Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ACC og forbruk

Startet av Eplejus, mandag 13. februar 2017, klokken 12:25

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på søndag 18. desember 2016, klokken 13:47
Hva kan jeg regne med å få solgt en 2015 eu tekna leaf med rundt 50 000 på telleren I 2018 ?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24873.msg421974.html#msg421974

Sent i året 2018 får du solgt din 2015 for 127.500,-
På samme tidspunkt er min 2012 mulig å selge for 60.000.-, og da blir den ikke solgt men beholdt til den ikke er mer.

Ikke spør meg om hvordan jeg kom til de beløp, men kommer fra denne regneøvelsekladden:
https://drive.google.com/open?id=18ky8SN1kK3xVfKHoMHjK72rx3d7mmsJtlZ0t0OIMTwY




Leaf 2012/Aug 160.000 km

Eplejus

Nå har det gått et par måneder til, og jeg er fremdeles ikke i nærheten av å ha kjøpt en Leaf.
Hvor enn jeg titter og leiter, så er det fantasipriser ute å gå.

Nærmeste jeg kom til en knalldeal var en 2015 Tekna nordisk utgave med 24.000km på telleren som ble solgt av en privatperson.
Den gikk for 165.000,-. Dessverre ringte jeg 5 minutter for seint...

Fant en nærmest identisk, bare at det var en 2014 model, men ca samme km.stand. Den gikk for 169.000,-.
Dessverre var jeg bortreist, så gikk glipp av den også.

La inn et bud på en i går. Bydde 170.000,- men det var visst nærmest som skambud å regne.

Nesten så jeg vurderer å skippe innkjøp av Leaf totalt og heller vente på Micra EV eller Model 3.

Myrvang

Sitat fra: Eplejus på fredag 10. februar 2017, klokken 09:00
Nå har det gått et par måneder til, og jeg er fremdeles ikke i nærheten av å ha kjøpt en Leaf.
Hvor enn jeg titter og leiter, så er det fantasipriser ute å gå.

Husker da jeg så på brukt Leaf at prisene sprikte forferdelig, men alt ble solgt fort. Dette var i fjor sommer, og så bl.a. på en 2014 Tekna som hadde riper og bulker rundt hele, all plast inni bilen var ripete, en baklampe var sprukket og hele bilen bar tydelig preg av hard bruk. Lå ute for 180.000,- Så fin ut på bildene, men var takras da jeg så på den. La inn bud på 140.000,- men selger sa nei, skulle ha 180. Et par dager etterpå var den borte fra Finn.

Så markedet er hett. Jeg ga 199.000,- for en bruktimport 2015 Tekna med 961 km på telleren, og ser i dag at de ligger ute for det samme på Finn. Ikke dermed sagt at jeg får det om jeg forsøker, men prisene faller lite på disse bilene.

Til sammenligning ga jeg 160.000 for en 2012 Mondeo stv i 2015, med 143.000 på telleren. I dag ser jeg de ligger lenge på Finn med priser på 100-120.000, og da gjerne med lavere kmstand (min står på 180.000 km nå) Tar jeg med service, regreim-slifte, diesel, årsavgift osv har den kostet meg rundt4 kr pr km, mens Leafen på 14000 kjørte km har kostet meg ca 5000,- med alt...

Utifra dette tror jeg ikke det er så dumt å kjøpe ny. Kjøper du ny 30kW med Agrol-rabatt kommer man veldig godt ut ifht brukprisene som er på 1-2 år gamle biler. Og du får 8 års garanti mot 3 år gjenværende garanti på de brukte.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

jkirkebo

Sitat fra: Eplejus på fredag 10. februar 2017, klokken 09:00
Nå har det gått et par måneder til, og jeg er fremdeles ikke i nærheten av å ha kjøpt en Leaf.
Hvor enn jeg titter og leiter, så er det fantasipriser ute å gå.

Nærmeste jeg kom til en knalldeal var en 2015 Tekna nordisk utgave med 24.000km på telleren som ble solgt av en privatperson.
Den gikk for 165.000,-. Dessverre ringte jeg 5 minutter for seint...

Fant en nærmest identisk, bare at det var en 2014 model, men ca samme km.stand. Den gikk for 169.000,-.
Dessverre var jeg bortreist, så gikk glipp av den også.

La inn et bud på en i går. Bydde 170.000,- men det var visst nærmest som skambud å regne.

Hvis alt som er billig blir revet bort med en gang er det for billig, og de dyrere blir antageligvis solgt fort de også. Altså er det ikke fantasipriser, bare en bil som holder verdien bra.

Norske 2012-modeller får man vel for omkring 120k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Jeg solgte min 2014 Leaf tidligere i år. Må si jeg ble overrasket over interessen. Tror jeg hadde 500 besøk på finn.no de første 24t og flere hundre de neste dagene. Jeg hadde kjørt bilen 60 000 på 20 mnd. Med alle kostnader medregnet;verditap, driftskostnader, strøm, forsikring, service m.m har bilen kostet 85 øre pr kjørte km.

Gikk fint i pluss med kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver  :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Det er ganske mange med bruktbil-budsjett rundt 100'-150'. Leafene er vel de eneste skikkelige elbilene som er tilgjengelige i denne prisklassen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Utkjøp på leaset Acenta som nå snart er 3 år, blir 158.000,-.
Får man en leaf som er tre år og under den prisen, må man bare kjøpe om man skal ha bil.

Føler meg heldig som for to år siden (i 2015) fikk fatt på en 2012 nær tre år gammel til 125.000,-
Var av en privatperson, økonom av yrke, som hadde regnet seg frem til at den prisen var for ham lønnsom ut fra alt han hadde spart. Jeg kjøpte den på "minuttet".
Leaf 2012/Aug 160.000 km

vpr135

Anbefales det kjøp av Leaf som er utenfor garanti periode? Vurderer ny Leaf pga tryggheten med nybil garanti.

leafnor

Sitat fra: vpr135 på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:44
Anbefales det kjøp av Leaf som er utenfor garanti periode? Vurderer ny Leaf pga tryggheten med nybil garanti.
Finner du en brukt som forrige eier hat brukt masse penger på med serivce og evt fått gjort unna barnesykdommer på under garanti, er det liten risiko. Men selvfølgelig ingen 100% sikkerhet for at bilen noen gang kan gå seg på en feil som skulle kunne vøre en garantisak.
For min egen del, kjøpte en slik, og ikke hatt noe som helst problem.
Nå kan det synes som rent generelt at Leaf er en bil med lite feil. Med det en bil som er tryggere enn mange andre å kjøpe brukt, men igjen, ingen 100% garanti for at neo kan skje. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Garantien er gull verdt, dersom du kjøper en bil som er så dårlig holdt at du får nytt batteri i garantiperioden. Sånne biler kan være vanskelig å finne, hvis man ikke er dreven.  Ellers har kapasitetsgarantien ingen verdi.

Mange biler har dårlig batteri, uten at det er dårlig nok til at du får nytt på garantien.

Enkelte biler har bra batteri.

På en bruktbil synes jeg batterihelsa betyr mer enn garanti.
Det finnes plenty med brukere som mishandler batteriene, og det er nok ikke så mye som skal til for at aldringsprosessen går dobbelt så fort.

Varmeapparatet er den andre dyre komponenten i bilen, som kan bli garantisak, men det finnes nok utveier for å fikse det rimelig med brukte deler.

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. februar 2017, klokken 23:00
Mange biler har dårlig batteri, uten at det er dårlig nok til at du får nytt på garantien.

På en bruktbil synes jeg batterihelsa betyr mer enn garanti.

Det finnes plenty med brukere som mishandler batteriene, og det er nok ikke så mye som skal til for at aldringsprosessen går dobbelt så fort.
Dette er viktig poengtert! Den viktigste uttalelsen har jeg også satt strek under. Skaff Leafspy eller få noen som har det til å hjelpe med å sjekke bruktbilen, batterihelsa er mye viktigere enn garanti.

En brukt Leaf med lang kjørelengde kan ofte være et mye bedre kjøp enn en med kort kjørelengde. For det er en grunn til at elbiler langtidslagres med 40% oppladet batteri. En som er kjørt mye har ihvertfall ikke stått lenge 100% oppladet. I tillegg har bremsene vært ofte i bruk, de står fort bare og ruster på elbiler som ikke brukes.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bob-bob

#26
Vurderer å selge vår 2013 Gen2  (varmepumpe) Acenta. Rød metallic med chrome pakke , spesialbestilt med lyst interiør  !
Kjørt av voksen dame på langkjøring hver dag , bilen er som ny innvendig og utvendig. Ingen riper , ingen bulker.

( Lyst interiør var jo standard før , måtte vente 2 mnd på denne.) Kjøpt ny hos merkeforhandler Norge , alle servicer ( siste nå nettopp med skifte av bremseklosser ) Gått 75000 ,  det gjenstår fabrikk garanti. Helt nye vinterdekk kjøpes inn nå.
Regner med å få rundt 150.000  , det var kun 4 slike tilsalgs da jeg kikket igår.  ( De andre var Gen1 biler registrert i 2013, ikke Acenta modeller, ikke solgt ny hos merkeforhandler i Norge eller det var importerte USA biler. Flere var uten lyktespyler så da er det bare å bla forbi - de er ikke norske.)

nr1rayner

@bob
Bytte bremseklosser på 75', hvorfor? Var de utslitt så tidlig?

Høres ut som du forventer en grei pris.
Skal jeg selge min -13 Tekna med ca 35' på telleren forventer jeg 160' eller kanskje mer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 14. februar 2017, klokken 16:07
@bob
Bytte bremseklosser på 75', hvorfor? Var de utslitt så tidlig?
Det behøver vel ikke nødvendigvis å ha så mye med kjørelengde å gjøre. det er vel når klossene blir lite brukt i perioder, at de ruster.

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 14. februar 2017, klokken 16:07
@bob
Bytte bremseklosser på 75', hvorfor? Var de utslitt så tidlig?

Høres ut som du forventer en grei pris.
Skal jeg selge min -13 Tekna med ca 35' på telleren forventer jeg 160' eller kanskje mer.
Tror at du greit får 160 for den. Men om et års tid og uten fabrikk garanti vil jeg tro prisene faller en del.

Klossene var på minimum foran ja. Lært opp kona til å ta noen en skikkelig oppbremsing tidlig på turen ( i første kryss uten noen tett bak ) på tørt føre for å få av is og skitt samt varme opp litt. Så unngår man også rust.
Vel , har ikke lagt ut bilen ennå men teller på knappene her. Får se...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA