Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisforskjell e-Golf med og uten varmepumpe

Startet av tmaehlum, lørdag 11. februar 2017, klokken 06:59

« forrige - neste »

cra

Noe så banalt som å fylle feil drivstoff på tanken kan jo i verste fall medføre reparasjoner på flere titusen kroner.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Luftventil

Som bybil har vi aldri hatt mer behov for rekkevidde enn det Golfen har.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Mazzbot

Sitat fra: cra på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:33
Noe så banalt som å fylle feil drivstoff på tanken kan jo i verste fall medføre reparasjoner på flere titusen kroner.  :o

Ja det er ikke lett I vår verden heller . En gang så fylte jeg på likesteøm istedenfor vekselstrøm , ble mye dyrere !!! Betalte rundt 90 kr for 30 min arbeid..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

kodalse

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 14. desember 2016, klokken 20:24
Ja det er ikke lett I vår verden heller . En gang så fylte jeg på likesteøm istedenfor vekselstrøm , ble mye dyrere !!! Betalte rundt 90 kr for 30 min arbeid..
+1  ;D Håper du slapp unna rensing av batteri og bytte av kondensatorer :D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Panduck

Sitat fra: cra på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:33
Noe så banalt som å fylle feil drivstoff på tanken kan jo i verste fall medføre reparasjoner på flere titusen kroner.  :o

Jeg var på nippet til å fylle chademostrøm på ccs-bilen min! Heldigvis har de laget fronten på slangen forskjellig, slik at du ikke skal få japansk strøm på din tyske bil. Var flaut, glad ingen så meg.

geear

Sitat fra: Crown på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:07
En venninne av fruen hadde en VW Polo. Fulgt hver eneste service, bilen bare gått 75000km. Etter 5,5 år var det et eller annet som løsnet på et deksel, ble med registerreimen rundt, den hoppet over noen hakk, motoren skar seg. Estimat for å reparere var fra Møllers side ca 75.000kroner.

En kollega hadde også en VW Polo. Gearkassen gikk i stykker, ny brukt kasse kostet 40.000 ferdig montert. En annen kollega hadde en Audi A6 2.5TDI. Brukte 150.000 kroner i reparasjoner på ett år, bilen var 6 år gammel. Det var gearkasse, kamaksel, turbohavari...

Nå tror dere at konklusjonen min er "Ikke kjøp VAG", men ingenting av dette hadde skjedd med en elbil :) Nissan har skiftet to batterier hittil? Og en håndfull med enkeltceller... Og jeg tror det kommer til å dukke opp et ettermarkedsalternativ også etter hvert som det blir flere elbiler.  Hele problemstillingen er snudd på hodet...
Men i alle disse tilfellene kunne disse feilene vært løst betraktelig billigere om en ønsket - for å la bilene leve lenger. Men når batteripakken på en 10-12-14 år gammel bil eventuelt havarerer, er det da noen som gidder å bruke 30-40-50-100k på bilen, eller blir den skrotet?

Poloen kunne f.eks. vært solgt og et bakgårdsverksted hadde satt i en brukt motor og solgt bilen videre igjen. Eller en kunne selv skiftet til en brukt motor for en billig penge. Eller en kunne brukt et tredjepartsverksted til å gjøre jobben selv. Å bruke Møller til en slik jobb er meningsløst.

A6en må være en gammel historie, det er lenge siden 2,5TDI var i salg, og de hadde noen årganger i starten av den, rundt 2000, med herdefeil på kamakslingene. Produksjonsfeil kan oppstå også på elbiler.

Jeg skjønner jo ellers at dere ikke vil forstå hva jeg prøver å komme frem til, og jeg sier heller ikke at det BLIR slik, men jeg frykter at det blir vraket en haug med 12-14 år gamle elbiler, og alle har samme feil, altså batteripakken. Har jo elbil selv, så jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men tiden vil vise. Er det noen av elbilene som har vært på markedet lenge som har brukt Lithium-Ion eller Lithium-Polymer?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

tutti

#21
Sitat fra: gr på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:58
Sitat fra: Crown på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:07
En venninne av fruen hadde en VW Polo. Fulgt hver eneste service, bilen bare gått 75000km. Etter 5,5 år var det et eller annet som løsnet på et deksel, ble med registerreimen rundt, den hoppet over noen hakk, motoren skar seg. Estimat for å reparere var fra Møllers side ca 75.000kroner.

En kollega hadde også en VW Polo. Gearkassen gikk i stykker, ny brukt kasse kostet 40.000 ferdig montert. En annen kollega hadde en Audi A6 2.5TDI. Brukte 150.000 kroner i reparasjoner på ett år, bilen var 6 år gammel. Det var gearkasse, kamaksel, turbohavari...

Nå tror dere at konklusjonen min er "Ikke kjøp VAG", men ingenting av dette hadde skjedd med en elbil :) Nissan har skiftet to batterier hittil? Og en håndfull med enkeltceller... Og jeg tror det kommer til å dukke opp et ettermarkedsalternativ også etter hvert som det blir flere elbiler.  Hele problemstillingen er snudd på hodet...
Men i alle disse tilfellene kunne disse feilene vært løst betraktelig billigere om en ønsket - for å la bilene leve lenger. Men når batteripakken på en 10-12-14 år gammel bil eventuelt havarerer, er det da noen som gidder å bruke 30-40-50-100k på bilen, eller blir den skrotet?

Poloen kunne f.eks. vært solgt og et bakgårdsverksted hadde satt i en brukt motor og solgt bilen videre igjen. Eller en kunne selv skiftet til en brukt motor for en billig penge. Eller en kunne brukt et tredjepartsverksted til å gjøre jobben selv. Å bruke Møller til en slik jobb er meningsløst.

A6en må være en gammel historie, det er lenge siden 2,5TDI var i salg, og de hadde noen årganger i starten av den, rundt 2000, med herdefeil på kamakslingene. Produksjonsfeil kan oppstå også på elbiler.

Jeg skjønner jo ellers at dere ikke vil forstå hva jeg prøver å komme frem til, og jeg sier heller ikke at det BLIR slik, men jeg frykter at det blir vraket en haug med 12-14 år gamle elbiler, og alle har samme feil, altså batteripakken. Har jo elbil selv, så jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men tiden vil vise. Er det noen av elbilene som har vært på markedet lenge som har brukt Lithium-Ion eller Lithium-Polymer?
Når elbilene våre havarer om 10-20-30 år så kan vi i det minste trøste oss med at vi har betalt 0-null i avgifter når bilene havner i dødsrike(skraphandelen etc.), mens Polo-eiere må vel ha betalt mange tusen i avgifter på sine sine biler før de vraket. Det er penger spart vi kan bruke på neste elbil.

Jeg ble selv "mobbet" av en når jeg kjøpte ny elbil. Det var så teit å kjøpe nytt/dyrt når man kunne få en pent brukt A6 for samme pengene. Nå 2 år senere så har jeg brukt nær 0-null i vedlikehold mens vedkommende har brukt nær 100 000 i samme periode på bare reparasjoner.

geear

Økonomien i det er nå så, utfordringen der er primært verditap, noe som vil påvirkes av hva som skjer med batteripakker som eldes de neste ti årene. Uansett brutalt fall vil jo de fleste som har hatt elbil en stund ha spart inn stort tap på lave driftsutgifter. Miljøaspektet kan derimot få seg en real smell hvis halve bilparken skrotes i snitt flere år tidligere enn før.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Vi har en egolf som eneste bil. Dette fungerer helt ypperlig. Vi kjører 1 gang i året fra Bergen til Mikkelparken. Resten er under 30 km en vei.

Trenger vi 500 km rekkevidde: Nei
Trenger vi å bruke 100.000 nok ekstra på en ny elbil: Nei
Ellers har en ampera E ingenting golf ikke har.

For oss er det helt uaktuelt å bytte ut egolfen. Verditap spiller ingen rolle, den kommer uansett. Den kommer også på Ampera-E fordi om 3 år har vi muligens een stasjonsvogn elbil met 70 mils rekkevidde. For oss har plass mer betydning enn rekkevidde. vi rusler rundt i egolfen og hver gang jeg kjører gjennom bomringen smiler jeg og vet jeg at det er 40 kr spart :-)

Kjører forøvet alltid på normal modus uten begrensninger. Herlig å få varmt varme innen 1 minutt. Det var annerledes med vår gamle dieselbil  :) :)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Tbeinet

Jeg har e-up. Hadde definitivt valgt noe med bedre rekkevidde om jeg skulle ha kjøpt nå. Men jeg bytter ikke ut den ennå. Regner med å ha den i kanskje 5 år, da vil jeg si at den er oppbrukt, og alt jeg får for den da ser jeg på som en bonus. Da vil den ha gått 100 000 km. Det er nesten 3 år til - regner med det er bedre utvalg i rekkeviddebiler da enn det er nå.

Men jeg greier meg stort sett fint. Det som hadde vært greit er å kunne ha varm nok bil og kunne planlegge noe etter jobben uten en masse forberedelser.



Lible

Bor sentralt Osloområde, har hytte i Valdres 18-20 mil og 950 høydemetere unna. Har satt meg på venteliste på nye e-Golf, men mulig fristelsen for eventuell Ioniq eller Leaf om de kommer med lengre rekkevidde blir for stor. For oss er dagens biler litt snaue i rekkevidden, inkludert nye e-Golfen hvis den ikke kommer med lengre rekkevidde enn spådd. Den mest fristende av dagens er faktisk Ioniq, som jeg hadde klart meg med, fruen krever lengre rekkevidde.

Personlig tror jeg de bilene som selges idag får et langt liv, spesielt de som tradisjonelt varer lenge i fossilverdenen. I sør-Norge hvor salting er det største problemet, vil understellsbehandling være alfa-omega. Kjører til daglig en 18 år gammel Golf, som har rundet 200 K km og vil ikke tro en e-Golf vil være noe dårligere. Med et forholdsvis høyt volum av elbiler vil jeg bli overrasket om ikke 3 parts leverandører kommer med rimelige batteripakker om noen år. Prisene på batterier vil etterhvert gjøre det lukurativt å bytte disse og da antagelig med langt større rekkevidde en dagens.

Det vil være enda større grunn til å pleie el-bilene enn fossilbilene, da det er begrenset hvor store kostnader man får med økt alder på bilen og bilene pr.idag er blitt veldig sikre. De som ikke må ha ny bil pga utseende går nok en lys og rimelig biltid imøte.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA