Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rails og takstativ, skiboks?

Startet av knut7, lørdag 11. februar 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

doldis1

 Ja gjør d virkelig d ? Hvorfor kjøper folk disse ?
Hvis en bilselger ville selge meg en stor SUV med bensinmotor som bruker 1 liter på mila isteden for
en gjerrig diesel og i tillegg hadde bensineren 200 kg stein i bagasjerommet ? Hadde jeg slått til da ?
Som elbil da ? Selgeren ville selge meg en elbil med en rekkevidde på drøye 2 mil (!). Bilen koster ca. 1 mill.
og leveres med 250 kg stein i bagasjerommet!
  Bilen heter forøvrig Volvo XC 90 T8 og steinvekta representerer vekten av henholdsvis batteri/elmotorer og
bensinmotor/girkasse
 

JorgenM

Folk kjøper dem vel pga pris. Lav pris i forhold til diesel-versjon og i tillegg sprekere og ofte 4wd.

Men man mister ofte krok og noe bagasjerom, så tror ikke alle vet helt hva de kjøper nei. Har man under 1 mil til jobb og er flink med lading er det sikkert greit.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

gigafactory

Nå har du tatt frem en av de aller verste ladbare hybridene, selve symbolet på NEDC, men jeg foretrekker selv den over en diesel-SUV med hensyn til lokal forurensning.

Jeg liker konseptet med seriehybrid, liten rekkeviddeforlenger og skikkelig batteripakke. Jeg liker ikke konseptet med parallellhybrid, svær ICE og liten batteripakke.

Fordelen er at du kan "hurtiglade" tilsvarende 5+ MW om en forutsetter 30% virkningsgrad.


OlafGTE

Fordeler jeg ser med min Golf GTE (helt subjektivt, selvsagt):


  • Når jeg har anledning til å lade den, kan jeg kjøre den på strøm. Forurenser mye mindre, og er mer komfortabelt, enn en vanlig ICE.
  • Når jeg ikke har anledning til å lade den, kan jeg kjøre den som en vanlig hybrid. Forurenser litt mindre, og er mer komfortabelt, enn en vanlig ICE.
  • Den har flere hestekrefter enn en ICE-Golf som koster det samme.
  • Når jeg ikke har anledning til å lade den, kan jeg likevel bruke bilen, i motsetning til en elbil.

For meg personlig veier disse fordelene opp for ulempene.

Rio

Hovedfordelene er det vel verkstedet som har, som skal fikse på alle de feilene man får ved fossilbiler, alle de feilene man får med elbiler, og alle de feilene man får ved integrasjonen av de to.

Om ikke de første årene, så vil de komme kort tid etterpå, pga. komplekse systemer og mange komponenter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ingeniøren

Mao, en hybrid bør man selge før garantien er utløpt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlafGTE

#6
Min kjerre har i hvert fall fungert fint så langt. Jeg tenker også at det beror litt på hvordan man behandler den. Men å spå om hvordan bilen vil oppføre seg flere år frem i tid, overlater jeg heller til de(re) som har kompetanse på denslags. :)

Rio

Sitat fra: OlafGTE på mandag 12. desember 2016, klokken 21:39
Min bil har i hvert fall fungert fint så langt. Jeg tenker også at det beror litt på hvordan man behandler bilen. Men å spå om hva framtiden vil bringe, overlater jeg til de(re) som har kompetanse på denslags. :)

På generell basis: jo færre deler, jo mindre er det som kan gå galt. Dersom en bil ikke har en girkasse, så feiler den ikke. Ditto for innsprøytningssystem, lader, batterier, motorer, osv. i det uendelige.

Jeg forstår hvorfor enkelte velger hybrid, men det er ikke til å komme vekk fra at den er fryktelig mye mer komplisert enn en elbil, og derfor vil ha langt flere feil/ting som trenger service.

Det sagt, jeg håper selvsagt at bilen din er pålitelig og driftssikker. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øystein16

Sitat fra: Rio på mandag 12. desember 2016, klokken 21:44
Sitat fra: OlafGTE på mandag 12. desember 2016, klokken 21:39
Min bil har i hvert fall fungert fint så langt. Jeg tenker også at det beror litt på hvordan man behandler bilen. Men å spå om hva framtiden vil bringe, overlater jeg til de(re) som har kompetanse på denslags. :)

På generell basis: jo færre deler, jo mindre er det som kan gå galt. Dersom en bil ikke har en girkasse, så feiler den ikke. Ditto for innsprøytningssystem, lader, batterier, motorer, osv. i det uendelige.

Jeg forstår hvorfor enkelte velger hybrid, men det er ikke til å komme vekk fra at den er fryktelig mye mer komplisert enn en elbil, og derfor vil ha langt flere feil/ting som trenger service.

Det sagt, jeg håper selvsagt at bilen din er pålitelig og driftssikker. :)

Forskjellen i service på Golf GTE og e-Golf er vel strengt tatt behovet for oljeskift.

Rio

Sitat fra: Øystein16 på mandag 12. desember 2016, klokken 22:48
Sitat fra: Rio på mandag 12. desember 2016, klokken 21:44
Sitat fra: OlafGTE på mandag 12. desember 2016, klokken 21:39
Min bil har i hvert fall fungert fint så langt. Jeg tenker også at det beror litt på hvordan man behandler bilen. Men å spå om hva framtiden vil bringe, overlater jeg til de(re) som har kompetanse på denslags. :)

På generell basis: jo færre deler, jo mindre er det som kan gå galt. Dersom en bil ikke har en girkasse, så feiler den ikke. Ditto for innsprøytningssystem, lader, batterier, motorer, osv. i det uendelige.

Jeg forstår hvorfor enkelte velger hybrid, men det er ikke til å komme vekk fra at den er fryktelig mye mer komplisert enn en elbil, og derfor vil ha langt flere feil/ting som trenger service.

Det sagt, jeg håper selvsagt at bilen din er pålitelig og driftssikker. :)

Forskjellen i service på Golf GTE og e-Golf er vel strengt tatt behovet for oljeskift.

Med "service" tenkte jeg ikke bare på den offisielle "service hver 30000 km", men service & vedlikehold & reparasjoner utover bilens levetid.  En hybrid har veldig mye som ikke finnes i en elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlafGTE

#10
I tilfelle Golf GTE er bensinmotoren den samme som sitter i mange ICE-Golfer, og ser ut til å være pålitelig nok den. Enhver ICE-motor er selvsagt ekstremt komplisert sammenlignet med en elmotor, men produsenten hadde noen år på seg til å finpusse designet til akkurat denne motoren, før de i det hele tatt begynte å putte den i hybridbiler.

Det er altså ikke som om de har tatt en Wankel-motor og laget hybrid av. ICE-motoren er relativt velprøvd og velutviklet. Og jeg har ikke inntrykk av at Golf generelt regnes som en upålitelig bil, selv ikke ICE-Golfene.

Det "nye", som kan regnes som "fremmedelementet" eller i hvert fall "early adopter"-delen av bilen, er den elektriske. Selv om dette er relativt ny og uprøvd teknologi, er den som du er inne på, mekanisk enkel. I tilfelle VW ennå ikke er helt oppdatert på hvordan de veldikeholder denne i dag, vil de nok bli det i løpet av få år.

Jeg ser derfor ingen spesiell grunn til å tro at ICE-delen av bilen vil bryte sammen med det første. Samtidig tror jeg at el-delen av bilen vil være enkel å vedlikeholde så lenge bilen er i drift.

Det eneste eventuelle "skumle" punktet jeg kan se her, er grensesnittet mellom disse ulike drivlinjene, altså clutchen som sitter imellom motorene. Jeg krysser fingrene for at VW har gjort en god jobb her, men når man prøver ut et produkt som er nytt på markedet, så er det bare en risk man må ta.

doldis1

#11
Jeg har fremdeles store problemer med å forstå folks motivering for å kjøpe ladbar hybrid jeg.
@ OlafGTE  Din motivering har jeg derimot ingen problemer med å skjønne :)
 
SitatGolf GTE, 2015 - Brukes som ordinær hybrid mye av tiden
Sitatpga. utilstrekkelige lademuligheter

Men-som eks. denne Volvoen selger som hakka møkk.En bil til 1 mill. med høyst uklar bruktverdi, med høye driftsutgifter, med store servicekostnader og etter hvert også utgifter til reparasjoner.....
Hva hender med denne etter noen år i den Norske saltlaka ?
Jeg har sett mer enn nok hva som skjuler seg under plastdekslene under Tyske premiums... D formerlig
gjærer under der.
  Denne bilen har flust med ekstra
deler sett i forhold til en Diesel SUV, og om noe er en naturlov så er d at dess flere deler-dess flere feil.
  Jeg kan lett se bilprodusentenes motivasjon for å selge disse bilene, ettermarkedet bør bli en gullgruve her.
Kundene som kjøper disse skjønner jeg mye mindre av .....

THE

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 12. desember 2016, klokken 20:07
Mao, en hybrid bør man selge før garantien er utløpt....

Dette stemmer vel ikke i alle tilfeller. Toyota Prius har vært på norske veier i drøyt 15 år, og det er vel en av bilene til Toyota med minst feil og problemer. Jeg har hørt at mange Toyota teknikere/mekanikere kjører Prius selv pga. at de er veldig driftssikre og med lite feil og problemer. Toyota har vist at hybride drivverk kan lages like pålitelige og driftssikre som biler med rene forbrenningsmotorer, hvordan hybrider av andre fabrikat er på pålitelighet og feil har jeg derimot ingen anelse om.

Den største fordelen med hybrider er vel at de som kjører korte turer daglig har mulighet til å kjøre elektrisk i hverdagen selv om man har bare en bil, og trenger fossilegenskapene på langtur.

For mitt kjøremønster finnes det ikke en hybridbil som vil fungere, men jeg har selv en "hybridløsning" bestående av en dieselbil og en elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Gode seriehybrider ville kunne gi drastisk redusert drivstoffforbruk, og drept alt som heter rekkeviddeangst, selv uten hurtigladere. Jeg begriper ikke at det ikke har blitt lagt mer til rette for dette, og at ikke bilfabrikantene har satset mer på det. Så langt kun i3rex som gjør det, en veldig upraktisk bil for de fleste, og med avgiftsnivået i Norge, en lite attraktiv bil.

Hva kunne en passat-type bil med batteri på størrelse med det som er i en LEAF nå (30kWh) og en liten motor for "langturlading" kunne gjort? Stort sett all "daglig bruk" på batteri, og Oslo -> Trondheim uten ladestopp. Det kan på mange måter virke mer fornuftig enn å putte et "stort nok for all bruk" batteri i slike biler.

Men det toget har nok godt. Problemet nå er at vi får masse "lekehybrider" som har minimal rekkevidde på batteri, arver alt av problemer fra bensinbiler, gir liten reduksjon i drivstoffforbruk, og kun er der for å "bremse" elbilutviklingen.

doldis1

 
SitatMen det toget har nok godt. Problemet nå er at vi får masse "lekehybrider" som har minimal rekkevidde på batteri, arver alt av problemer fra bensinbiler, gir liten reduksjon i drivstoffforbruk, og kun er der for å "bremse" elbilutviklingen.

Akkurat! helt enig.


Sitatva kunne en passat-type bil med batteri på størrelse med det som er i en LEAF nå (30kWh) og en liten motor for "langturlading" kunne gjort? Stort sett all "daglig bruk" på batteri, og Oslo -> Trondheim uten ladestopp. Det kan på mange måter virke mer fornuftig enn å putte et "stort nok for all bruk" batteri i slike

biler.

Og helt enig igjen men NEDC ga ingen incentiver for å produsere slike nyttige biler...nå har nok utviklingen
av elbilene gjort at akkurat det toget går snart om d ikke allerede har gått

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA