Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rails og takstativ, skiboks?

Startet av knut7, lørdag 11. februar 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

cra

Hybridbilene lages "feil"; de er laget for å tjene produsenten, ikke forbrukeren.

Hybrider med et lite aggregat som klarte å produsere nok strøm til å drive elmotoren samt et (helst større batteri enn i dag) hadde vært "riktigere". Da har man fem liter på tanken så man kan fyre den opp om man går tom for strøm. Motoren trenger ikek engang produsere nok til å gi full ytelse på motoren; det må man ha strøm på batteriet for å få. Litt som Tesla når batteriet nærmer seg tomt eller er veldig kaldt; en begrensning i ytelse (som i praksis ikke har noe å si).

Plugin-ladbar må de selvsagt være. I praksis som en av dagens 100% elbiler, men med "peace of mind" i form av at man kan fyre opp aggregatet hvis man går tom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Minivanen Chrysler Pacifica har blitt lansert i USA som plugin-hybrid med 16kWt batteri, det er litt mer seriøst siden den skal klare 30 EPA miles eller ca 50km reell rekkevidde. Vesentlig mer enn de fleste plugin på markedet. Den er heller ikke spesielt dyrt priset i forhold til ren ICE.
http://www.greencarreports.com/news/1107096_2017-chrysler-pacifica-hybrid-first-drive-of-plug-in-hybrid-minivan

Men det som kanskje er ennå mer interessant for oss nordmenn er at det går rykter om en helelektrisk minivan også. Det kan være et smart trekk siden batterier uansett koster penger, men de fleste kan tenke seg å koste på seg litt ekstra på den store bilen i familien i stedet for en liten småbil. Miljømessig er det også mer å hente på å elektrifisere store biler i stedet for små.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Sitat fra: Electrix på tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:45
Minivanen Chrysler Pacifica har blitt lansert i USA som plugin-hybrid med 16kWt batteri, det er litt mer seriøst siden den skal klare 30 EPA miles eller ca 50km reell rekkevidde. Vesentlig mer enn de fleste plugin på markedet. Den er heller ikke spesielt dyrt priset i forhold til ren ICE.

Sikkert fint for en del amerikanere, som kjører slike biler alene til / fra jobb / butikk hver dag, der 50km er nok til å ta den turen på kun batteri, men med en bil på den størrelsen burde batteriet virkelig kunne vært like stort som i en ny i3. Men, det kan jo hjelpe noen "over there" til å få bedre holdning til oppladbare biler. 16kWh batteri vil jo gi en del reduksjon i utslipp, om det faktisk lades.

Øystein16

Sitat fra: Rio på mandag 12. desember 2016, klokken 23:15
Med "service" tenkte jeg ikke bare på den offisielle "service hver 30000 km", men service & vedlikehold & reparasjoner utover bilens levetid.  En hybrid har veldig mye som ikke finnes i en elbil.
Me valgte den bilen som passa oss og vår bruk best. Med vår bruk vil ikkje bensinmotoren gå meir en 30-40 000 i løpet av 10 år og burde difor ikkje skape mykje bry. Det er vel helst girkassa som må få litt stell/olje kvar 60 000 - elles vert vel vedlikehaldet som for ein e-Golf. Forsikringa har vilkår som elbil, og dekkjer maskinskade i 10 år/200 000 km.

Kompromisset er knytta til bruksfordelane.

Electrix

Når det gjelder vedlikehold så imponerer Bolt/Ampera med sin "Maintenance Schedule" Der er det kun snakk om å bytte kupefilter hver 36 000 km (bør kanskje gjøres hvert år her i piggdekknorge, bytte bremseveske hvert 5. år og i tillegg bytte kjøleveske hver 240 000 km!

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-requires-almost-no-maintenance-for-first-150000-miles/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OlafGTE

Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. desember 2016, klokken 09:24Problemet nå er at vi får masse "lekehybrider" som har minimal rekkevidde på batteri, arver alt av problemer fra bensinbiler, gir liten reduksjon i drivstoffforbruk, og kun er der for å "bremse" elbilutviklingen.
Hvis det virkelig er motivet, tror jeg strategien er en flopp. Når fok først får smaken på å kjøre elektrisk, ser det ut til at det for de aller fleste ikke er noen vei tilbake. Og selv lekehybridene evner å gi folk en smak.

SitatHybridbilene lages "feil"; de er laget for å tjene produsenten, ikke forbrukeren.
I likhet med samtlige andre biler som har blitt laget noensinne. ;)

cra

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:16
SitatHybridbilene lages "feil"; de er laget for å tjene produsenten, ikke forbrukeren.
I likhet med samtlige andre biler som har blitt laget noensinne. ;)

Nå tenkte jeg ikke akkurat på delen med at de skal tjene penger for eierne, men mer det (konspiratoriske?) målet om å bremse elbilutviklingen, etc. Tolker ;) som en indikasjon på at du skjønte det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tutti

Sitat fra: Øystein16 på mandag 12. desember 2016, klokken 22:48
Forskjellen i service på Golf GTE og e-Golf er vel strengt tatt behovet for oljeskift.
Ikke helt. I en hybrid er det mange tusen deler i motoren som er mekaniske/slitasjebare og trenger vedlikehold. F.eks.:
- eksosanlegget
- clutcher/girsystem
- slanger/nipler/rør for ulike væsker
- radiator
- varmeelementer/kjøling
osv. osv.

doldis1

#23
 
Sitatosv. osv.

Registereim ,spenner,div. løpehjul, poly w reim til dynamo ? Drivstoff-/ luft-/ oljefilter ? Tennplugger ?

Servicepunktene på ampera-e/ bolt er morsom lesing for alle som er vant til Tysk premium ! :)
Servicen på Leaf/ Zoe og Tesla bør vel heller ikke avvike mye fra Ampera-e ?

Øystein16

Sitat fra: tutti på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:15
Sitat fra: Øystein16 på mandag 12. desember 2016, klokken 22:48
Forskjellen i service på Golf GTE og e-Golf er vel strengt tatt behovet for oljeskift.
Ikke helt. I en hybrid er det mange tusen deler i motoren som er mekaniske/slitasjebare og trenger vedlikehold. F.eks.:
- eksosanlegget
- clutcher/girsystem
- slanger/nipler/rør for ulike væsker
- radiator
- varmeelementer/kjøling
osv. osv.
Intuisjonen min seier at slitasjen på den mekaniske delen av driftslinja vert vesentleg redusert med vår bruk av den elektriske drivlinja. Eventuelle problem tar me når dei oppstår.

larsk

BMW har jo REX, som er laget slik en hybrid BURDE vært.... helt vanlig elbil.
Men med bitteliten bensinmotor (aggregat) som KUN LADER batteriet når/hvis det er tomt.
Kurerer rekkeviddeangst ganske effektivt. Bitteliten tank (7 liter??) gjør at man får motivasjon til å lade den som en vanlig elbil, typisk hver natt, og kanskje tilogmed noe hurtiglading i ny og ne.

Hadde passet perfekt for mitt bruk. Hvis ikke avgiftene hadde gjort den aaaaaltfor dyr...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29467.0.html
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

gigafactory

Er det ikke noe charge-knapp på i3 som på Outlander PHEV f.eks.? På en bil som i3 er det greit da den er liten og uten hengerfeste, men litt av poenget med en range extender på en tenkt større bil er at du kan aktivere den tidlig hvis du skal dra henger og/eller over en fjellovergang f.eks. Da må en kunne aktivere på høyere prosent enn ~10 igjen, 40 hk oppover er ikke så kult.

Panduck

Sitat fra: gigafactory på fredag 16. desember 2016, klokken 12:46
Er det ikke noe charge-knapp på i3 som på Outlander PHEV f.eks.? På en bil som i3 er det greit da den er liten og uten hengerfeste, men litt av poenget med en range extender på en tenkt større bil er at du kan aktivere den tidlig hvis du skal dra henger og/eller over en fjellovergang f.eks. Da må en kunne aktivere på høyere prosent enn ~10 igjen, 40 hk oppover er ikke så kult.

i3 i Europa kan aktivere motoren tidlig. I USA (iallefall deler av USA)  er den låst til å akrivere ved "lavt batterinivå", for å passere kravene i california til at det skal være en "elbil". En rekke i3rex-eiere der "koder" om bilen slik at den kan få motoren startet tidligere. i3rex har vel en "keep current charge" man kan aktivere.

Kverna

Jeg må si meg MEGET fornøyd med min Opel Ampera. Lader om natten, kjører om dagen. Gjennomsnittsforbruket til nå i mitt eie ligger på 0.28L/mil, blir endel turer til oslo osv som gjør at den går på bensin "en del", men en typisk tur lier-drammen(jobb)-oslo-lier oppgies forbruket til 0.3-0.4l/mil selv om batteriet går "tomt" forbi sandvika på vei inn til Oslo. Det regenereres og brukes strøm selv om batteriene står som tomme, så vanligvis er det rundt 70km på strøm per tur.

Denne bilen passer meg perfekt, men skal ikke se bort i fra at jeg kanskje kunne levd bra med en ren elbil også, men veldig deilig å bare kunne dra innom en bensinstasjon og fylle i 5min før man er på vei igjen.
Går så lenge mellom hver bensinfylling at jeg glemmer hvilken side tanklokket sitter på, og det med en 35l bensintank.

Ergo ser jeg mange fordeler med ladbare hybrider, sålenge det er gjort riktig med noe større batteri enn feks prius.
2015 BMW i3 rex

arthur

Sitat fra: Kverna på søndag 01. januar 2017, klokken 12:10
Går så lenge mellom hver bensinfylling at jeg glemmer hvilken side tanklokket sitter på, og det med en 35l bensintank.

En kikk på bensinmåleren vil indikere hvilken side denne er på.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA