Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rails og takstativ, skiboks?

Startet av 1000kwh, torsdag 09. februar 2017, klokken 20:55

« forrige - neste »

EspenM3

Sitat fra: gr på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:03
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Blir det ikkxe voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??

På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
23 på klimaen i en elbil vil jeg sammenligne med 18-19 i en bil med forbrenningsmotor...

Da har vi forskjellige preferanser forstår jeg. 23 grader i Ioniq er alt for varmt for meg. 18-19 i de fleste fossilbiler er for kaldt. Unntaket er på de varmeste soldagene i året. Har du prøvd Ioniq selv, eller mener du at alle elbiler har samme varmeapparat?

EspenM3

Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.

22 blå er jæklig tøft for batterier. 120km i den temperaturen syns jeg er veldig bra. Ingen andre sammenlignbare biler hadde nærmet seg 100km i samme temp, det er jeg rekativt sikker på.

tuono

Med 22 kalde og 19 grader (Driver only) i kupeen viste min rekkeviddemåler 14,8 mil begge morgener da jeg startet til jobb. Noe jeg er overbevist om stemmer med god margin basert på hva jeg forbrukte de to dagene kaldværet sto på.
Kjøringa foregår 50/50 på dårlig, svingete og høyst kupert fylkesvei og innfartsvei til Tromsø.

AppleKnocker

Dere som har kjørt i -2x grader: hadde dere varmet batteriet opp mens bilen sto til lading, eller startet dere med kaldt batteri?

Vet ikke helt hvordan den funker på Ioniq, men på Tesla kan man varme opp batteriet til 12-15C mens man er  plugget inn. Hvis man ikke forvarmer batteriet, men starter med kaldt batteri vil bilen fyre opp en batterivarmer på inntil 6KW når man kjører (forutsatt at Range Mode er ON) som gir et heftig forbruk i starten av en tur i kulda.

Batterivarme er fint, men det er viktig å forstå hvordan den virker for oppnå god rekkevidde vinterstid.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jan Treur

#49
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.

I included the numbers for these two cases in the Google Sheet at https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWBNTSDmwD53NUSq66dJdlm_QMRwrj9K6d8OYZGMhMQ/edit#gid=0
I took an estimation of 95 km/h for your average speed, moby666, is that correct?
At what temperatures did you do the charging, and, indeed, was the battery heated by the Battery Conditioning system just before the driving?
From October 1, 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38.3 kWh
Previous: 2016 Hyundai Ioniq Electric

jannetimgren

Sitat fra: Emil Nyström på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:53
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
Första testet jag ser i riktig kyla. Du skriver att bilen knappt var varm efter förvärmning.
Hade du kunnat påverka förvärmningen så att den varit varmare?
Hur var det under själva körningen blev bilen ordentligt varm då?
Gärna lite mer info om hur bilen beter sig när det är riktigt kallt(jag bor i Umeå).

Emil Nyström

#51
Sitat fra: jannetimgren på lørdag 07. januar 2017, klokken 19:02
Sitat fra: Emil Nyström på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:53
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
Första testet jag ser i riktig kyla. Du skriver att bilen knappt var varm efter förvärmning.
Hade du kunnat påverka förvärmningen så att den varit varmare?
Hur var det under själva körningen blev bilen ordentligt varm då?
Gärna lite mer info om hur bilen beter sig när det är riktigt kallt(jag bor i Umeå).

Bor i Sundsvall själv. Hade ju en riktigt kall vecka här nu, va spännande att se hur den klarar kylan.

Har man bilen i varmgarage så blir nog räckvidden avsevärt längre. Problemet är att förvärmningen är för klen för att få upp tempen på hela bilen. Främst batteriet är ju ett par hundra kilo som ska komma upp i temp. Det tar ca 30min för att stabilisera effekten för värmen. Den landar då på ca 2.5kw vid den tempen i 90-100kmh. Det jobbiga är att första 20min låg den på 5-6kw. Dvs ca 2kwh försvinner till uppvärmning. Ska ta en långtur till Stockholm nästa helg så får vi se vad man kommer ner i för förbrukning. Jag lider av att jag nästan aldrig kör längre än 2-3mil å då är uppvärmning en stor förbrukare.

fonberg

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. januar 2017, klokken 20:38
...
Vet ikke helt hvordan den funker på Ioniq, men på Tesla kan man varme opp batteriet til 12-15C mens man er  plugget inn. Hvis man ikke forvarmer batteriet, men starter med kaldt batteri vil bilen fyre opp en batterivarmer på inntil 6KW når man kjører (forutsatt at Range Mode er ON) som gir et heftig forbruk i starten av en tur i kulda.
...

Batterivarmeren i Tesla aktiveres hvis Range Mode er OFF.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jannetimgren


[/quote]

Bor i Sundsvall själv. Hade ju en riktigt kall vecka här nu, va spännande att se hur den klarar kylan.

Har man bilen i varmgarage så blir nog räckvidden avsevärt längre. Problemet är att förvärmningen är för klen för att få upp tempen på hela bilen. Främst batteriet är ju ett par hundra kilo som ska komma upp i temp. Det tar ca 30min för att stabilisera effekten för värmen. Den landar då på ca 2.5kw vid den tempen i 90-100kmh. Det jobbiga är att första 20min låg den på 5-6kw. Dvs ca 2kwh försvinner till uppvärmning. Ska ta en långtur till Stockholm nästa helg så får vi se vad man kommer ner i för förbrukning. Jag lider av att jag nästan aldrig kör längre än 2-3mil å då är uppvärmning en stor förbrukare.
[/quote]
Ok, tack för infon Emil. Jag har beställt en Electric, men får den inte förrän April, så jag kan inte testa funktionerna själv. Men vad jag förstår så kan man inte styra förvärmingen själv, den styrs automatiskt, och då räcker inte värmen till när det blir riktigt kallt.
Frågan är om man inte skulle montera någon sorts kupevärmare som hjälper till vid riktig kalla temperaturer (när bilen är kopplad till 220v förstås).
Mvh Janne

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA