Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny ladekabel til Peugeot Ion

Startet av Burger, fredag 10. februar 2017, klokken 10:40

« forrige - neste »

Burger

Hva gjør dere? Er det normalt?
Har noen valg

1 - La den gynge ferdig
2 - La den gynge ferdig men bruke bremsene til å redusere kraften.
3 - Smelle inn brekket før jeg slipper bremsen og la bila stå med kraft på giret til neste tur.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

3irikur

Jeg bruker alltid parkeringsbremsen i tillegg til å sette bilen i park (som den forøvrig gjør av seg selv når du slår den av)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Lynet

Hvorfor slite ut håndbrekket? Koster 40000 å reparere det!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Den gynger fordi du setter den i P før den står helt stille. Motoren vil da gynge på motorfestene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Olee

Den gynger/triller frem hvis du parkerer i en nedoverbakke også. Hvordan løser du dette uten å risikere disse 40.000?  :P

CitB59EL

Sitat fra: Lynet på søndag 11. desember 2016, klokken 17:23
Hvorfor slite ut håndbrekket? Koster 40000 å reparere det!

Vi har ikke leaf men tar alltid å sette på brekk FØRST venter så til bil står i ro før jeg setter i Park. Hvis vi gjør motsatt så smeller det i drivverk.  Det blir stor påkjenning på motor/drivverk hvis bil hele tiden "hviler" på park. Jeg jobbet hos Citroen før å vi hadde mindre problemer med el håndbrekk som ble brukt hver dag enn vanlig håndbrekk som "spart på" da gikk wire...til helv...  så bruk håndbrekk hverdag er min erfaring! Gjør dette på alle våre biler å har hatt 0 problem etter samlet over 100 000 km på 3 biler.

AppleKnocker

Brems inn - P - fot/håndbrekk- slipp brems

En nesten garantert måte å ødelegge parkeringsbremsen, er å aldri bruke den. En gang innimellom trår jeg inn fotbrekket på Leafen mens bilen triller sakte forover. Deretter gjentar jeg det samme mens den triller bakover. F...skapet er trommelbasert, så jeg regner med det ruster raskt i filler uten bruk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

Hvor mye merker du egentlig denne gyngingen?

Jeg bremser ned til full stopp, slår av bilen (uten å sette i P først), slipper bremsen (da "slipper" bilen seg ned på, slik vanlige biler også gjør på både manuelt og automatgir) og så setter jeg på håndbrekket. Vil ikke si at bilen gynger...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Burger

Vil si leafen flytter seg ca 10-20 cm på det værste. Jeg skal prøve å gå via nøytral et par dager. Bila står flatt i garasjen og jeg har stoppet opp. Slipper jeg bremsen så begynner den å gynge frem og tilbake. Virker som det varierer på hvor mye den gynger avhengig av hvordan bila stopper.

På automat bensinbila så har vi hatt litt trøbbel med at det er kraft i girkassa, men parkerer i en liten bakke.
For å få det til å gå bra så foregår stop slik :
Brems - gir nøytral - håndbrekk - slipp brems - set bila i park
Ved start :
Brems - start - nøytral - slipp håndbrekk - drive - slipp brems
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ebe

Men jeg skjønner ikke at leafen skal gynge frem og tilbake på flatmark etter du har stoppet og slått av bilen?

Jeg skjønner at den gynger litt om man prøver fysisk å dytte på den i P, men ikke av seg selv...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

BE

Uansett trenger du ikke være bekymret for at det er noe "kraft" på girkassen/reduksjonsgiret når bilen er parkert. Motoren roterer fritt når bilen er av, og låsepinnen er dimensjonert til å holde bilen dersom den står i bakke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Burger

Prøvde å holde inne bremsen 10 sekunder ekstra etter jeg stod helt stille i dag. Satte så i park, bila ville fortsatt 5 cm bakover. Antall cm den vil er varierende.

Garasjegulvet er så flatt at dersom jeg legger en glatt treplate på gulvet, så vil ikke en klinkekule lagt oppå plata noe sted.

Skal prøve å sjekke opp motoren/gir står i 'spenn' når jeg starter en dag. Foreløpig så får jeg bare gå via nøytral.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

CitB59EL

Har du prøvd å stoppe bil-sette den i nøytral med brems inne-dra på håndbrekk la bil flytte seg fram/tilbake til den står helt stille for så å sette bil i Park? Ruller bilen da når du tar den ut av park ved start av bil igjen? Det er spenninger i drivverke på mine biler ihvertfall-kjenner ikke til Leaf er oppbygd med Park funksjon.

På min Berlingo er det en egen elmotor som tvinger låsebolt inn i girkasse okke som når jeg stopper bilen...helt genial patent-not! Så hvis jeg parker i vår bakke så ja bilen holder seg på P stilling men det blir et brak og store skjelvinger i bilen ved oppstart når jeg tar bil utfra Park..

Derfor lar jeg bilen alltid stoppe helt på parkbrems før jeg setter på P da jeg ikke i min villeste fantasi tror at dette gir driverket lengre levetid med å starte og stoppe med smell hver dag på min berlingo..Har funnet ut at det fungerer noen lunde på samme vis på vår B klasse og C-zero også hvis en parkerer i motbakke hengende på P-det smeller og skjelver ved start av bil. 

BE

Biler med automat har stort sett brukt låsepinne tilsvarende den som er i Leaf i 50 år, så jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig for at dette ikke fungerer eller blir ødelagt av bakkeparkeringer. At den henger på låsepinnen når en parkerer i bakker er helt normalt, og da vil det alltid være en lyd idet pinnen trekkes ut.

Unntaket er selvsagt dersom en lar bilen henge på parkeringsbremsen før en setter den i park og sette bilen i drive før en slipper parkeringsbremsen, da vil ikke låsepinnen gå i sporet og dermed ikke lage lyd. Men det er ikke noe som skal være nødvendig.

Når det er sagt, så finnes det enkelte bakker som er ekstremt bratte og her hadde jeg selv også satt den på parkeringsbremsen før jeg satt bilen i park. Fordi det slettes ikke høres så veldig bra ut når en frigjør låsepinnen i alt for bratte bakker :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA