Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service Leaf

Startet av kln66, fredag 10. februar 2017, klokken 14:23

« forrige - neste »

kln66

Nå har vi hatt i3en (94Ah) i 14 dager, og er strålende fornøyd så langt  :)
Til daglig er det kona som bruker bilen mellom Sørumsand og Bjørkelangen, en strekning på ca 3 mil. Her er det snakk om comfort-modus, og en kjørestil som er opprettholdt fra forrige bil (BMW 116i) - ikke noe spesielt fokus på økonomi, med andre ord  ;)
Resultatet er et snittforbruk på 18,7 (på ca 1000km kjørt).

I dag var jeg ute på tur med i3en, og da bestemte jeg meg for å se hvor langt ned det var mulig å få forbruket. Satte på Eco Pro-modus, og var svært forsiktig på gassen. Hadde ca 10 km på motorvei, og var da aldri over 100. Start og slutt på samme sted, så like mye oppover som nedover.
Temperatur rundt 0 grader, og våt veibane.
Resultatet etter 53km er et forbruk på 17,7. Tross alle mine forsøk på å kjøre økonomisk har jeg altså spart én lusen KWh pr 100km!

Er det vanlig med så lite besparelse? I så fall er det jo ingen grunn til å være lett på høyrefoten...

LMOR

Du må skru av all varme/ventilasjon. Da får du sommerforbruk om vinteren.
Det ligger noen gamle tester her i en tråd, varming av batteri spiller ingen rolle, det er oppvarming av bilen som trekker mye strøm.
(eventuelt mye regn/snø på veien vil trekke opp forbruket. Det kan du ikke gjøre noe med)

Så hvis du bare skal en kort tur, forvarmer du bilen godt tilkoblet strøm, og så skrur du av klimaanlegget mens du kjører.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

kln66

Burde kanskje lagt til at det er lagt inn fast avreise kl 07.30 til vanlig, så da er bilen ferdig klimatisert før avreise.
På min tur aktiverte jeg "Klimatiser nå"-funksjonen ca 20 minutter før avreise, så jeg satte meg inn i varm bil (bilen var tilkoplet strøm, og batteriet var 100%).

Det er ikke noe alternativ å skru av varmen for min del. Selv med Eco Pro merket jeg at det trakk litt kaldt i bilen, til tross for at det ikke var kaldere enn 0 grader ute.   

Poenget mitt var (basert på denne ene, enkle testen riktignok) at det kan virke som kjørestil (og Eco Pro) har veldig liten innvirkning på forbruket. I det daglige spiller forbruket ingen rolle for vår del, men om man skal på langtur kan det få noe å si

turfsurf

Oppvarming og fart er de tingene du kan gjøre noe med som har vesentlig innvirkning på forbruket. Dårlig føre (ikke tørt) og motvind sammen med lav temperatur er døden for forbruk. Kan komme over 2kWh/100km i lovlig fart på motorvei uten problemer. Heldigvis er det sjelden det er -20 og slaps eller våt vei samtidig. Men minus 5 på dårlig brøyta og salta vei og litt motvind er ille nok. Men da er det vel ikke så mange som ligger i 110 heller.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Du sparte 1kWh, det er relativt mye. Vil du ha det varmt, så er det ikke så mye mer å gjøre.
Du sparer altså 6% om vinteren og 10% om sommeren på å kjøre med EcoPro. Det må vel være bra?
På langtur vi hele bilen bli godt varm, og dermed vil oppvarmingen gjenbruke varme fra motoren. Dermed blir gjennomsnittet lavere. Har vært nede i 13 og 13,5 på langtur der utetemp store deler har vært ca 0 grader, og ca 70 i gjennomsnitt (ikke mange steder du kan dra på langtur i Norge uten at gjennomsnittet går mot 70).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hejduk

Kjører stort sett bare i Comfort. Tar heller en liten hurtiglading om det kniper. Er jo så mye morsommere å kjøre litt aktivt med den lille hissigpropen :-)
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ingeniøren

Tror der er bra for levetiden til gir boksen mm å kjøre i EcoPro. Mer enn nok å trykke på med fortsatt og bilen virker mer balanser ytelsesmessig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Nja, synes EcoPro reduserer det initielle pådraget litt vel mye.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JorgenM

EcoPro blir litt kjedelig ja, jeg har kun brukt det og Pro+ på et par ekstreme turer.

Er det slik på i3 også at setevarmen bruker 12V-batteriet? eGolf er vel slik, så man kan få varme i setene uten å påvirke rekkevidde.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Pallesnekkern

Jeg har kjørt veien som trådstarter har kjørt flere ganger og forbruket varierer mye fra gang til gang. Alt fra 12 til 18,5 kW per 100 km.

Jeg vil påstå at det er umulig å si at du bare sparte 1kW ved å kjøre samme strekning uten å vite mer om kjøreforhold. Våt vei/saltlake med vinterdekk suger MYE strøm, vind påvirker også mye. Jeg har omtrent samme forbruk ved nullføre og våt vei som jeg har ved -10 grader og tørr vei.

Vind

Skal du virkelig spare så må du ligge på 80, eller lavere.  Jeg kjører ganske ofte hjemmefra og opp til Gardermoen og ned igjen.  Har kjørt tre turer i omtrents samme temperatur ( + / - 0 grader)  (med ny 94 i3)

- Kjører normalt +(Comfort) , snittfart på 120-130. Tid på mine 65 km 36 min.  Har akkurat 55 % batteri annkomst Gardermoen

- Kjører normalt, forsiktig (Comfort), ikke over 90 km/t, legger meg bak en lastebil og slapper av.  Tid 47 minutter, batteri ved annkomst Gardermoen 64%.

- Kjører ikke motorvei, men småveiene, 4 km lengre avstand, snittfart 65 km/t, tid rett over en time, rest batteri 70%

Har ikke notert forbruket, men på de to siste forsøkene kjørte jeg så økonomisk som det er mulig.  Så har man dårlig rekkevidde, velg sideveiene, finn en god radiostasjon og slapp av.

Det skal forferdelig mye til for at jeg skrur ned til Eco + på vinteren (er alt for behagelig anlagt), og selv forskjellen fra Comfort til Eco på varmeapperatet er jeg ikke så glad i.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

TM

Sitat fra: JorgenM på søndag 11. desember 2016, klokken 18:47
EcoPro blir litt kjedelig ja, jeg har kun brukt det og Pro+ på et par ekstreme turer.

Er det slik på i3 også at setevarmen bruker 12V-batteriet? eGolf er vel slik, så man kan få varme i setene uten å påvirke rekkevidde.
Varmeseter, lys, radio ++ drives av 12V batteriet. Men 12V batteriet lades fra høyspenningsbatteriet, så det påvirker rekkevidden uansett. Men bruker du 100W i 3 timer, så har du bare brukt 1 % av batteriet. Da mister du maks et par km, så det har i praksis minimal betydning på rekkevidden.

sfinxern

Sitat fra: LMOR på søndag 11. desember 2016, klokken 13:49
Så hvis du bare skal en kort tur, forvarmer du bilen godt tilkoblet strøm, og så skrur du av klimaanlegget mens du kjører.

Skal du bare en kort tur kjører du selvsagt med comfort modus med god og varm kupé. Spiller ingen rolle hba forbruket er da.  ;D
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

kln66

Sitat fra: Pallesnekkern på søndag 11. desember 2016, klokken 19:04
Jeg vil påstå at det er umulig å si at du bare sparte 1kW ved å kjøre samme strekning uten å vite mer om kjøreforhold. Våt vei/saltlake med vinterdekk suger MYE strøm, vind påvirker også mye. Jeg har omtrent samme forbruk ved nullføre og våt vei som jeg har ved -10 grader og tørr vei.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Poenget mitt var var vel egentlig at selv med særs forsiktig kjøring så lå forbruket innenfor det man kan kalle "naturlig variasjon" i forbruket. Så konklusjonen er vel at ytre faktorer (temperatur, føre, osv) har langt større påvirkning på forbruket enn kjørestilen. I hvertfall på kortere turer.

Magster

Fortstår jeg deg rett så har din kone forvarmet batteri ved å sette avreisetid, mens du hadde ikke forvarmet batteri og du kjørte i tilegg på motorveien. Da er det ganske logisk at forbruket ikke er mye lavere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA