Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Garanti batteri og driveunit ny s60d

Startet av howcome, lørdag 11. februar 2017, klokken 09:07

« forrige - neste »

howcome

Jeg fikk prøvd hengerfestet på X-en forleden: en gammel russisk jeep skulle flyttes. Og hva er vel bedre enn en amerikansk elbil kombinert med norsk vannkraft og russisk jeep? Dette er forbrødring i praksis som verden aldri har sett før. Det gikk med 6% energi opp Lierbakkene, jeg anslår at bilen brukte omlag 60% mer energi ved å kjøre med ~2000kg henger.

Et spørsmål: da TMX trakk henger med bil klarte jeg ikke velge bort tauemodus. Men da jeg kjørte med tom henger kunne jeg gjøre det. Har bilen en sensor av noe slag som måler motstand fra henger?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

hnrk

Sitat fra: howcome på mandag 12. desember 2016, klokken 10:49
Et spørsmål: når bilen sto på hengeren klarte jeg ikke velge bort tauemodus. Men da jeg kjørte med tom henger kunne jeg gjøre det. Har bilen en trekksensor av noe slag som måler motstand fra henger?

I manualen så står det at hengermodus blir satt automatisk når du kobler på ledningen så den merker at det er koblet på lys osv.

Videre står det å lese i manualen

"Merk: I situasjoner der Model X registrerer
tung last, forutsetter den at en tilhenger er
tilkoblet, og aktiverer tilhengermodus
automatisk. Det vises en melding på
instrumentpanelet om at tilhengermodus er
aktivert. Når tilhengermodus er aktivert
automatisk fordi det er registrert tung last, kan
du endre tilhengermodusinnstillingen ved å
stoppe Model X og aktivere Park eller aktivere
Neutral og sette på parkeringsbremsen
manuelt ved hjelp av berøringsskjermen
(Controls > Driving > E-Brake & Power O… >
Parking Brake)."

Så ja, den merker når bilen er tyngre å dra enn vanlig og antar at du har hektet på en tung henger.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

jlan

Morsomt bilde. Når får vi se den første TMX med vinsj og Hi-lift fester?

Hengermodus blir valgt automatisk når en kobler til ledningen, men kan vanligvis velges bort igjen. Men så kan den gå tilbake automatisk i motbakker, ja.  Jeg tror ikke noen egen sensor, men bare selve motorpådraget sammenlignet med hastighet og stigning. Jeg har kjørt endel med campingvogn, og jeg har fått denne meldingen kun én gang, da lå jeg over 100kW oppover i en undersjøisk tunnel.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Nasatech

Har hørt at den aktiverer denne for å spare bilen så den ikke begynner å brenne. Var noe med varmegang i DU og det som er koblet til DU bak. Ikke teknisk nok her så ikke ta meg på ordet, men en mekaniker fra Tesla som sa noe om det.

Derfor kan man ikke deaktivere når det er mye vekt/drag på. 

jlan

Litt rart at de kobler hengermodus mot varmgang. Det blir vel samme problemstilling med en tungt lastet bil uten henger i bratt oppoverbakke. Jeg tror forresten ikke jeg måtte redusere farten når trailer mode gikk på. Det var bare AP som ble utilgjengelig. Det kan være at trailer mode fordeler effekten mellom DUs på en annen måte.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

cra

Du kan vel ha vesentlig mer last på tilhenger enn du klarer å fyll i bilen? I alle fall om du skal følge reglene sånn noenlunde. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

chimay1969

Hvordan funker det med skistativ og hengermodus og hva er negativt/positivt med å kjøre i hengermodus?

Nasatech

Sitat fra: chimay1969 på mandag 12. desember 2016, klokken 15:33
Hvordan funker det med skistativ og hengermodus og hva er negativt/positivt med å kjøre i hengermodus?

Skistativ fungerer fint. Og lette hengere. Ulempen med hengermodus med "blå henger" (det lyset en blå campingvogn i displayet) er at man ikke kan bruke AP. Når man setter i ledningen til hengerfestet så merker den at noe er der og aktiverer modusen (blå), men du kan skru den av. Den merker da at noe fortsatt er plugget i og byttet til grønn campingvogn. Da fungerer lysene i hengeren samtidig som man har AP :)

Nasatech

Hvis du har på noe tungt så går den automatisk tilbake til blå, men da snakker vi over tonnet. Minst. Har kjørt med henger med masse stein uten at den gikk på.

howcome

Takk til all for forklaringer. Det virker sannsynlig at bilen klarer å gjette vekten utfra andre parametre. Akkurat hvorfor de ikke ønsker AP med tung tauing forstår jeg ikke helt, men det kan kanskje være at bilen oppfører seg annerledes og at programvaren ikke er helt testet. Hmm.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

Nasatech

Bare hyggelig :) Ja, kan være. Eller at det er vanskeligere å beregne svinger osv. Vet ikke. Men den går altså av :D

chimay1969

Ja, takk for svar. Da slapp jeg å lese manualen  ;D

Nasatech


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA