Ampera-E har også vannkjølt batteripakke.

sims

Tja, det er litt som å betale 4000kr vs 1000kr for å fly Oslo - London i julestria. For 4000 flyr du direkte, får fastrack på OSL og varmt måltid på flyet. For 1000kr får du mellomlanding i Amsterdam (og må betale ekstra for sandeich om bord).

S60 er desidert mest bil for pengene, men du må lade på hver SC på langtur. P100D lar deg vinne i hvert lyskryss (om du vil) samt lar deg kjøre 30 midt på vinteren m 1000m stigning til fjells uten å lade. Det er høyere betalingsvilje for dette og Teslas margin er mye høyere. I toppen konkurrerer man triss alt mot andre biler med veldig høy prislapp, ex Mission E.


hoffa

Etter media å dømme så taper GM stort på hver Bolt/ Ampera de selger.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

50%NoFuel

...men det store raset i batteripris er IKKE reflektert i Tesla sine priser, noe konkurrentene gjør.
Fremtiden er elektrisk

Dexter

joda, det reflekteres i Tesla sine priser det.

De går bare feil vei.  ;D

Øggen

Utdrag fra artikkelen i VG( og dei lyg aldri)

Prisfall på battericeller
Men kraftig prisfall på battericeller har gjort det mulig for Opel å både flytte grensen for rekkevidde og samtidig lansere Ampera-e til «folkepris»–i det minste i Norge.

De siste tre årene er celleprisen mer enn halvert, og den faller fortsatt.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/opel-med-prissjokk-paa-ny-elbil-kan-gi-priskrig-paa-elbiler/a/23872590/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Spinner

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:5985.000 kr for en økning fra 75 til 90 kw/t!!
Du får da også en bil som er ett sekund raskere fra 0-100 og har høyere toppfart og ;)

Amoss

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 14. desember 2016, klokken 11:57
...men det store raset i batteripris er IKKE reflektert i Tesla sine priser, noe konkurrentene gjør.

Husk at Tesla startet med en stor prisfordel på batteriene da de startet produksjonen av Model S. Joda, de har garantert en lavere inn-pris i dag enn de hadde den gang, men neppe like mye lavere som de andre har opplevd i samme tidsperiode. Den store prisreduksjonen inn til Tesla kommer når de begynner å bruke celler produsert på GF-I til neste år. Om det vil reflekteres i prisene på Model S/X bilene gjenstår det å se, eller om de heller legger inn mer utstyr for å holde prisene oppe. Model 3 er alt priset med de lavere batteriprisene i bakhodet.

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:59
Tesla må snart tilpasse seg den nye virkeligheten...

"Den nye virkeligheten" er at Tesla fortsatt er alene om å levere batteripakker > 60kWh og EPA rekkevidde på over 238 miles. Men ja, spranget ned til nestemann - eller til "røkla" - er redusert.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

CFM

Sitat fra: OlaM på onsdag 14. desember 2016, klokken 11:10
Da kan de med mest penger loppes mest.

;D

Tror OlaM treffer spikern på hodet her. Prisene reflekterer nok ikke batteriers netto eller brutto kost i det hele tatt men snarere betalingsviljen. Roadster-kunder har nok sponset oss litt, og de som klarer å kjøpe de dyreste bilene sponser 60wkh kundene (og model 3, kanskje). Blir et mye større salgsvolum på den måten.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

50%NoFuel

Når premium-merkene kommer for fullt med biler med lang rekkevidde (hvor batteriprisen er mer konkurransedyktig) + biler som er skikkelig skrudd sammen = da blir det virkelig fart i elbilsalget som #1 bil! Tesla har dradd markedet, er virkelig bra og innovativt SW selskap, men de må ikke sove i timen slik enkelte konvensjonelle fabrikker når gjør ift elbil.
Fremtiden er elektrisk

nortrahof

Når flere biler med lengre rekkevidde som Opel Ampera kommer neste år, vil disse koste omtrent halvparten av en TMS med samme rekkevidde. Da ville det være merkelig om TM ganske snart endrer den prispolitikk de har i dag? Det koster i dag uforholdsmessig mye å oppgradere batteriet til høyere kWh. Skal man ha håp om fortsatt salg av nye Teslaer i Norge, så må man ha "noe" unikt å tilby som forsvarer prisen.
Derfor tror jeg at prisen for "oppgradert batteri" vil falle til bortimot selvkost? Det koster lite å endre SW fra 60 til 75 kWh og prisen for 90/100kWh gjenspeiler ikke reelle fabrikk-kostnader.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cowboystrekk

Tesla har nok ikke veldig stor fortjeneste på lite utstyrte software-strupa S60er, pengene ligger i alle oppgraderingene etc. En mulig grunn til at større motorer, batteripakker etc koster mer kan jo også være forventa større utgifter de må fikse på garanti pga kraftigere aksing, tyngre egenvekt etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

nortrahof

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 15. desember 2016, klokken 10:40
Tesla har nok ikke veldig stor fortjeneste på lite utstyrte software-strupa S60er, pengene ligger i alle oppgraderingene etc. En mulig grunn til at større motorer, batteripakker etc koster mer kan jo også være forventa større utgifter de må fikse på garanti pga kraftigere aksing, tyngre egenvekt etc.

Om det er indirekte kostnader som et større batteri forårsaker TM tar seg betalt for, så hadde det vært mulig å sette kun en "liten" motor på TMS - eller øke/beholde prisen for P-modellen. Når man også konkurrerer på rekkevidde og noen selger samme rekkevidde til halv pris, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt!
Om man også får en mer feilfri bil, er dette en tilleggsbonus.
En hovedårsak for meg ved valg av TMS var at den var den eneste elbil som hadde "brukbar" rekkevidde i hverdagen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA