Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Stigzy, fredag 10. februar 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

ElProff

Sitat fra: Lystig69 på mandag 17. juli 2017, klokken 22:17

Hentet Opel´n i dag, testet hurtiglading fra 80% opp til 85% - lå jevnt på 17-18kW i lading den stunden, så her i nord hvor det er langt mellom stasjonene så vil det nok lønne seg å lade til 100% når man har anledning på langtur....
Nå har jeg ikke kontroll på avstandene, men jeg ville tolket det motsatt? Siden du kun får 17-18kW over 80% vil det lønne seg å lade når du har lite strøm sånn at du får 40-45kW når du står på laderen.
Jeg mistenker at det er noe jeg ikke har forstått?
[/quote]

Ja, feks kjørte jeg Tromsø - Hammerfest i forrige uke, ei strekning på 542km om man ikke tar ferger, eller 448km med ferger.
Jeg valgte ferge, og den eneste lett tilgjengelige ladestasjon var etter 13mil en 7,4kW på "På Taket" i Sørkjosen hvor vi spiste middag en times tid og fikk puttet på ca 7-8kW slik at jeg var sikker på å komme meg hjem :)
Totalt forbruk på 448km var 60,5kW - så derfor er det viktig her i nord å starte på 100% på langtur og fylle når man kan :)
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

jkirkebo

Sitat fra: Lystig69 på mandag 31. juli 2017, klokken 12:50
Jeg valgte ferge, og den eneste lett tilgjengelige ladestasjon var etter 13mil en 7,4kW på "På Taket" i Sørkjosen hvor vi spiste middag en times tid og fikk puttet på ca 7-8kW slik at jeg var sikker på å komme meg hjem :)

Ladestasjonen på Sørkjosen er det vel TOCN som har fått satt opp tror jeg, og den skal kunne levere 22kW til biler som kan ta imot det :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

Sitat fra: Lystig69 på mandag 31. juli 2017, klokken 12:50
Ja, feks kjørte jeg Tromsø - Hammerfest i forrige uke, ei strekning på 542km om man ikke tar ferger, eller 448km med ferger.
Jeg valgte ferge, og den eneste lett tilgjengelige ladestasjon var etter 13mil en 7,4kW på "På Taket" i Sørkjosen hvor vi spiste middag en times tid og fikk puttet på ca 7-8kW slik at jeg var sikker på å komme meg hjem :)
Totalt forbruk på 448km var 60,5kW - så derfor er det viktig her i nord å starte på 100% på langtur og fylle når man kan :)
Ahh, ja, om avstandene bestemmer så er jeg enig.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

1Ampera

Kom hjem fra Trondheimstur i kveld. Hadde to ladestopp på tur oppover, Koppang og Berkåk, begge på ca 20 min. Ankom Trondheim med gjenstående rekkevidde på 170 km. På retur startet fra Trondheim med 70% batteri. Første ladestopp Berkåk 20 min, neste ladestopp Tiurn kro, Koppang 1 time ladet opp til 80 % , ankom Oslo med 75 km rest. Har kjørt med klima og fulgt fartsgrensen. Det som tok mest av forbruket er motorvei når du ligger i 110. Snittforbruk motorvei ligger på ca 17 KW/100 km, forbruk Elverum - Trondheim lå på ca 13,8 KW/ 100 km. Temperaturen lå mellom 14 og 22, ac ble brukt hele veien.

Kjørte totalt 1090 km, forbruk 157 KW totalt. Forbruk klima 4 % av totalt engiforbruk.
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

terjewa

Kjørte en tur fra Stjørdal til Linesøya via Klett fergen for noen dager siden og når jeg kom hjem hadde jeg kjørt 32,9 mil og hadde brukt 43,3 kWh så var ikke behov for å lade noen steder på turen. På Stokkøya var det 2 ladere, men der sto det 2 tesla og ladet.
Veldig fornøyd med bilen.

terjewa

Kjørte Stjørdal-Trondheim-Oppdal-Valdresflya og til Beitostølen uten å lade. Kom frem med 5 mil igjen på måleren. 12-18 grader ute på hele turen.

rolfans

#51
Var i helgen på tur fra utenfor Oslo til Stockholm. Kjørte rolig bortover og var jo heldig med fint vær og 14-19 grader. Til min store overraskelse så kom jeg langt over halvveis, helt til Ørebro før bilen gikk under 15% igjen og ble oransj på rekkevidden. Kjørte 372.9km, 51.4kWh brukt og fortsatt 62km(50-73) rekkevidde igjen  :) 1,37kWh/100km ved første lading. Med rolig mener jeg lå med nåla på fartsgrensa, 90 i 90 sonen, kanskje litt under i 110 sonen.

Bilen er på tross av de smale setene en fin bil på langkjøring. Og det var ingen problemer å følge trafikken i 120 sonene i Sverige. Resten av turen ble kjørt normalt, og forbruke totalt var overraskende lavt. Totalt 198.6kWh på 1255.6 km :)  :+1:

Tom E.

Jeg brukte nettopp 241 kwh på 1273,1 km. Vanse - Kr. sand - Hirtshals - Hamburg og retur.

Noen erfaringer som kan være nyttige for dere andre:
Jeg ladet stort sett bilen fra 15 - 85%. Brukte bilkaladeren i Aarhus +Scandinavia park laderen i Flensburg på nedoverturen og Scandinavia park laderen i Flensburg + Bilka Ålborg på returen. Det tok ca. 1 time og 10 minutter å lade hver gang.

Utover dette ble det 2 stopp nedover og 2 stopp oppover på 10 - 15 minutter der jeg koblet meg til ladere mens jeg benyttet meg av stedlige fasiliteter.

Jeg var heldig og møtte kun ledige ladere hele veien. Jeg kom over 2 ladere som var defekte og 2 ladere som var totalt umulige å forstå noe av. Konklusjonen min etter turen er at ja, det er mulig å dra nedover kontinentet. Jeg måtte bare skaffe meg 2 ladekort på forhånd og laste ned 2 apper underveis. Men det hele er en forferdelig dårlig ide. Jeg kom hjem i går kveld og reflekterte litt på saken. Sannheten er at jeg var drittheldig med ledige ladere. Hadde jeg forsøkt dette i sommerferien og kun en av laderne på hjemturen var opptatt så ville jeg ikke rukket ferja.

Jeg dro fra Hamburg kl. 0700 fredags morgen og ankom Hirtshals kl. 1630. Fjordkatten hadde avgang kl. 1800. Det vil si at jeg kun hadde en margin på 30 minutter. Jeg brukte nesten 3 timer på turen til lading! En tur jeg normalt bruker 6 til 7 timer på tok nå over 9 timer. All ladetiden er nå så sin sak, men klok av skade fra nedoverturen i 140 km/h så fant jeg ut at 110-115 var den høyeste farten jeg kunne kjøre i uten at forbruket gikk til himmels. Med dieseldyret så pleier jeg å ligge i 140 + på kontinentet.

Tror det blir dieseldyret på neste tur. Infrastrukturen for elbiler på kontinentet er ikke godt nok i dag for lange distanser i 140 km/h. Med et forbruk på ca. 55 kw/h i slike hastigheter er ikke engang batteripakken til AE stor nok. Kanskje en Tesla MS på 100 KW, SC og lavere luftmotstand gir større frihet?

trykkertor

Setter pris på en ærlig analyse Tom E.
Veldig mange "unnskylder" elbillading med at "man skal jo likevel stoppe underveis", og slike ting som, "pause behøver jo alle og enhver".
Selv er jeg en slik som lett tar Oslo Bergen i 1 kjøretur med et pissestopp på Geilo. Og da snakker vi stopp på knapt 10 min før turen går videre.
Bodde selv i Aabenraa 5 år(15-20 min fra Tyskland), og kjørte en del i Tyskland. Skal man nedover mot Hambrug, Berlin osv, så tar en gjerne gode lange drag underveis, og da kommer lading "bare i veien".
Bare turen Flensburg-Hirtshals er jo en herlig strekke på ca 3t30m, og totalt ca 360km.
Noe får Elbiler klarer hvis en har ambisjon om å følge trafikken i 130km/t.

En nabo som har Leaf var på Danmarksferie i sommer. Men de valgte å ta dieselbilen på turen.
Svogeren kjørte med i sin E-Golf. Og slik naboen min forklarte det, så ble den E-Golfen "en kule og kjetting rundt foten". Stadig vekk var det ladestopp, lete etter ledig lader, lade her og lade der. Pauser som burde vært over på 15-30 minutter ble på grunn av lading strukket til over 1 time. Marsjfart var ikke herlige motorveishastigheter, men mer litt i overkant av lastebiler. = Kjedelig og drøy bilferie.

Så, setter pris på ærligheten rundt bruk av Ae på langtur.
Mange forbiner denne bilen med 500km rekkevidde, men på en skikkelig biltur/ferietur så blir det fort treg gjennomsnittsfart når en legger inn ladestopp, reduserte hastigheter og potensiell lete og ladekø.

Tom E.

Ja, det var masete å bestandig virre mellom lastebilfeltet i 85 km/h og venstrefila som holdt 145 km/h for å prøve å holde 110 km/h. Tror også det var mange irriterte bilister som ble sure fordi jeg bestandig la meg ut og inn av feltene. Det var mye bedre på nedoverturen da jeg holdt følge med resten av trafikken i venstrefila. Men som dere kan lese ovenfor ble det umulig å holde slike hastigheter med et forbruk på 55 kw/h. Da kommer man jo bare 120 km mellom hver lading/ må lade hvert. 45 minutt.

Det ble mye bedre i Tyskland. På grunn av sammenhengende veiarbeid mellom Flensburg og Hamburg lå jeg i venstrefila sammen med de andre i 110 km/h begge veier.

Akkurat nå er jeg glad for at vi må ha flere biler i husholdningen og jeg både har min forholdsvis nye Insignia med firehjulsdrift og hengerfeste tilgjengelig for min neste tur...........Eller? Min gamle 535D må snart på service. Kanskje den greier en tur til på kontinentet? Gudene skal vite at den har gjennomgått krevende oppgaver nedover til Spania mange ganger før. Hadde liksom sett for meg at den hadde gitt sitt og nå var mer klar for en pensjonist tilværelse. Noen miljøvennlig bil har den aldri vært.

Men kanskje Danmark og Tyskland fortjener en slik bil på veiene sine med en så dårlig infrastruktur for lading av elbiler?

Tom E.

Nå skal jeg ikke svartmale helt. Bilen ble jo primært innkjøpt for jobbrelaterte turer i sør norge mellom Bergen i nord, Kr. Sand i sør og Oslo i øst. Og til det formålet fungerer jo bilen utmerket!

Ja, og selvfølgelig til og fra jobben hver dag. Skulle bare ønske at kona ikke stikker av med den hele tiden. Hun liker nemlig vår AE mye bedre enn vår Insignia. Det er jeg som må ta den i det daglige.

Det var ikke planen.

Kristian O

Sitat fra: Tom E. på lørdag 09. september 2017, klokken 16:07
Jeg brukte nettopp 241 kwh på 1273,1 km. Vanse - Kr. sand - Hirtshals - Hamburg og retur.
...
Kanskje en Tesla MS på 100 KW, SC og lavere luftmotstand gir større frihet?
Hadde snitt på 190 Wh/km på tur til Spania i fjor med TMS 85, så forbruket er likt. Men den store fordelen med Tesla på slike turer er at vi hadde ingen betalingskort, ingen app. Har ingen problemer med å stole på superlader-nettet til Tesla. Vi sto 3 minutt i kø på en lader i Danmark, og var ute for en defekt lader i Frankrike (naboladeren virka).
Ladet stort sett til 50-60% før vi kjørte videre, og kjørte å fort som vi følte for.  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Jejl

Sitat fra: trykkertor på lørdag 09. september 2017, klokken 16:27

Bare turen Flensburg-Hirtshals er jo en herlig strekke på ca 3t30m, og totalt ca 360km.
Noe få Elbiler klarer hvis en har ambisjon om å følge trafikken i 130km/t.


Kjørte dette strekket for ca en mnd siden med vår P85. Brukte 3t og 28min inkl lading. Startet da med 82% ved Hirshals og hadde ca 25% når vi passerte Flensburg.

Tom E.

Jeg brukte 6 timer og 28 minutter på returen Flensburg - Hirtshals. På nedturen gikk det en snau halvtime mindre.

Kanskje jeg må se på en X100 for fremtiden (må ha hengerfeste).

Jejl

Sitat fra: Kristian O på lørdag 09. september 2017, klokken 18:44
Sitat fra: Tom E. på lørdag 09. september 2017, klokken 16:07


Hadde snitt på 190 Wh/km på tur til Spania i fjor med TMS 85
Da har du ikke kjørt særlig fort. Vi satte rekord i høyt forbruk i år på turen vår ned til Spania med 242 wh/km. Men vi satte også rekord i tidsforbruk på turen med 2880 km på 33,5 timer, alt inkl. På de første ca 1500 km klarte vi å holde nesten 100 km/t i snitt inkl lading (99,6km/t). Lå da mye i 165km/t på cc. Men over til noe som er mer interessant for denne tråden:
Hva er optimalfarten å holde for Ampera-E mellom ladestoppene for å komme fortest mulig frem på langtur i Europa?
Ifølge de utregningene jeg har sett på Model 85S så er optimalfarten 160km/t, dersom laderene står tett nok.
Mener også jeg leste en utregning på en Leaf der de kom frem til at 110-120km/t var optimalfarten, men den har jeg ingen erfaring med. Ampera-E bør vel ha en høyere optimalfart en det? 125 km/t?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA