Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Stigzy, fredag 10. februar 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: S4e på tirsdag 06. juni 2017, klokken 23:47
Da har jeg også bestilt CLEVER Fri.

Er det noen som vet om dette ladekortet også vil virke i Danmark?

Det fungerer fint også i Danmark.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stigzy

Da har jeg vært her i Sverige i 3 dager. Kjørte fra Karmøy på vestlandet over fjellet til Sandefjord for å ta ferje til Strømstad. Så gikk turen fra Strømstad sør i Sverige til Ullared :)

Turen fra Åkrehamn til Sandefjord er på totalt 428km. Jeg startet med fulladet elbil hjemme og kjørte til Seljord. På toppen av Haukeli sa bilen at jeg hadde ca 23 km for lite til å nå frem til Seljord for å hurtiglade i følge apple kart. Men ettersom nedstigningen startet, så fikk jeg rett og slett mer og mer km å gå på. Bokstavelig talt i en time så økte km teller i stedet for å synke. Så jeg begynte å mistenke at noe var bøgget, men alt stemte som det skulle viste det seg :) Jeg kom frem til Seljord med hele 53km å gå på. Åkrehamn til Seljord er 301km med mye stigning i fjellet. Jeg kjørte hele tiden med varmeapparat på som jeg ville gjort med en bensin/diesel bil. Brukte også cruisekontroll 95% av stedet. Dessverre så fant jeg ut i slutten av turen at bilen har en knapp som aktiverer automatiske fjernlys?! Fikk dog ikke testet dem i det hele tatt :) Å lade fra 53km til fulladet bil med hurtigladeren på Seljord tok ca rett over 1 time. Brukte da ladebrikken til elbilforeningen som fungerte så enkelt som den skulle. Er i grunn fornøyd med det! Passelig pause for meg og begge ungene :)

Kjørte så til Sandefjord(129km) og tok ferjen over til Strømstad. Fortsatte da på motorveien i Sverige med cruisekontroll på 130km/t hele veien. Må bare si det at jeg selvsagt testet toppfarten på amperaen som er 160km/t. Jeg er egentlig meget imponert over hvor rolig og stille bilen er i toppfarten i forhold til andre biler jeg har kjørt. Neste lading var på Circle K Stenungsund(125km fra Strømstad) med sin Clever løsning som fungerte som den skulle :) Hadde da 37km igjen når jeg skulle lade. Ladet til ca 90% batteri før jeg fortsatte med mine 144km til Gekås. Kom frem til Gekås med over halve batteriet igjen. Totale kjørelengde endte på 717,4km.

Hva lærte jeg av denne turen? Jo for det første; setene i amperaen er gode synes vertfall jeg! Jeg er en mann på 188cm og 115kg. Å kjøre en såpass lang tur med en så godt utstyrt bil gjør rett og slett hele turen GØY! Det hadde jeg aldri trodd! Fikk også glede av og frese forbi et par Tesla Model X på motorveien :) Så lærte jeg at jeg i grunn savnet ACC! Så mye som jeg brukte CC ila hele turen, så hadde det blitt mye bedre med ACC. Fikk også 40 tyske turister som var veeeeldig interessert i bilen når jeg hurtigladet på Circle K, noe som alltid er gøy :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

mfurmyr

Ligg først i køen. Da savner du ikke ACC. :-)
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

Stigzy

Er det som er tingen. Kjørte jo natten bort til Sandefjord, så var ingen kø. Men senere å kjøre i kø samt å bruke CC. Det er jo nesten håpløst :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

bno

De to E-golf jeg hadde var utrustet med ACC. Brukte det aldri. Nå som jeg har fartet en del langs E39 mot Kr. Sand osv. Ja så ser jeg hvor håpløst det er å være foruten. Nå er også jeg blitt ACC tilhenger ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

S4e

Lært av andre her på forumet at det ikke lønner seg å lade til 100% på grunn av at ladehastigheten reduseres ganske mye fra ca 60%. Du bruker mindre tid på lading totalt ved å lade kortere tid, men oftere.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

3irikur

Sitat fra: S4e på fredag 14. juli 2017, klokken 13:17
Lært av andre her på forumet at det ikke lønner seg å lade til 100% på grunn av at ladehastigheten reduseres ganske mye fra ca 60%. Du bruker mindre tid på lading totalt ved å lade kortere tid, men oftere.

Det spørs litt hvor du lader. Hvis du skal lade de stedene det ofte er kø så kan det lønne seg å lade litt mer av gangen men stoppe sjeldnere :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

trykkertor

Sitat fra: 3irikur på fredag 14. juli 2017, klokken 16:15
Det spørs litt hvor du lader. Hvis du skal lade de stedene det ofte er kø så kan det lønne seg å lade litt mer av gangen men stoppe sjeldnere :)
Burde det ikke være omvendt?
Der hvor det er kø lader en litt, slik at køen blir tatt unna. Og der hvor en ikke har kø, kan en med god samvittighet oppholde laderen mer og tanke helt opp(?)

TM

Jo, i en ideell verden hvor alle tenker på andre. Har selv stått bak en som hadde bestemt seg for at e-Golfen skulle lades til 100 %, mens jeg selv bare skulle lade 5 minutter for å komme hjem. Uansett synes jeg alle med god samvittighet bør kunne lade til 90 %, selv om det er kø.

ElProff

Sitat fra: S4e på fredag 14. juli 2017, klokken 13:17
Lært av andre her på forumet at det ikke lønner seg å lade til 100% på grunn av at ladehastigheten reduseres ganske mye fra ca 60%. Du bruker mindre tid på lading totalt ved å lade kortere tid, men oftere.

Hentet Opel´n i dag, testet hurtiglading fra 80% opp til 85% - lå jevnt på 17-18kW i lading den stunden, så her i nord hvor det er langt mellom stasjonene så vil det nok lønne seg å lade til 100% når man har anledning på langtur....
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

3irikur

Sitat fra: trykkertor på fredag 14. juli 2017, klokken 18:13
Burde det ikke være omvendt?
Der hvor det er kø lader en litt, slik at køen blir tatt unna. Og der hvor en ikke har kø, kan en med god samvittighet oppholde laderen mer og tanke helt opp(?)

Jo, jeg er enig, men:

Sitat fra: TM på fredag 14. juli 2017, klokken 18:30
Jo, i en ideell verden hvor alle tenker på andre. Har selv stått bak en som hadde bestemt seg for at e-Golfen skulle lades til 100 %, mens jeg selv bare skulle lade 5 minutter for å komme hjem. Uansett synes jeg alle med god samvittighet bør kunne lade til 90 %, selv om det er kø.

Jeg opplever oftere og oftere at folk tror de lade til 100%, og ikke vil høre på andre. Resultatet er som sagt at det tar veldig lang tid før man får tilgang på å lade i det hele tatt. Da lønner det seg desverre å lade mye, men skjeldent. Selvfølgelig passer jeg på at jeg ikke fortsetter å lade når jeg får veldig lav ladefart, det lønner seg jo ikke for meg heller  ::)

Sitat fra: Lystig69 på mandag 17. juli 2017, klokken 22:17

Hentet Opel´n i dag, testet hurtiglading fra 80% opp til 85% - lå jevnt på 17-18kW i lading den stunden, så her i nord hvor det er langt mellom stasjonene så vil det nok lønne seg å lade til 100% når man har anledning på langtur....
Nå har jeg ikke kontroll på avstandene, men jeg ville tolket det motsatt? Siden du kun får 17-18kW over 80% vil det lønne seg å lade når du har lite strøm sånn at du får 40-45kW når du står på laderen.
Jeg mistenker at det er noe jeg ikke har forstått?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Vannkraft

Kikket på den svenske siden til Clever.

- 5,00 SEK pr kw for kort uten noen abonnement - Clever Fri
- 2,50 SEK pr kw og 99,- pr måned for Clever Mer
- 5,00 SEK for kontantkort forhånedbetalt (300,- eller 600,-)

På de danske sidene fremgår det:

- 8,75 DKK  SMS lading 20 eller 40 Kwh
- 5,50 DKK Refill - forhåndbetalt 500,-
- 5,80 DKK Prepaid 225 Kwh
- 6,00 DKK Prepaid 100 Kwh
- 6,67 DKK Prepaid 45 Kwh
- 5,50 DKK Clever (350,- opprettelse)

(med forbehold om mulige tastefeil)

I tillegg til å være uoversiktlig og komplisert så er vel ikke dette noe særlig fristende tilbud?

Hvilke alternativer er det?

Ipadjove

Brukte InCharge noen steder. Husker ikke pris.


Liker ikke ladekart som grupperer laderene på denne måten.

Stigzy

På vei hjem så stoppet vi på Nordby senteret for å hurtiglade/handle. Når jeg kom frem så stod det en kar der med en hybrid som skulle lade men hadde problemer med brikken sin og fikk ikke sms betaling eller betaling via nettleseren til. Så hva gjorde jeg? Joda, jeg skannet min brikke for han, og da funket det fint :) Så satt jeg min bil på den andre hurtigladeren som hørte til fortum.

Når jeg nærmet meg 100% etter å sjekke appen så daltet jeg ut mot bilen. Da ser jeg intent mindre en 5 elbiler i kø etter meg og en annen som lader. Så ser nå hvor problematisk det kan være når elbil blir så populært og det som regel kun er 1 til 2 hurtigladere rundt om på hver plass. Tror nok ikke de var så glad for at jeg ladet bilen fult opp heller, men jeg skulle jo hjem til vestlandet, så måtte ha mest mulig :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

zbk

#44
Er nå på siste etappe av en rundtur i sørnorge (drøye 1500km totalt) og er overstadig begeistret over å ha fått en elbil med brukbar rekkevidde for langtur. Har kjørt uten ac hele veien, så heldig med kjøreværet. 

Stavanger - Hovden over fjellet: Totalt uspennende, tror snittforbruket var 14.7. Ladet i parkeringshuset på Hovden over natta.

Hovden - Rjukan - Oslo: Totalt uspennende igjen. Snittforbruket 12.5 tror jeg det var. Lading hos vertskapet.

I Oslo noen dager med bare hjemmelading. Lengste dagstur til Tønsberg i øsregn. Snittforbruket tilbake var ca 19.0, men da stod CC på minst +10km/t hele tiden på E18 og snittfarten var langt over hundre.

Oslo - Lindesnes: Brukte 59.8kWt på 418km (14.3kWt/100km). Har kjørt mye mer forbi enn jeg har blitt forbikjørt og har definitivt ikke sminket trafikken. Ladet 30min i Arendal (21kWt) fordi vi trengte en matpause uansett. Bilen var egentlig klar før oss. Topper opp hos vertskapet på 6A i natt, så rekker vi lett hjem uten lading i morgen.

Hadde neppe prøvd på den samme turen i min gamle Zoe og hadde definitivt ikke fått med fruen i noen som helst  av kortrekkeviddebilene. Hun lider av lett ladeallergi.

Selv nye Zoe hadde heller ikke vært morsomt. Skulle jeg ankommet med samme reserve (drøye 20kWt) med den så hadde jeg måttet lade et par timer underveis eller lusekjørt noe fryktelig!  Måtte Renault brenne for å ha utelatt DC-lading på den modellen.

Langtur med skikkelig rekkevidde er gøy!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA