Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil og Beboerparkering

Startet av Ola Conny, lørdag 11. februar 2017, klokken 15:16

« forrige - neste »

Ola Conny

Jeg er i markedet for å kjøpe elbil.  Det skal være vår hovedbil, og den eneste bilen i husholdningen.
Vi er 4 stk i familien, og bruker ikke bilstol eller barnevogn.

Det som jeg ser på som utfordringen er plass til passasjerer og bagasje. Hadde vært fint å kunne dra på fjellet og hatt plass til ski og pikk pakk.

Ser for meg følgende modeller som aktuelle:
Leaf, e-Golf, Ioniq, Ampera-E

Tesla er utelukket pga pris. Mercedes kunne vært et alternativ dersom den hadde hatt hurtiglading.
Anser Soul og Zoe som for små (eller tar jeg feil her??). Frister heller ikke med en kassevogn (e-NV200)

Man kan ikke stole blindt på antall liter i bagasjerommet, utforming har noe å si også for hvor mye en får med seg.

Er det noen her som har hatt flere av disse bilene og kan si noe om hvordan praktisk plass er i den ene kontra den andre? 

Ebe

Tror det fortsatt er Leaf som har det største bagasjerommet av de bilene du nevner. Det er en egen tråd i Leaf-delen av forumet som folk legger ut hva de har fått med seg. Tror du kan ta med Soul i vurderingen på lik linje med de andre. Leaf har også et Thule takstativ som kan benyttes, usikker på hvordan det er med de andre ang takstativ.

Når det er sagt, så tror jeg ikke forskjellen i bagasjeplass er så veldig stor, så det kan være andre kriterier som veier opp for dette, f.eks rekkevidde og sikkerhetssystemer.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Electrix

Leaf har større bagasjerom enn Soul, men jeg tror Ionic har ennå større.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ola Conny

Sitat fra: Electrix på mandag 12. desember 2016, klokken 17:05
Leaf har større bagasjerom enn Soul, men jeg tror Ionic har ennå større.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har prøvekjørt hybridversjonen av Ioniq, og må si jeg likte bilen. Bagasjerommet har stor flate, men det er begrenset hva man kan fylle på i høyden. Ser for meg at det er mer å hente der i andre biler.

Nasatech

Har Model X og har hatt Model S. Har kjørt disse to til fjellet mange ganger. Ser det står litt om kjøring til fjellet her. Kjører dere med Leaf osv. den til fjellet? Og går det greit? Vi hadde en Leaf 2016 en stund mellom Teslaene og måtte lade to ganger til Beito midt på sommeren. Måtte da sitte en god stund å lade. Gjør ikke det en gang til. Brukte like mye tid i lading som jeg brukte med lading til Danmark med Tesla.

Vet de nye bilene går lenger, men går Ioniq helt opp på én lading med vinterføre?

Hva med en brukt Tesla?

knut.aulie

Er plass til hund i Soul hvertfall [emoji6]

knut.aulie

knut.aulie

Fire store voksne sitter veldig godt i Soul på langtur. Det går med fem også  spesielt på mellomlange turer.

Bagasje må en vurdere selv hvor mye en skal ha med. Bagasjerommet er dypt og du kan ta ut både en plate og en stor isoporboks.
Bilen er først og fremst komfortabel med høy og fin sittestilling og store speil. Bil med mye personlighet.
Prøv alle før du bestemmer deg.

Lykke til [emoji1360]

Ola Conny

Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. desember 2016, klokken 18:02
Fire store voksne sitter veldig godt i Soul på langtur. Det går med fem også  spesielt på mellomlange turer.

Bagasje må en vurdere selv hvor mye en skal ha med. Bagasjerommet er dypt og du kan ta ut både en plate og en stor isoporboks.
Bilen er først og fremst komfortabel med høy og fin sittestilling og store speil. Bil med mye personlighet.

Lykke til [emoji1360]
Har du mål (bxhxd) på bagasjerommet? Med og uten plate/isoporboks?

knut.aulie

Sitat fra: Ola Conny på mandag 12. desember 2016, klokken 19:00
Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. desember 2016, klokken 18:02

Lykke til [emoji1360]
Har du mål (bxhxd) på bagasjerommet? Med og uten plate/isoporboks?
Har ikke målene i hodet. Det er på ca 280 liter, tar du vekk plate og boks blir rommet ca 30-40 cm dypere.
Størrelsen og spesielt dybden av bagasjerom er ikke bilens sterke side, du har mye rom i kupeen i stedet.

knut.aulie

knut.aulie

Eskene står oppå plata, så du kan få to høyder

HenryJac

Slalom tur til Trysil med Kia Soul er ikke noe plass problem. 3 voksene og 4 par ski, null stress og alle satt godt.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Ola Conny

Takker for innspill på Soul.
Noen som vil legge inn et godt ord for de andre alternativene? :)

knut.aulie

Ampera-e er jo det nye store akkurat nå. Veldig bra rekkevidde . Men har du ikke bestilt den så får du den ikke før i 2018 tidligst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA