Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betyr "Oppdatert elektrisk anlegg" hjemme?

Startet av TeslaC, lørdag 11. februar 2017, klokken 03:24

« forrige - neste »

TeslaC

Hei

Jeg har en Ratio lader med fastmontert type 2 kabel. Denne har nå fått feilmelding.
Ut ifra manualen så blinker den jordingsfeil. Men jordfeilbryteren i sikringskapet i garasjen har ikke slått ut, og ved test av jordfeilbryteren så fungerer denne. Allikevel så viser laderen jordingsfeil. Noen andre som har hatt dette problemet med Ratio? Er det bare å sende denne tilbake for sjekk? Den er ikke mer enn 2-3 mnd gammel, og blir lite brukt. Den slo ut i helgen, mens bilen stod til lading.

Anlegget er 230V, og laderen er 16A justerbar. Tilkoblet med CEE kontakt.

Takk for alle forslag.

TB

Ein enkel test vil være å prøve den på annen kurs eller helst annen trafo. Ved å bruke schuko til CEE overgang kan du enkelt teste den på ein standard kontakt. Er det samme feil andre stader er det sannsynlig feilen er i din ladekabel. Fungerer den andre stader er det mulig lokal feil, eller feil i nabolaget ditt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjellG

Den reagerer ikke på en foranliggende jordfeil, ev hos naboen?

elektrolux

#3
@TeslaC  Ratio har en servicemelding på feilen du opplever. Har du kjøpt fra oss er det bare å ta kontakt så sender vi deg denne.

@Sven-E  Du er en av våre kunder, og jeg husker godt denne saken. Var ikke klar over at du var så misfornøyd med at vi måtte undersøke med produsent for å finne funksjon på disse nye ladestasjonene fra Ratio. Oppfattet det heller ikke som ønskelig med ny bryter etter at du hadde fikset løs ledning på den originale.

Når det gjelder ladestyrken er det nok bilen din som begrenser til 30A. F.eks har både Nissan Leaf, og Kia Soul 6,6 kW lader i bilen, og da blir maks ladestrøm 6,6 kW  / 230V = Ca 29A avhengig av spenningen. Dersom du legger litt tynnere kabel til ladestasjonen kan du øke amperstyrken til 32A ;)

Vi selger hundrevis av Ratio sine ladestasjoner og har meget god erfaring med disse. Likevel er det noen som feiler. Rent mekanisk er det meget sjeldent, og når Sven-E opplever 2 slike av 3-4 kjente tilfeller blir som å vinne 2 ganger i lotto på rad. Likevel ser vi at dette fenomenet skjer med enkelte kunder. Presterte f.eks 2 feilforsendelser på 2 bestillinger til samme kunde sist uke. Kostet oss fortjenesten vi kunne hatt på salget, men kunden ble kompensert med en ekstra overgang som han ønsket gratis sammen med siste korrigerende forsending. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Min Ratio har fungert utmerket hele veien - ikke noe å klage på her.

Lurte på om jeg skulle bytte om ut og inngang og det skulle leverandør fikse uten ekstra kost. Ble ikke noe av dog da jeg valgte å la den være som den var og heller få satt kontakten litt annerledes. Så supporten har det ikke vært noe å si på heller  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. desember 2016, klokken 19:52
Når det gjelder ladestyrken er det nok bilen din som begrenser til 30A. F.eks har både Nissan Leaf, og Kia Soul 6,6 kW lader i bilen, og da blir maks ladestrøm 6,6 kW  / 230V = Ca 29A avhengig av spenningen. Dersom du legger litt tynnere kabel til ladestasjonen kan du øke amperstyrken til 32A ;)

6,6kW er netto inn på batteriet, så bilen trekker i området 13-14% mer enn dette. Min Leaf med 3,3kW lader trekker rett i overkant av 16A fra nettet faktisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Da må jeg bare beklage. Ladestasjonen med vribryteren er fra første serien 32A ladestasjoner som hadde andre ladestyrker, nemlig 12-18-24-30A. Vi har brukt benevnelsen 32A direkte fra produsent som sikkert henviser til nominell kursstørrelse.

Ladestyrken ble på senere modeller endret til mer brukervennlige 10-16-24-32A.

Bryteren din var nok satt feil sammen fra leverandøren av bryteren. Det var godt arbeid å identifisere og rette en slik feilkilde, men leit at du brukte en kostbar ekstern reparatør på jobben.

I begge tilfellene ville vi nok funnet ut av feilen om utstyret ble returnert for en sjekk. Vi har testutstyr og egne biler å sjekke mot. Som oftest løses problemer med å bytte styrekort, men i begge disse tilfellene var det kontroll kortet som var problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Forstår egentlig ikke at folk bryr seg med å bruke en lokal elektrikker på slikt. Er det reklamasjon er det bare å returener til leverandør eller det veksted som leverandør anviser. Frakt skal og dekkers så det er kun litt heft  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:20
Skaffe egnet emballasje, pakke, bringe til og fra posten, kostnadene med dette, både økonomisk og krefter, osv.

Kostnader med forsendelse? Om det er garantisak tar vel leverandøren ansvar for forsendelseskostnadene? De gangene jeg har måttet be folk sende meg ting i retur for reparasjon har jeg alltid sendt ut en returlapp i PDF-format på mail så det bare er å printe ut, tape på pakken og levere inn. Emballasje må man selvsagt står for selv dog.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

#9
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:20
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:56
Forstår egentlig ikke at folk bryr seg med å bruke en lokal elektrikker på slikt. Er det reklamasjon er det bare å returener til leverandør eller det veksted som leverandør anviser. Frakt skal og dekkers så det er kun litt heft  ;D
Hehe, - var nok ikke noen lokal elektriker.
Robert (tør ikke legge ut etternavnet hans her), er en magiker av rang når det gjelder elektronikk.
Det er verd pengene bare å se ham jobbe.

Det er veldig greit å kunne spørre ham om hva som helst som har med elektronikk å gjøre.
Det er ikke få RC, droner, elsykler og automatikk, etc. som han har sett på for meg.  Helt gratis.
Men når han må bruke flere timer på en jobb, så er det helt greit at jeg må betale.

Jeg har fusket litt i faget selv, men er uførepensjonert, og har ikke tilgang til verken lab eller måleutstyr lenger.
Har bare så vidt loddestasjon og multimeter liggende i boden.

Og så er det dette med å sende ting da.
Skaffe egnet emballasje, pakke, bringe til og fra posten, kostnadene med dette, både økonomisk og krefter, osv.
Mye hyggeligere å stikke innom en kompis og ta en kaffe mens han måler og fikser litt.

Den skjønte jeg ikke. Du betalte 1000 kr for en feilsøkejobb som skulle vært gratis pga reklamasjon for å være grei, og så klager du her inne på at det kostet penger  ::)

Eller er jeg helt på jordet da Robert ikke er Robort..... ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:23
@jkirkebo
Nå er ikke det økonomiske i dette det største problemet egentlig.
(Selv om emballasje, tape osv. faktisk koster litt det også, om man ikke har slikt liggende.)   
Men jeg sliter veldig med ME, og sover opp mot 18 timer i døgnet i perioder.
Da koster det for mye krefter å skaffe emballasje, pakke, dra til posten osv.
Skal jeg først "sløse" med energien, så gjør jeg det heller hos en kompis fremfor å stå i kø på posten.

Skjønner den. Her er vi så heldige at Posten er på matbutikken, så det tar ikke noe ekstra tid når jeg alikevel er i butikken. Dog trenger man ikke å stå i kø for å levere ferdig frankerte pakker, bare å levere fra seg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TeslaC


Takk for alle svar.

En liten oppdatering: Dagen etter så plugget jeg laderen tilbake i CEE kontakta, og da var feilmeldingen borte.
Rart at ikke jordfeilbryteren i sikringskapet slo ut først? Men jeg er veldig nybegynner på ladestasjoner.
Min forrige ratio til min forrige bil hadde jeg aldri problemer med, og den brukte jeg mer en den jeg har nå.

TeslaC

Sitat fra: KjellG på mandag 12. desember 2016, klokken 09:23
Den reagerer ikke på en foranliggende jordfeil, ev hos naboen?

Ikke det jeg kjenner til. Men ville ikke det også tatt jordfeilbryteren på kursen i skapet mitt?

KjellG

#13
En vanlig jfa måler strømmen i alle faseledere til utstyret. Summen er normalt null. Ved feil forsvinner noe til jord og sum-strømmen avviker fra null. Ved et "tap" på over ca 30 mA tripper den.
Dersom en faseleder ligger til jord utenfor ditt hus, så vil ikke strømmen til ditt utstyr påvirkes jfa måler ingen strømforskjell. Det er ingen grunn til å bryte strømmen i ditt hus uten feil. Alle jfa-kurser i huset ditt ville slått ut og du sitter i kulde og mørke pga feil hos naboen.
En fordel (og ulempe) ved IT er fortsatt drift selv ved én jordfeil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA