Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Stigzy, fredag 10. februar 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

Jejl

Sitat fra: Tom E. på lørdag 09. september 2017, klokken 20:12
Jeg brukte 6 timer og 28 minutter på returen Flensburg - Hirtshals. På nedturen gikk det en snau halvtime mindre.

Kanskje jeg må se på en X100 for fremtiden (må ha hengerfeste).
Det hørtes nesten merkelig tregt ut.
Da kunne det kanskje ha vært raskere å slipstreeme bak en trailer og sluppet å lade? Vi har prøvd det med Teslaen der det ikke har vært superladere i Spania. Har da kjørt i 88-89km/t og kun brukt ca 130wh/km.

turfsurf

Sitat fra: Jejl på lørdag 09. september 2017, klokken 22:54
Mener også jeg leste en utregning på en Leaf der de kom frem til at 110-120km/t var optimalfarten, men den har jeg ingen erfaring med. Ampera-E bør vel ha en høyere optimalfart en det? 125 km/t?
Tviler sterkt på det. Optimal fart er jo en funksjon av forbruk og ladefart (inkl tid for å kjøre av og på motorveien). Model X som lader over dobbelt så fort (X100 kan lade 70kWh med en snittfart på 100kW) som Ampera-E har en optimal fart på rundt 130km/t. Og den har lang fra det doble forbruket.

I tillegg må Opelen lades oftere siden ladefarten avtar ganske tidlig, og da blir tillegg for svinge av/på, koble til osv større.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tom E.

Min erfaring fra langturen er at 110 til 115 km/h var mest praktisk med hensyn til fart og forbruk. Jeg har dessverre ikke noen tall som bekrefter dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA