Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektriske renovasjonsbiler i Sarpsborg

Startet av VL, torsdag 09. februar 2017, klokken 17:47

« forrige - neste »

VL

Hei!  :)

Har de siste ukene dukket opp en hylende/skjærende lyd fra venstre bakhjul når jeg rygger. Lyden kommer kun når jeg rygger men ikke nødvendigvis hver gang, men hver gang om jeg rygger mens jeg svinger.. Hva i allverden kan dette være?  :o

Og hva kan man gjøre med en treg og pipende vindusheis?

Takk på forhånd  :)

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

kaiat

Den hylende lyden kan skyldes stein som har kommet imellom bremseskiva og skjoldet.

Vindusheisen skal være mulig å smøre opp, jeg mener å ha sett noen tråder på dette.

kavorland

Hadde samme uling fra bakhjul ved rygging på min.
Årsaka var bremsebånd til handbrekke som hang. Fekk gjort reint og smurt på på 1.gangsservice og lyden forsvann.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

hansob

Jeg har samme lyden ved rygging av og til. Jeg kan bli kvitt denne ved å trykke forsiktig på parkeringsbremsen når jeg kjører sakte fremover. Jeg hører da at det klikker i bremsene så bremsebåndene flytter antagelig litt på seg. Noen ganger kommer lyden tilbake nesten med en gang, mens andre ganger kan den være borte i flere uker.
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

nr1rayner

Det er vel ikke uvanlig med ulyd under rygging, spesielt hvis bilen parkers med brekk på, og man rygger uten å kjøre fremover først.
Som du har fått svar på, er det nok håndbrekket. Regner med båndene bruker litt tid til å legge seg slik de skal. Du kan prøve å kjøre fremover litt før du rygger.

Vindu er bare å smøre opp. Bruk silikonspray. Kjør vinduet helt ned, og spray i gummilista vinduet går i, fram og bak. Øvre del er egentlig ikke nødvendig. Kjør vinduet noen turer opp og ned. Hjelper det ikke (nok) så kjør en runde til.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

VL

Takk for svar dere :) ...

Silikonspray blir kjøpt inn på mandag!

Det kan høres ut som at det kommer et lite "klikk", før lyden begynner ved rygging ja. Hvor ville dere sjekket opp i dette? Må man til Nissan eller kan f.eks "Fixbil" se på saken?

Har en import Leaf fra Frankrike, noen som vet hvilke garantier jeg har da? Et håndbrekk skal vel gå under garantien på et vis..  ???
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

nr1rayner

Er det bare "småhyling" innimellom, og kun første gang etter oppstart høres det normalt ut, ikke noe jeg ville brydd meg med. Skal vel ikke være sånn, men vi bor i salthovedstaden Norge...
Hvem som helst kan se over bremsene dine. Vil vel i verste fall tro at du må ha nye bånd. Det er nok å anse som en slitedel, og garantien spiller vel neppe inn her, selv om de klart bør holde lenger enn 3 år.

Har du planer om å ha bilen på service ville jeg nevnt det samtidig som det. Da SKAL de uansett smøre opp bremsene, så å se på parkbremsen er ikke vesentlig mer-arbeid.
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bjoris

Har det samme på min, var slik som ny, de fikset det ved å slipe av noe!!! Men ble ikke helt bra, nå er det blitt ille igjen, men snart på tiden med 1. service så de får se på det da...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nr1rayner

Kommet endel hyling på min også nå.
Brekket som hyler.
For de med fotbrekk får man det lett bekrefter ved å tråkke forsiktig inn pedalen i lav vart (typ gangfart).
Hos meg er det verst i revers, men kan også høres noe i kjøring fram.
Lyden forsvinner, eller blir vesentlig svakere når man slipper opp brekket.

8) ;) :D
Trondheim

thomita

Sitat fra: bjoris på søndag 11. desember 2016, klokken 09:41
Har det samme på min, var slik som ny, de fikset det ved å slipe av noe!!! Men ble ikke helt bra, nå er det blitt ille igjen, men snart på tiden med 1. service så de får se på det da...
Har hatt samme problem med min bil uttalige ganger.. dritt system.. blir visst aldri kvitt det problemet
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

Sele

Samme med min men var helt fin før den var på service hos merkeforhandler. Startet etter service men er kun ved rygging. Så jeg tenker de har justert bremsene for hardt inntil.

Rasmus.B

Jeg hadde dette på min bil.
Jeg ringte til BNH Økern, som sa at dette kommer pga. en rustkant som dannes på innsiden av bremsetrommelen.
Jeg tok av trommelen og pusset lett over med smergelpapir og satte det sammen igjen. Nå er det tyst.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

nr1rayner

Har ikke vært av med det på min (men åpnet endel tromler oppgjennom), høres fornuftig ut det ja Rasmus.
Det kan også være et glasert belegg på selve båndene, som med fordel kan pusses.
Trondheim

Rasmus.B

Jepp, jeg slipte litt over båndene også.
Jeg gjorde rent med brake cleaner fra Biltema før jeg satte alt sammen.
Hvis trommelen er vanskelig å få løs kan det hjelpe å løsne litt på justeringsmekanismen som sitter nederst på innsiden av trommelen.
For å gjøre det, fjerner man gummipluggen som sitter i trommelen og dreier hullet til ca kl 6 posisjonen. Da får man tilgang til justerings hjulet. Ett par klikk ene veien burde hjelpe. Skrur du feil vei så merker du med en gang at trommelen ikke vil snurre rundt. Justering i etterkant er å skru til bremsene tar litt, og så litt tilbake, slik at trommelen går helt fritt. Det er litt arbeid med dette, men enkelt og greit. Totalt 3 bolter må av. En for å ta av kalipperen og to for bøylen som klossene sitter i. Jeg valgte å bytte bremseklossene i samme slengen. Hadde gått i overkant av 100.000 km, og begynte å bli slitne.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Sele

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 10. desember 2016, klokken 14:08
Det er vel ikke uvanlig med ulyd under rygging, spesielt hvis bilen parkers med brekk på, og man rygger uten å kjøre fremover først.
Som du har fått svar på, er det nok håndbrekket. Regner med båndene bruker litt tid til å legge seg slik de skal. Du kan prøve å kjøre fremover litt før du rygger.

Vindu er bare å smøre opp. Bruk silikonspray. Kjør vinduet helt ned, og spray i gummilista vinduet går i, fram og bak. Øvre del er egentlig ikke nødvendig. Kjør vinduet noen turer opp og ned. Hjelper det ikke (nok) så kjør en runde til.
Jeg står parkert med brekk på og står sånn at jeg ikke kan kjøre fremover først. Nå har jeg prøvd som du sier og kjøre litt fremover før jeg rygger. Og utrolig nok så er lyden borte. Takk for bra tips :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA