Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Stigzy, fredag 10. februar 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

Stigzy

Så! Er godt i gang med å planlegge sommerturen med ungene/familien. Vi skal ta til Ullared i Sverige. Hadde først bestilt meg en Model S, men avbestilte den til fordel for å beholde ampera-e. Med teslaen så såg jeg ikke noe problem mtp lading på veien, pga superchargerne. Men hva med ampera-e på samme strekning?? Ser jo på elbil.no sin ladeoversikt, så skal det være nok ladere. Spørsmålet blir jo om jeg kan stole på flesteparten av disse fungerer når jeg trenger de skal fungere. Og hva med sverige? Hvordan fungerer det mtp betaling for osv...

Tenker også på at bilen "har" 500km rekkevidde. Hvor mye mindre blir den med meg + 2 unger + bagasje i bilen hele veien. Kan jeg feks forvente rundt 300km? Har jo hatt Nissan Leaf tidligere i 2011, og lærte raskt at salgs km oppgitt ikke stemmer i det hele tatt :)

Blir også en problemstilling om jeg i det hele tatt får bilen før turen som er midten av juli 2017. Står sommeren 2017 i kontrakten min forøvrig :)

Takker på forhånd for innspill!

Se link til bilde for veistrekning:
https://gyazo.com/97c8edefe78b0cefa51e9c8d74d61a70
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

turfsurf

På den strekningen er vel ikke ett par unger fra eller til avgjørende. Hastighet derimot, vil ha mye å si.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Sitat fra: Stigzy på søndag 11. desember 2016, klokken 21:39
Blir også en problemstilling om jeg i det hele tatt får bilen før turen som er midten av juli 2017. Står sommeren 2017 i kontrakten min forøvrig :)
Selv tenker jeg på tur Norge rundt ca. 1. juli. Hvis du bestilte rundt 16.9, så burde det ikke være noe problem å få bilen før midten av juli.

AppleKnocker

Unger i bilen har ingenting å si for rekkevidden. Med mindre ungene har kortere rekkevidde enn bilen ;D

Hvis du skulle kjørt til Spania med 120 ulike betalingsløsninger, hadde jeg nok ville helle litt kaldt vann i blodet. Men Sverige er ikke noe problem. Få deg et ladekort som funker i Sverige, så turen i boks.

Rekkevidde kan alle gjette på. Hvis man bruker Model S med rundt 500 km rekkevidde som målestokk, kan du lett få godt under 300 km på en full ladning eller over 600km hvis du kjører som en nervøs munk.
Ampera-e er vel ikke den mest aerodynamiske. Hvis du har ambisjoner i venstrefeltet på E6 sør for Oslo/Sverige og lader til 80% vil jeg nok ikke regnet mer enn 200km pr lading med en Ampera-e. Hvis ikke GM har fått til noe magisk som ingen andre har klart 8)

Jeg kjørte deler av ruten din i sommer. Ladet 100% på SuC Falkenberg, og kom frem til SuC Solli ved Sarpsborg med 7%. Da kjørte jeg sent på kvelden, det var litt regn 1/3 av strekningen, og farten var litt over 120 i snitt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Stigzy

Takker for innspill! I den tiden jeg hadde leafen her hjemme, så hadde jeg litt røft kjøremønster, derav kortere rekkevidde. Men på langtur så kommer jeg nok til å begrense meg og bruke feks cruise control en del.

Skal sjekke om det med ladekort for å ha det i boks vertfall!

Signerte kontrakt for ampera-e den 22. september, så håper jeg var tidlig nok ute!
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Arha

#5
Kanskje min hjemmesnekrede liste over hurtigladere nedover svenskekysten kan være til hjelp?  Den er riktignok laget for Chademo, men antakelig er samtlige ladere multistandard så de også er gyldige for Ampera-e.  Med et Fri ladekort fra Clever, www.clever.nu/kop-laddkort , og en norsk Fortumbrikke som også kan brukes i Sverige skulle dette gå som en drøm.

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

TM

Rekkevidden kan jeg ikke se for meg blir noe problem på denne turen. Vil være mer usikker på plassen. Hvis du må ha bagasje på taket, så vil nok rekkevidde reduseres betydelig.

kammiz

det er jo ikke så utrolig vanskelig å gjøre litt enkel hoderegning på rekkevidde. Du klarer nok fint å kjøre på 1,8kwh på mila eller lavere, men la oss si 1,8 da fordi du prøver å følge trafikken. (jeg kjørte kia soul på 1,5 i 90kmt på motorveien nå i helga i ca 0 grader), så ampera-e burde fint klare 1,8 eller mindre i 110kmt på sommerstid.

Med 80% kapasitet på batteriet skal du da klare nesten 27 mil.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Stigzy

Skal nok ikke ha noe bagasje på taket av noe slag :) Pakker vanligvis ikke mer enn jeg trenger + at jeg har passasjersetet foran ledig til noe bagasje. Tror nok jeg kommer til å kjøre en del timer foran resten av familien, mtp å bruke tid til å lade bilen 2-3 ganger på veien bort :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Stigzy

For å slippe å lage ny tråd, så blåser jeg liv i denne igjen. På denne turen med ampera-e, hva trenger jeg av adaptere mtp lading??
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Ipadjove

Lurer litt på det samme selv.
Har bestilt type-2-kabel og kjøpt en slik overgang på Biltema. Hadde kanskje vert bedre med Jula sin som er uten ledning, bare adapter(?). En campingplass jeg skal på har slike uttak.
Er dette standard på campingplasser, eller er det 3-fase som ofte blir brukt?

AmocoCadiz

Sitat fra: Stigzy på mandag 12. desember 2016, klokken 21:14
Skal nok ikke ha noe bagasje på taket av noe slag :) Pakker vanligvis ikke mer enn jeg trenger + at jeg har passasjersetet foran ledig til noe bagasje. Tror nok jeg kommer til å kjøre en del timer foran resten av familien, mtp å bruke tid til å lade bilen 2-3 ganger på veien bort :)
Skal du til Ullared for shopping får du fort langt mere bagasje på turen hjem enn du hadde på turen dit...

Trond Mjøs

Denne kan vel vera grei å ha også? Det er vel ein 400 V uttak i Sverige? Med denne kan du også kopla deg til eit slikt.

kammiz

Det aller viktigste er type 2 kabel for semi hurtig og vanlig lader for hjemmelading.

Men overgangene fra forskjellige industristikk er også smart. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Stigzy

Hvor får jeg kjøpt type 2 kabel? Får vi ikke kjøpt det sammen med bilen?
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA