Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil M3 være eneste elbil alternativet med 4WD når den kommer?

Startet av zbk, mandag 13. februar 2017, klokken 18:51

« forrige - neste »

Como

#240
Fikk nå bekreftet av selger at ryggekamera ikke vil få egen spyledyse.
Den avanserte parkeringsassistenten gir bilen ytterligere sensorer på hjulbuene i følge selger. De ser helt like ut som de vanlige parkeringssensorene.

Jeg bestilte bilen med begge utstyrspakkene, men har vært usikker på om jeg egentlig skal ha førerassistentpakka.

•   Automatisk trafikkskiltgjenkjenning
•   Avansert parkeringsassistent (APA2) med automatisk styring, samt blindsonevarsling
•   Avstandsindikator til bilen foran
•   Filskiftvarsling
•   Ryggekamera
•   Radarsensorer og varsling for kryssende trafikk bak bilen

Jeg vurderer nå om jeg skal fjerne denne pakken fra kontrakten, men klarer ikke helt å bestemme meg.
Det er lite i denne pakken jeg vil ha. Kanskje trafikkskiltgjenkjenning hadde vært ok.

Hva har vært deres vurdering rundt denne pakken?
Pros and cons?
Tror dere det er noen sannsynlighet for at en senere SW-oppgradering vil gi ACC hvis man har denne pakken?

erato

Bensinbilen min har parkeringsassistent, har aldri brukt den på 4,5 år. De andre tingene kunne jeg få i pakker på den, men valgte de bort og har aldri savnet det. GPSen min (TomTom) har god kontroll på fartsgrenser, og har dermed heller aldri følt noe behov for skiltgjenkjenning.

I tråd med mine erfaringer, valgte jeg derfor dette bort på Ampera også. 13.000 kr er ikke mye i forhold til en bilpris på 300.000, men tross alt en del penger hvis vi tenker på det som kroner og ikke som prosenter..

bmw2002

Automatisk skiltgjenkjenning er gull verdt, hater alltid når det dukker opp en fotoboks og jeg blir usikker på om det er 70 eller 80 km/t.

Kona insisterer på ryggekamera dersom hun skal, synd det ikke blir 360 visning. Vi har det på BMW idag og det er ganske kjekt.

Det er selvfølgelig en sjanse for at de tilbyr kamerabasert ACC som en oppgradering, men det vet man jo ikke. Uten denne pakken får du det garantert ikke vil jeg tro.

kammiz

ryggekamera er gull verdt ved lukeparkering! og skiltgjenkjenning når man blir usikker. Og ikke minst varselen ved kryssende trafikk bak bilen når man skal rygge ut av en luke. Det har jeg fått bruk for mange ganger!
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Como

Takk for gode innspill. Jeg har bare parkeringsensor i dag. Hva er det ryggekamera gir som sensorene ikke forteller med litt piping?

Olemann

Du ser barnet med ballen eller barnevogna FØR det piper.....

Sitat fra: Como på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:14
Takk for gode innspill. Jeg har bare parkeringsensor i dag. Hva er det ryggekamera gir som sensorene ikke forteller med litt piping?

AmocoCadiz

Blindsonevarsling sparer deg bl.a. for en mulig ergelig skade og ulykke på flerfelts motorvei.

Mesteparten av tiden trenger du ingen av førerassistansesystemene i pakken, men den ene gangen du kanskje er litt sliten etter jobb eller på lang tur (stort batteri = lengre kjøretid!) og de redder deg fra skade eller ulykke blir du veldig glad for å ha valgt førerassistanse pakken.

Tror førerassistansesystemene blir mer og mer forventet i moderne biler, derfor styrker førerassistansepakken også bruktprisen.

kammiz

Blindsonevarsling ja, den hadde jeg glemt. Den er også gull verdt. Har all denne funksjonaliteten i min nåværende Insignia. Vi har vel alle blitt skremt av biler i blindsone før, men det skjer ikke nå lenger. Det lyser i speilet når det er noe der. :)

Ryggekameraet er i mine øyne et tillegg til parkeringssensorer, ikke en erstatning. Men det er et kjærkomment tillegg. Som sagt ovenfor her, man ser jo hva som er rett bak bilen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

AmocoCadiz

Ryggekamera gir ofte en ekstra tydelig visualitet ved parkering og rygging,
ved mørke o.l. kan man kaste et blikk på ryggekameraskjermen for å sikre bedre oversikt ved rygging, da bakstolpene i bil kan dekke en del av siktområdet bakover. Siden elbil rygger stille, kan noen fotgjengere plutselig finne på å passere i gata bak bilen.

Men som sagt erstatter ikke føreroppmerksomhet, men fin tilleggshjelp.

Como

#249
Gode innlegg, takk for det. Jeg beholder førerassistentpakka.

Bilen leveres med Bi-Xenon hovedlys, men har manuell høydejustering av frontlys. Trodde det var påbudt med automatisk høydejustering av frontlys når bilen hadde Xenon lys. Er denne forskriften fjernet?

Amoss

Sitat fra: Como på torsdag 05. januar 2017, klokken 22:30
Bilen leveres med Bi-Xenon hovedlys, men har manuell høydejustering av frontlys. Trodde det var påbudt med automatisk høydejustering av frontlys når bilen hadde Xenon lys. Er denne forskriften fjernet?

Forskriften er fortsatt i full funksjon, men den går ikke på om lysene er halogen, Xenon eller Led, men derimot om hvorvidt de avgir mer enn 2000 lux (mener jeg det var). Så er Xenonlysene svake nok er det ikke noe krav om automatisk høydejustering eller lyktespylere. Tesla f.eks. byttet i fra 35W Xenon pærer i USA til 25W Xenon i Europa for å unngå disse kravene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kammiz

Personlig synes jeg ikke det gjør noe med manuell justering, men jeg må jo si at det derimot gjør noe at bilen får 25w xenon.. Så sannsynligheten er stor for at jeg gjør som mange Tesla-eiere og oppgraderer til "usa"-lys.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

TM

Sitat fra: kammiz på fredag 06. januar 2017, klokken 08:40
Personlig synes jeg ikke det gjør noe med manuell justering, men jeg må jo si at det derimot gjør noe at bilen får 25w xenon.. Så sannsynligheten er stor for at jeg gjør som mange Tesla-eiere og oppgraderer til "usa"-lys.
Hvor står det at det er 25W Xenon (HID) ?  Er det bare å byttet til pære med høyere effekt eller må strømforsyningen byttes ?

Kriss

Får vi display på norsk? Norge er det første store utenlandske markedet, så Opel bør sørge for norske menyer. Har noen forhandlere opplyst noe om dette?
Ampera e leveres desember 2017

kammiz

Sitat fra: TM på fredag 06. januar 2017, klokken 11:20
Sitat fra: kammiz på fredag 06. januar 2017, klokken 08:40
Personlig synes jeg ikke det gjør noe med manuell justering, men jeg må jo si at det derimot gjør noe at bilen får 25w xenon.. Så sannsynligheten er stor for at jeg gjør som mange Tesla-eiere og oppgraderer til "usa"-lys.
Hvor står det at det er 25W Xenon (HID) ?  Er det bare å byttet til pære med høyere effekt eller må strømforsyningen byttes ?
Det er bare en antagelse fra meg, siden det er det tesla gjør for å komme under 2000 lumen. Vil tro det bare er å bytte pære da isåfall.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA