Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service Leaf

Startet av kln66, fredag 10. februar 2017, klokken 14:23

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: LMOR på søndag 11. desember 2016, klokken 13:49
Du må skru av all varme/ventilasjon. Da får du sommerforbruk om vinteren.
Det ligger noen gamle tester her i en tråd, varming av batteri spiller ingen rolle, det er oppvarming av bilen som trekker mye strøm.
(eventuelt mye regn/snø på veien vil trekke opp forbruket. Det kan du ikke gjøre noe med)

Så hvis du bare skal en kort tur, forvarmer du bilen godt tilkoblet strøm, og så skrur du av klimaanlegget mens du kjører.
Tok en liten test i går, +5 og rimelig tørr veibane, kjørte mine 19 km til jobben i EcoPro+ med alt skudd av og kom frem med forbruk på 12.0 noe jeg syns var over forventning bra. Riktignok 50 og 60 sone hele veien men allikevel. Kjørte min vanlige vei hjem der det i stort sett går i 70, 80 og 90 soner og kom ut på 14.0 hvilket jeg også syns er bra, spesielt tatt i betraktning at det da var småregn og vått. Bilen holder bra på varmen så et par mil med klimaanlegget slått av går utmerket fint. Det var som sagt bare et test, normalt kjører jeg med varme på og normal mode som jo er betydelig morsommere ;D

Setter forøvrig stor pris på at du deler med deg av din store erfaring med i3, leste meg skikkelig opp imens jeg ventet på levering :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

LMOR

Takk, hvor mye oppvarming av bilen egentlig slår ut på rekkevidden, og hvor lite oppvarming av batteriet betyr bortsett fra ved hurtiglading, var noe som var en overraskelse for meg også. Vanskelig å lese seg til uten at noen tester det ut i praksis og legger det ut  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Det er riktig det LMOR.
Varme og hastighet bestemmer forbruket. Jeg ligger i snitt på 11.7 kwt/100km for total kjøring sommer som vinter. Nå om dagen ligger forbruket på lave 11 kwt/100km. (temp 3-5 grader).

Hovedgrunnen er småkjøring i by og nærhet til by med snitthastighet rundt 40-45 kmt. Men, også med mye stopp/aksellerasjon. Da kreves "smart kjøring" for å oppnå lavt forbruk. Prøver man, blir det fort en vane. Man overvåker trafikken bedre og bruker regen tidligere, istedet for raskere oppbremsing senere. Kort sagt, man blir en "bedre" bilist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA