Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fra late 2017 til 2017??

Startet av ThinkGeo, torsdag 09. februar 2017, klokken 09:25

« forrige - neste »

ThinkGeo

Hei,
Har tenkt å køyre over Strynefjellet no snarast, men det viser seg at det ikkje eksisterer ladepunkt for Think (vanleg hushaldningskontakt også kalla Schuko) frå sør for Otta til Søre Sunnmøre.
Type2-kontakt er langt meir vanleg, og det skal finnes ein overgang mellom hushaldningskontakta (Schuko) og Type 2.
Spurte på Clas Ohlson nettopp, men ukjent der. Kven sel slike særleg på sentrale Austlandet m/Oslo?
Ville vere særdeles nyttig å få fatt i ei slik snarast  :-\
Think Geo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

jkirkebo

Sitat fra: ThinkGeo på fredag 09. desember 2016, klokken 19:26
Hei,
Har tenkt å køyre over Strynefjellet no snarast, men det viser seg at det ikkje eksisterer ladepunkt for Think (vanleg hushaldningskontakt også kalla Schuko) frå sør for Otta til Søre Sunnmøre.
Type2-kontakt er langt meir vanleg, og det skal finnes ein overgang mellom hushaldningskontakta (Schuko) og Type 2.
Spurte på Clas Ohlson nettopp, men ukjent der. Kven sel slike særleg på sentrale Austlandet m/Oslo?
Ville vere særdeles nyttig å få fatt i ei slik snarast  :-\
Think Geo

Du finner neppe denne i noen fysiske butikker da kundegruppen er svært begrenset. På nett er det flere leverandører, se f.eks her:

https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-vanlig-stikkontakt-1-fas
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Kjøp en ordentlig type2 kabel til think. Det selges av mange, bl.a. Nofuel.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stromskap378V

Hey, Hvor er data kalles?
Informasjon til overbelastning og mangler kortslutningsvern .
Typ 2 - - > Kabel 3x1,5mm² - - > Schuko ?
Schuko og kabel er bare for max. 13A på 20grdC.
Residual Current Device (personlig verneutstyr) vil forhåpentligvis sitte 2 plugger mot type.
HANS
TH!NK City / Okt 2011  Standort: Deutschland / Tyskland- Berlin
YYCAD2MC4AU ... (25kW Motor, EnerDel-Batt., 2010 Finland)
Do not speak norwegian. For translate I use maschine translators.
Operativsystemet Linux_openSUSE og Debian)

belgarath

Think snakker med type 2 ladebokser, så du trenger ikke å bruke ledekladden når du kobler til en veggboks.

http://www.salto.no/ladelosninger/hjemme/think-1/think

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

cra

Sitat fra: ThinkGeo på fredag 09. desember 2016, klokken 19:26
Har tenkt å køyre over Strynefjellet no snarast, men det viser seg at det ikkje eksisterer ladepunkt for Think (vanleg hushaldningskontakt også kalla Schuko) frå sør for Otta til Søre Sunnmøre.

Jeg skjønner hva du mener, men skal man flisespikke så skal jeg tørre å garantere at der er shucko-kontakt i nærheten hver eneste plass du kan se et vindu med lys i! ;)  Om du orker å spørre om å få låne en er selvsagt en annen sak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ThinkGeo

#7
Sitat fra: cra på mandag 12. desember 2016, klokken 08:31


Jeg skjønner hva du mener, men skal man flisespikke så skal jeg tørre å garantere at der er shucko-kontakt i nærheten hver eneste plass du kan se et vindu med lys i! ;)  Om du orker å spørre om å få låne en er selvsagt en annen sak.
Synes ikkje ein skal måtte springe rundt i 5-20 minus midt i vinternatta i fjell-Norge og banke på hus og hytter, og måtte opphalde seg der i 8-10 timar på natta/kvelden når ein har køyrt heilt botnars tom og gule lampar blinkar iltert. Og med eit lite håp om at dei har 16A kontakt og at ikkje sikringar ryk, kanskje brannfare?. Og samtidig må halde lange foredrag om ladestraum, Think City, 16 A, type 1, type 2, ChaDemo, Combo etc, etc.. Eg meiner ein altså skal kunne køyre til kjende ladestasjonar der ein veit med sikkerheit at der er 16A for Think og ein får lade, like så sikkert som at ein fossil bensinstasjon har 95 oktan og diesel.
Elbilen er vel framtida, ikkje eit skummelt harry eksperiment for elektro-igeniørar på fritida etter at eksamen er over?
ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Rio

Sitat fra: ThinkGeo på mandag 12. desember 2016, klokken 21:28
Sitat fra: cra på mandag 12. desember 2016, klokken 08:31


Jeg skjønner hva du mener, men skal man flisespikke så skal jeg tørre å garantere at der er shucko-kontakt i nærheten hver eneste plass du kan se et vindu med lys i! ;)  Om du orker å spørre om å få låne en er selvsagt en annen sak.
Synes ikkje ein skal måtte springe rundt i 5-20 minus midt i vinternatta i fjell-Norge å banke på hus og hytter, og måtte opphalde seg der i 8-10 timar på natta/kvelden når ein har køyrt heilt botnars tom og gule lampar blinkar iltert. Og med eit lite håp om at dei har 16A kontakt og at ikkje sikringar ryk, kanskje brannfare?. Og samtidig må halde lange foredrag om ladestraum, Think City, 16 A, type 1, type 2, ChaDemo, Combo etc, etc.. Eg meiner ein altså skal kunne køyre til kjende ladestasjonar der ein veit med sikkerheit at der er 16A for Think og ein får lade, like så sikkert som at ein fossil besinstasjon har 95 oktan og diesel.
Elbilen er vel framtida, ikkje eit skummelt harry eksperiment for elektro-igeniørar på fritida etter at eksamen er over?
ThinkGeo

Du må nok bare belage deg på å bruke Type 2 i fremtiden. Både fordi det er standard (og ingen nye Schuko blir satt opp om kort tid), men også fordi ladestolpene i Oslo gradivis får Schuko blendet av.

Det koster deg ikke mye med en adapter, og det må du nok investere i.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ThinkGeo

Sitat fra: Rio på mandag 12. desember 2016, klokken 22:00


Du må nok bare belage deg på å bruke Type 2 i fremtiden. Både fordi det er standard (og ingen nye Schuko blir satt opp om kort tid), men også fordi ladestolpene i Oslo gradivis får Schuko blendet av.

Det koster deg ikke mye med en adapter, og det må du nok investere i.

Du har nok rett i at det er ei fornuftig investering sånn som situasjonen faktisk er no, ja.
Så om eg treng å ta ein langtur over fjellet igjen snart, blir det nok investert i ein slik overgang.
Men overraskande at køyring over fjellovergangar har blitt prioritert så lavt for Think-type lading.
Ein stor del av ladestrukturen har kome med dei nyare el-bilane dei siste få åra,
klart det er ei av forklaringane..
Think Geo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

AmocoCadiz

Sitat fra: ThinkGeo på mandag 12. desember 2016, klokken 23:52

Men overraskande at køyring over fjellovergangar har blitt prioritert så lavt for Think-type lading.
Ein stor del av ladestrukturen har kome med dei nyare el-bilane dei siste få åra,

Think Geo
Er svært få som har mulighet å dra på langtur basert på saktelading nåfortiden, slik at det ikke har vært prioritert eller et pålagt krav i hurtigladenettverksutbyggingen siste årene.

Men som flere påpeker, det er mulig å få en overgang fra type 2 uttak som finnes omtrent  på alle hurtigladestasjoner

jkirkebo

Sitat fra: ThinkGeo på mandag 12. desember 2016, klokken 23:52
Sitat fra: Rio på mandag 12. desember 2016, klokken 22:00


Du må nok bare belage deg på å bruke Type 2 i fremtiden. Både fordi det er standard (og ingen nye Schuko blir satt opp om kort tid), men også fordi ladestolpene i Oslo gradivis får Schuko blendet av.

Det koster deg ikke mye med en adapter, og det må du nok investere i.

Du har nok rett i at det er ei fornuftig investering sånn som situasjonen faktisk er no, ja.
Så om eg treng å ta ein langtur over fjellet igjen snart, blir det nok investert i ein slik overgang.
Men overraskande at køyring over fjellovergangar har blitt prioritert så lavt for Think-type lading.
Ein stor del av ladestrukturen har kome med dei nyare el-bilane dei siste få åra,
klart det er ei av forklaringane..
Think Geo

Du trenger den til all offentlig lading fremover. Ikke noe å tenke på. Men om du går for adapter-typen må du bruke original ladekabel i tillegg. Dvs. at du sliter på original-kabelen samt at om den går i stykker får du ikke ladet. Kjøper du Type 2 kabelen det har blitt linket til slipper du å ha to kabler i serie, du slipper unna 16A varmgang-problematikk med schuko og du får fortsatt ladet om en av kablene går i stykker. Altså er det i praksis ingen grunner til å velge adapteren, annet enn en noe lavere pris.

Adapteren vil også være utsatt for tyveri da den er attraktiv for andre (f.eks noen som vil lade mobilen sin, elsykkelen sin eller lignende). På ladestasjoner uten autentisering vil nemlig adapteren nok ikke være låst til ladestasjonen og kan bare plukkes ut og tas med. Type 2 kabelen vil derimot forhåpentligvis være låst så lenge bilen er låst (slik er det ihvertfall for de andre elbilene) og dessuten har den et mye, mye smalere bruksområde så den er ikke attraktiv på samme måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Støtter den. Å bruke adaptor på biler som støtter mode 3 blir feil, og potensielt dyrere slik jkirkebo viser til.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Enig i at ordentlig kabel er bedre, men jeg tviler på at Think har låsemekanisme?

Hengelås er nok tingen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA